Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:37:07 GMT

طرح انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه افتتاح می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۱۰۴

طرح انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه افتتاح می شود

ارومیه- ایرنا- رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: همزمان با سفر رییس جمهوری به استان طرح های انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه به بهره برداری می رسد.

فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتقال آب سد سیلوه به دریاچه ارومیه از طریق احداث کانال به طول 22.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 کیلومتر انجام می گیرد، بیان کرد: از طریق این کانال علاوه بر تامین آب کشاورزی 2 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی جلدیان و سروکانی، سالانه بیش از 95 میلیون مترمکعب آب به پیکر نگین آبی آذربایجان سرازیر می شود.
وی در خصوص اهداف این طرح اظهار داشت: تامین آب کشاورزی هفت هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی دشت های پیرانشهر و جلدیان، تامین سالانه 18 میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان پیرانشهر و تولید سالانه 13.2 گیگا وات ساعت برق از جمله این اهداف است.
وی با بیان اینکه احداث خط انتقال آب این طرح نزدیک به هشت سال پیش آغاز شده بود، اظهار داشت: پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرای این طرح سرعت یافت که هم اکنون 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده بهره برداری است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از هزینه بیش از 544 میلیارد ریالی برای طرح انتقال آب جلدیان خبر داد و افزود: دولت توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارد که امیدواریم این روند با تخصیص به موقع بودجه های مصوب ادامه دار باشد.
سرخوش ساماندهی رودخانه 'کانی رش' به طول 11 کیلومتر و اعتباری بالغ 134 میلیارد ریال را یکی دیگر از مجموع طرح های انتقال آب جلدیان به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: لایروبی رودخانه گدار به طول 17 کیلومتر و اعتبار 196 میلیارد ریالی از دیگر طرح های این مجموعه است.
به گزارش ایرنا، سد مخزنی سیلوه در 12 کیلومتری شمال غربی پیرانشهر واقع است. این سد بر روی رودخانه لاوین که از سرشاخه های رودخانه گلاس بوده و آورد متوسط سالانه 220.7 میلیون متر مکعب دارد، احداث شده است.
طرح های مربوط به این سد فردا در سفر یکروزه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران همزمان با دیگر طرح های بخش آب و خاک استان به بهره برداری می رسد.
3214/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد امور زيربنايي انتقال آب سفر رييس جمهوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه گفت: این مرحله از رهاسازی در مرحله نخست از سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می شود.

مجید رستگاری افزود: در مرحله نخست ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در مرحله دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

رستگاری اظهار کرد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه