15 رمضان ؛ ولادت امام حسن مجتبی (ع)
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۰۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر:
امام حسن (ع)، آرامبخش دلهاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان و نقطه امید درماندگان بود، گاه پیش از آنکه مستمندى اظهار احتیاج کند و عرق شرم بریزد، احتیاج او را برطرف میساخت و اجازه نمیداد رنج و مذلت سؤال را بر خود هموار سازد.
امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت و پیشوای دوم جهان تشیع که نخستین میوه پیوند فرخنده حضرت على (ع) با دختر گرامى پیامبر اسلام (ص) بود، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود
در این مطلب مختصری از زندگانی، سیره و منش آن حضرت بیان می شود
ولادت امام حسن مجتبی (ع)، نخستین فرزند امام علی (ع)
امام حسن (ع) در شب نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت در مدینه تولد یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
( هفت سال در دامان رسول خدا (ص
امام حسن(ع) هفت سال از زمان حیات جد بزرگوارش را درک کرد و در آغوش مهر آن حضرت بسر برد و پس از رحلت پیامبر (ص) که با رحلت حضرت فاطمه دو ماه یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود قرار گرفت.
امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسیدند و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداختند در این مدت، معاویه که دشمن سرسخت على (ع) و خاندان او بود و سالها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خونخواهى عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود؛ به عراق که مقر خلافت امام حسن (ع) بود لشکر کشید و جنگ آغاز کرد.
( همسران و فرزندان امام حسن (ع
دشمنان و تاریخ نویسان خود فروخته و مغرض در مورد تعداد همسران امام حسن (ع ) داستانها پرداخته و حتى دوستان ساده دل سخنانى بهم بافتهاند. امّا آنچه تاریخهاى صحیح نگاشتهاند همسران امام (ع) عبارتند از: (ام الحق) دختر طلحه بن عبیداللّه – (حفصه) دختر عبدالرحمن بن ابى بکر – (هند) دختر سهیل بن عمر و (جعده) دختر اشعث بن قیس.
تعداد همسران حضرت در طول زندگیش از هشت یا ۱۰ به اختلاف دو روایت تجاوز کرده باشند. با این توجه که (ام ولد)هایش هم داخل در همین عددند. فرزندان آن حضرت از دختر و پسر ۱۵ نفر بودهاند بنامهاى: زید، حسن، عمرو، قاسم، عبداللّه، عبدالرحمن، حسن اثرم، طلحه، ام الحسن، ام الحسین، فاطمه، ام سلمه، رقیه، ام عبداللّه و فاطمه. نسل ایشان فقط از دو پسرش حسن و زید باقى ماند و از غیر این دو انتساب به آن حضرت درست نیست.
( القاب امام حسن(ع
سبط، سید، زکى، مجتبى است که از همه معروفتر (مجتبى) مىباشد.
پیامبر اکرم (ص) به حسن و برادرش حسین علاقه خاصى داشت و بارها مىفرمود که حسن و حسین فرزندان من هستند و به پاس همین سخن على(ع) به سایر فرزندان خود مىفرمودند:” شما فرزندان من هستید و حسن و حسین فرزندان پیغمبر خدایند”.
سیره زندگانی و کمالات انسانى( امام حسن (ع
امام حسن (ع) در کمالات انسانى یادگار پدر و نمونه کامل جد بزرگوار خود بود. تا پیغمبر (ص) زنده بود، امام حسن (ع) و برادرش امام حسین (ع) در کنار آن حضرت جاى داشتند، گاهى آنان را بر دوش خود سوار مىکرد و مىبوسید و مىبویید. از پیغمبر اکرم (ص) روایت کردهاند که درباره امام حسن و امام حسین (ع) مىفرمود: این دو فرزند من، امام هستند خواه برخیزند و خواه بنشینند.
امام حسن (ع) ۲۵ بار پیاده حج کردند، درحالى که اسبهای نجیب را با او یدک مىکشیدند. هرگاه از مرگ یاد مىکرد مىگریست و هرگاه از قبر یاد مىکرد مىگریست، هرگاه به یاد ایستادن به پاى حساب مىافتاد آن چنان نعره مىزد که بیهوش مىشد و چون به یاد بهشت و دوزخ مىافتاد، همچون مار گزیده به خود مىپیچید. از خدا طلب بهشت مىکرد و به او از آتش جهنم پناه مىبرد. چون وضو مىساخت و به نماز مىایستاد، بدنش به لرزه مىافتاد و رنگش زرد مىشد. سه نوبت دارائیش را با خدا تقسیم کرد و دو نوبت از تمام مال خود براى خدا گذشت.
امام حسن (ع) در زمان خودش عابدترین و بى اعتناترین مردم به زیور دنیا بود. در سرشت و طینت امام حسن (ع) برترین نشانههاى انسانیت وجود داشت. هرکه او را مىدید به دیدهاش بزرگ مىآمد و هر که با او آمیزش داشت بدو محبت مىورزید و هر دوست یا دشمنى که سخن یا خطبه او را مىشنید، به آسانى درنگ مىکرد.
بذل و بخشش ، امام حسن (ع) را به کریم اهل بیت (ع) معروف کرد
امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار میگرفت و اموال فراوانی در راه خدا میبخشید، مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخششهای بیسابقه و انفاقهای بسیار بزرگ و بینظیری ثبت کردهاند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را برای خود و نصف دیگر را در راه خدا به فقرا بخشیدند.
پیشواى دوم، نه تنها از نظر علم، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود. وجود گرامى آن حضرت آرام بخش دلهاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان، و نقطه امید درماندگان بود. هیچ فقیرى از در خانه آن حضرت دست خالى برنمىگشت. هیچ آزرده دلى شرح پریشانى خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمیکرد، جز آنکه مرهمى بر دل آزرده او نهاده میشد. گاه پیش از آنکه مستمندى اظهار احتیاج کند و عرق شرم بریزد، احتیاج او را برطرف میساخت و اجازه نمیداد رنج و مذلت سؤال را بر خود هموار سازد.
جریان صلح امام حسن، تاکتیکی برای حفظ تشیع و مکتب رسول الله
یکی از وقایع و اتفاقات بسیار مهم در زمان حیات امام حسن ماجرای صلح آن حضرت با معاویه است که اساتید و صاحب نظران و مورخان زیادی در این زمینه قلم فرسایی کردهاند اما باید توجه داشت که در آیین اسلام قانون واحدى بنام جنگ و جهاد وجود ندارد، بلکه همانطور که اسلام در شرائط خاصى دستور میدهد مسلمانان با دشمن بجنگند، همچنین دستور داده است که اگر نبرد براى پیشبرد هدف مؤثر نباشد، از در صلح وارد شوند. ما در تاریخ حیات پیامبر اسلام (ص) این هر دو صحنه را مشاهده میکنیم: پیامبر اسلام که در بدر، احد، احزاب، و حنین دست به نبرد زد، در شرائط دیگرى که پیروزى را غیر ممکن میدید، ناگزیر با دشمنان اسلام قرارداد صلح بست و موقتاً از دست زدن به جنگ و اقدام حاد خوددارى کرد تا در پرتو آن پیشرفت اسلام تضمین گردد.
بنابراین، همانگونه که پیامبر اسلام (ص) بر اساس مصالح عالیترى که احیانا آن روز براى عدهاى قابل درک نبود، موقتاً با دشمن کنار آمد، حضرت مجتبى (ع) نیز، که از جانب رهبر و پیشواى دینى بود و به تمام جهات و جوانب قضیه بهتر از هر کس دیگر آگاهى داشت، با دوراندیشى خاصى صلاح جامعه اسلامى را در عدم ادامه جنگ تشخیص داد.
حضرت مجتبى (ع) در واقع صلح نکرد، بلکه صلح بر او تحمیل شد. یعنى، اوضاع و شرائط نامساعد و عوامل مختلف دست به دست هم داده وضعى به وجود آورد که صلح به عنوان یک مساله ضرورى بر امام تحمیل شد و حضرت جز پذیرفتن صلح چارهاى ندید، به گونهاى که هر کس دیگر به جاى حضرت بود و در شرائط او قرار میگرفت، چارهاى جز قبول صلح نمیداشت؛ زیرا هم اوضاع و شرائط خارجى کشور اسلامى، و هم وضع داخلى عراق و اردوى حضرت، هیچ کدام مقتضى ادامه جنگ نبود.
سخنی گهربار از امام حسن(ع)
امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: زیرکترین و هوشیارترین افراد، شخص باتقوا و پرهیزکار مىباشد، أحمق و نادانترین افراد، کسى است که تبه کار و اهل معصیت باش، گرامىترین و باشخصیّتترین افراد، آن کسى است که به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، کمک نماید. …إحقاق الحقّ: ج ۱۱، ص ۲۰ س ۱، بحارالأنوار: ج ۴۴، ص ۳۰
منبع : isna.ir
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد تا برای برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد در تمامی شهرستانها و روستاها اهتمام ویژه داشته باشند.
به گزارش ایسنا، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.
وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.
وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاههای مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشههای امام راحل(ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام(ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوههای نوین و ابتکاری تبیین شود.
وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاههای تبلیغاتی و همچنین رسانهها برنامهریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.
وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد تا بزرگداشت امام راحل(ره) را در همه شهرستانها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.
وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.
در ادامه، محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی(ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بینالمللی برگزار می شود.
وی با تاکید بر اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه «هرساله شخصیت، آرمانها، افکار و اندیشههای بلند امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی میشود»، عنوان کرد: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام(ره) را به دیگران مینمایاند.
سرپرست حرم امام خمینی(ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه های امام، نقشه راه را ترسیم میکنند.
انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل(ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید میکنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده میشود.
وی تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام(ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام(ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.
سرپرست حرم امام خمینی(ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام(ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگتر، قویتر، مردمیتر، انقلابیتر و وحدتبخشتر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمانهای امام(ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.
در این نشست، دستگاههای مختلف درباره مسئولیتهای محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.
انتهای پیام