Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@17:08:12 GMT

مبارزه با آفات کشاورزي، تضميني براي امنيت غذايي

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۲۰۳

مبارزه با آفات کشاورزي، تضميني براي امنيت غذايي

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- کشاورزي همواره با چالش هاي مختلفي مواجه است برخي از اين چالش ها حتي ساليان متوالي نيز به طول انجاميده و خساراتي نيز به کشاورزي وارد کرده است با اينحال همواره جنگ کشاورزان با آفت ها همچنان تداوم دارد و اين جنگ، مبارزه براي بقا و امنيت غذايي است.

سايه خشکسالي چند سالي بر سيماي کشاورزي استان فارس سايه افکنده بود و کشاورزان با آفت و کاهش فشار آب(دبي آب) مواجه بودند و توانستند با مديريت مصرف آب حتي ميزان توليد محصولات خود را اندکي افزايش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خشکسالي ، کاهش آب و شوري آن، باران هاي خارج از فصل و سيلابي شدن روان آب ها از جمله مشکلاتي است که کشاورزان با آن مواجه شدند و توانستند بر اين مشکلات نيز فايق آيند.
طي سال زراعي جاري نيز مشکلات همچنان وجود دارد ليکن مشکلات جديدي نيز اضافه شده است و آن هم آفت هايي بوده که در استان فارس و کشور مشاهده شده است از جمله اين آفات مي توان به ملخ صحرايي، آفت مينوز در مزارع صيفي و هليوتيس در مزارع گلرنگ اشاره کرد.
از بهمن ماه سال 97 که ملخ هاي صحرايي در برخي از نقاط استان فارس مشاهده شد تدابير لازم براي مقابله با اين آفت ها در استان در نظر گرفته شد و تا پايان فروردين 98 همچنان ادامه داشت تا اينکه پوره هاي ملخ صحرايي(ملخ هاي کوچک و نابالغ) حرکت خود را آغاز و به سمت نقاط مختلف حرکت کردند.
خوزستان، هرمزگان ، بوشهر ، سيستان و بلوچستان ، فارس ، کرمان و کهگيلويه و بويراحمد استان هايي هستند که در آنها مقابله با ملخ صحرايي در حال انجام است.
پيشتر مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس به ايرنا گفته بود که شهرستان هاي لارستان، گراش ، ممسني، قير و کارزين، خنج، داراب و زرين دشت شهرستان هايي هستند که مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي با آنها در حال انجام است.
** 4 هزار هکتار از اراضي فارس سمپاشي شد
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس گفت: بيش از چهار هزار و 119 هکتار از اراضي استان فارس از بهمن 97 تاکنون براي مقابله با ملخ صحرايي سمپاشي شده است.
حميد دبيري با بيان اينکه مردم محلي بايد به نيروهاي جهاد کشاورزي در زمينه مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي کمک کنند اضافه کرد: در آخرين مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي بيش از 225 هکتار سمپاشي صورت گرفت.
وي بيان کرد: در لارستان با توجه به اينکه تراکم پوره هاي ملخ صحرايي بيشتر از ساير نقاط است علاوه بر وجود سمپاش هاي زميني، هواپيماي سمپاش نيز در منطقه حضور داشت و 30 ارديبهشت 98 سمپاشي در اين منطقه و مرز شهرستان هاي لارستان و گراش به صورت هوايي انجام شد.
دبيري عنوان کرد: بيش از 115 هکتار از اراضي شهرستان ممسني سمپاشي شده است اما سختي در عبور و مرور و وجود مسير هاي کوهستاني کار مبارزه با اين آفت کشاورزي را در اين شهرستان سخت کرده است.
او افزود: با هماهنگي هايي که در شهرستان هاي گچساران و ياسوج صورت گرفته است مناطقي از استان فارس که هم مرز با مناطق ياد شده اند به صورت هماهنگ سمپاشي خواهند شد.
دبيري گفت: به علت سختي در عبور و مرور در برخي از مناطق، مردم محلي نيز بايد با همکاري نيروهاي جهاد کشاورزي نسبت به مبارزه با پوره هاي ملخ صحرايي مبادرت ورزند تا شاهد هيچگونه خسارتي به مزارع استان نباشيم.
**15 هکتار از اراضي قير و کارزين سم پاشي شد
مدير جهاد کشاورزي شهرستان قيرو کارزين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در اين شهرستان ملخ ها در وسعتي نزديک به 250 هکتار ديده شده اند که با تلاش هايي که در شهرستان صورت گرفته است 15 هکتار از اراضي شهرستان قيرو کارزين سم پاشي شده است.
احمد همتي ، با اشاره به اينکه مشاهده ملخ ها در اين شهرستان به صورت لکه اي بوده است اضافه کرد: دو گروه براي مقابله با پوره هاي ملخ صحرايي در شهرستان قيرو کارزين در حال فعاليت هستند.
وي اضافه کرد: رصد و پايش مزارع و منابع طبيعي شهرستان همچنان ادامه دارد تا کمترين خسارت به باغ ها، مزارع و منابع طبيعي شهرستان وارد شود.
**مبارزه با افت در مزارع شهرستان مرودشت
کارشناس مرکز جهاد کشاورزي شهرستان مرودشت گفت: آفت مينوز در مزارع کينوا در مرودشت ديده شده و اقدامات مبارزه اي با اين افت در حال انجام است.
مريم غني اضافه کرد: اين آفت يکي از مهمترين آفات در مزارع سبزي و صيفي است ؛ لاروهاي جوان اين آفت از بافت بين دو سطح برگ تغذيه مي کنند و مسيرهاي پيمايش و تغذيه آنها از برگ در قالب منحني هاي لکه اي و مارپيچ روي برگ ها ديده مي شوند.
وي گفت: در مجموع خسارت اين آفت موجب ريزش برگ ها، کاهش فتوسنتز و در نهايت افت عملکرد محصول مي شود.
غني افزود: استفاده از سموم سيستميک و مصرف گروه هاي مختلف حشره کش ها براي ايجاد تاخير در بروز مقاومت در کنترل اين آفت موثر است.
البته يکي ديگر از کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مرودشت نيز از رهاسازي زنبور براکون عليه آفت هليوتيس در اراضي گلرنگ شهرستان مرودشت سخن گفت.
طاهره اميري با اشاره به برنامه هايي که در سال جاري براي مبارزه بيولوژيک و غير شيميايي با اين آفت در دستور کار واحد حفظ نباتات اين شهرستان قرار دارد گفت : براي اولين بار در اين شهرستان تعداد هشت هزار زنبور براکون دربيش از يک هکتار عليه اين آفت در مزرعه گلرنگ واقع در روستاي زرگران توسط کارشناسان کلينيک گياه پزشکي نهال رهاسازي شد.
آفت هليوتيس يکي از آفات مهم محصولات زراعي مانند گوجه فرنگي، نخود، گلرنگ و... است.
ملخ‌هاي زرد رنگ صحرايي (دريايي)، گروهي از ملخ‌هاي پرنده هستند که بزرگي آنها حدودا به 15سانتي‌متر مي رسد و در زمره مضرترين حشرات به شمار مي آيند.
ع.پ /1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بروز آفات سن و بیماری زنگ زرد گندم هشدار داد و گفت: گندمزارهای ۱۳ استان کشور در معرض تهدید این آفات قرار دارد.

به گزارش مشرق، «سهراب سهرابی» درباره تولید و خرید گندم کشور افزود: اکنون مزارع گندم استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و مرکزی در معرض تهدید آفت سن و زنگ زرد قرار دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: انتظار می رود کشاورزان برای مقابله با این آفت و بیماری همچون گذشته با همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند تا بتوانند آنها را کنترل و مدیریت کنند.

وی گفت: در صورتی که کشاورزان با این آفات مقابله نکنند، به‌طور قطع با کاهش درآمد مواجه شده و در نهایت کاهش تولید گندم روبه‌رو می شویم.

سهرابی تصریح‌کرد: همچنین کشاورزان مزارع گندم آبی استفاده از آبیاری دوره ای را در دستور کار خود قرار دهند تا تولید با مشکل روبه‌رو نشود.

این مسوول میزان تولید و خرید گندم در سال جاری را همچون سال گذشته دانست و افزود: برآورد می شود امسال از ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید و ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گفته وی، استان خوزستان بزرگترین تولیدکننده گندم کشور است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تحرک را از مجرمان و مخلان نظم و امنیت خواهیم گرفت
  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد