Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل ملت ایران باید در گفتار خود به تمامی اصول و قواعد اسلامی و اخلاقی پایبند باشد، حال آنکه در چند روز گذشته شاهد بودیم که یکی از نمایندگان با به کار بردن کلمه نامناسب، خوراک برای رسانه های معاند فراهم کرد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران است که نمایندگان مردم در آن به حمایت از موکلان خود پرداخته و در جهت تامین منافع و حقوق ملت ایران به قانونگذاری مشغول هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در فرمان مشروعیت از مجلس ایران به عنوان مجلس مقدس و هم مجلس شورای اسلامی نام برده شده است و این نشان دهنده این است که در چنین مجلسی باید اخلاق اسلامی هم بر نمایندگان مجلس و هم بر مصوبات  مجلس حاکم باشد.

 

 آنچه قابل توجه است این است که سخن گفتن آداب و شیوه هایی دارد که می تواند شخص را به اهداف و مقاصد خویش برساند، زیرا یکی از مقاصد سخن گفتن تاثیرگذاری بر مخاطب است، زبان کارکردهای متضادی دارد که می تواند به دیگران و خود انسان منفعت یا ضرر برساند و این زبان است که همچون سلاح قوی و توانمندی انسان می‌تواند با آن با دیگران محترمانه سخن بگوید و یا اینکه زمینه زیر سوال رفتن شخصیت خود و دیگران را فراهم کند.

 

آنچه در روزهای اخیر در سطح جامعه بازتاب بسیار بدی داشت، سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که پس از دریافت بازخوردهای اعتراض‌آمیز مخاطبان نسبت به صحبت های خود از گفته خود به عنوان یک شوخی یاد کرد و گفت: در صورت ناراحتی فرد مقابل از عذرخواهی کردن ابایی ندارم. 

 

این در حالیست که از دیدگاه اخلاق اسلامی نیز سخن گفتن و استفاده از آرایه ها، تمثیل ها و اصطلاحات مرسوم در میان مردم دارای حدود و مرزهای مشخص است به طوری که اسلام و روایات حتی برای شوخی کردن حد و مرزی مشخص کرده است.

 

گرچه مزاح و شوخی در جای خود مطلوب و پسندیده و لازم است اما عزت نفس و جایگاه اجتماعی یک انسان و به خصوص یک نماینده مجلس شورای اسلامی ایجاب می‌کند که شوخی با رعایت شرایط آداب و بایدها و نبایدها صورت بگیرد تا در سایه آن ارزش و احترام مخاطب نیز محفوظ بماند و اگر این حدود و شرایط رعایت نشود نه تنها شوخی مطلوب نیست بلکه پیامدهای نامطلوبی دارد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل ملت ایران باید در بیان گفتار و صحبت کردن خود به تمامی اصول و قواعد اسلامی و اخلاقی پایبند و دقت نظر داشته باشد، حال آنکه در چند روز گذشته شاهد بودیم که یکی از نمایندگان مجلس با به کار بردن کلمه نامناسب این حد و مرز را شکست و خوراک برای رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد.

 

با توجه به کار بردن واژه (قسر در رفتن) توسط خانم نماینده که معنای بسیار بدی دارد و در فرهنگ دهخدا معنای آن بیان شده است این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعاً ادبیات یک نماینده مجلس شورای اسلامی در محاوره های شوخی و مزاح و دوستانه با یک خانم رنج کشیده و  قربانی اسید پاشی باید این گونه باشد؟


آیا شان مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره فضائل یک ملت باید به کار بردن این کلمات زشت و نامناسب باشد؟/

 

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان مجلس خبرگزاری شبستان اصفهان خراسان جنوبي بیرجند موزه جشن روزه اولی ها مسجد روزه اولی ها اسید عفت کلام حادثه اسیدپاشی اسیدپاشی اسید پاشی اصفهان مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بخش‌های فضایی و موشکی این وزارتخانه بازدید کردند و در جریان جدیدترین دستاوردهای فناورانه و دفاعی این وزارت خانه در حوزه فضایی و موشکی قرار گرفتند.

«وحید جلال‌زاده» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید با تشکر از مجاهدت‌های خاموش متخصصین و تلاشگران وزارت دفاع و خداقوت به نیروهای مسلح به جهت پاسخ دندان‌شکن به رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق اظهار کرد: در بازدیدی که امروز توسط اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع صورت گرفت پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی بارز و نمایان بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: طی جلسه‌ای که با مسوولان وزارت دفاع در حوزه اینده و نیازهای صنعت دفاعی برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد که برای تقویت نیروهای مسلح و حمایت مجلس از صنعت دفاعی اجرایی خواهد شد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی بر لزوم حمایت از برنامه فضایی و موشکی وزارت دفاع و ارزش افزوده قابل توجه این فناوری‌ها هم در بُعد علمی و فناورانه و هم در بعد بازدارندگی و اقتدار دفاعی تاکید کردند.

سردار «طلایی نیک» معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع هم در جریان این بازدید، با اشاره به تعامل بسیار نزدیک و حمایت‌های بسیار مؤثر نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از نیروهای مسلح و وزارت دفاع اظهار کرد: این حمایت‌ها در جدیدترین مصوبه مجلس که قانون تشکیل سازمان پژوهش، علوم و نوآوری‌های دفاعی است مشخص است که یک ظرفیت جدید برای توسعه علوم دفاعی و پشتیبانی‌های دانش‌پایه و مرزشکنی دانش در حوزه فناوری‌های دفاعی را بیش از گذشته برای کشور فراهم می‌کند.

سازمان «سپند» از سال ۱۳۸۹ به پیشنهاد شهید «محسن فخری‌زاده» تشکیل شده و در حال حاضر هم فعالیت دارد، اما زیرساخت قانونی برای فعالیت آن، امر لازمی است که به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

کد خبر 6087963 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • پیام وزیر دفاع ایران به محمدباقر قالیباف+ جزئیات
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود
  • کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود