Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@11:05:15 GMT

ستايشگر: ليوان صبر اهالي موسيقي سرازير شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۰۰۲

ستايشگر: ليوان صبر اهالي موسيقي سرازير شده است

خبرگزاري آريا - در پي تصويب قانون اختصاصِ ده درصد درآمد کنسرت‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، «امير عباس ستايشگر» عضو مجمع صنفي ناشرين موسيقي در نامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي واکنش نشان داده است.
در اين نامه آمده است: «اين دومين نامه­‌اي­‌ست که براي شما مي‌نويسم. اگر خاطرتان باشد اولين نامه درباره بنياد رودکي بود که به جاي ترتيب اثر دادن، وضعيت هنر در آن بنگاه روي به وخامت برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من هنوز هم در کمالِ خوش‌باوري به روحيه‌ي سالم و هنرگرايانه­‌ي شما شکي ندارم؛ اما بيش از هر زمان مطمئنم که شما درباره موسيقي اين مملکت در بي‌خبري به سر مي‌بريد و يا به اصطلاح «آدرس غلط» به شما مي‌دهند.»
ستايشگر در ادامه‌ي اين نامه نوشته: «جناب آقاي وزير، حال موسيقي خوب نيست. اهالي موسيقي در يک خشم بي‌سابقه قراردارند و تنها باني آن معاونت هنري منصوب شماست که فضاي ملتهب موسيقي را بدون مديريت رها کرده است. ما از دولتمردان‌مان در اين چهل سال آموخته‌ايم که از حق بگوييم و هراسي از عواقبش نداشته باشيم. از اينکه مجوزهايمان مشکل پيدا کنند، از جوامع هنري به خاطر لابي‌گري‌ها حذف بشويم و يا دستان مديران کم‌ظرفيتِ بدنه ارشاد پاي‌­بند راهمان شود. اگر تمام مسائل اين يک سال گذشته را کنار بگذاريم که خود مثنوي هفتصد من خواهد شد، موضوع برداشت 10% از درآمد کنسرت‌هاي موسيقي، ليوانِ تا لب لبريزِ صبر اهالي موسيقي را سرازير کرده است. حتماً مي‌دانيد ما به يک‌باره اقدام به چنين اعتراض‌هايي نکرده‌ايم. ابتدا از راه گفت‌وگو از مديران شما وقت خواستيم تا دراين‌باره و مواردي ديگر گفت‌وگو کنيم تا گره را با دست باز کنيم که دندان بماند براي روزهاي مباداتر؛ اما تفر­عن معاون هنري‌تان کار را به جايي رساند که حاصل درخواست‌هاي ما براي گفت‌وگو در 5 دفعه، بدون پاسخ رها شد. در ادامه بيانيه‌اي رسمي صادر شد که بي‌تفاوت از کنار آن رد شديد. درخواست تجمع در وزارتخانه را کرديم که ترتيب قراري داده شد در جلسه‌اي. (چهارشنبه 18 ارديبهشت) موضوع 10 درصد را بررسي کرديم و با وجود دلايلي که داشتيم موضوع ابتر ماند. در آن جلسه گفتيم با همه‌ي مميزي‌هاي سخت‌گيرانه‌ي وزارت ارشاد، با فشارهاي مالي که بر مردم مستولي شده، با توجه به ضررهاي عظيمي که موسيقي غير تجاري مي‌دهد اين طرح به صلاح نيست اما... اگر امروز به شما بگويند از فيش حقوقتان ماهيانه 1 ميليون تومان به ما بدهيد تا ما خرج هنر در مناطق کم بضاعت کنيم، چه مي‌گوييد؟ بله با شما موافقم اگر با طيب خاطر باشد که خير و برکت کردن سفارش همه‌ي اولياست؛ اما اينجا به زور مي‌خواهند از ما وصول کنند.»
اين آهنگساز و نوازنده همچنين اضافه کرده: «آقاي دکتر صالحي، اين چه پافشاري و تلاش براي بي‌اعتنايي به اهل موسيقي است که با وجود اين‌که تمام افراد ذي‌صلاح و صاحب تجربه با اين قانون مخالف هستند، دولت همچنان روي خوش به همراهي با هنرمندان موسيقي نشان نمي‌دهد؟ آيا خبر داريد که اين لايحه را خود وزارت ارشاد به مجلس برده تا از کنسرت‌ها پول بگيرد و در مناطق محروم هزينه کند؟ آيا خبر داريد کميسيون فرهنگي با اين موضوع مخالف بوده و با پافشاري وزارت ارشاد اين طرح در کميسيون تلفيق رأي آورده؟ آيا خبر داريد در درون وزارت ارشاد دودستگيِ بي‌تعادلي وجود دارد که تکليف کار بدون آيين‌نامه هنوز سرگردان است؟ آيا خبر داريد که مديرکل دفتر موسيقي -تنها مخالف اين طرح در دولت- مجبور به استعفا شده است؟ مدير کلي که با پافشاري معاون هنري منصوبتان و با مخالفت اکثر ناشران موسيقي به ميدان آمد؛ اما امروز -بعد از يک سال- به خاطر باندبازي‌ها و فشارهاي مديريتي دست از حمايت او برداشته‌ايد و يک مدير را قرباني معاونت هنري مي‌کنيد. مي‌خواهند تنها مديري که با اين موضوع مرتبط و مخالف است را از گردانه خارج کنند که بدون مانع کار را پيش ببرند. معاونين شما حتي به مديران کل خود رحم نمي‌کنند چه رسد به ما. آقاي وزير مي‌دانيد! ديوار حاشا بلند است اما ما اهل موسيقي، سال‌هاست در بالاي آن ديوار ايستاده‌ايم و مديران را نظاره مي‌کنيم. من تا به امروز بيش از 5 معاون وزير در امور هنري ديده‌ام و با ايشان همکار بوده‌ام. مي‌دانم که مي‌دانيد تمام آنچه مي‌گويم صحت دارد، چون شما کسي نيستيد که آخرت را به دنيا بفروشيد. نَفَس شما به قرآن و حافظ و نهج‌البلاغه گره خورده است. از نوشته‌هاي عارفانه‌تان اين را دريافته‌ام که دمي با بايزيدها و ابوسعيدها نشسته ايد. آخر اين چه ظلمي است که بر سر اهالي موسيقي مي‌رانيد؟ و تا از آن دم مي‌زنيم همکارانتان مي‌گويند «قانون شده است و نمي‌شود کاري‌اش کرد.» در پايان، سال‌هاست که با اعتقاد در کنار مردان نظامي، سياسي و فرهنگي خود ايستاده‌ايم و کار هنر را به پيش مي­‌بريم. در اين شرايط حساس که کشورمان نياز به آرامش و همدلي دارد، شمشيرتان را از سر اهل موسيقي برداريد، در معاونت‌هاي مربوطه، ميزهاي بزرگ را به آدم‌هاي کوچک نسپاريد، گوش شنوا داشته باشيد که خير و برکت همه در گفت‌وگو و تعامل است. از شما صميمانه پوزش مي‌طلبم اگر نوشته‌ام گزنده و تلخ است. خيلي خودماني بگويم «حالمان گرفته است». حال که صدايمان به جايي نمي‌رسد و زور شما بر ما افزون است و فرياد ما را نمي‌شنويد، در شب‌هاي پيش رو، وقتي در سايه‌ي قرآن مي نشينيم و شب‌هاي قدر را زنده نگه مي‌داريم، من به عنوان کوچک‌ترين عضو خانواده‌ي صبور موسيقي شما را به خدا وا مي‌گذارم و براي خود و همکارانم بخشش از گناهان و صبر بيشتر طلب مي‌کنم. اياک و ظلم من لاتجد عليک ناصرا الا الله.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال دبیرخانه دائمی مُد زاگرس به لرستان

