Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-03-19@11:43:41 GMT

منتجب‌نیا:‌روحانی برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۲۲۳۹



یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است رئیس‌جمهوری برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد و بر این مبنا از دولت و مجلس می‌خواهد قانونی برای برگزاری رفراندوم تدوین و تصویب کنند تا این ظرفیت نهفته قانون اساسی بالفعل شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شب گذشته در جمع دانشجویان اظهار کرد که قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد و اگر در یک مسأله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف‌نظر داریم، می‌توانیم از اصل 59 استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار می‌کند: قانون بحث رفراندوم را برای حل اختلافات بیان می‌کند. وقتی مبنای کار ما قانون اساسی باشد، که باید هم باشد، می‌توان مثلا در موضوع مذاکره هم به آرای عمومی یا همان همه‌پرسی رجوع کرد. در مسائل مهم دیگر هم می‌توان از راهکار همه‌پرسی استفاده کرد.

او اضافه می‌کند: بسیاری مسائل هست که لاینحل مانده و مورد اختلاف چند گروه، دسته و اندیشه است. همه گروه‌ها هم می‌گویند که مردم با ما هستند، اما باید از طریق انتخابات و صندوق رأی مشخص کنیم که اکثریت مردم کدام سمت‌وسو هستند.

منتجب‌نیا با اشاره به اظهارات امام خمینی (ره) می‌گوید: هم در فرمایش‌های امام و هم در قانون اساسی مردم صاحب این کشور معرفی شده‌اند و آن‌ها هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند. وقتی این مسئله را بپذیرم و واقعاً به آن باور داشته باشیم، مسائل دیگر حل می‌شود. اکثریتی از مردم نظری دارند و اقلیت باید تابع اکثریت باشند ولو اینکه به تعبیر امام، اکثریت اشتباه کنند. امام بار‌ها فرمودند: اگر مردم اشتباه کنند حقشان است، چون نظام متعلق به آن‌هاست و آن‌ها باید نظر دهند. اگر مردم در رأی دادن اشتباه کنند، بهتر است که ما مردم را در اداره امور دخالت ندهیم و حتی کار یا نظر خوبی را بر آن‌ها تحمیل کنیم.

این فعال سیاسی می‌افزاید: نفس بها دادن به مردم و نظرخواهی کردن از آنان خیلی ارزشمندتر از این است که ما تصمیم خوبی بگیریم، ولی نظر مردم با آن مخالف باشد.

منتجب‌نیا تأکید می‌کند: همه‌پرسی ظرفیتی است که در قانون اساسی در نظر گرفته شده و تا زمانی که این قانون محور و مبنا است، همه باید تابع آن باشند.

او در ادامه به مواردی که می‌توان برای آن‌ها رفراندوم برگزار کرد، اشاره می‌کند و می‌گوید: به‌جز بحث سیاست خارجی، ما در مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم اختلاف‌نظر زیادی داریم. دو نظر در مقابل هم هستند که هیچ‌گاه هم حل نشده‌اند و هر دو نظر هم معتقدند که مردم با آن‌ها هستند. در این شرایط می‌توان این موارد اختلافی را پیدا کرد و به رأی مردم گذاشت.

او ادامه می‌دهد: اگر همه‌پرسی در این موضوعات برگزار شود، حضور، امید و نشاط مردم در مسائل مختلف کشور بسیار زیاد خواهد شد و مردم لمس خواهند کرد که خودشان تصمیم‌گیرنده هستند و کسی چیزی بر آن‌ها تحمیل نمی‌کند. در نتیجه نیز آنان به‌عنوان صاحبان نظام، پای نظام می‌ایستند و کسی خود را کنار نمی‌کشد.

منتجب‌نیا سپس به نحوه برگزاری رفراندوم اشاره و پیشنهاد می‌دهد قانونی برای برگزاری رفراندوم در مجلس تصویب شود.

او می‌گوید: اگر فرآیند همه‌پرسی بخواهد شبیه اصلاح قانون اساسی باشد، فرآیند پیچیده، مشکل و طولانی دارد و معلوم نیست که به نتیجه مطلوب کسانی که دنبال این قضیه هستند، برسد. در قانون اساسی ذکر نشده که همه‌پرسی چه مراحلی را باید طی کند و قانونی هم برای این کار نداریم.

منتجب‌نیا اضافه می‌کند: آقای روحانی که برای برگزاری رفراندوم انگیزه دارد و بار‌ها آن را مطرح کرده است، با ارسال لایحه‌ای، فرآیند همه‌پرسی را به‌صورت قانونی درآورد که هر وقت لازم شد این کار انجام گیرد و نظر مردم فصل‌الخطاب باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مجلس و دولت درخواست می‌کند قانون همه‌پرسی را تدوین و تصویب کنند تا از ظرفیت نهفته همه‌پرسی که در قانون اساسی به آن تأکید شده است، استفاده شود.

ایرنا

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردش ۱۳۳ میلیاردی در کشتی آزاد و فرنگی ایران

سازمان لیگ کشتی به تقویم کاری خود در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که برگزاری رقابت های مختلف۱۳۳ میلیارد تومان هزینه به همراه داشته است.

به گزارش تابناک ورزشی، سازمان لیگ کشتی در سالی که گذشت میزبان ۹ رویداد ملی و بین المللی بود که در مجموع ۳هزار و ۷۲۴ دیدار در رده‌های سنی مختلف را برگزار کرد.

حمید یاری رییس سازمان لیگ در این خصوص بیان داشت: گردش مالی که لیگ کشتی آزاد و فرنگی از جمله برای مربیان، کشتی گیران، دست اندرکاران، هزینه برگزاری مسابقات، اردوها و هزینه های جانبی به همراه داشته است، ۱۳۳ میلیارد تومان بود. به طور قطع برگزاری اینگونه مسابقات در قالب استانی و کشوری رده های سنی مختلف می‌تواند کمک بسزایی در ایجاد انگیزه میان ورزشکاران این رشته به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: مهمترین اهداف لیگ کشتی را می توان گسترش این ورزش در سطح کشور، استعدادیابی و پشتوانه سازی، آموزش و گسترش نیک اخلاقی، ایجاد انگیزه برای کشتی‌گیران، ایجاد درآمد برای کشتی‌گیران و مربیان و جذب حامیان مالی برای این ورزش برشمرد.

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان : روحانی نماینده‌ای نداشته که در شورای نگهبان حاضر شود
  • واکنش به اظهارات طحان نظیف درباره ردصلاحیت روحانی
  • ادامه‌ی سریال جنجال‌ها بر سر رد صلاحیت روحانی
  • روحانی نماینده‌ای نداشته که در شورای نگهبان حاضر شود
  • برای برگزاری مرحله دوم انتخابات هم بر رعایت قانون تأکید داریم
  • تاکید بر رعایت قانون در برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • به انگیزه برگزاری فستیوال کوچه
  • آقای رئیسی! شن و ماسه را که با هواپیما جابجا نمی کنند /اگر این دولت حتی اندکی از موفقیت‌های دوره اول دولت روحانی را داشت چه انتظاری از رسانه‌ها داشت؟
  • گردش مالی ۱۳۳ میلیارد تومانی در لیگ کشتی ایران
  • گردش ۱۳۳ میلیاردی در کشتی آزاد و فرنگی ایران