Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بلوک سهام دولتي ايران‌خودرو و سايپا واگذار مي‌شود. اين خبري بود که سعيد باستاني به عنوان يک انقلاب بزرگ در صنعت خودروسازي ايران از آن نام برده است. اما اين اتفاق قرار است رخ دهد؟
به گزارش خبرگزاري آريا، خودروسازي به چالشي براي کشور بدل شده است. قيمت خودروها در يک سال اخير سر به فلک کشيده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاران ميليارد تعهد انجام نشده روي دست دو ابرشرکت خودروسازي مانده که وزارت صمت تلاش زيادي مي‌کند انجام‌شان دهد اما هر روز قيمت‌ها در سايت‌هاي خريد خودرو بالا و بالاتر مي‌روند.
حباب قيمت پرايد روي 60ميليون تومان سايه انداخته و شرايط طوري شده که حتي احمدي‌نژادي هم اگر پيدا شود و بگويد کيلويي چند، باز اين تورم رواني از دلخوري مردم نمي‌کاهد.
در اين شرايط سعيد باستاني نماينده مردم تربت حيدريه و عضو کميسيون صنايع خبري جديد را رسانه‌اي کرده است. او به ايسنا گفته است: «اوايل هفته گذشته کميسيون اقتصادي دولت در مصوبه‌اي تصميم گرفت سهام دولت در شرکت‌هاي خودروساز و چند شرکت ديگر دولتي را به طور کامل واگذار کند. با تصويب نهايي اين پيشنهاد در هيات وزيران، حدود 14درصد سهام دولت در ايران‌خودرو و حدود 17درصد سهام دولت در سايپا به بخش خصوصي واگذار مي‌شود و دولت از شمول سهام‌داران دو خودروساز خارج مي‌شود و به اين ترتيب صنعت خودروسازي کشور در آستانه يک تحول بزرگ قرار مي‌گيرد.»
آنچه روي کاغذ در بررسي سهام‌هاي دولتي ايران خودرو و سايپا وجود دارد، نشان مي‌دهد تملک دولتي بر اين شرکت‌ها چيزي شبيه به همين ارقامي است که از سوي اين نماينده مجلس اعلام شده است.

کمي جست و جو اما نشان مي‌دهد که تقريبا همه سهام شرکت‌هاي خريدار اين دو خودروساز، دوباره خودشان هستند. از ايران خودرو تا سايپا. نظامي تو در تو از شرکت‌هايي که يا صندوق بازنشستگي همان کارخانه يا نام‌هايي هستند که مالکين‌شان دوباره همان شبه دولتي‌ها هستند و به همين دليل است که باز هر تغييراتي در مديريت اين شرکت‌ها، دولتي صورت مي‌گيرد.
مروري بر سهام شرکت ايران خودرو اين گونه که سايت پدال نوشته نشان مي دهد شرکت دولتي توسعه و نوسازي صنايع کشور فقط 14درصد سهام ايران‌خودرو را در اختيار دارد.
ولي باقي مالکين تقريبا همان 14درصد اسمي سهام دولتي هستند. يعني خود ايران‌خودرو . ادعايي که در تصوير مي‌توانيد مشاهده کنيد:

سايپا هم براساس نمودارآخرين تغييرات سهام در سال 97بر اساس جدولي که در مشخصات ويکي پدياي شرکتش آمده تقريبا شرايطي مشابه دارد.

به گزارش خبرآنلاين، اين‌روزها با فشاري که خودروسازي به اقتصاد کشور وارد کرده، انتقاد از آنها به لايه‌هاي بالايي دولت رسيده است. حميد بعيدي نژاد سفير ايران در لندن از دولت خواسته با شکستن انحصار ورود خودرو از کشورهاي ديگر خودروي دست دوم خارجي وارد کنند و آذري جهرمي وزير جوان ارتباطات در توئيتي درباره گام‌هاي نوي اينترنت نسل پنجم از قول پسرش نوشته کاش روز خودرو بود و به مردم يک خودروي رايگان هديه مي‌دادند.

اما شايد تلخ‌ترين روايت درباره بلايي که اين شکل گرداندن شرکت‌هاي خودروسازي بر سر اقتصاد ايران آورده، هماني باشد که پوري حسيني رئيس زير فشار سازمان خصوصي سازي در کافه خبر درباره‌اش سخن گفته است: «آيا اين حمايت دولت از ايران خودرو و سايپا به نفع ملت است که ما مي‌آييم يک ديوار مي کشيم به اسم گمرک با عوارض صد درصد و 180درصد واردات خودرو؟ وقتي از ايران خودرو و سايپا حمايت بي خودي مي کنيد دودش مي رود در چشم چه کسي؟ در چشم مردم ديگر! آيا وقتي کارخانه‌اي که با ده هزار نيرو مي‌چرخد را ما 40هزار نفر را بچپانيم آن تو، غير از اين اتفاقي برايش مي‌افتد؟ وقتي هر کسي مدير مي شود، هر سمت دار، ده نفر، بيست نفر، سي نفر را مي برد در ايران خودرو، آقا اين ده نفر سهم من، آن يکي مي‌گويد اين سي نفر سهم من و ...آنجا مي شود جايي براي همين نيروهاي سفارشي ديگر. خب حالا شما اين سي هزار نفر را بياييد بکنيد ده هزار نفر. مي کنيد؟ مي توانيد بکنيد؟ نمي توانيد. اين سي هزار نفر همه سفارشي هستند. همه نه اما يک بخشي از آنها سفارشي هستند. همه جا را به هم مي ريزند. پس چه کار مي کنيد؟ مي آييد يک ديوار سر راه ورود خودروي خارجي مي‌کشيد به اسم گمرک، نمي‌گذاريد خودرو وارد شود. اين ايران خودروي من زير سايه اين ديوار زندگي مي کند. خودروي 6ميليوني شان را مي‌دهند 20ميليون تومان. ولي دودش در چشم چه کسي ‌مي‌رود؟ مردم!»
روايتي قابل تامل از يک مقام مسئول دولتي. او البته مي‌گويد هپکوي اراک هم تقريبا همين مدل را در زمان دولتي بودن سپري کرد اما با واگذاري شرکت، دولت آن ديواره انحصار را شکست و هپکو ورشکسته شد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!

به گزارش قدس آنلاین، گروه خودروسازی سایپا از امروز (چهارشنبه) طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است. این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

صرفاً متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه‌ می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است. 

این خودور صرفا در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان  شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی  saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فرصت ۴۸ ساعته به دانشگاه کلمبیا رو به اتمام است
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • وزیر ورزش: همه تیم‌ها در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کنند
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • چه چیزی باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود؟
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود