Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@05:36:59 GMT

تشکیل بیش از ۲ میلیون پرونده تخلف در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۰۴۶۷

تشکیل بیش از ۲ میلیون پرونده تخلف در سال ۹۷

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد ایزدی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت با اشاره به تفاوت میان دو مقوله گرانی و گرانفروشی گفت: باید بین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) که متاثر از کاهش ارزش پول ملی بوده و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و از سوی دیگر موجب افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید می‌شود، با گرانفروشی یعنی فروش بالاتر از قیمت واقعی و متعارف تفکیک قایل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به واقعیت حال حاضر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده ها، عوامل و مواد اولیه تولید دامن گیر صنایع داخلی شده و موجب شده قیمت محصول نهایی واحد‌های تولیدی افزایش یابد که روند صعودی شاخص قیمت تولید کننده نیز گویای این امر است.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: در حقیقت آنچه که اتفاق افتاده افزایش هزینه تمام شده تولیدات به دلایل مختلف است که کاملاً با معنای گرانفروشی متفاوت است؛ و در این میان باید توجه داشت که بخش تولید به عنوان سردمدار و پیشرو جنگ اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه در برهه حساس کنونی است و باید حتی‌المقدور به این بخش توجه شود لذا یکی از اقدامات مهم سازمان حمایت، مبارزه با قاچاق (واردات) کالا به کشور است تا از این طریق تولید داخل فشار کمتری را متحمل شود.

ایزدی با بیان اینکه تقریبا در تمام کشور‌ها نهاد و سازمانی با ماهیت مشابه و با وظایف، فعالیت‌ها و عملکرد‌های سازمان حمایت در حوزه نظارتی و حمایتی وجود دارد که با اسامی مختلف در حال فعالیت هستند، افزود: این واقعیت ناشی از نقش ذاتی دولت‌ها به عنوان هماهنگ کننده و نه عاملیت اجرایی در سطح فعالیت‌های اقتصادی است.

وی صدور حکم انحلال یک سازمان آنهم بدون شناخت کامل از وظایف ذاتی و قانونی آن و بسنده کردن به یک فعالیت خاص و نادیده گرفتن سایر فعالیت‌ها را علمی و کارشناسی ندانست و بیان کرد: برای بررسی سنجش کارایی هر سازمانی باید با توجه به حیطه وظایف و قدرت اجرایی و قانونی، اقدام به تدوین شاخص‌های متناسب نموده و سپس به ارزیابی و جمع بندی آن پرداخت.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به اقدامات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان براساس حدود اختیارات تعریف شده اشاره کرد و گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان این سازمان به عنوان دستگاه تخصصی، کارشناسی در امر قیمت، نظارت و پیش‌بینی وضعیت بازار کالا‌ها و ارایه راهکار‌های لازم را در دستور کار خود دارد.

ایزدی همچنین در ادامه افزود: در حوزه بازرسی، سازمان حمایت به عنوان مرجع مسؤولیت پذیر و پیگیر، علاوه بر آنکه روزانه پاسخگوی صد‌ها شکایت مردمی و رسیدگی به آن‌ها است، با انجام هزاران فقره بازرسی در سطح کشور به کشف تخلف در حوزه‌های تولیدی و توزیعی مبادرت می‌کند.

بیشتر بخوانید: رشد ۱۶ درصدی تناژ صادرات بخش معدن و صنایع معدنی

وی بیان کرد: علاوه بر آن در زمان‌های حساس و پر خرید بازار که احتمال وقوع تخلف افزایش می‌یابد با حضور مستقیم در بازار در قالب طرح‌های نظارتی ویژه و خاص اقدام به حمایت عملی و مؤثر از حقوق مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان و توزیع کنندگان صحیح العمل کرده و در شرایط کنونی امر نظارت و بازرسی همچنان در رأس اولویت‌های کاری این سازمان قرار دارد.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین تصریح کرد: این سازمان از سال ۱۳۹۷ سعی کرده بازرسی خود را هدفمند کند به طوری که از حدود ۳.۵ میلیون بازرسی انجام شده، بیش از ۲ میلیون پرونده تشکیل شده که این نشان از در صحنه بودن این سازمان دارد. همچنین ارزش تخلفات قاچاق کالا در سطح عرضه با هدف حمایت از تولید داخلی نسبت به سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۱۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

به گفته ایزدی در راستای فعالیت‌های نظارتی، سازمان حمایت به عنوان یک نهاد و مرجع بی طرف، حرفه‌ای و خبره اقدام به بررسی و ریشه یابی و تحلیل علل مشکلات و بحران‌های بازار کرده و با پیش بینی علمی و تخصصی و اعلام هشدار‌های لازم به مسئولان، زمینه‌ای روشن‌تر برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تمام توان و امکانات و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در جهت احقاق حقوق مصرف کنندگان و مبارزه با قاچاق، احتکار، اختفا، تقلب و غیره به ویژه در خصوص کالا‌های اولویت دار در حال انجام وظیفه می‌باشد و با وجود تمام محدودیت‌ها و گستردگی و تعدد زیاد واحد‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است.

انتهای پیام/

افزایش قیمت نهاده ها و مواد اولیه تولید ، دامن گیر صنایع داخلی شده است

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد

حجت الله بیرانوند گفت: با توجه به افزایش تقاضای مصرف در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز و در راستای تامین کالا به منظور تنظیم قیمت ها، از ابتدای سال گذشته تا اسفندماه هفت هزار تن برنج و شکر با نرخ مصوب دولتی برای عرضه در بازار عمومی به عاملیت‌های توزیع واگذار و مابقی نیز برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز توزیع شد.

وی اظهار داشت: ۱۲۰ تن شکر برای تهیه زولبیا و بامیه با نرخ هر کیلوگرم درب انبار ۲۵۵ هزار ریال و برای مصرف کننده ۲۸۵ هزار ریال تامین شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج دانه بلند هندی نیز درب انبار ۳۳۰ هزار ریال و برای مصرف کننده ۳۵۰ هزار ریال تعیین شده بود که با توجه به نیازسنجی بازار، مشکل یا کمبودی در تهیه این اقلام اساسی ایجاد نشد.

مصرف ۲۷۴ هزارتن گندم

بیرانوند همچنین تصریح کرد: ۲۷۴ هزار تن گندم طی سال گذشته برای مصارف نان، صنایع و صنوف آرد در لرستان توزیع شده و یک هزار و ۲۷۰ واحد نانوایی لواش، ۵۲۵ واحد نانوایی سنگک، ۴۱ نانوایی تافتون، ۱۴۱ نانوایی بربری و ۳۴ نانوایی ساجی در لرستان فعال است.

بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر قیمت آرد کامل (سبوس دار) آزاد است، ادامه داد: علاوه بر این، قیمت بالای آرد و نان سبوس دار، استقبال نانوایی‌ها را از این ماده غذایی سالم کم کرده است که اداره کل غله و خدمات بازرگانی آمادگی دارد در صورت مراجعه و درخواست نانوایی‌ها برای پخت نان سبوس دار، حمایت‌های لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۳ کارخانه آرد استان حدود ۱۰ واحد برای تولید آرد کامل با سبوس بالا اعلام آمادگی کرده اند، چراکه ماشین آلات آنها به روز و درصد سبوس گیری آنها قابل تنظیم است.

بیرانوند گفت: در صورت تولید عمده، آرد سالم به صورت یارانه‌ای در اختیار نانوایی‌های استان قرار می‌گیرد، بنابراین افزایش سبوس آرد در نانوایی‌ها به منزله افزایش قیمت نان نیست و نان پخت شده با همان قیمت سابق به فروش می‌رسد، چراکه تجربه پخت این نان در استان وجود دارد و تنها باید اقدامات لازم برای آگاهی و افزایش استقبال مردم اجرایی شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان همچنین سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: به طور متوسط ماهانه ۲۵ هزار تن گندم در استان مصرف می‌شود که سه هزار تن سبوس آن گرفته و برای مصرف دام استفاده می‌شود، چراکه سبوس خام مصرف انسانی ندارد، در حالیکه می‌توان با سبوس گیری کمتری از آرد نانوایی، به ارزش غذایی نان‌های تولیدی اضافه کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • تشکیل ۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد