Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید امیر عبدالملکی، با اشاره به سیره زندگی امام حسن (ع) اظهار کرد: یکی از نکاتی که در سیره زندگی امام حسن مجتبی (ع) باید به آن بپردازیم خلق و خوی امام (ع) است. ایشان سبط اکبر بودند و شبیه‌ترین خلق‌ها را در بین مردم به ائتلاف اهل سنت، شیعه و مورخین نسبت به رسول خدا (ص) داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: یکی از لقب‌های امام حسن (ع) کریم اهل بیت (ع) است چرا که درب منزل ایشان همواره به روی همگان باز بود و سفره‌ی کریمانه این حضرت میزبان ایتام، فقرا و مددجویان زمانشان بود.

در تاریخ نقل‌های فراوانی در رابطه با کریمانه بودن حضرت آمده است که یکی از آن‌ها رفتار امام حسن (ع) نسبت به جزامی‌ها بوده است. اینکه چه رفتاری داشته‌اند و بر سفره آن‌ها میهمان شده و سه روز آن‌ها را میهمان منزل خود کرده است. شاید در دنیای امروز که علم تا این اندازه پیشرفت کرده است هنوز هم کسی نتواند این چنین رفتاری را با بیماران خاص داشته باشد.

این خطیب و کارشناس دینی در ادامه با اشاره به این موضوع که رفتار و سیره تمام ائمه و بخصوص امام حسن مجتبی (ع) می‌تواند نکات تاریخی را برای جامعه امروز و آیندگان ما روشن کند گفت: یکی از نکات تاریخ که آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است صلح امام حسن مجتبی (ع) است. بر حسب ظاهر این صلح خبر از شکست می‌داد، اما گذر زمان و تاریخ ثابت کرد که این نرمش قهرمانانه زمینه ساز حیات مجدد شیعیان و با پایه عاشورا شد.

عبدالملکی ادامه داد: با یک مطالعه سطحی در تاریخ می‌توانیم به این نکته برسیم که اگر این صلح صورت نمی‌گرفت اکنون چیزی از اسلام باقی نمانده بود. اصحاب امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هرگز با یکدیگر قابل قیاس نیستند. امام حسین (ع) وفادارترین یاران را داشتند که تا آخرین قطره خونشان در رکاب سید الشهدا (ع) شمشیر زدند و این رفتار در کل تاریخ مطرح شده است. اما در مقطع زندگی امام حسن (ع) حتی مسلمانانی که به ظاهر طرفدار امام بودند، ایشان را آنگونه که باید و شاید مورد خطاب قرار نمی‌دادند.

وی گفت: امام حسن (ع) می‌دانست که معاویه یک لشگری مجهز دارد و لشگر امام حسن (ع) با آن اصلاً قابل مقایسه نبود. در آن زمان قرار بود رم شرقی محیای حمله به کشور‌های مسلمین شود. اگر امام صلح نمی‌کردند و این جنگ داخلی در اسلام رخ می‌داد با حمله رم شرقی ریشه اسلام از بین می‌رفت. امام حسن (ع) مصلحت را بر تحمل سختی دیدند و زخم زبان‌ها را به جان خریدند تا نظام اسلام و شعار وحدانیت خدا باقی بماند. این را فراموش نکنیم اگر امروز اسلام به ما رسیده است مدیون صلح امام حسن مجتبی (ع) در آن مقطع تاریخی بوده است.

این کارشناس دینی یادآور شد: صلح و پس از آن پیمان شکنی معاویه بود که مسلمانان را به این نتیجه رساند که نباید به دشمن اعتماد کنیم موضوعی که امروز باید در جامعه به آن توجه کنیم. این نکته همواره در طول تاریخ بوده است که هرگاه به دشمن اعتماد کرده‌ایم جز زیان و خسران چیزی برای ما در بر نداشته است.

امام حسن (ع) در قراردادی که با معاویه نوشتند مفادی را عنوان کردند که از جمله آن‌ها تعیین نکردن جانشین پس از خود و همچنین آسیب نرساندن به دوستان امیرالمومنین علی (ع) بود که معاویه به هیچ یک از شرایط عقد صلح عمل نکرد. شاید اگر امام حسن (ع) در مرحله اول صلح را قبول نمی‌کردند این فکر باقی می‌ماند که معاویه بر عهد خود می‌ماند. اما امام حسن (ع) سختی را قبول کرد که به جامعه مسلمین بد عهدی دشمن را نشان بدهد.

او گفت: یکی دیگر از القاب امام حسن (ع) ممتنع است یعنی امام سختی کشیده که تمام سختی‌ها را به دوش کشیدند تا جامعه بصیرت پیدا کند و این صلح عبرتی باشد برای آیندگان.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند

به گزارش "ورزش سه"، خبر مسلمان شدن ژوزه مورایس یکی از مهم‌ترین اخبار چند روز اخیر فوتبال ایران بوده و این اتفاق که باعث شده مورایس از آیین مسیحت به دین اسلام و مذهب شیعه روی آورد، یک اتفاق خاص برای اهالی فوتبال است. این خبر در نشست مطبوعاتی سپاهان و پس از پیروزی مقابل استقلال ملاثانی اعلام شد. او که گفته می‌شود به زودی با یک زن مسلمان ایرانی پیوند ازدواج خواهد بست، یکی از ده‌ها ستاره و چهره نامدار فوتبال است که دین اسلام را برای ادامه زندگی برگزیده است. با این حال این تصمیم، در گذشته ورزش ایران نیز رخ داده بود و ورزشکاران خارجی زیادی در ایران، به دین اسلام روی آوردند.

عرفان اولروم
دنی اولروم یکی از چهره‌های سرشناس ورزش ایران است که سال‌هاست به دین اسلام مشرف شده است. او ملیتی نیجریه‌ای دارد اما از روزی که در سفارت کشورش در ایران همسرش را دید تصمیم گرفت تا تغییرات ابتدایی را در زندگی‌اش شکل دهد. اولروم که پیش از روی آوردن به اسلام یک مسیحی کاتولیک بود پیش از آمدنش به ایران سودای مسلمان شدن در سر داشت که ازدواج با همسر ایرانی این فرصت را به بهترین نحو برای او فراهم کرد: «در نیجریه مسلمانان زیادی وجود دارند و شاید بتوان ادعا کرد که اکثر نیجریه‌ای‌ها مسلمان هستند. تحقیقات زیادی درباره اسلام انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که تنها در اسلام می‌توانم گمشده خود را پیدا کنم، مدت‌ها بود که در دل مسلمان شده بودم اما ازدواج بهانه‌ای شد تا به این تصمیم خود جامع عمل بپوشانم.» همسر دنی اولروم که پس از مسلمان شدن نام عرفان را برای او انتخاب کرد، کارمند رسمی سفارت نیجریه بود.

او درباره زیارت حرم امام رضا علیه السلام نیز، مدتی قبل مصاحبه کرده بود و گفت: 
امام رضا (ع) شخصیت بزرگ و بی‌نظیری است. ارادت خاصی به‌ ایشان دارم و شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیتم در راه آقای گلی لطف‌ ایشان بود اما، متأسفانه آن زمان امکان زیارت حرم امام رضا (ع) را نداشتم چرا که مردم به سمتم هجوم می‌آوردند و نمی‌توانستم به درستی و در آرامش آداب زیارت را به جای بیاورم.

لیلا رجبی
او سال‌ها با نام لیلا رجبی و با پرچم ایران در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کرد. ایلوشنکو بعد از ازدواج با پیمان رجبی (که او هم دونده و در حال حاضر مربی پرورش اندام است) و مشرف‌شدن به دین اسلام، یکی از ورزشکارانی است که سال‌ها با نام ایران در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کرد.

لیلا و همسرش از طریق یکی از دوستان‌ که در بلاروس زندگی می‌کند با هم آشنا شدند. طبق گفته‌های پیمان، فاصله آشنایی آنها تا ازدواجشان 2 سال طول کشید تا در این 2 سال لیلا فرصت داشته باشد که درباره دین اسلام و کشور ایران تحقیق کند. اینترنت و کتاب‌هایی درباره دین اسلام، خواندن قرآن به زبان روسی و در آخر موافقت خانواده‌ها باعث شد تا ورزشکاری دیگر به جمعیت مسلمانان اضافه شود. لیلا که اسمش را خودش از طریق یک سایت ایرانی پیدا کرده است در حضور امام جمعه بوشهر شهادتین را گفت.

احمد مارکوس
این‌بار این بسکتبالیست فرانسوی بود که با حضور در بیت آیت‌الله علوی گرگانی مسلمان شد و این اتفاق برای او بسیار خوشایند بود. احمد پس از مسلمان شدن گفت: برخورد و محبت مردم ایران باعث شد تا درباره دین اسلام تحقیق و مطالعه کرده و مسلمان شوم. از هنگامی که وارد ایران شدم و به تیم راه و ترابری پیوستم، برایم جالب بود تا در مورد دین اسلام و پیامبر اسلام بدانم. به همین دلیل از مسئولان خواستم کتاب‌هایی که در این باره به زبان فرانسوی ترجمه شده، برایم تهیه کنند و آنها نیز بسیار زود این کار را انجام دادند. پیش از حضور در ایران تصور دیگری از این کشور داشتم، اما با حضور در ایران و شهر قم فهمیدم که تمامی آن‌ها اشتباه بوده است. هنگامی که کتاب‌های دین اسلام را مطالعه کردم، نام احمد چندین بار در آنها ذکر شده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا این اسم را برای خود انتخاب کنم.

ژوزف سرجیو سیلوا دوس سانتوز (سجاد)
او مربی برزیلی بدنساز تیم صنعت نفت آبادان بود که در مراسمی روحانی، در حوزه علمیه آبادان با ادای شهادتین، مسلمان شد و به مومنین شیعه علی‌ابن‌ابیطالب پیوست. مربی برزیلی بدنساز تیم صنعت نفت نام سجاد را نیز به جای ژوزف برای خودش انتخاب کرد: «آشنایی من با اسلام با ایرانیان مسلمان در برزیل آغاز شد و در ایران این فضا برایم بیشتر هموار شد تا با اسلام آشنا شوم.» او همچنین می‌گوید خانواده‌اش نیز به اسلام علاقه دارند.

دیگر خبرها

  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • گلایه وزیر راه از بدعهدی صندوق تامین خسارت بدنی​
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • امنیت لازمه توسعه است/لزوم رسیدگی به مسکن محرومان در کردستان