Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - قيمت افسارگسيخته کاغذ در ماه هاي اخير مشکلات فراواني در زمينه چاپ، روزنامه و وضعيت فرهنگي جامعه ايجاد کرده است که اگر به اين موضوع رسيدگي نشود به يک بحران در حوزه فرهنگ تبديل خواهد شد.

به گزارش ايرنا اين روزها با افزايش ناگهاني قيمت اجناسي روبرو هستيم که مردم روزانه با آنها درگير هستند؛ يکي از اين اجناس کاغذ است که اخيرا قيمت آن افزايش چشمگيري داشته به گونه اي که به يکي از دغدغه هاي فرهنگيان و اصحاب رسانه تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه هاي مکتوب و کاغذي به دليل در دسترس بودن همچنان از مقبوليت ويژه اي بين مخاطبان برخوردارند و هر شهروندي در هر مکاني براي جلوگيري از هدر رفت زمان و پيگيري اخبار روز از آنها استفاده مي کند ولي اين رسانه هاي مکتوب اکنون حال و روز خوشي ندارند و با مشکلات فراواني دست و پنجه نرم مي کنند.
ادامه اين وضعيت و کاهش چاپ کتاب و به دنبال آن کاهش استقبال از فضاي کتابخانه اي به عنوان اساس فرهنگ کتابخواني، پس رفت در زمينه کتابخواني دور از انتظار نخواهد بود که جبران اين وضعيت فرهنگي امري بسيار دشوار و به نوعي غيرقابل حل است.
موضوع گراني کاغذ، شرايط را براي چاپخانه ها نيز دشوار کرده به طوريکه تعداد مشتريان آنها براي چاپ کاهش چشمگيري يافته است لذا شنيدن خبر تعطيلي برخي چاپخانه ها در شرايط کنوني دور از انتظار نيست.
اين موضوع بر روند فعاليت آموزش و پرورش نيز تاثير داشته به طوري که گراني کاغذ، چاپ امتحانات پاياني را براي متوليان دشوار کرده است.
** احتمال تعطيلي چاپخانه ها به دليل بحران کاغذ
مدير چاپخانه دهخدا اهواز با اشاره به تاثير پذيرفتن بازار کاغذ از وضعيت نابسامان اقتصادي به خبرنگار ايرنا گفت: قيمت کاغذ با وجود پر بودن انبارها از اين کالا، 10 برابر شده است.
مهدي اصفهاني خواستار رسيدگي مسئولان به وضعيت گراني کاغذ شد و افزود: قيمت يک کاميون کاغذ قبلا 250 ميليون ريال بود در حالي که اکنون به 2 ميليارد و 700 ميليون ريال افزايش يافته است که همين امر باعث شده مشتري براي چاپ نباشد.
وي ضمن انتقاد از اين وضعيت به تعطيلي چاپخانه دهخدا اهواز در فرودين ماه امسال اشاره کرد و گفت: قبلا 30 کارگر در چاپخانه داشتم که تعداد آنها را بعد از عيد بدليل مشکلات اقتصادي، ناتواني در پرداخت حقوق و نداشتن مشتري به چهار نفر کاهش دادم؛ اکنون نيز به دليل ورشکستگي در حال ريزش بيشتر کارکنان هستم.
وي با بيان اينکه مطبوعات توانايي چاپ ندارند و عملا بيکار شده اند، افزود: چاپخانه دهخدا به عنوان يکي از بزرگترين چاپخانه هاي خوزستان در حال تعطيل شدن است.
** کاهش صفحات روزنامه ها
مسئول نمايندگي روزنامه اطلاعات در دزفول نيز در اين باره به ايرنا گفت: وضعيت کاغذ از يکسال پيش مناسب نيست و از 2 ماه پيش اين شرايط حادتر شده است.
محمد ناصحي با بيان اينکه تيراژ روزنامه ها به شدت کاهش يافته و به يک سوم قبل رسيده است، افزود: قبلا هيچ مشکل و محدويتي براي چاپ نداشتيم ولي به تازگي صفحات روزنامه اطلاعات از 16 به 12 صفحه کاهش يافته است ضمن اينکه احتمال حذف ضميمه هشت صفحه اي روزنامه نيز وجود دارد.
ناصحي تداوم اين شرايط را باعث کاهش فعاليت مطبوعات و بيکاري رسانه ها دانست و گفت: محدود کردن تيراژ در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست و کاغذ به صورت سخاوتمندانه در ساير کشورها توزيع مي شود ولي در ايران وضعيت برعکس است.
وي با بيان اينکه رسانه هاي مکتوب جايگاه ويژه اي بين خوانندگان دارند، افزود: روزنامه به علت ارزاني، تنوع و به روز بودن هميشه در دسترس شهروندان است لذا درخواست مي شود هر چه سريعتر به اين موضوع رسيدگي شود تا اين حداقل مطالعه هم از مردم گرفته نشود.
