Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- تماس تلفني `وانگ يي` وزير خارجه چين و `مايک پمپئو` همتاي آمريکايي وي، همزمان با سفر وزير خارجه ايران به چين، اين حدس را در ميان کارشناسان ايجاد کرده است که اين تماس نه تنها در مورد مساله جنگ تجاري پکن و واشنگتن بلکه با هدف کاهش تنش هاي ايران و آمريکا بوده است.

به گزارش ايرنا اگرچه چين و آمريکا بشدت درگير اختلافات تجاري و جنگ تعرفه ها هستند و مساله گفت و گوي تلفني وزيران خارجه دو کشور مختص ايران نبوده است اما رسانه ها گزارش کردند به دليل همزماني اين تماس با سفر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران به پکن ، دليل اصلي يا دستکم بخش عمده اي از اين تماس به موضوع ايران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير خارجه چين در اين مکالمه تلفني از طرف آمريکايي خواسته است خويشتنداري نشان دهد و باعث نشود که تنش ها بيش از اين افزايش يابد؛ تنش هايي که آمريکا با عدم تمديد معافيت خريد نفت ايران براي هشت کشور عمده خريدار نفت ايران آغاز شده است.
چين بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران در سال‌هاي گذشته بوده است اين کشور به طور متوسط در دوره پيش از تحريم‌ها روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است و تحريم نفتي ايران به عنوان يک شريک استراتژيک، به اقتصاد اين کشور نيز لطمه جدي خواهد زد.
آمريکايي ها در جنگ تجاري با چين، به افزايش تعرفه ها به ميزان 25 درصد روي 200 ميليارد دلار روي آورده اند و قصد دارند تا 325 ميليارد دلار ديگر را نيز مشمول همين درصد تعرفه کنند از طرف ديگر در تلاش براي افزودن بر تنش ها، ناوهواپيمابر و بمب افکن به منطقه فرستاده اند.
با اين حساب به نظر مي رسد که وزير خارجه چين با درايت سياست هاي تند و نو محافظه کارانه آمريکا را در قبال چين و ايران و ديگر کشورها از جمله کره شمالي مورد انتقاد قرار داده است بخصوص آنکه در روزهاي اخير کره شمالي هم بارها از راهبردهاي زورگويانه آمريکا انتقاد کرده و در پاسخ به اين روش ها و تحريم ها، دوبار آزمايش هاي موشکي و راکتي انجام داده است.
چين در ميانه بحران هايي جدي قرار گرفته است از يک سو چون خود را يک عضو مسئول جامعه بين المللي مي داند بايد از برجام و توافق هسته اي حراست کند به حقوق مشروع ايران توجه داشته باشد و تلاش خود را بکار گيرد تا ديگر طرف هاي توافق هسته اي به تعهداتشان پايبند باشد.
از طرف ديگر اين کشور در مساله هسته اي کره شمالي با سياست هاي آمريکا تا اندازه اي هماهنگ بوده است اما اعتقاد دارد که تحريم هاي يکجانبه آمريکا زياده روي است و مي تواند اوضاع را پرتنش کند.
مورد ديگر نيز رويارويي خود چين با آمريکا در مساله تجاري است استيون منوچين وزير خزانه داري آمريکا چهارشنبه گذشته گفت که مي خواهد به چين سفر کند تا دور تازه اي از رايزني هاي تجاري انجام شود اما چين به سردي با اين مساله برخورد کرده و پاسخ روشني هم به اين خواست نداده است.
رسانه هاي چيني هم نوشته اند که اصلا لزومي ندارد چنين سفري صورت گيرد وقتي قرار است آمريکا به افزايش تعرفه ها مبادرت ورزد چين هم مي تواند مذاکرات را کلا لغو کند.
در مساله تايوان هم مي تواند بازتاب اظهارات وزير خارجه چين را ديد البته او صراحتا درباره فروش هاي تسليحاتي آمريکا به تايوان و اعزام ناوهايش به تنگه تايوان ابراز نگراني کرد و افزود که چين به چنين راهبردهاي مخالف است.
طيف وسيعي از اختلافات روابط چين و آمريکا را در برگرفته است در مذاکرات، طرفين درباره ايران هم بحث و رايزني کردند در همين ارتباط وزير خارجه چين به طرف آمريکايي گفت که بايد مراتب احتياط مراعات شود.
او تاکيد کرد که در چنين شرايطي لازم است همه طرف هاي ذي ربط خويشتنداري حداکثري از خود نشان دهند و کاري نکنند که تنش ها شدت گيرد.
وزارت خارجه آمريکا هم تاييد کرده است که وزير خارجه اين کشور با وانگ يي همتاي چيني خود درباره ايران مذاکراتي انجام داده اما حاضر به ارايه جزييات آن نشده است.
روزنامه ساوت چاينا از هنگ کنگ مي نويسد که تنش ها بدجوي ميان آمريکا و ايران فزاينده بوده است در روزهاي گذشته شدت تشنجات زياد بوده و اين باعث نگراني جامعه بين المللي از درگيري نظامي ميان طرفين بوده است.
اين گزارش خاطر نشان مي کند که بسياري در عرصه بين المللي مقصر تشديد تنش ها را آمريکا مي دانند و به هر حال بر اين باورند که از يک سال قبل به اين طرف، راهبردهاي آمريکا و خروج از برجام باعث بروز تنش هاي زيادي در رابطه با ايران شده است.
از سوي ديگر نبايد فراموش کرد که چين در ميانه يک شرايط بسيار حساس قرار گرفته است که اگر کنترل نشود ممکن است از نقطه حساس به شرايط بحراني تغيير کند.
ژاپني ها نيز در جريان دعوتي که از وزير خارجه ايران داشتند تاکيد کردند که توکيو خواستار افزايش تنش ها نيست و بر اين باور است که بايد به هرشکل از توافق هسته اي حراست شود.
در عين حال ژاپن در کنار چين نگراني هاي زيادي از اين وضعيت داشته است و طبيعتا پس از رايزني هايي که مقام هاي اين دو کشور با وزير خارجه ايران داشتند، حساسيت هاي آمريکا فزوني گرفت و گفت و گوي تلفني طرف آمريکا با وزير خارجه چين نيز در اين باره نيز بوده است.
بورينگ از خبرنگاراني که براي نشريات هنگ کنگي مي نويسد بر اين باور است که تنش ها دراين شرايط اصلا سازنده نيست مسايلي از اين دست بايد با گفت و گو و مذاکره حل و فصل شود.
او با اشاره به تنش هاي شدت گرفته نظامي ميان آمريکا و ايران خاطر نشان مي کند که شايد اگر اوضاع کنترل نشود بحراني جدي منطقه را در بگيرد و اتفاقاتي ناخواسته بيفتد.
وانگ شيان ديگر کارشناس مسايل سياسي از چين مي گويد: چين و روسيه بسيار نگران هستند آنها نمي خواهند اجازه بدهند که اوضاع از کنترل خارج شود.
وي با اشاره به ارتباطاتي که ميان چين و آمريکا وجود دارد، افزود: چين همواره سياست هاي مسالمت آميز را دنبال کرده است و اين بار نيز خواستار خويشتنداري واشنگتن در موضوع ايران شده است.
در هر صورت چين و نقش اين کشور در کاستن از تنش هاي منطقه اي بيش از هر زماني اهميت پيدا کرده است و کشورهاي اروپايي و روسيه نيز در اين زمينه چون طرف هاي ديگر توافق هسته اي هستند بايد به اقدامات عملي روي بياورند و همزمان کوشش داشته باشند که تنش ها در منطقه از کنترل خارج نشود.
شايد در همين راستا بود که وانگ يي وزير خارجه چين به پمپيو به شکلي تلويحي هشدار داد که آمريکا نبايد در اين مسير تنش ها بيش از اندازه جلو برود.
به هر حال تماس وزير خارجه چين با آمريکا در موضوع ايران نشان مي دهد چين به عنوان يک شريک راهبردي نه تنها در زمينه برجام و يا بي توجهي به تحريم هاي آمريکا در مورد نخريدن نفت، از ايران حمايت کرده است بلکه به موضوع تنش ايران و آمريکا نيز ورود کرده و به آمريکا هشدار داده است که اقدامات واشنگتن به منافع پکن لطمه زده است.
آساق**231**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!

وزیر ارتباطات از فراهم شدن امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت خبر داد.

وزیر ارتباطات درباره ارتباطات تصویری از طریق شبکه LTE بدون نیاز به اینترنت گفت: ما در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط، ضوابط و تعرفه‌های VOLTE را تصویب کردیم. اما به دلیل تحریم‌ها، این قابلیت روی گوشی‌های خارجی در بازار کشور فعال نشده بود.

اما گوشی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، به این مجوز‌ها نیاز ندارند و می‌توانند این قابلیت را که روی شبکه فعال شده، به مردم ارایه کنند. تعرفه VOLTE در حد تعرفه صوت است. اما از آنجا که یک پهنای باند اختصاصی از طریق شبکه اپراتور بین دو طرف تخصیص داده می‌شود، کیفیت ارتباط تصویری بالا خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه