Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:07:02 GMT

خطر نابودي پياز و ضرر و زيان کشاورزان خوزستاني

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۲۹۰۷۳

خطر نابودي پياز و ضرر و زيان کشاورزان خوزستاني

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - کاهش بيشتر قيمت محصول پياز سفيد در مناطق شمالي خوزستان ، خطر نابودي بخشي از اين محصول پرمصرف خانوارها و ضرر و زيان کشاورزان پيازکار خوزستاني را در پي دارد.

به گزارش ايرنا با ادامه کاهش قيمت پياز در سر مزرعه، پيازکاران رغبت چنداني براي ادامه برداشت اين محصول ندارند از اين رو احتمال گنديده و فاسد شدن آن به دليل گرماي هوا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هم اکنون قيمت پياز سفيد در مزارع مناطق شمالي خوزستان بين هفت تا هشت هزار ريال است در حالي که به گفته دست اندرکاران کشاورزي استان ، قيمت تمام شده هرکيلوگرم پيازسفيد حدود 20هزار ريال است.
مديرعامل اتحاديه شرکت هاي تعاوني و زراعي دزفول در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با ابراز نگراني از بازار پياز در خوزستان بيان کرد:با توجه به افزايش هزينه کاشت ، داشت و برداشت محصول پياز ، کشت اين محصول ديگر مقرون به صرفه نيست.
ناصر نظرزاده زارع با بيان اينکه کشاورزان پيازکار خوزستان با دغدغه و نگراني زياد ، تغيير و تحولات قيمتي پياز را دنبال مي کنند خواستار آزاد شدن صادرات اين محصول از سوي دولت با هدف جلوگيري از افت شديد قيمت آن هستند.
وي گفت: همان طور که دولت براي حمايت از منافع مصرف کننده ، واردات پياز را در مقاطع کوتاهي آزاد مي کند حالا بايد صادرات اين محصول را براي حمايت از منافع توليدکننده آزاد کند.
نظرزاده زارع ادامه داد:هم اکنون محصول پياز روي دست کشاورزان مانده و خريدار چنداني ندارد و بايد به ناچار مرزها براي صادرات اين محصول باز شود.
مديرعامل اتحاديه تعاون روستايي خوزستان نيز در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينکه پياز سفيد توليدي مناطق شمالي خوزستان ويژگي `تازه خوري` دارد و قابليت چنداني براي ذخيره سازي در سردخانه ها ندارد گفت: صادرات اين محصول مي تواند شرايط بهتري را براي کشاورزان پيازکار خوزستاني رقم بزند.
هوشنگ افسردير با اشاره به اينکه هم اکنون بازار پياز در خوزستان تقريبا در وضعيت اشباع قرار دارد افزود:با توجه به عرضه پياز ساير استان ها ، بايد شرايطي براي کشاورزان به وجود آيد تا آنان با ضرر و زيان هنگفت همچون سال هاي گذشته رو به رو نشوند.
برداشت پياز در مناطق دزفول ، شوشتر ، شوش ، انديمشک و رامهرمز در سطح چهار هزار و 500 هکتار از 2 هفته پيش شروع شده و در همان روزهاي نخست با ورود اين محصول ، قيمت حبابي قيمت حبابي پياز با برداشت آن در خوزستان شکست.
به گفته معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي خوزستان از مجموع چهار و 500هزار هکتار سطح زيرکشت اين محصول ، حدود 180هزار تن برداشت مي شود.
محمد قاسمي نژاد با اشاره به اينکه ميزان توليد محصول پياز در خوزستان بيش از نياز مردم استان است خواستار اتخاذ ساز و کارهايي براي صادرات اين محصول شد تا به گفته وي از ضرر و زيان کشاورزان جلوگيري شود.
در سال هاي گذشته نيز کشاورزان پيازکار خوزستان نيز همزمان با برداشت اين محصول با کاهش قيمتي اين محصول روبه رو شدند و بخش زيادي از پياز توليدي منطقه از بين رفت.
به گزارش ايرنا قيمت پياز در کشور در فروردين امسال به نحو بي سابقه اي رو به افزايش نهاد به گونه اي که بالاکشيدن قيمت آن در کانال 150هزار ريالي نگراني زيادي براي خانوارهاي متوسط به وجود آورد.
با اينکه برخي از دست اندکاران بخش کشاورزي در خوزستان ، زماني که قيمت پياز تا 100هزار ريال رسيده بود مي گفتند قيمت ها به زودي با برداشت آن در خوزستان شکسته خواهد شد ولي هيچ کس جلودار قيمت لجام گيسخته آن نبود تا اينکه هر کيلوگرم پياز تا 160هزار ريال نيز در اهواز رسيد.
هم اکنون بهاي خرده فروشي پياز سفيد محصول خوزستان در اهواز تا 30هزار ريال عرضه مي شود که به نظر مي رسد؛ بخش مهمي از اختلاف قيمت بهاي محصول در مزرعه تا مصرف کننده نهايي به جيب دلالان مي رود.
قاسمي نژاد نيز معتقد است: دلالان و واسطه ها از بالا و پايين آمدن نرخ محصولات کشاورزي سود کلاني مي برند ولي کشاورز به ندرت به آن سود رويايي دست مي يابد.
ميانگين برداشت پياز سفيد در خوزستان حدود 40تن در هکتار است و گفته مي شود حدود نيمي از محصول پياز همچنان در مزرعه است و به خاطر کاهش قيمت ، کشاورزان رغبتي چنداني به برداشت دسترنج خود ندارند.
چنانچه قيمت پياز همچنان رو به کاهش باشد کشاورزان به اميد افزايش قيمت ، برداشت پياز را تا پايان خرداد ادامه مي دهند و پس از آن به دليل شدت گرماي خوزستان از بين خواهد رفت.
تعاون روستايي خوزستان در مقاطعي ، محصول پياز را به قيمت توافقي با هدف حمايت از کشاورزان خريداري و ذخيره سازي مي کرد ولي به دليل درگير بودن با خريد گندم و کلزا ، توانايي جذب اين محصول را با توجه بنيه مالي ضعيف شبکه تعاون روستايي و فسادپذيري زياد اين محصول ندارد.
از سوي ديگر سازمان جهادکشاورزي خوزستان به دليل نگراني زياد ناشي از حمل 800هزار تن چغندر قند به کارخانه هاي خارج از استان و احتمال نابودي اين محصول ، مايل به ورود به مساله پياز و حمايت عملي از کشاورزان نيست.
استان خوزستان با توليد سالانه 16ميليون تن محصولات زراعي و باغي و عمل آوري 124نوع محصول ، به لحاظ کميت و تنوع توليدات کشاورزي ، در کشور رتبه نخست را دارد.
6065/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۲۹۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند می‌توانند با مراجعه حضوری به کارگزاری‌های بیمه کشاورزی و یا از طریق کد دستوری که در بیمه نامه آنها قرار دارد، درخواست خسارت کنند.
محمد آلاله افزود: ارزیابان بیمه نیز در اسرع وقت با مراجعه به مزارع میزان خسارات را بررسی می کنند و سپس از طریق صندوق بیمه غرامت کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به بیمه ۴۴۶ هزار هکتار از محصولات و مزارع کشاورزی استان گفت: از این میزان ۳۹۳ هزار هکتار بیمه جامع و ۵۳ هزار هکتار بیمه آتش سوزی هستند.

دیگر خبرها

  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های خوزستان از دست رفت