اهل بیت مطهر و تطهیر کننده هستند/ باید خود را در معرض تطهیر قرار دهیم
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۹۹۹۲
استاد اخلاق حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اهل بیت مطهر و تطهیر کننده هستند، گفت: کارهای روزمره ما باید بر اساس خدا محوری باشد، اگر برای خدا بود، اقبال و ادبار مردم در ما تاثیری ندارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «زهرا سادات کمالی پارسا» در نشست اخلاقی موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین گفت: انسانها دارای دو بعد مادی و معنوی هستند، یکی از روزی هایی که انسانها از جهت معنوی دارند محبت اهل بیت است و منظور از مودت در آیه قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی اظهار محبت به اهل البیت است که میتواند در قالب برپایی مراسم اعیاد و عزاداری و نامگذاری و توسل باشد .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه تطهیر و آیه «و انزلنا من السماء ماءا طهورا» گفت: منظور از «سماء» وجود نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله است و منظور از «ماء» وجود ائمه است.
وی به نقل از استاد جوادی آملی گفت: با توجه به جمله «انما یرید الله» در آیه تطهیر خدا اراده کرده که همه انسانها پاک باشند اما همه به این مقام نمی رسند چون اراده خودشان هم در این امر دخیل است، اگر ما از این اراده استفاده کنیم می توانیم عصمت اکتسابی داشته باشیم، اما اراده خداوند نسبت به اهل بیت اراده تکوینی است، چرا که حضرت حق می داند که چهارده معصوم علیهم صلوات الله با اراده خودشان به درجاتی خواهند رسید و خداوند هم لطف خویش را شامل حالشان کرده است.
محبت اهل بیت باعث برطرف شدن آلودگی های ظاهری و باطنی ماست
استاد اخلاق حوزه با بیان این نکته گفت: خداوند با آیه تطهیر معصومین را به منزله آب کر قرار داده است، اهل بیت که به منزله آب کر هستند وقتی پاک شدند نه تنها آلودگی را نمی پذیرند بلکه آن را بر طرف میکنند.
پاک کنندگی اهل بیت زمانی مفید است که ما به بیماری خود آگاه باشیم
کمالی پارسا گفت: ما باید بدانیم که آلوده و بیمار هستیم و خودمان را در معرض تطهیر قرار دهیم، مطهر بودن اهل بیت فقط اختصاص به دوران خودشان ندارد، وقتی حضرت آدم می خواست توبه کند به انوار مقدسه پنج تن توسل پیدا کرد، قبل از تولد در حین حیات و بعد از فوت ظاهری معصومین در عالم برزخ و در عالم قیامت مطهریت همچنان ادامه دارد نه تنها شامل انسانها بلکه شامل ملائکه هم می شود، ملائکه گناه ندارند ولی ترک اولی دارند، بال فطرس ملک به خاطر ترک اولی که کرده بود شکسته بود وقتی امام حسین علیه¬السلام متولد شد ملائکه برای عرض تبریک به زمین آمدند و خدمت پیامبر رسیدند فطرس هم همراه ملائکه آمد و عرض ادب کرد و خواست واسطه شود و خدا از ترک اولی او بگذرد، حضرت رسول گفتند خود را به قنداق نزدیک کند و امام حسین علیه السلام را واسطه قرار دهد و توبه کند تا خدا قبول کند.
این محقق حوزه فقه و خانواده با اشاره به ویژگی های محب اهل بیت افزود: محب اهل بیت اهل کار خیر است، همان طور که خود اهل بیت، اهل کار خیر بودند، کار خیر انجام دادن با اهل کار خیر بودن تفاوت دارد، کسی که اهل کار خیر است هر کاری را که به نظر درست می آید و خیر است انجام می دهد، چه در خلوت و چه در جلوت، یکی از مصادیق کار خیر همین تعلیم و تعلمی است که خدا لطفش را شامل حال ما کرده و به آن مشغول هستیم.
استاد اخلاق حوزه های علمیه با بیان اینکه محب اهل بیت خدا محور است همانطور که خود اهل بیت خدا محور بودند تصریح کرد: محب اهل بیت فقط برای خدا کار می کند، قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، شیخ رجبعلی خیاط می گفتند حتی فرزندت را هم به خاطر خدا ببوس، کارهای روزمره ما هم باید بر اساس خدا محوری باشد، اگر برای خدا بود اقبال و ادبار مردم در ما تاثیری ندارد.
وی با تاکید بر اینکه محب اهل بیت اهل شب زنده داری است نشاط خاطر نشان کرد: سحر به بقیه زمان¬ها ارجحیت دارد، نباید به خاطر درس خواندن سحر و نماز شب را از دست داد، بزرگان می-گویند در سحر ارواح خبیثه و نفوس شریره خواب هستند و ارواح طیبه بیدار هستند.
کمالی پارسا ادامه داد: حضرت آیت الله ناصری می فرمودند در هر زمان در شهر اصفهان چهل نفر مستجاب الدعوه وجود دارد، وقتی ما بیدار می شویم قطعا آن چهل نفر هم بیدار هستند و دعاهای آنها در حق ما مستجاب می شود. برکات سحر خیزی نه فقط برای خود شخص که ممکن است برای یک کشور باشد، امام باقر علیه السلام فرمودند در وقت سحر دعا کنید زیرا ساعتی است که درهای آسمان باز، روزی ها تقسیم و حاجت ها بر آورده میشود، پیامبر اسلام می فرمایند بعد از نماز فریضه با فضیلت ترین نماز، نماز شب است.
استاد اخلاق حوزه های علمیه یادآور شد: بهترین سحر خیز امام زمان است، وقتی بیدار می شوید به وجود نازنین او توسل پیدا می کنید و از انفاس قدسی آن عزیز بهره مند می شوید دعاهای امام زمان در حق ما به اجابت میرسد بنابراین از آن وجود نازنین بخواهیم مشکلات به وجود آمده در کشورمان را برطرف کند./
پایان پیام/126
منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان مجلس خراسان جنوبي خبرگزاری شبستان مسجد بیرجند کانون های مساجد روزنامه نمایشگاه قرآن موزه محبت اهل بیت اصفهان سحر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارشها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
به گزارش خبرآنلاین، بارندگیهای اخیر این پرسش را پر رنگ کرده است که از نظر بارش در چه وضعی هستیم؟ آیا خشکسالی تمام شده است؟
مهدی زارع، کارشناس محیط زیست، در اینباره میگوید: خشکسالی هواشناسی یک نیروی محرکه طبیعی اصلی بیابانزایی است و به دلیل دورههای طولانی مدت کم بارش رخ میدهد. کمبود آب و همچنین استفاده بی رویه از منابع آبی، عمدتاً برای کشاورزی، تعادل آبی منفی و تغییر در پوشش گیاهی ایجاد میکند و بیابانزایی را تسریع میکند.
او با بیان اینکه علیرغم اقدامات سیاسی مختلف در گذشته، بیابانزایی همچنان یک معضل جدی زیستمحیطی در بسیاری از مناطق ایران است، ادامه میدهد: شاخصهای خشکسالی و خشکی حاصل از دادههای بلندمدت دما و بارندگی وقوع خشکسالی طولانیمدت در مناطق مختلف اقلیمی ایران را نشان میدهد. خشکسالیهای شدید و فوقالعاده شدید هواشناسی در دهههای اخیر با رشد سریع جمعیت، شور شدن خاک و مدیریت ضعیف منابع آب نیز به عنوان محرکهای اصلی انسانی در نظر گرفته میشوند.
این استاد پژوهشکده زلزلهشناسی توضیح میدهد: درصد جمعیت روستایی در ایران رو به کاهش است و مناطق شهری به سرعت در حال رشد هستند. از دهه پنجاه شمسی، میزان استفاده از آبهای زیرزمینی در ایران حدود ۴ برابر شده و میانگین کاهش سالانه سطح آب زیرزمینی حدود ۵۰ سانتیمتر بوده است. بیابانزایی را نمیتوان به طور کامل متوقف یا مدیریت کرد، اما میتوان با اتخاذ برخی راهبردهای مدیریت پایدار زمین آن را کاهش داد.
زارع با اشاره به اینکه رویدادهای طبیعی شدید مانند خشکسالی و سیلاب میتواند با تغییرات اقلیمی مرتبط باشد، میگوید: بررسی شاخص خشکسالی نشان داده است که روندی منفی به ویژه در فلات مرکزی با اقلیم خشک و نیمه خشک برقرار است. این روند منفی منجر به افزایش خشکی در آینده و بدتر شدن وضعیت خشکسالی شدید فعلی در مناطق خشک و نیمه خشک خواهد شد.
او در پاسخ به این سوال که کدام نواحی ایران در معرض بیابانزایی هستند، ادامه میدهد: مردم فلات مرکزی ایران نسبت به سایر نقاط کشور در معرض خطر خشکسالی شدید و بیابانزایی هستند. افزایش مدت و شدت خشکسالی منجر به افزایش مهاجرت خواهد شد.
زارع معتقد است: مشارکت سازمانهای مردم نهاد محلی در تصمیمگیریهای مدیریت آب برای دستیابی به مدیریت پایدار حوزه آبخیز، مطالعه بهترین روشهای تأمین و ذخیرهسازی آب و سامانههای آبیاری اصلاحشده برای افزایش بهرهوری مصرف آب، انتخاب مدیران مناسب و چارچوبهای مدیریتی مناسب در طرحهای توسعه روستایی برای ایجاد بستر مناسب برای تسریع در روند مبارزه با بیابانزایی و توسعه برنامههای چند رشتهای برای ترکیب یافتههای علمی مدرن با دانش بومی از روشهایی است که میتوان در مدیریت خشکسالی به کار بست.
استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله اظهار میکند: در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰ بارندگی ایران به طور متوسط حدود ۱۱ درصد، آبهای سطحی حدود ۴۴ درصد و آبهای تجدیدپذیر حدود ۳۲ درصد کاهش یافته است. در دهههای اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران حدود ۰.۶ درجه سانتیگراد افزایش یافته است. پیشبینیها تا ۱۴۱۵ بین ۰.۷ (در سناریوی متوسط) تا ۱ (در بدترین حالت) درجه افزایش دما را نشان میدهد.
او با بیان اینکه در ایران کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش و از سوی دیگر افزایش تا حدود ۴.۵ درجه سانتی گراد در میانگین دمای ایران در هفت دهه آینده پیشبینی شده و اگر اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام نشود، وضعیت میتواند به زودی فاجعهبارتر شود، میگوید: آب تنها منبع طبیعی است که جایگزینی ندارد و نیاز به آن طاقت فرسا، ثابت و فوری است. رقابت برای دستیابی به منابع کمیاب آب، حداقل به صورت ناخودآگاه، میتواند افراد را به رفتارهای خودخواهانه، غیرهمکاری و حتی تهاجمی و خشونتآمیز سوق دهد. علاوه بر این، کمبود بارش ممکن است درآمد مردم را کاهش دهد، مثلاً در بخش کشاورزی، و بنابراین، اضطراب و استرس مرتبط میتواند مردم را به سمت خشونت سوق دهد.
۴۷۲۳۲
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899097