Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - سهم زيادي از تصادف هاي رانندگي ناشي از خستگي و خواب آلودگي است که رانندگي در مدت زمان طولاني در راه‌هاي عبوري يکنواخت (به ويژه در مناطق کويري) از عوامل آن است.

بر اساس آمار تصادف هاي رانندگي بيش از 35 درصد تصادفات رانندگي ناشي از واژگوني خودروها است که بيشتر در مسيرهاي طولاني با محيط يکنواخت رخ مي‌دهد، زيرا مناظر يکنواخت و نازيبا موجب خستگي رانندگان و در نتيجه کاهش ايمني در تردد مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از اين رو امروزه در برخي کشورهاي پيشرفته در کنار طرح مهندسي راه (قوس جاده، فاصله شانه جاده و ...) به طراحي منظر راه نيز توجه جدي مي‌شود. منظور از بهبود منظر راه تنها آراستن پيرامون آن نيست بلکه افزايش ايمني در حاشيه، حريم و ميانه راه و پرهيز از خستگي رانندگان و حفظ توجه ايشان به منظر راه است.
مطابق آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، هر ساله بيش از يک ميليون و 350 هزار نفر در راه‌‌هاي سراسر جهان کشته و بين 20 تا 50 ميليون نفر متحمل جراحت‌هاي غير مرگبار و ناتواني‌هاي دايمي مي‌شوند.
اين آمارعمدتا مربوط به کشورهاي کم‌درآمد و با درآمد متوسط، کاربران آسيب‌پذير راه و شهروندان فعال در حوزه‌هاي اجتماعي- اقتصادي اين کشورها مي‌شود.
صدمات ناشي از تصادفات جاده‌اي، عامل اصلي مرگ کودکان در دنيا محسوب شده و در سال 2016، عامل اصلي مرگ کودکان و جوانان بين 29 - 5 سال بوده است. با ادامه اين روند و بدون انجام اقدامات عاجل، پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2030، مرگ‌ومير ناشي از تصادفات جاده‌اي در رتبه هفتم قرار گيرد.
با شناسايي اين مشکل، سازمان ملل متحد دهه 10 و 20 را، دهه اقدام براي ايمني راه اعلام کرد که هدف بلندپروازانه آن ابتدا ثابت نگه داشتن و سپس کاهش سطوح پيش‌بيني شده مرگ‌ومير و جراحات ناشي از تصادفات جاده‌اي در دنيا است. اين سازمان با بهره‌گيري از تجربيات کشورهاي پيشرو در زمينه ايمني راه، پنج رکن ايمني را براي برنامه‌ريزي و اقدام در راستاي کاهش تصادفات جاده‌اي و مرگ‌ومير مشخص کرد.
مديريت ايمني راه، زيرساخت ايمن، وسايل نقليه ايمن، رفتار ايمن کاربران و واکنش و اقدامات پس از وقوع تصادف اين پنج رکن را تشکيل مي دهند.
به طور عام، ايمني راه، مفهومي يکپارچه در کل راه است و هدف آن کاهش آسيب‌هاي‌ناشي از تصادفات (مرگ‌ومير، جراحت و خسارت وارد بر اموال) است که به واسطه تعامل بين زيرسيستم‌هاي راننده- وسيله نقليه- راه و محيط اطراف تعيين مي‌شود.
کمتر حادثه رانندگي وجود دارد که صرفا شده دليل بريکي از سه عامل ذکر وز آن باشد، بلکه هر يک از آنها با سهم‌هاي مختلف در بروز حوادث رانندگي مؤثر هستند. هرچند که‌ با صرف نظر از نقايص موجود در وسايل نقليه يا راه و سهم آنها در بروز تصادفات رانندگي، معمولا عامل انساني به عنوان علت نهايي تصادفات شناخته مي‌شود. خطاي انساني به شکل قصور در درک موقعيت، تفسير اطلاعات داده شده، تصميم گيري، بازخواني اطلاعات دريافت شده و انجام واکنش مناسب بيان مي شود.
بديهي است وضعيت فيزيکي و رواني فرد، همچون خستگي و بي توجهي ناشي از آن، بر انجام اين فرآيندها تأثير مي‌گذارد و از توانايي فرد براي انجام هر يک از اين فرآيندها در زمان و مکان مناسب مي‌کاهد. اما آنچه مهم است و به دست‌اندرکاران حمل‌ونقل مربوط مي‌شود، به ويژه براي شبکه راه‌هاي ايران با توجه به وسعت کشور، شرايط آب و هوايي متنوع و سهم بالاي مناطق خشک و بياباني، ارايه سطح کمي ‌و کيفي مناسب تسهيلات و زيربناهاي حمل‌ونقل است.
بر اساس آمار، سهم زيادي از تصادفات رانندگي ناشي از خستگي و خواب آلودگي است که رانندگي در مدت زمان طولاني (بصورت پيوسته و يا در بازه زماني زياد)، مسيرهاي طولاني و راه‌هاي عبوري از مناطق با محيط يکنواخت (به ويژه در مناطق کويري) از عوامل اصلي در بروز اين حوادث است. شدت اين تصادفات به دليل نحوه وقوع (وقوع تصادفات واژگوني، خروج از محور و برخورد با موانع صلب و برخورد از جلو به عقب وسايل نقليه) و عدم واکنش به موقع راننده خسته و خواب آلوده است. اين مساله بويژه براي رانندگان حمل‌ونقل عمومي و همچنين در ايام اوج سفر که رانندگان ناآشنا به مسير در محورهاي طولاني سفر مي‌کنند، شدت بيشتري به لحاظ وقوع خواهد داشت.
.......................................................................................................
کارشناس ارشد حمل و نقل و عضو هيات بازبيني و نظارت کارگروه معماري راه
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تشدید برخورد با تخلفات رانندگی در کاشمر آغاز شد

ایسنا/خراسان رضوی فرمانده پلیس‌ راه کاشمر از آغاز اجرای طرح تشدید برخورد با تخلفات رانندگی در این شهرستان خبر داد.

سرگرد محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این طرح در راستای کاهش تخلفات و تصادف‌های رانندگی و با هدف افزایش ایمنی ترافیک و تأمین امنیت مردم آغاز شده است.

وی بیان کرد: پلیس‌ راه با افزایش تیم‌های گشت محسوس و بخصوص گشت غیرمحسوس (خودروهای شخصی و عمومی و همیاران پلیس) در راه‌های حوزه شهرستان کاشمر، کوهسرخ و خلیل‌آباد طرح تشدید برخورد با تخلفات رانندگی، بخصوص تخلفات حساس و حادثه‌ساز (سرعت، سبقت، انحراف به چپ، استفاده از تلفن همراه، نبستن کمربند ایمنی، استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسواران و ...) با اولویت استفاده از اقدامات بازدارنده توقیف فیزیکی، توقیف سیستمی و اختصاص نمره منفی به گواهینامه‌های رانندگی را آغاز کرده است.

فرمانده پلیس‌ راه کاشمر ادامه داد: در این طرح با تمام کسانی که با تخلفات رانندگی زمینه‌ساز ایجاد ناامنی ترافیکی و حوادث برای مردم باشند، در چارچوب قوانین و مقررات قاطعانه برخورد می‌شود. در این راستا، در ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۶۰ دستگاه وسیله نقلیه توقیف فیزیکی یا سیستمی شده و برای گواهینامه رانندگان متخلف نمره منفی منظور شده است.

میرزابیگی افزود: در این طرح مشارکت و همکاری عمومی در راستای برقراری نظم و امنیت ترافیکی و جلوگیری از حوادث دلخراش رانندگی مورد تأکید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی ایمنی هوایی در 2023
  • ببینید | رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • اجرای طرح تشدید برخورد با تخلفات رانندگی در کاشمر آغاز شد
  • تشکیل کارگروه مشترک پلیس و شهرداری، برای رفع نواقص نقاط پرتصادف تهران
  • مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد
  • بارندگی در همدان تصادفات را ۴۰ درصد افزایش داد
  • تصادفات نیازمند کروکی/ آنچه رانندگان باید بدانند
  • جان‌باختن ۷۸۸ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی
  • اعلام جرم پلیس علیه کوتاهی مدیران درباره تصادفات