Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-05@02:22:10 GMT

واکنش ذوالنور به عملکرد اروپا در برجام

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۸۷۱۱

واکنش ذوالنور به عملکرد اروپا در برجام

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا نمی‌خواهد برای حفظ برجام هزینه دهد و ظرفیت تولید نفت عربستان و امارات را افزایش دادند تا جایگزین نفت ما کنند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه اروپا می‌تواند کالاهای اساسی و دارو را از طریق سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» آغاز کند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام قرار بر این شد در صورتی برجام باقی بماند که اروپا خلأ خروج آمریکا از این توافق‌نامه را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: واکنش ذوالنور به اظهارات علی مطهری

وی با بیان اینکه از طریق برجام باید روابط و تعاملات اقتصادی ما با همه کشورهای دنیا حل شود نه صرفاً با اروپا، ادامه داد: «اینستکس» باید تمام تبادلات اقتصادی و مالی ما با همه کشورهای دنیا را حل کند و محدود کردن آن به اروپا کافی نیست.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: راه اندازی کانال مالی اینستکس فقط برای دارو و کالاهای اساسی برای کشورهایی است که در جنگ مغلوب شده و مقصر جنگ بوده‌اند به گونه‌ای که زمان حضور آمریکا در عراق، عراق نفت خود را فروخت و در مقابل آن غذا و دارو دریافت کرد.

ذوالنور با تأکید بر اینکه اجرای «اینستکس» صرفاً برای غذا و دارو برخلاف مفاد برجام است، گفت: مجلس شورای اسلامی قطعاً چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرد و مسئولان دستگاه دیپلماسی ما هم نباید فریب وعده‌های خام اروپایی‌ها را بخورند بلکه باید محکم روی منافع ملت و جمهوری اسلامی بایستند.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها اگر برجام را قبول دارند، باید نقششان را برای حفظ آن ایفا کنند، تصریح کرد: برخی از مسئولان وزارت خارجه کشورمان می‌گویند اروپا نتوانست اقدامی برای حفظ برجام و راه‌اندازی کانال‌های مالی انجام دهد، در حالی که باید گفت که اروپا می‌تواند این اقدام را انجام دهد اما به شرطی که هزینه آن را بپردازد اما اروپا نمی‌خواهد برای حفظ برجام هزینه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها صرفاً وقت کشی کرده و نقش پلیس خوب و بد را با آمریکا بازی می‌کنند، گفت: اروپایی‌ها ما را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده‌اند و از زمان خروج آمریکا از برجام، از این فرصت استفاده کردند و ظرفیت تولید نفت عربستان و امارات را افزایش دادند تا بتوانند جایگزین نفت ما کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از مقامات اروپایی مبنی بر اینکه اجرای اینستکس منوط به تصویب لوایح FATF است، اظهار داشت: متن برجام کاملاً روشن است و تعهدات همه کشورها را تعریف کرده است و در آن مباحثی چون FATF، حقوق بشر، تروریسم و موشک وجود ندارد، بلکه این مسائل مقولاتی جدا از هم هستند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها فقط می‌خواهند شروطی بگذارند تا ما از منافع برجام استفاده نکنیم و خودشان هم از زیرِ بار تعهداتشان در برجام شانه خالی کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس اتحادیه اروپا برجام ذوالنور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۸۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • چالش سخت آرسنال برای حفظ یکی از بهترین استعدادهای آکادمی‌اش
  • متس هوملس: با عملکرد خوب‌مان در لیگ قهرمانان اروپا، فصل ضعیف در بوندسلیگا را جبران کردیم
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • گلایه امری از لیگ برتر: جلوی رویای تیم‌ها را می‌گیرند!