Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@04:42:59 GMT

سیل فرونشست یا توجهات هیجانی؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۴۰۳

سیل فرونشست یا توجهات هیجانی؟

 امروزه اخبار و واکنش برخی به حوادث سیل خوزســتان و غرب کشور به گونه‌ای است که گویی وضعیت سفید شده است، از حدود 30 سال پیش از زلزله رودبار به بعد با هر بحرانی مواجه شده‌ایم در ابتدا دچار هیجانات شدید شده و توجهات به سمت مناطق آسیب‌دیده و مردم آن بشــدت بالا میرود، اما مدتی که از بحران میگذرد و بــه اصطلاح بحران فرو می‌نشیند، توجهات بشدت کاسته میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی/

 امروزه اخبار و واکنش برخی به حوادث سیل خوزســتان و غرب کشور به گونه‌ای است که گویی وضعیت سفید شده است، از حدود 30 سال پیش از زلزله رودبار به بعد با هر بحرانی مواجه شده‌ایم در ابتدا دچار هیجانات شدید شده و توجهات به سمت مناطق آسیب‌دیده و مردم آن بشــدت بالا میرود، اما مدتی که از بحران میگذرد و بــه اصطلاح بحران فرو می‌نشیند، توجهات بشدت کاسته میشود و حتی مسئولان هم طوری رفتار میکنند که انگار همه چیز عادی است و اتفاقی رخ نداده است، غافل از اینکه درست در این دوران است که مردم و مناطق آســیب‌دیده از بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، نیازمند توجهات بیشتر و حرکت در مســیر بازســازی چــه مالی و فیزیکی و چه روانی هستند؛ بنابراین انتقاد به رفتار نوسانی مردم و مسئولان در مخاطرات و بحران‌های طبیعی بسیار جدی است.

 زمانی که رخدادی به نام زلزله رخ میدهد و یا ساختمانی به نام پلاسکو دچار آتش شده و فرومیریزد، توجهات بسیاری را جلب میکند و اقدامات بسیار چشم‌گیری انجام میشود، اما متأسفانه پس از کمرنگ شدن هیجانات مردم و رسانه‌ها این اقدامات هم کمرنگ می‌شوند و این آفت بسیار بدی است که در بدنه مدیریت کشور هم حاکم است و درست به همین علت است که حتی اگر امکانات خوبی به روستاهای دورافتاده می‌بریم، چون نیمه‌عمرشان کوتاه اســت، مســتمر نبوده و به حــال خود رها میشوند.

 مصداق این امر عــدم لایروبی رودخانه‌ها در گلستان است؛ در این استان بارندگی شدیدی اتفاق افتاد و آق‌قلا و گمیشان و چندین روستا دچار آب گرفتگی شدند و حدود یک ماه منطقه را درگیر خود کرد؛ اما تجربیات نشان میدهد که اگر گرگان‌رود که از گنبد به سمت دریای مازندران جاری اســت، به وقت خود لایروبی میشــد این ظرفیــت را داشــت که حجم بیشــتری از آب را روانه دریا کند و در نتیجه مردم با مشکلات کمتری مواجه میشدند، اما متأسفانه چنین اقداماتی انجام نشد.

 این یک ضرورت اســت که اقدامات پیوست‌های انجام شــود تا در روز حادثه، زمینه مناسبی برای کاهش ابعاد بحران و یا حتی عدم بروز بحران ایجاد شود؛ چرا که راهکارش وجود دارد.

 باید به این نکته اشاره کرد که وقتی از اقدامات پیشــگیرانه که خصوصیت بارزش استمرار و پیوســتگی اســت غفلت میکنیم، حادثه تبدیل به یــک بحران میشــود؛ بنابراین با آتش گرفتن یک ساختمان، کل جامعه دچار بحران میشود و مصداقش دانش‌آموزی است که تکالیف خود را هــر روز انجام نمی‌دهد و میخواهد درست در روز امتحان تمام کتاب را یکجا بخواند.

متأســفانه پس از رخــداد و فروکش کردن توجهات هیجانی نیــز خصلت‌های پیش از حادثــه را انجام می دهیم؛ یعنــی چند روز نخســت اخبار جدی داریم و فضای جامعه مملو از کمک و امداد و پشتیبانی‌های مختلف است، اما پس از مدتی کمرنگ می‌شود و در این میان تنها مردم آسیب‌دیده دچار مشقت می‌شوند، بخصوص که تلفات جانی هم داده باشــند که در این شرایط علاوه بر مشکلات معیشتی، مشــکلات روانی ناشی از فوت و از دســت دادن عزیزان بار مشقتشان را بیشتر می‌کند و طبیعی است که روح مردم چنین مناطقی افســرده میشود و نشــاط و شوق به زندگی از دســت مــی‌رود و بیماری‌های متعددی در جامعه حاکم میشود.

 آنچه بدان اشاره شد وضعیتی از سیمای بحران در عموم جامعه و کشور ماست؛ یعنی پیش از حادثه به اقدامات لازم و واجب توجه نمیکنیم، در زمان رخداد حادثه تمام این بی توجهی ها را میخواهیم در چند روز جبران کنیم و دوباره پس از چند روزی این حادثه عادی میشود و درنتیجه چنین نموداری از دامنه فعالیتی ما، جبران خسارت ها، ساخت و سازها و جایگزین کردن ساختمان های از بین رفته و رسیدگی به ســاختارها و غیره به کندی انجام میشود؛ چراکه توجهات فروکش کرده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

آخوندی با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در ۴۸ ساعت گذشته به راه‌های مناطق شهرستان زیرکوه و بخش ماژان خوسف وارد شده|، گفت: زیرساخت‌های آب، حوزه کشاورزی و عمران شهری نیز دچار آسیب شده و به تعدادی از قنوات هم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در برخی جاده‌ها همچنان آب شستگی اطراف آن و زیر جاده‌ها براثر سیلاب وجود داردافزود: به مردم و رانندگان توصیه می‌شود در صورت عبور در جاده‌های این مناطق بویژه راه‌های سمت قاین به حاجی آباد به دلیل نشست جاده در برخی مناطق مسیر مراقب باشند و از تردد در حاشیه جاده‌ها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه طبق برآورد‌های اولیه حدود ۳۰۰ دام هم دراین مدت تلف شده اند، افزود: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای امروز تا فردا هم به دلیل اشباع خاک و عدم نفوذ در آن، احتمال وقوع رواناب و سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی در این مدت گزارش نشده، گفت: با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری و همراهی مردم، عشایر و روستائیان از حجم خسارت‌ها تا حدودی کاسته شده، اما ضروری است همچنان مردم به هشدار‌ها توجه کافی داشته باشند و از تردد غیر ضرور خودداری کنند تا دچار آسیب نشوند.

آخوندی همچنین از شرایط نسبتا آرام پس از سیلاب در منطقه خبرداد و افزود: ایجاد ایمنی نسبی و ارزیابی خسارت در دستور کار دستگاه‌ها و ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گرفته تا در اسرع وقت میزان خسارت‌های ناشی از سیل به بخش‌های زیرساختی استان برآورد شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • هوش اجتماعی مدیران چیست؟!
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدای اراک
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدا اراک