مسئول نمايندگي روزنامه اطلاعات در دزفول با بيان اينکه افزايش قيمت و کاهش سهميه کاغذ تاثير زيادي بر وضعيت خبرنگاران و درآمد دفاتر روزنامه خواهد داشت، گفت: کمبود صفحات و کاغذ باعث افزايش 20 تا 30 درصدي نرخ آگهي ها شده و شرکت ها و سازمان ها آگهي هاي خود را کاهش داده اند.
** مشکل چاپ برگه هاي امتحاني
مدير آموزش و پرورش دزفول نيز با اشاره به مشکلات پيرامون بحران کاغذ در اين نهاد گفت: آموزش و پرورش بدليل احتکار و گراني کاغذ با مشکلات زيادي براي چاپ برگه هاي امتحاني پايان سال مواجه شد.
عبدالمحمد جرجاني ضمن انتقاد از گراني کاغذ افزود: بسته 500 عددي کاغذ قبل از گراني هاي اخير حدود 170 هزار ريال بود که اکنون اين رقم به 500 هزار ريال افزايش يافته است.
مدير آموزش و پرورش دزفول گفت: با توجه به بودجه ناچيز آموزش و پرورش، از مسئولان درخواست مي شود با اعطاي امتيازي سهميه کاغذ را براي مدارس افزايش دهند تا مشکل آنها رفع شود.
وي افزود: تقاضا مي شود کاغذ مورد نياز مدارس با نرخ ارز دولتي در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد تا بتوان چون سال هاي گذشته بدون مشکل امتحانات را برگزار کرد.
** شرايط ناعادلانه بين توليدکنندگان کاغذ و واردات
مديرعامل گروه صنايع کاغذ پارس که در سال 1349 با هدف توليد کاغذ چاپ و تحرير پايه‌ گذاري و در شوش خوزستان به بهره برداري رسيد، نيز درخصوص مشکلات مربوط به کمبود کاغذ گفت: قوانين مربوط به توليد و واردات کاغذ از مهمترين موانعي هستند که باعث عدم توسعه در زمينه تکنولوژي و ظرفيت توليد کاغذ چاپ و تحرير مي شوند.
احمد مقدم افزود: اين قوانين، شرايطي بسيار ناعادلانه براي توليد کننده داخلي در مقايسه با واردات و توليدات خارجي ايجاد مي کنند که مصداق عيني اين رويداد در صنعت کاغذ چاپ و تحرير اتفاق افتاده است.
وي اظهار داشت: کارخانه کاغذ پارس براي توليد کاغذ چاپ و تحرير طراحي و ماشين ‌آلات آن مطابق با تکنولوژي آن دوره زماني خريداري شده اند ولي در دهه هاي اخير هيچ گاه قوانين اجازه توليد اين کالا را نداده است البته پس از سال 1392 که اين شرکت به بخش خصوصي واگذار شد، تلاش کرديم با وجود تمام موانع، ظرفيت هاي توليد را افزايش دهيم.
مديرعامل گروه صنايع کاغذ پارس افزود: خوشبختانه در اين حوزه موفقيت هايي نيز داشته ايم ولي اين سوال همواره مطرح است که چرا برخلاف دهه هاي پيشن در توليد برخي کاغذهاي بسته بندي به خودکفايي رسيده ايم ولي در حوزه کاغذهاي چاپ و تحرير وارد کننده محض هستيم؟
وي ادامه داد: قبل از بحران کاغذ و ايجاد مشکل در اين زمينه با مسئولان و متوليان امر در مجلس و دولت جلساتي برگزار و بارها عنوان کرديم که در عصر رشد و رونق بايد اقداماتي براي حمايت از توليد و توليد کننده داخلي صورت گيرد، چرا که کشور ما هميشه در آماج تحريم‌ ها بوده است.
** پيش بيني بروز مشکل کمبود کاغذ در کشور
مقدم با بيان اينکه پيش بيني اين شرايط دور از ذهن نبود، گفت: از متوليان امر خواستيم به روزهاي تحريم و نبود مواد اوليه در سال هاي گذشته نيم نگاهي داشته باشند و شرايط را به گونه اي فراهم کنند که توليد کاغذ در کشور جان بگيرد؛ همچنين تاکيد کرديم تدابير لازم در نظر گرفته شوند تا در صورت تحريم دوباره، دچار بحران کاغذ و تبعات بعدي آن نشويم ولي متاسفانه کسي توجهي به خواسته ‌هاي ما نکرد.
وي ضمن انتقاد از بي توجهي مسئولان نسبت به اين موضوع اظهار داشت: اين فرصت در اختيار ما توليدکنندگان قرار نگرفت که با کار کارشناسي براي شرايط بحراني برنامه‌ ريزي و عارضه‌ يابي کنيم.
وي افزود: اگر در آينده مشکلات تحريم برطرف شوند باز هم مثل تمام اين سالها، توليدکنندگان داخلي به فراموشي سپرده خواهند شد و سرمايه ‌گذاري در زمينه توليد در فهرست اولويت‌ ها نخواهد بود.
مقدم گفت: تا وقتي تصميم جدي، قاطع و درازمدتي براي حل مشکل کاغذ گرفته نشود، اين مشکل همچنان وجود خواهد داشت.
** واردات کاغذ يعني حمايت از توليدکننده خارجي
مديرعامل گروه صنايع کاغذ پارس توسعه محصول را بزرگترين هدف اين کارخانه در سال 98 عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال هاي گذشته بدليل سياست هاي کلان اقتصادي، فرصتي براي واردات فراهم شد که ما آن را حمايت از توليد کننده خارجي مي ناميم.
وي افزود: اختصاص ارز ترجيحي براي واردات انواع کاغذ و معافيت از شمول ارزش افزوده براي وارد کنندگان باعث شد توليد کننده داخلي در رقابت برابر با توليد کننده خارجي قرار نگيرد و در عمل توسعه محصول غيرممکن شود.
مقدم با بيان اينکه هرگز مانع ايجاد موانع تعرفه اي براي واردات نيستيم و باور داريم که سدهاي تعرفه اي خلاقيت را از مجموعه توليدي مي گيرند، افزود: اعتقاد داريم شرايط براي توليد کننده و واردکننده بايد يکسان باشد، اگر وارد کننده ماليات بر ارزش افزوده نمي دهد، چرا توليد کننده داخلي ناگزير به پرداخت اين ماليات است؟
وي ادامه داد: سال ها نسبت به اين موضوع اعتراض داشتيم ولي گوش شنوايي نبود و مسئولان ترجيح دادند با واردات ارزان قيمت، تمام مشکلات را رفع کنند غافل از اينکه اين مسير در نهايت شرايط کنوني را رقم مي زند.
** تحريم و افزايش توان رقابت توليدکنندگان داخل با خارج
مديرعامل گروه صنايع کاغذ پارس گفت: ما در اين سال ها تمام تلاش خود را براي مسيرهاي صادراتي و طرح هاي توسعه انجام داديم که خوشبختانه اثرات آن مشهود است اما در سال جاري بدليل شرايط ناخواسته اي که براي واردات رخ داد، اين توان براي کاغذ پارس ايجاد شد که در رقابت برابر با توليد کننده خارجي قرار گيرد لذا سال خوبي را براي اين مجموعه پيش بيني مي کنيم.
وي افزود: اگر شرايطي براي توليد کننده داخلي ايجاد شود که بتواند عارضه يابي کند، از متخصصان داخلي و خارجي دعوت و امکان سنجي مي شود و در نهايت اگر مورد حمايت قانون قرار گيريم و بودجه مورد نياز تامين شود، توليد کاغذ تحرير نيز خواهيم داشت.
مقدم درخصوص محصولات جديد گروه صنايع کاغذ پارس نيز اظهار داشت: توليد 2 محصول جديد شامل کاغذهاي مورد نياز در صنايع بسته بندي چند لايه ( اصطلاحا کاغذ هاي تترا پک) و توليد کاغذهاي کوت شده براي بسته بندي صنايع دارويي و آشاميدني (اصطلاحا کاغذهاي اينور برد) در دستور کار قرار گرفته است.
وي افزود: کاغذ پارس با اقتدار تنها توليدکننده خمير ويرجين شيميايي در خاورميانه، تنها توليدکننده کاغذ چاپ و تحرير شيميايي، توليدکننده کاغذ بهداشتي براي ليوان يکبار مصرف و محصولات متنوع ديگري است و تاکنون محصولات اين کارخانه به بيش از 15 کشور دنيا صادر شده اند.
مديرعامل گروه صنايع کاغذ پارس در پايان گفت: همانطور که اشاره شد قوانين و سياست گذاري هاي کلان به ما اجازه توليد کاغذ چاپ و تحرير را نداده است ولي در مورد ساير محصولات کاغذي که کاملا وارداتي هستند، موفقيت هاي زيادي داشته ايم و ظرفيت اسمي اين کارخانه در صورت تامين موارد فوق، 100 هزار تن است.
اميد است با تسهيل روند توليد و تامين کاغذ در کشور توسط مسئولان مربوطه از وارد آمدن ضربه به بدنه نحيف فرهنگ جلوگيري شود.
7278/7280/3022/6064
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خشایار باقر پور با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی ساخت مسکن اقتصادی از دو سال گذشته آغاز شده است، گفت: در ساخت این پروژه از تکنولوژی های نوین و هوشمندسازی استفاده کرده ایم و بازار هدف این پروژه مشخص و مصرف کننده نهایی است.

وی افزود: طبق هدف گذاری انجام شده برای افراد و زوج‌های جوان متراژ های کوچک هدف گذاری شده و برای خانواده های بزرگ و دارای فرزند متراژهای متوسط و بزرگ بین ۷۵تا ۹۰ متردر نظر گرفته شده است.

چه چیزی انگیزه انبوه‌ سازان نهضت ملی مسکن را کم می‌ کند؟

باقرپور با بیان اینکه ارزان سازی را در کنار ارتقای کیفیت در دستور کار خود قرار داده ایم بیان کرد: ساخت پروژه‌های مسکن اقتصادی در قالب یک شهرک هوشمند اقتصادی طراحی شده است به طوری که هزینه زمین در این پروژه ها صفر در نظر گرفته شده و با توجه به طراحی این شهرک که به صورت مجتمع اقامتی و تجاری است از طریق الحاقات زمین هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

هدف گذاری ۴۰ هزار واحدی برای مسکن اقتصادی

طراح مسکن اقتصادی اظهار کرد:این طرح در بخش تعاون و با مشارکت مردم ساخته می شود و متقاضی تنها قیمت تمام شده ساخت را می‌پردازد.

باقرپور بیان کرد: زمین برای این طرح تامین و نقشه برداری های آن رو به اتمام است و از ۴۰ هزار واحد مسکن اقتصادی که هدف گذاری شده بود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در ۶۵۰ هزار متر مکعب تا ۱۰ روز آینده کلنگ زنی می‌شود.

تازه ترین خبرها از نهضت ملی مسکن

وی توضیح داد: کانال های تاسیساتی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم و طبق توافقی که با اتحادیه دانش بنیان و طرح مسکن اقتصادی انجام شده از تمامی محصولات دانش بنیان در این طرح استفاده خواهد شد و استفاده از انرژی پاک و انرژی خورشیدی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم.

او گفت: در مسکن اقتصادی سعی کرده ایم از تحریم ها دور باشیم و از تمامی امکانات و محصولات تولید داخل استفاده شده و به نوعی ارز آوری برای کشور داشته ایم.

طراح مسکن اقتصادی توضیح داد: در این طرح سوداگری را کنترل کرده و هر کد ملی تنها از یک واحد می تواند استفاده کند و برای جلوگیری از سوداگری در بازار اجاره در صورتی که فرد قصد اجاره و یا فروش واحد خود را داشته باشد باید از شیوه اجاره داری حرفه ای استفاده کند.

قیمت زمین در مسکن اقتصادی صفر شد

وی با بیان اینکه در این طرح قیمت زمین را حذف کردیم و قیمت واحدی که با تمامی امکانات به متقاضی تحویل داده می شود حدود متری ۳۰ میلیون تومان است، افزود: متقاضی بعد از تحویل هیچ هزینه دیگری ندارد چراکه واحد با امکانات کامل تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست و این طرح در زیر ساخت های مردمی و زیر ساخت های قانونی در حال ساخت است، بیان کرد: اخیرا طرح های از سوی برخی از دستگاه‌ها به اسم مسکن اقتصادی مطرح شده است که باید بگویم این طرح توسط اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران و در قالب مشارکت های مردمی و تعاونی ها ساخته می‌شود.

وی افزود: طبق هدف گذاری های انجام شده ساخت مسکن اقتصادی در قالب ۴۰ هزار واحد اجرایی خواهد شد.

کد خبر 848334 برچسب‌ها نهضت ملی مسکن قیمت مسکن و زمین خبر مهم مسکن تهران

دیگر خبرها

  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان و فراریان مالیاتی دانه درشت
  • صد و پنجاه و هشتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری