چرا امیرمهدی ژوله ممنوعالتصویر شد؟
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۴۷۹
به گزارش پارس نیوز، مقوله سانسور یا ممنوعالتصویری چهرههای مختلف هنری در تلویزیون اتفاق تازه و جدیدی نیست و مدتهاست که شاهد حذف و سانسور برخی از بازیگران به اشکال مختلف در این رسانه هستیم و تیزر فیلمهای روی پرده در سینماهای سراسر کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند.
گاهی اوقات میشنویم که شرط سازمان صداوسیما برای نمایش تیزرهای تلویزیونی فیلمها حذف صحنههای حضور برخی از بازیگران است و در تازهترین نمونه به نظر میرسد که قرعه به نام امیرمهدی ژوله افتاده است و تیزرهای فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با شرط سانسور و حذف صحنههای حضور او در این فیلم از تلویزیون پخش شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سابقه امیرمهدی ژوله در تلویزیون
آنچه باعث میشود از شنیدن این اتفاق علامت سوالی در ذهنمان ایجاد شود، سابقه و کارنامه حرفهای این هنرمند در تلویزیون است، ژوله که فعالیت خود را در عرصه تلویزیون با نویسندگی آغاز کرد و در سریالهایی چون «مرد هزار چهره»، «شبهای برره» و ... با مهران مدیری همکاری داشت، برای نخستین بار با اجرای استنداپ کمدی در برنامه تلویزیونی «خندوانه» پا به عرصه اجرا گذاشت و همین اتفاق مقدمهای شد برای حضور جدیتر او در حوزه بازیگری.
او پس از مدتی هم در بخش نمایشی برنامه «دورهمی» به کارگردانی مهران مدیری به ایفای نقش پرداخت و سپس در فیلمهای سینمایی چون «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسمخانی، «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی و سریالهای «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی و «دیوار به دیوار» ساخته سامان مقدم بازی کرد.
البته این برای نخستین بار نیست که خبری درباره ممنوعالتصویری ژوله مطرح میشود، پیش از این و در زمان ساخت فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم هم خبری با این مضمون پخش شد که بعدها خشایار الوند نویسنده این سریال در گفتوگویی اعلام کرد که مشکل ممنوعالتصویری او حل شده است و ژوله برای آنکه با سازندگان سریال «گلشیفته» قرارداد داشته است نتوانسته در فصل دوم این مجموعه حضور پیدا کند.
واکنشها به سانسور تصاویر در تلویزیون
با این حال عوامل فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» و ژوله به سانسور صحنههای بازی او در این فیلم در تیزرهای تلویزیونی سکوت نکردند و با انتشار پستهایی در اینستاگرام نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.
ژوله با انتشار تیزر اصلی و سانسور شده «سامورایی در برلین» نوشت: «دوستان همه نماهای من از رو به رو و بخشی از صدایم را حذف کردن و بعد پخش کردن. من اصن نمیدونستم رابطهام با تی وی اینقدر خراب باشد. فکر میکردم فقط همدیگر را بلاک کردیم، نمیدونستم عکسام تو تیزرها رو هم پاره می کنند.»
حمید فرخنژاد بازیگر نقش اول فیلم هم در پستی این اتفاق را ناشی از سیاست یک بوم و صد هوای تلویزیون دانست و نوشت: «تیزر سامورایی که متاسفانه به شرط حذف و کم کردن تصاویر امیر مهدی ژوله که گویا در این کشور” یه بوم و صدهوا “از نظر حکومت خودمختار تلوزیون عنصر نامطلوب تشخیص داده شده و ناقص پخش شد ...»
علت حذف ژوله چیست؟
با این حال همانطور که در آغاز اشاره شد حذف ژوله که تا حدود زیادی شهرتش را مدیون تلویزیون است از این رسانه سوالات بسیاری را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند، اینکه آیا پستهای انتقادی این هنرمند از رویکرد صداوسیما از جمله به راه انداختن کمپین من و سانسورچی عامل این اتفاق است یا خیر؟ کمپینی که ژوله مدتی پیش به راه انداخت تا به نوعی پایانی باشد بر سانسور در حوزههای مختلف هنری، این پویش به صورت مستقیم به انتقاد از رویکرد صداوسیما در تلویزیون میپرداخت و راز سانسور صحنههای سریالهای مختلف و علل آن را در تلویزیون فاش میکرد.
کمپین من و سانسورچی خیلی زود در فضای مجازی فراگیر شد و هنرمندان و سینماگران بسیاری به آن پیوستند و در پستهای اینستاگرامی از سانسورهای مختلف و محدودیتهایی که تلویزیون برایشان ایجاد کرده است پرده برداشتند، البته پس از مدتی بساط این کمپین به یک باره جمع شد.
دیگر پرسشی که درباره علت این اتفاق مطرح میشود، انتقادهای تند ژوله پس از حذف برنامه «نود» و عادل فردوسیپور از صداوسیما و رویکرد این سازمان است و باید دید که آیا عامل حذف ژوله این انتقادها بوده یا دلایل دیگری داشته است؟
با این حال صداوسیما برای چندمین بار به حذف و سانسور یک چهره در تلویزیون پرداخته است، چهرهای که به نوعی فرزند تلویزیون است و نام دیگری را بر فهرست اسامی که در تلویزیون ممنوعالتصویر هستند اضافه کرد، فهرستی که دیگر در حال تبدیل شدن به لیستی بلند بالاست.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: تلویزیون رسانه فیلم سینمایی مهران مدیری بازی ذهن فضای مجازی امیر مهدی ژوله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/