Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ ماه رمضان در همه کشورهای اسلامی از احترام و محبوبیت خاصی برخوردار است و مسلمانان هر کشوری به نوبه خود می‌کوشند تا به بهترین وجه به استقبال این ماه بروند.

مسلمانان الجزایر نیز مانند سایر مسلمانان جهان در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم و مراسم ویژه خود را دارند. در پایگاه اسلام ويب مقاله‌ای با عنوان «رمضان فی الجزائر» (رمضان در الجزایر) منتشر شده که به سنت‌های مردم این کشور در ماه مبارک رمضان اشاره شده است:

استقبال از رمضان

مردم الجزایر با تمیز کردن مساجد، گستردن فرش‌ها و تزیین مساجد با چراغ‌هایی با رنگ‌های مختلف به استقبال این ماه می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین، این آمادگی برای استقبال از ماه رمضان را می‌توان در تمیز کردن منازل و پختن غذاهایی خاص مانند «شوربا» و برخی از انواع شیرینی‌جات و بازکردن مغازه‌هایی برای فروش شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان مانند زولبیا نیز دید.

به محض اینکه خبر رؤیت هلال ماه مبارک از طریق رسانه‌ها پخش می‌شود، این خبر به سرعت در میان مردم منتشر می‌شود. البته گاهی اوقات نیز امام جماعت مسجد آغاز ماه رمضان را به مردم اعلام می‌کند. سپس مردم شروع به قرائت قرآن می‌کنند یا اینکه برخی از آیات از طریق بلندگو پخش می‌شود.

در حقیقت، هم‌زمان با اعلام آغاز رمضان، شادی و خوشحالی همه را فرا می­‌گیرد و مردم آغاز این ماه را به یکدیگر تبریک می‌گویند و برای یکدیگر آرزوی خیر و قبولی اعمال، طاعات و عبادات می‌کنند.

کودکان الجزایر

این شادی را شاید بیشتر بین کودکان بتوان دید، هر چند که بیشتر آنها روزه نمی‌گیرند، اما به دلیل آمدن ماهی که در آن انواع شیرینی‌ها بیشتر می‌شود و بزرگترها نیز به آنها هدیه و پول می‌دهند، خوشحال می‌شوند. کودکان در کوی و برزن دست‌های یکدیگر را می‌گیرند و دور هم حلقه می‌زنند و سرودهایی در شادباش ماه رمضان می‌خوانند.

كودکان الجزایری

همچنین در ماه رمضان کودکان اجازه دارند که شب‌ها و بعد از غروب هم خارج از منزل باشند تا بتوانند بیتشر با دوستان خود بازی کنند و سرودهای مذهبی‌شان را سر دهند. این در حالی است که غیر از ماه رمضان به آنها اجازه خروج از منزل پس از غروب داد نمی‌شود.

شیوه‌های اعلام افطار

به دلیل گستردگی و پهنای کشور الجزایر، اعلام موعد اذان مغرب به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یعنی اعلام زمان غروب آفتاب تنها با پخش اذان صورت نمی‌گیرد، بلکه مردم روستاها از دمیدن در بوق‌های خاصی برای اعلام غروب استفاده می‌کنند و یا اینکه بر بلندی می‌روند و اذان می‌گویند.

در روستاهای دورافتاده روزه‌داران قرص خورشید را رصد می‌کنند تا زمان غروب آفتاب را به خانواده‌هایشان اعلام کنند. در واقع بیشتر مردم الجزایر به مشاهده غروب آفتاب توسط خودشان اعتماد می‌کنند و بقیه نیز از وسیله‌ای به نام «لاسیران» که واژه‌ای فرانسوی است استفاده می‌کنند، این ابزار صدایی مانند صدای شیپور روز جنگ دارد.

یکی دیگر از وسایلی که الجزایری‌ها برای اعلام زمان مغرب استفاده می‌کنند، روشن کردن چراغ‌هایی با نور سبز بر بالای مناره‌ها است. در تمام ماه رمضان صوت قرآن از طریق بلندگوهای مسجد نیم ساعت قبل از اذان مغرب پخش می‌شود که مردم الجزایر بیشتر صوت مرحوم «عبدالباسط عبدالصمد» از مشاهیر قرائت مصر را ترجیح می‌دهند.

خوراکی‌های ویژه رمضان

مردم الجزایر معمولا روزه خود را با خرما و شیر باز می‌کنند یا معجون شیرخرما می‌نوشند و پس از آن نوعی خوراکی به نام «الحریره»(سوپ) می‌خورند که از آرد جو، گوشت، نخود آب‌پز، عدس، پیاز، روغن زیتون، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زنجبیل تهيه مي‌شود و در کشور الجزایر راوج زیادی دارد.

اما غذای اصلی که در هر خانه‌ای دیده می‌شود از سبزی و گوشت تشکیل شده است؛ یعنی نوعی سبزی که با آب گوشت و تکه‌های گوشت مخلوط شده که سبزی را معمولا می‌کوبند تا به صورت مخلوط با خوراکی‌هایی مانند هویج یا گوجه بخورند. این غذا را بعد از نماز عشا و تراویح می‌خورند و بعد از آن چای یا قهوه ترک می‌نوشند.

سوپ الحریرة

غذای دیگری که مردم الجزایر در این ماه می‌خورند «شوربای ماکارونی» است که متشکل از ماکارونی بسیار نازک با گوشت و سبزی است. این غذای اکثر مردم است که با انواع سالاد سرو می‌شود.

یکی دیگر از خوراکی‌های مورد علاقه «شخشوخه» است و آن تریدی است مرکب از خورشت و گوشت که نوعی نان به نام رشته هم به آن اضافه می‌شود به این صورت که آن نان را تکه تکه می کنند و در آب گوشت اضافه می‌کنند. «البریوش» هم نوعی نان روغنی است که پایتخت‌نشین‌ها آن را «اسکوبیدو» می‌نامند، این خوراکی با شیر و كره و چیزهای دیگر خورده می‌شود.

از دیگر خوراکی‌های مردم الجزایر «طاجین» است که در روزهای مختلف ماه رمضان خورده می‌شود. اما روز اول این ماه باید در سفرهای افطاری موجود باشد و اگر در سفره‌ای موجود نباشد انگار که شخص روزه‌اش را باز نکرده است. این غذا از آلوی خشک یا بادام با كشمش و گوشت گوسفند یا مرغ همراه با کمی شکر درست می‌شود. 

پس از خوردن غذای افطار نوبت خوردن شیرینی می‌رسد که مشهورترین آنها «قلب اللوز» است که به شکل قطعات مثلثی شکل است و از آرد با پودر بادام یا پودر کاکائو ساخته می‌شود و به این ترکیب روغن زیتون اضافه می شود. سپس آن را به صورت مثلثی برش می زنند و روی آن تکه های بادام می‌گذارند و در فر می پزند و پس از سرد شدن آن را با عسل آغشته می‌کنند.

از دیگر شیرینی‌های این ماه، «المقروط» یا «المقروظ» است که تلفظ دوم، شایع‌تر است. این شیرینی، آرد سفید با خرما است. زولبیا هم شیرینی دیگری است که در همه خانه ها پیدا می‌شود که انواع مختلفی دارد.

شیرینی سنتی زولبیا در الجزایر

مردم در این ماه برای خواند نماز تراویح زیاد به مساجد می‌روند این نماز 8 رکعت دارد و گاهی هم 10 رکعت دارد که امام جماعت در هر رکعتی یک جزء کامل یا نصف جزء از قرآن را می‌خواند. همچنین ختم قرآن در این ماه نیز معمولا روز بیست و هفتم پایان می‌یابد و در شب‌های بعد در نماز تراویح، از جزء اول قرآن شروع به خواندن می‌کنند.

کمک به نیازمندان انجمن‌های خیریه در ماه رمضان نیازمندان را فراموش نمی‌کنند و گروه‌های خیریه در این ماه لوازم و مایحتاج زندگی و خوراک میان نیازمندان توزیع می‌کنند و حتی برخی مساجد از قبل فهرستی از نیازمندان را جمع‌آوری کرده و با توجه به کمک‌های دریافتی و بودجه‌، کمک‌های خود را برای آن‌ها ارسال می‌کنند. هلال احمر الجزایر نیز در ماه رمضان به نیازمندان کمک می‌کند. این کمک‌ها عموما به صورت سبد مواد غذایی است.
كمك به نيازمندان در ماه رمضان در ماه رمضان، شهرهای الجزایر تبدیل به بازار بزرگی می‌شوند و جنب و جوش تجارت بالا می‌گیرد، برخی مغازه‌ها به طور موقتی شغل خود را به لباس فروشی و شیرینی فروش تغییر می دهند و در این ماه هزینه‌های الجزایری‌ها بالا می‌رود و به همین دلیل آن ها از سه ماه قبل برای این ماه تدارک می‌بینند و پول‌های خود را پس انداز می‌کنند.   متوسط هزینه الجزایری ها در این ماه خانواده‌ای حدود 600 دلار است در حالی که متوسط درآمد الجزایری‌ها در ماه 300 دلار است. الجزایری‌ها در این ماه سعی می کنند بهترین غذاها را بخورند و بهترین لباس‌ها را بپوشند.

عید فطر؛ عید کوچک

با فرا رسیدن عید فطر شادی بین همه مسلمانان منتشر می‌شود. مردم الجزایر عید فطر را «عید کوچک» می‌نامند در مقابل «عید بزرگ» که به عید قربان می‌گویند. مردم در این عید به یکدیگر هدیه و عیدی می‌دهند و لباس‌های نو می‌پوشند.

صبح روز عید مردان برای خواندن نماز عید به مساجد می‌روند. از قدیم اینطور مرسوم بوده که فقط مردان برای خواندن نماز به مسجد می‌رفتند و زنان در خانه باقی می‌ماندند.

این عید برای بزرگترها روز شادی و دید و بازدید است و برای کودکان روز جشن و بازی و نشاط. کودکان در روزهای عید بازی‌های مختلفی انجام می‌دهند از جمله «المخرقبه» که بازی شبیه به شطرنج است. دو نفر روی زمین می‌نشینند و با سنگ ریزه و هسته خرما بازی می‌کنند. این بازی از بازی‌های میراث ملی الجزایر است.

غیر از این بازی انواع مسابقات، توپ بازی و آتش بازی هم وجود دارد که همه کودکان کشورهای عربی از این بازی‌ها انجام می‌دهند.

مردم الجزایر امسال در شرایطی به استقبال ماه رمضان رفته‌اند که این کشور طی ماه‌های اخیر شاهد تحولات سیاسی گسترده‌ای بوده که مهم‌ترین آن برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه، سیاستمدار  81 ساله این کشور پس از 20 سال تصدی پست ریاست جمهوری است.

گزارش از سعیده بیرجندی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ماه رمضان الجزایر عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»

در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر این شورا درباره گیرایی داستان «رستگاری» و استفاده از تکنیک‌های جدید جلوه‌های ویژه برای سریال‌های مناسبتی در ماه رمضان توضیحاتی ارائه داد و گفت: این سریال توانسته مردم را با سلایق مختلف پای تلویزیون بنشاند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تمجید از محتوای سریال «رستگاری» عنوان کرد: صداوسیما ویترین متفاوتی را برای ماه رمضان تدارک دیده بود.

در این جلسه با هدایایی از  کارگردان، بازیگران و عوامل سریال «رستگاری» تقدیر شد.

«رستگاری» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی ماه مبارک رمضان از شبکه دو سیما پخش شد.

در این اثر هنرمندانی همچون محمود پاک نیت، رضا استادی، پویا امینی، مهدی سلوکی، کاوه سماک باشی، حمید رضا هدایتی، رامین راستاد، نیما شاهرخ شاهی، رضا توکلی، حسن اسدی، محمدرضا رهبری، مالک سراج، افشین سنگ چاپ، رامبد شکر آبی، اکبر رحمتی، محمود مقامی، مختار سائقی، نفیسه روشن، سولماز حصاری، پوراندخت مهیمن، شیوا خسرومهر، پرنیا کربلایی، ساقی زینتی، المیرا ربیعی، عاطفه رحمان‌پور، حسنی قبادی، فریبا ترکاشوند، پریا انوری، ژاله درستکار، مونا افخمی، مهرسا فلاحیان، فرخنده فرمانی زاده و افسر ناصری ایفای نقش کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • تجمع دوباره مردم مشهددر حمایت از عملیات وعده صادق
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • الجزایر:کمک‌های هوایی ۰.۰۳% نیازهای غزه را برآورده می‌کند
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری