Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@17:14:48 GMT

اميد، تدبير دولت در نيمه دوم فعاليت

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۴۶۰

اميد، تدبير دولت در نيمه دوم فعاليت

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- دولت دوم تدبير و اميد در نيمه دوم عمر سياسي خود، دو سال سخت را پشت سر گذاشت و دو سال دشوارتر پيش رو دارد. دشواري هايي از جنس اقتصادي در داخل و زياده خواهي در خارج که رييس جمهوري تداوم اميد را تنها تسهيل گر اين دشواري ها مي داند.

رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم، 6 سال پيش در چنين روزهايي شاهد شعارهاي متنوع نامزدها در معرفي ايده ها خود براي اداره کشور بود و ميان اين تنوع وعده ها و شعار مردم در نهايت به مفهوم «تدبير و اميد» که از سوي حجت الاسلام و المسلمين «حسن روحاني» اعلام شده بود، اعتماد کردند و او راهي پاستور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در تمام اين 6 سال آنچه محور نخست تاکيدات رييس جمهوري قرار گرفت و او از همه جريان هاي سياسي و اجتماعي و عامه مردم بارها و بارها آن را درخواست کرد؛ تداوم اميد به آينده بود.
موضوعي که در ديدار رييس جمهوري با اصحاب فرهنگ و هنر بار ديگر تکرار شد. دکتر روحاني در اين ديدار با تاکيد بر اهميت نقش فرهنگ و هنر بويژه در مقطع حساس کشور تاکيد کرد: «مهم‌ترين نياز امروز جامعه، اميد به آينده و نشاط است چرا که احساس غرور ملي و اميد و نشاط سرمايه اصلي کشور است و مي تواند روند حل مشکلات را تسريع کند.»
اميد مورد تاکيد رييس دولت تدبير و اميد به يقين اميد توام با واقع بيني است. او بهتر از هر کسي مي داند که اقتصاد ايران و به تبع آن معيشت مردم دچار مشکلات جدي است، تبليغات ايران هراسانه در منطقه به اقدامات ايران ستيزانه تبديل شده است، شاهراه اقتصاد ايران که صادرات نفت بوده با اقدامات ترامپ تضعيف شده و در نهايت منتقدان داخلي و رقباي سياسي دولت هم از هر موضوعي براي انتقاد و گاهي هجمه عليه تدبير و اميد بهره مي جويند با تمام اين آگاهي ها از واقعيات موجود تاکيد بر اميد از سوي مقام نخست اجرايي در کشور که با تمام دشواري هاي پيش رو آشناست، نشان از اهميت اين مفهوم براي جامعه اي دارد که دشمنان براي نااميدسازي آن برنامه هاي بسياري تدارک ديده اند.
اين روزها بيش از هر زمان ديگري انواع فشارهاي اقتصادي، سياسي، رواني و حتي فرهنگي عليه ايران تدارک ديده شده است و آنچه مي تواند در برابر اين هياهوها از افکار و اذهان مردم محافظت کند چيزي جز اميد نخواهد بود.
**دو سال سخت، دو سال سخت تر
در دور نخست، تدبيرِ دکتر روحاني و تيم همراه او به ويژه در حوزه ديپلماسي گره هاي سختي از منازعات جهان با ايران را گشود و اميدها به آينده را افزون ساخت. دور اول رياست جمهوري دکتر روحاني با دستاوردهاي قابل قبول در عرصه هاي مختلف به پايان رسيد و اين دستاوردها سبب شد جامعه بار ديگر در 29 ارديبهشت به رييس جمهوري اعتماد کند و او را دوباره راهي پاستور کردند.
اما دولت در دور دوم فراز و فرودهاي بسياري تجربه کرد. انتقادات تند رقباي سياسي از همان روزهاي نخست به بهانه چينش کابينه دوم يا ديگر تصميمات دولت شروع شد، اوج اين انتقادها در دي ماه 96 و همزمان با اعتراض هاي اقتصادي در اين ماه بود.
جريان هاي خاصي در کشور سعي بر سوء استفاده از اين اعتراضات عليه دولت داشتند که سرانجام دود آن به چشم مردم و کشور رفت. به فاصله چند ماه و در ارديبهشت 97 «دونالد ترامپ» سرانجام تهديدات کلامي خود عليه ايران را عملي کرد و از توافق بين المللي برجام خارج شد.
اين آغاز دشمني هاي تاجر کاخ سفيد عليه ايران بود پس از اين بدعهدي تحريم هاي بازگشتند و زمستان سخت اقتصاد ايران آغاز شد. تحريم هاي آمريکا شرکت هاي تجاري را از ايران خارج کرد و سرمايه گذاري خارجي را پر هزينه.
يک سال بعد ترامپ با هدف افزايش فشارها صفر شدن صادرات نفت ايران را هدف گرفت. يکي از بازوهاي دفاعي کشور را تروريستي اعلام و ناوهاي خود را عازم خليج فارس کرد.
با آغاز تحريم ها، انضباط اقتصادي کشور دچار نوسان شد و اين ميان سوءاستفاده کنندگان و دلالان داخلي و خارجي در افزايش بحران سنگ تمام گذاشتند.
اين بخشي از دشواري هاي نيمه اول دور دوم دولت تدبير و اميد بود اما روي ديگر سکه نيمه دوم دولت است. نيمه اي که ايران سياست مقاومت در برابر آمريکا را در پيش گرفته و دولت در خط مقدم جنگ اراده هاست. ترامپ و تيم همراه او در پي تشديد فشار بر ايران خواهند بود و در اين مسير مشوقان منطقه اي هم او را همراهي مي کنند.
با سخت تر شدن صادرات نفت ايران، اقتصاد وابسته به طلاي سياه، روزگار دشواري خواهد داشت صادرات کالاها هم کار چندان راحتي نخواهد بود.
از ديگر سو و در عرصه سياست داخلي هم انتخابات مجلس يازدهم در پيش است و کشور نيازمند عقلانيت سياسي براي حضور پررنگ مردم در پاي صندوق هاي راي و برگزاري انتخاباتي سالم و با شکو ه است.
بنابراين فراز و فرودهاي دولت در نيمه دوم عمر سياسي هم کم از نيمه اول نخواهد داشت و گردنه هاي دشوار سياست ورزي و برنامه ريزي کلان در انتظار روحاني و تيم همراهش خواهد بود.
**نيازهاي عبور از گردنه هاي دشوار
موفقيت دولت در عبور از گردنه هاي دشوار مديريتي همان موفقيت کشور و نظام در گذار از دشواري هاست و اين مهم جز با همکاري تمام قوا و حفظ اميد مردم به اين همکاري ميسر نخواهد شد.
سياست ها و برنامه هاي دستگاه اجرايي در نيمه دوم از عمر سياسي بايد معطوف به دو هدف اصلي و چند هدف فرعي باشد. تحکيم اعتماد عمومي در داخل کشور و مقابله با سناريوهاي ايران هراسانه تيم B در خارج از مرزها دو هدف کانوني دولت است.
افزايش پاسخگويي دولت و کاهش نقش اين نهاد در عرصه هاي گوناگون، اصلاح ساختارهاي نفت محور اقتصاد ايران و تکيه بر منبع درآمدهاي تازه دستکم در کوتاه مدت، تقويت دهک هاي پايين جامعه و رسيدگي سريع به برخي دغدغه هاي معيشتي اين دهک از مهم ترين اهدافي است که دولت مي تواند در مدت نيمه دوم عمر سياسي خود به سرانجام برساند.
ايجاد ضرورت و اراده لازم ميان جريان ها سياسي و تصميم گير در کشور به منظور نشستن پشت ميز گفت و گوي ملي و تلاش براي ايجاد وحدت سياسي هم مي تواند مهم ترين اقدام دولت در عرصه داخلي باشد.
به کارگيري تمام ظرفيت هاي سياسي همه نهادهاي مسوول در جمهوري اسلامي و دعوت به همکاري همدلانه تمامي دستگاه هاي اجرايي مي تواند راهکاري براي تقسيم کار و پيشبرد بهتر برنامه ها باشد.
ارتباط مداوم و سازنده با همسايگان، رفع سوءتفاهمات و توجه بيش از پيش بر نقش سازنده در خاورميانه مي تواند در راستاي هدف اصلي مقابله با ايران هراسي مفيد واقع شود.
ترفندها و تدبيرها و الزامات در نيمه دوم عمر سياسي دولت دوازدهم هماهنگونه که اشاره شد تنها در يک صورت مي تواند براي کشور موفقيت به دنبال داشته باشد که مردم با آن همراه شوند و مردم زماني مي توانند با برنامه ها و سياست گذاري هاي دولت و مسوولان همراه شوند که به اين تدبيرها اميد داشته باشند، بر همين اساس به نظر مي رسد حفظ اميد جامعه در شرايط کنوني مهم ترين وظيفه آحاد مردم ،مقامات و رسانه ها است.
‌سيام**9402**1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد، گفت: امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی در اشخاص و درون جریانات سیاسی کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • پی‌اس‌جی با این تکل هنوز به فینال امید دارد (عکس)
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی