Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@11:36:07 GMT

فروکش هيجان بازار طلا و ارز

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۲۷۴

فروکش هيجان بازار طلا و ارز

خبرگزاري آريا - در 2روز ابتدايي هفته نه‌تنها خبري از هيجانات افزايشي در بازار ارز نبود، بلکه قيمت دلار از دو سطح حمايتي 14700و 14500توماني عقب نشست.
به گزارش خبرگزاري آريا، برخي کارشناسان باور داشتند، بازارساز با تاکتيک غافلگيري نوسان‌گيران به‌دنبال آن است که تاثير آنها را در بازار کاهش دهد، حال آنکه گروه ديگري تاکيد داشتند، شکست سطوح حمايتي توسط بازارساز به‌منظور آن است که افراد عادي را از بازار دور نگه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان، گروهي شايعه احتمالي نزديک شدن قيمت‌هاي سامانه نيما به بازار آزاد را عامل کاهش قيمت دلار دانستند.
کمتر معامله‌گري انتظار شکست سطوح حمايتي 14هزار و 700و 14هزار و 500توماني را داشت؛ با اين حال، روز شنبه سطح حمايتي اول شکست و روز يکشنبه، سطح حمايتي دوم. در پس ذهن بازارساز ارزي چه مي‌گذرد که با افزايش عرضه ارز يا عدم‌مقابله با شکست سطوح حمايتي، نوسان‌گيران را غافلگير مي‌کند؟
به باور شماري از تحليلگران، بازارساز به‌صورت عامدانه قصد دارد، با غافلگيري معامله‌گران غيررسمي به 3هدف دست پيدا کند: اول اينکه مانع از تاثيرگذاري دوباره نوسان‌گيران در بازار شود و دوم آنکه، ريسک ورود افراد عادي براي ورود به بازار ارز را افزايش دهد.
سومين هدفي که بازارساز ارزي دنبال مي‌کند، اين است که با غافلگيري نوسان‌گيران، خود دست بالا را در بازار به دست بگيرد و بتواند نقاط سقف و کف قيمتي را تعيين کند. در واقع، زماني که نوسان‌گيران تصور مي‌کنند، قيمت به کف رسيده است و در موقعيت خريد قرار مي‌گيرند، بازارساز با افزايش عرضه ارز قيمت را يک خط عقب مي‌برد و در اين شرايط خود مي‌تواند در قيمت‌هاي پايين‌تر اقدام به خريد کند؛ با اين حال، ريسکي که اين اقدام براي بازارساز دارد، اين است که با پايين آمدن قيمت‌ها، سطح تقاضاي سفته‌بازي در بازار افزايش پيدا کند.
در واقع اگر معامله‌گران احساس کنند، اين کاهش قيمت موقتي است، مي‌توانند يک بار ديگر در موقعيت خريدار وارد بازار شوند؛ در اين شرايط تنها دامنه نوسان بزرگ‌تر مي‌شود. با توجه به چنين ريسکي، گروهي از کارشناسان به بازارساز پيشنهاد مي‌دهند که به جاي غافلگيري زياد معامله‌گران در سطوح حمايتي، دامنه کوتاهي از بازه مجاز نوسان را تعريف کند و اجازه ندهد که قيمت از آن دامنه خارج شود. کاهش دامنه تغييرات قيمتي، موجب مي‌شود که نوسان‌گيران خود به خود خسته شوند و ارز خود را به اميد خريد در قيمت‌هاي پايين‌تر و نوسان‌گيري به فروش برسانند.
اين در حالي است که گروه ديگري باور دارند، بازارساز با تاکتيک ياد شده يعني غافلگيري معامله‌گران غيررسمي و به ضرر رساندن آنها، از اواسط مهرماه توانسته است بازار ارز را مديريت کند و ممکن است پس از عبور موقت دلار از مرز 15هزار و 200توماني، قصد داشته باشد تاکتيک پيشين را پياده کند. در اين ميان، شماري از معامله‌گران نيز باور داشتند، خبرهاي غيررسمي مبني‌بر حذف تدريجي سامانه نيما و يکي شدن قيمت‌هاي آن با بازار آزاد، موجب شده بود که ديروز سمت عرضه ارز در بازار توسط معامله‌گران تقويت شود.
در واقع اين دسته باور داشتند، بازارساز نقش زيادي در کاهش قيمت ديروز نداشته است و خود نوسان‌گيران از افزايش عرضه ارز در بازار آزاد به واسطه حذف سامانه نيما، در موقعيت فروش قرار گرفته‌اند. روز شنبه يکي از کانال‌هاي مورد اعتماد معامله‌گران از حذف ارز نيمايي برخي کالاهاي اولويت‌دار خبر داد و ديروز نيز خبرگزاري مهر از تغييراتي در سامانه نيما خبر داد که در نهايت منجر به نزديک شدن نرخ نيما به بازار مي‌شود.
نزول کانالي سکه و افت 200توماني دلار
در دومين روز هفته، دلار به زير مرز حمايتي 14هزار و 500توماني رفت و سکه تمام بهار آزادي از کانال 4ميليون و 900هزار توماني خارج شد.
روز يکشنبه، شاخص ارزي در ابتداي روز تا قيمت 14هزار و 440تومان پايين رفت و در نهايت حدود ساعت 4بعدازظهر روي عدد 14هزار و 450تومان به کار خود پايان داد که 200تومان کمتر از روز شنبه بود. برخي فعالان عنوان مي‌کردند که پس از ساعت 4بعدازظهر دلار حتي به قيمت‌هاي پايين‌تر نيز نزول کرد. به‌عنوان مثال، شاخص ارزي حدود ساعت 5عصر روي عدد 14هزار و 370تومان قرار داشت.
در بازار سکه نيز اين فلز گرانبها ديروز 55هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روي قيمت 4ميليون و 850هزارتومان قرار گرفت. برخي معامله‌گران از افت سکه پس از ساعت 4بعدازظهر تا نزديکي کانال 4ميليون و 820هزار تومان خبر دادند. به گفته شمار ديگري از فعالان، افزايش عرضه حواله درهم مهم‌ترين عاملي بود که معامله‌گران بازار داخلي را نيز در موقعيت فروش قرار داد. ديروز نرخ حواله درهم در مقطعي حتي به زير محدوده 3هزار و 930تومان رفت.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) ماشین‌های گران‌قیمت غرق در گل‌ولای سیل دبی!

منبع: کانال شبکه خبر

tags # سیل ، امارات سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳
  • (تصاویر) ماشین‌های گران‌قیمت غرق در گل‌ولای سیل دبی!
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/حباب سکه با کاهش قیمت همراه شد