Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@05:20:22 GMT

درخواست جدید اقلیم کردستان از سازمان ملل

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۲۲۹۷

درخواست جدید اقلیم کردستان از سازمان ملل

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، نخست وزیر اقلیم کردستان در نامه‌ ای به‌ دبیر کل سازمان ملل، پیشنهادهایی را برای ادامه‌ فعالیت هیئت مساعدت سازمان ملل متحد در عراق، مطرح کرده‌ است.

پایگاه خبری «کرد پرس» از منابع نزدیک به نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان از ارسال نامه‌ ای از سوی وی به‌ دبیر کل سازمان ملل خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، نامه‌ نخست وزیر اقلیم کردستان به‌ دبیر کل سازمان ملل سه‌ هفته‌ پیش از نشست شورای امنیت برای تمدید یک ساله‌ مأموریت هیئت سازمان ملل متحد در عراق موسوم به یونامی (UNAMI) ارسال شده‌ است .

ارسال این نامه‌ در حالی است که‌ دولت مرکزی عراق, مشغول تدوین طرحی برای کاهش فعالیت های هیئت مساعدت سازمان ملل متحد می باشد.

اولین درخواست مطرح شده‌ در نامه‌ نخست وزیر اقلیم کردستان از آنتونیو گوتِرِش دبیر کل سازمان ملل مربوط به‌ استان کرکوک و دیگر مناطق مشمول ماده‌ 140 قانون اساسی عراق موسوم به‌ مناطق مورد مناقشه‌ است که‌ در این نامه‌ تأکید شده‌ است: هیئت سازمان ملل متحد در عراق، می تواند به‌ عنوان میانجی، نقشی اساسی در آغاز دیالوگی جدی و  جامع میان اربیل و بغداد، با هدف حل و فصل اختلافات و مشکلات فی مابین، به‌ ویژه‌ اجرایی کردن ماده‌ 140 قانون اساسی عراق ایفا نماید.

شورای امنیت اقلیم کردستان هر ساله‌ و طی مصوبه‌ ای، مأموریت یونامی در عراق را تمدید و برنامه‌ کاری و نقشه‌ راه‌ آن را، مشخص می کند.

بر اساس این گزارش طی سالیان گذشته‌ به‌ دلیل مخالفت بغداد، مسئله‌ کرکوک و اجرایی شدن ماده‌ 140 قانون اساسی عراق، به‌ عنوان کلید حل اختلافات ارضی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی در اولویات کاری یونامی گنجانده‌ نشده‌ است.

یکی از درخواست های اصلی در نامه‌ بارزانی به‌ دبیر کل سازمان ملل، اعتراف به‌ موجودیت فدرالی اقلیم کردستان در گزارش های سازمان ملل می باشد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: نچیروان بارزانی کرکوک اقلیم کردستان نامه سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم

نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئت بین‌الوزارتی با وزیر خارجه طالبان دیدار و تأکید کرد کوالالامپور خواستار گسترش روابط با کابل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، افزود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه حکومت طالبان، هیئت مالزی اظهار داشت باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افغانستان، این کشور در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته، اما رسانه‌های بین المللی در راستای جلوگیری از انعکاس این دستاوردها تلاش می‌کنند.

نمایندگان مالزی همچنین اطمینان دادند در راستای تعامل افغانستان با جهان تلاش خواهند کرد.

عبدالکبیر نیز در این دیدار به هیئت بلندپایه مالزی گفت: آرزو داریم چنین نشست‌هایی باعث مناسبات مثبت و سازنده میان کابل و کولالامپور شود.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، مالزی را نمونه خوب پیشرفت در جهان اسلام دانست و افزود این کشور در سیاست خارجی افغانستان جایگاهی مهم و ویژه دارد.

نماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیم دعوت از مالزی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

وی ادامه داد شرایط عینی و وضعیت افغانستان خلاف آن چیزی است که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند،  زیرا بعضی محافل و گروه‌ها تحمل پیشرفت و آرامی افغانستان را ندارند.

عبدالکبیر با دعوت از سرمایه‌گذاران مالزی برای سرمایه‌‎گذاری در افغانستان گفت کشورهای منطقه و جهان نگرانی از جانب افغانستان ندارند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • تشریح مصوبات جلسه هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال