Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-04@09:01:29 GMT

هر شاهی شاه نیست؛ با نام‌های پس از انقلاب چه کردیم؟ (+فیلم)

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۳۶۸۸

‍‍‍‍‍‍

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

عصر ایران؛ مهسا جزینی ــ بعد از پیروزی انقلاب برخی به صرافت افتادند تا به جان نام ها بیفتند. هر نامی که پسوند شاه داشت باید تغییر می کرد. غافل از این که هر شاهی شاه نیست. فارغ از پیشینه کلمه شاه که ریشه در اسطوره و تاریخ ایرانی دارد، چیزی که آنها نفهمیدند معانی مختلف این کلمه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«شاه» الزاماً به معنای «پادشاه یا سلطان» نیست و بر هر چیز برتر یا بزرگتری در نوع خود اطلاق می‌شود و دلالت می‌کند. مانند: «شاهنامه»، «شاهرود» و «شاهراه». گاهی حتی به همین معنا نیز نیستند و صرفاً شباهتی ظاهری با کلمه «شاه» است. مانند: «شاهین» و «خشیارشا» که گاه به اشتباه «خشایارشاه» نوشته می‌شود یا شاطره. علاوه بر اینها، حتی اگر نام خاصی دلالت بر پادشاه نیز می‌کرد، بهتر و شایسته‌تر ‌بود که به منظور حفظ هویت تاریخی و مفاهیم جغرافیای تاریخی، بدون دستکاری باقی می‌ماندند.
مکان های دیگری هم بودند که نامشان تغییریافت.روستاهای فراشاه، شاه‌آباد، باغ شاه و شاه‌آباد تفت بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 59 به ترتیب به اسلامیه، سعید آباد،باغ مهدی و اسلام‌آباد تغییر یافت.
نام شهر شاهپسند از توابع گنبدکاووس هم در همان سالهای نخست انقلاب به ازاد شهر تغییر یافت که یافت. اما کسی به صرافت تغییر نام آن نیفتاد یا اگر افتاد مانند ططری تیغش کارگر نشد. این درحالی است که شاه پسند نام یک گل هم هست.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شاه انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مشاور املاک به دلیل نداشتن پروانه کسب

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت : در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و با گزارش مردمی گشت مشترک تعزیرات حکومتی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، اداره صمت، مسکن و شهرسازی، اماکن و اتحادیه املاک یک مشاور املاک در شهرستان کرمانشاه به دلیل نداشتن پروانه کسب پلمب شد.

وی افزود: پرونده تخلفاتی این املاکی برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی کرمانشاه ارسال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه تصریح کرد: شهروندان می‌توانند شکایات و گزارش‌های خود را از طریق سامانه اینترنتی https://tazirat ۱۳۵.ir تعزیرات حکومتی ثبت و ارسال کنند.

شاهی خاطر نشان کرد: بعد از وصول این شکایات و گزارش‌ها بررسی و سپس نتایج به اطلاع آنها می‌رسد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  • چهره واقعی آمریکای بزک کرده برای دنیا مشخص شد
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • پلمب یک مشاور املاک به دلیل نداشتن پروانه کسب
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • شکایت دو نشریه از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض کپی‌رایت
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • جریمه کابینت ساز متقلب در کرمانشاه
  • یک مشاور املاک در کرمانشاه پلمب شد
  • حل مشکل املای دانش‌آموزان با طرح بازی و ورزش معلم سمنانی