Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@22:47:50 GMT

بخشیدن همیشه زیبا است/ اهدای عضو ادامه زندگی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۶۹۲۱

بخشیدن همیشه زیبا است/ اهدای عضو ادامه زندگی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، وقتی سرنوشت روی دیگر زندگی را نشان می‌دهد، هر انسانی در شرایط سخت ممکن است ساده‌ترین تصمیمات را بگیرد و خیلی زود در مسیر دشوار زندگی، تسلیم ناملایمات شود، اما همیشه انسان‌هایی از بازی روزگار سربلند بیرون می‌آیند که برای فرصت دوباره جنگیده‌اند و تقدیر را به‌گونه دیگری رقم زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدیه دادن و هدیه گرفتن، همواره یکی از لذت بخش‌ترین لحظه‌های زندگی است و می‌تواند زیباترین لبخند‌ها را در پی داشته باشد.

اهدای عضو همان هدیه‌ای است که هم به گیرنده و هم به اهدا کننده، حتی اگر فرد مرگ مغزی شده باشد، جانی دوباره می‌بخشد، گیرنده با گرفتن عضو می‌تواند به زندگی ادامه دهد و اهدا کننده با اهدای عضو و اینکه عضوی از او هنوز هم نفس می‌کشد، زندگی معنوی اش ادامه دارد.

تاریخچه اهدای عضو

در سال ۱۹۵۴، اولین پیوند موفقیت آمیز کلیه در جهان از سوی جوزف مورای انجام شد.

رونالد هریک که در این عمل کلیه خود را به برادر دوقلوی خود داد به همین خاطر اولین اهدا کننده عضو در جهان شناخته شد.

پیوند اعضاء به مفهوم مدرن و کنونی آن یعنی جایگزینی یک عضو با عضو مشابه است  در طب ایران و درسال ۱۳۱۴ با انجام پیوند قرنیه از سوی استاد صاحب نام جراحی چشم و پایه گذار چشم پزشکی مدرن درایران شادروان شمس در تهران انجام شد و با آموزش دستیاران و جراحان چشم در این بخش ادامه یافت و به دنبال آن و با کمی فاصله پروفسور خدا دوست استاد جراحی چشم دانشگاه شیراز به صورت فعال و چشم گیری این کار را دنبال کرد و پیوند قرنیه که سخت مورد نیاز بسیاری از بیماران بود در اکثر بخش‌های جراحی چشم انجام و ارائه شد.

پس از آن فرهنگ اهداء عضو و پیوند در کشور رایج شد تا جایی که در سال ۹۵ شورای عالی انقلاب اسلامی، روز ۳۱ اردیبشهت مصادف با سال‌ روز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهداء عضو، این روز را به عنوان روز ملی اهداء عضو، اهداء زندگی معرفی کرد.

یزد در صدر جدول اهداء عضو به نسبت جمعیت در کشور /  ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار برای انجام عمل پیوند  

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار برای انجام عمل پیوند هستند و از این تعداد متاسفانه روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر که چشم انتظار تماس مراکز پیوند هستند فوت می‌کنند، در سال ۹۶ که بهترین آمار اهدای عضو در کشور طی ۱۸ سال گذشته را داشتیم، تنها ۹۲۶ اهدا یعنی یک چهارم افراد اهدای عضو داشتند.

وی ادامه داد: سالیانه ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد و ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر امکان اهدای عضو را دارند وهر فرد فوت شده می‌تواند به ۸ نفر عضو و بیش از ۵۰ بافت مانند قرنیه و پوست را به بیماران نیازمند اهدا کند و باعث ارتقای کیفیت زندگی و نجات جان آن‌ها شود.

بیش از ۱۷۵ مورد اهدای عضو در استان یزد رقم خورد

حسین قاسمی مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۰ مورد اهدا عضو داشته ایم که به لحاظ نسبت جمعیت در کشور حائز رتبه اول در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۱۷ پیوند کلیه در یزد صورت گرفت که این اتفاق خوب برای اولین بار در یزد رقم خورده است.

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: این واحد  در سال ۱۳۹۲ کار خود را در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آغاز کرد و تاکنون بیش از ۱۷۵ مورد اهدای عضو در استان یزد رقم خورده است.

وی گفت: مردم می‌توانند از چند طریق نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند؛ داوطلبان می‌توانند از طریق ثبت نام در سایت ehda.ir و پر کردن فرم مربوط، ارسال کد ملی به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا مراجعه به بیمارستان شهید رهنمون به صورت حضوری نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام نمایند.

 اعضای بدن جوان ۲۴ ساله‌ی یزدی به بیماران نیازمند جانی دوباره بخشید

محمود نوری شادکام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت:  هشتمین اهدای عضو با ایثار و فداکاری مرحوم سید مصطفی رضوی ۲۴ ساله در بیمارستان شهید رهنمون انجام شد.

وی افزود: با این اقدام خداپسندانه و رضایت خانواده، اعضای بدن این ایثارگر در یزد و ابوعلی سینای شیراز و تهران نجات بخش جان هموطنان نیازمند شد.

نوری شادکام ادامه داد: قلب این بیمار به بیمارستان شهید رجایی تهران، کبد و پانکراس به شیراز منتقل و کلیه‌های این بیمار نیز در یزد اهدا شد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: از سه سال پیش تاکنون در استان ۱۷۰ مورد اهدای عضو انجام شده که در بین استان‌های دیگر بیشترین آمار را تاکنون داشتیم.

پس از موافقت خانواده جوان یزدی، واحد فراهم آوری اعضا که میثم را کاندیدای دریافت قلب کرده بودند، با همکاری اورژانس کشور عملیاتی ضربتی و خطیر را رقم می‌زنند.

نه تنها میثم بلکه ۴ بیمار نیازمند پیوند نیز حیات دوباره پیدا می‌کنند و زندگی بار دیگر به آن‌ها سلام می‌کند و خداحافظی جوان مرگ مغزی با دنیا، با سلام پنج انسان دیگر به زندگی گره می‌خورد، خداحافظی که بوی بخشندگی و ایثار را تا سال‌ها در فضا معطر می‌کند.

پدر سید مصطفی می گوید: سید مصطفی  رفت  تا به پنج نفر دیگر زندگی دوباره ببخشد او زنده است.

حالا این خانواده می دانند قلب پسرشان در سینه میثم است که خانواده اش برای یک شب بیشتر زنده ماندنش تا صبح نذر و نیاز می کرده اند آن ها از این اقدام خود خوشحالند.

اگرچه جای خالی او برایشان یک حفره پرنشدنی است  اما خدا را شاکرند چون معتقدند اهدای اعضا فرصتی است که به تمام بیماران در حال مرگ داده نمی شود.

روند اهدای عضو

برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت کارت اهدای عضو، اعلام می‌کنند، اما در صورت تأیید مرگ مغزی از سوی چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نماد‌های فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است از زمان راه اندازی واحد‌های فراهم آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو کردند.

در روز‌ها و ماه‌های اول تعداد ثبت نام به بیش از ۱۰۰ نفر در ماه نمی رسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمینمان با این امر مقدس آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از ۵۰۰ نفر در روز رسید.

ترویج فرهنگ اهدای عضو

هر ایرانی می‌تواند با افزایش آگاهی خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینهٔ مرگ مغزی و اهدای عضو، گرفتن کارت اهدا و شرکت در طرح سفیران به ترویج فرهنگ اهدای عضو کمک کند.

به گفته پزشکان اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده، کلیه‌ها و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است.

زندگی لبخندی است که دریغش نکنیم.

اهداء کنندگان عضو بخشندگان و سخاوتمندانی هستند که  فریاد سکوت بیماران نیازمند را شنیده و دست‌ها و دل‌های پر از مهرشان با آن‌ها همنوا شده و مرهمی بر زخم آنان می‌شوند.

انتهای پیام/ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای انگشتر رهبر انقلاب به وحید شمسایی +عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعضای تیم ملی فوتسال ایران که در روزهای گذشته برای سیزدهمین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند، ظهر امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. در ادامه تصاویری از دیدار آنان با رهبر انقلاب مشاهده می کنید.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904351

دیگر خبرها

  • تاکید عتباتی به سرعت بخشیدن به روند تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی 
  • رنگین کمان زیبا در آسمان تهران در حاشیه اولین روز نمایشگاه کتاب
  • تایم‌لپس زیبا از چرخش زمین در فضا (فیلم)
  • اهدای انگشتر رهبر انقلاب به وحید شمسایی +عکس
  • لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو
  • اهدای عضو در مشهد جان ۳ بیمار را نجات داد
  • یک گل خیلی بد و خیلی زیبا خوردیم
  • تصاویری زیبا از همخوانی خادمان در چایخانه حضرت رضا(ع) | ویدئو
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی /با من از تغییر سخن نگو...