Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@22:44:09 GMT

قدرت نمايي ديپلماسي فعال ايران

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۹۹۶۷

قدرت نمايي ديپلماسي فعال ايران

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - تماس تلفني وزير خارجه آمريکا با همتاي چيني خود پس از سفر اخير محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران به پکن ؛ نشانه هايي از آغاز يک روند تقابل ديپلماتيکي از سوي دولت ترامپ دارد که ناشي از شکست يکجانبه گرايي ترامپ در عرصه بين المللي و ديپلماسي هوشمند برجامي ايران است.

اقدامات ضد ايراني دولت ترامپ گويي تمامي ندارد و مقام هاي اين کشور از هر طريقي تلاش مي کنند تا سياست فشار حداکثري را به مرحله اجرا بگذارند هر چند اين سياست اکنون به آرامي در حال تبديل شدن به کلاف سردرگمي براي شخص ترامپ و آمريکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از آنکه محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران در تور آسيايي خود به پکن سفر کرد، `مايک پمپئو` وزير خارجه آمريکا بلافاصله با `وانگ يي` همتاي چيني خود گفت و گويي تلفني انجام داد.
وزير خارجه چين در اين تماس تلفني گفت که صحبت ها و اقدامات آمريکا به منافع چين و شرکت هايش لطمه زده است.
وانگ يي همچنين گفت که آمريکا نبايد در مناقشه هاي جاري با چين پا را فراتر نهد و پکن هنوز مايل است اختلافات دو طرف در مذاکراتي که از موضع برابر باشد حل وفصل شود.
علاوه برمخالفت چين با تحريم هاي آمريکا عليه ايران، پکن و واشنگتن در زمينه تجاري نيز درگير اختلافات شديدي هستند. هر دو کشور تعرفه هاي سنگيني بر کالاهاي يکديگر وضع کرده اند و مذاکرات تجاري آنها هنوز به نتيجه نرسيده است.
همچنين به نظر مي رسد گفت و گوي تلفني مايک پمپئو با همتاي چيني خود تنها دو روز پس از آن انجام گرفته که گزارش شده بود يک نفتکش ايراني در چين پهلو گرفته و حدود 130 هزار تن نفت تخليه کرده است.
افزون بر اين گفت و گوي تلفني، نشانه هاي ديگري نيز وجود دارد که بيانگر آن است که وزيرخارجه آمريکا خط سير سفرهاي ظريف را به طور جدي دنبال مي کند.
پمپئو پيش از اين نيز، پس از سفرهاي ظريف به کشورهاي عراق و روسيه؛ سفرهايي را به اين کشورها انجام داده بود.
وزير امورخارجه آمريکا تور يک هفته‌اي بين عراق، بريتانيا، بروکسل و روسيه داشت که به اعتقاد تحليلگران سفرهاي پمپئو به کشورهاي مختلف ؛ به منزله تلاش دولت ترامپ براي اقناع دولت‌ها در همراهي و همسويي با امريکا بود و تور آسيايي ظريف به ترکمنستان، هند، توکيو و پکن، ‌نيز تلاش تهران در اقناع دولت‌ها در همراهي نکردن با امريکا است.
استقبال گرم مقامات بلندپايه کشورها از وزير خارجه کشورمان به خودي خود گوياي استقبال از ديپلماسي ايران است.
گزارش‌هايي که رسانه‌ها از ديدارها و مصاحبه ‌هاي دو وزير خارجه ايران و آمريکا منتشر مي کنند؛ نشان مي‌دهد که تا به حال پمپئو در اقناع دولت‌ها آن چنان موفق نبوده است.
به عنوان مثال او از يک طرف در ديدار با رهبران عراق آنها را همچنان در فهرست معافيت‌ها قرار مي‌دهد و از طرف ديگر خواهان همسويي با امريکا است؛ رويکردي که دولت عراق به ‌شدت با آن مخالفت کرد.
اگرچه آمريکا از يک مسير ديگر تلاش مي کند تا فشارها بر دولت عراق را افزايش دهد.
خبرگزاري رويترز روز گذشته خبر داد، شرکت «اکسون موبايل» که يک شرکت چندمليتي و آمريکايي در زمينه نفت و گاز است، همه کارکنان خارجي را از ميدان نفتي «قرنه غربي1» در عراق خارج و به دوبي منتقل کرده است.
چنين اقدامي آنهم از سوي يک شرکت آمريکايي نشان مي دهد که دولت ترامپ به دنبال اعمال فشارهاي عملياتي بر دولت عراق است تا از سياست همراهي با ايران پرهيز کنند.
پمپئو حتي در ديدار با `جرمي هانت` ‌وزير امورخارجه بريتانيا، هم نتوانست آن کشور را با موضع امريکا همسو کند و هانت همچنان از موضع برجامي با پمپئو سخن گفت و در ديدار با همتايان اتحاديه اروپايي هم `‌فدريکا موگريني` ‌مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، با بي‌اعتنايي با پمپئو برخورد کرد و خواستار کاهش تنش در برخورد با ايران شد.
در مرحله آخر هم که ديدار پمپئو با پوتين بود، ‌پوتين اظهار کرده بود که روسيه آتش نشان نيست که هر زمان از او بخواهيد آتش خاورميانه را خاموش کند، ‌جلو برود.
آمريکا درمرحله بعد جنگ رواني ديگري راه انداخت و با اعلام خروج کارکنان غيرضروري از سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌هاي خود در عراق و چند کشور ديگر عربي تلاش کرد تا فضاي رواني تنش را به مرحله بالاتر افزايش دهد.
اما پنهان قضيه به نظر مي‌آيد چيز ديگري است و آن کاهش هزينه‌هاي سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌ها بوده است. چيزي که از مدت‌ها قبل وزارت امور خارجه امريکا به ‌دنبال آن بود و آن کشور اکنون از آن به مثابه يک جنگ رواني عليه ايران بهره ‌برداري مي‌کند.
اروپام** 2040** 1546
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا

یکی از مقامات ارشد حماس، سخنان وزیر امور خارجه آمریکا که حماس را به تاخیر در توافق آتش بس غزه متهم کرده، «ناعادلانه» خواند.

به گزارش ایسنا، سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا حماس را «ناعادلانه» متهم به تاخیر در توافق آتش بس غزه می‌کند.

بلینکن بارها از حماس خواسته است که پیشنهاد تل‌آویو را برای آزادی اسیران و دستیابی به آتش بس بپذیرد و آن را «فوق العاده سخاوتمندانه» دانسته است.

ابوزهری به رویترز گفت: نظرات بلینکن با واقعیت در تضاد است. برای بلینکن که به عنوان وزیر خارجه اسرائیل و نه آمریکا شناخته می شود، عجیب نیست که چنین اظهاراتی را بیان کند.

وی افزود: حتی تیم مذاکره کننده اسرائیل هم پذیرفت که نتانیاهو مانع دستیابی به توافق بود.

ابوزهری گفت که این گروه همچنان در حال بررسی پیشنهاد اخیر آتش بس است. حماس به دنبال آتش بس دائمی و عقب نشینی اسرائیل از غزه است، در حالی که نتانیاهو می گوید اسرائیل باید برای امنیت خود، با یا بدون توافق با حماس، تشکیلات باقی مانده حماس را در رفح در جنوب غزه نابود کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدرت‌نمایی هالند: این وایکینگ متوقف‌نشدنی است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • روی اشتباه وحشتناک: قدرت‌نمایی لورکوزن در المپیکو
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • دستگیری اراذل و اوباش در جنوب تهران
  • دستگیری ۲ شرور که در محله فلاح تهران قدرت‌نمایی کردند
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