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، دبیرخانه دائمی «مُد زاگرس» با محوریت طراحی مد و لباس و ملزومات استان‌های زاگرس‌نشین در قالب تفاهم‌نامه همکاری بین کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان برای یکسال به این استان منتقل شد.

در همین خصوص اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس با هدف حمایت از حجاب و عفاف پس از هشت سال معطلی در دولت سیزدهم احیا و فعال شده و هم‌اکنون این تفاهم‌نامه در چارچوب اصل ضرورت حفظ و توسعه فرهنگ و پوشش اصیل ایرانی و نیز سعی در گسترش ارتباط علمی، فرهنگی و هنری با طراحان و فعالان مد و پوشاک جهان اسلام به امضای طرفین رسید.

وی مدت اعتبار این تفاهم‌نامه را یک‌ سال از تاریخ مبادله عنوان کرد و افزود: در صورت برگزاری این رویداد طی 2 سال پیاپی و موافقت طرفین، دبیرخانه دائمی رویداد «مد زاگرس» به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان منتقل خواهد شد.

روانشاد یادآور شد: این کارگروه براساس قانون ساماندهی مد و لباس مصوب سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، به عنوان سیاستگذار و برنامه ریز حوزه مد و لباس کشور با مسوولیت و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های متولی عضو تشکیل شده است‌.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904254

دیگر خبرها

  • تشکیل کارگروه تأمین مسکن خبرنگاران استان اصفهان
  • انتقال دبیرخانه دائمی مُد زاگرس به لرستان
  • صدور مجوز راه‌اندازی رشته موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای چهارمحال وبختیاری
  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی ـ هنری هنرمندان
  • اجرای بیش از ۴۰ عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی
  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • هنری که لاکچری شده!
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!