Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@04:16:06 GMT

وضعیت "میش مرغ" نگران کننده است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۵۷۴۱

وضعیت 'میش مرغ' نگران کننده است

رحیم عبدالکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،وضعیت پرنده "میش مرغ" را نگران کننده عنوان کرد و تسریع در اجرای برنامه عملیاتی "میش مرغ" را تنها راه احیای این پرنده در حال انقراض دانست.

به گفته عبدالکریمی برنامه عملی میش مرغ در سازمان محیط زیست کشور تصویب شده و شامل خرید زمین کشاوری، تجهیز یگان حفاظت و تکثیر مصنوعی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او تاکید کرد: "اگر تمهیدات اساسی و علمی با پشتوانه اجرایی برای این پرنده ارزشمند اندیشیده نشود، آینده مبهمی به مانند گونه‌های شاخص کشوری از جمله شیر ایرانی و ببر مازندران برای میش مرغ در انتظار خواهد بود. "

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان جمعیت این گونه با ارزش در کشور را بین ۳۰ تا ۳۵ فرد تخمین زد و تاکید کرد که این آمار به لحاظ اکولوژیکی به معنای به صدا در آمدن زنگ خطر انقراض این گونه در ایران است.

میش مرغ (چێرگ) از راسته درسانان، خانواده هوبره، از جنس «Otis» و جزء بزرگترین پرندگان گیاه خوار به شمار می‌رود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است؛ این پرنده در حال حاضر با درجه حفاظتی آسیب پذیر در لیست سرخ (IUCN) قرار دارد.

دشت «سوتاو» یک پهنه تپه ماهوری به وسعت ۴۰۰ هکتار را در روستای حمامیان از توابع بوکان شامل می‌شود و سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این نوع پرنده نادر است. این منطقه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ اعلام شده است.   انتهای پیام/م   بوکان زیست گاه اصلی میش مرغ  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شده‌اند که نخستین تولد از این گونه در سال جاری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، داود میرشکار در این خصوص به رسانه‌ها گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و باعث شده نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شوند.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال 1393 باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره کل با برنامه های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط های کنترلی، تکثیر به‌صورت آزاد در محیط های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از پنج راس در سال 1398 به 12 راس در سال 1402 راس رسید که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال جاری سه تا 4 گوساله به این جمعیت اضافه شود.

براساس این گزارش گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل های دز و کرخه خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران