Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@09:32:17 GMT

پس از ملخ و پروانه حالا نوبت سوسک و زنبور است!

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۳۸۶۱

پس از ملخ و پروانه حالا نوبت سوسک و زنبور است!

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا ، حامد فرضی اظهار کرد: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا تعداد زیادی پروانه موسوم به «خانم قشنگ» یا «خانم رنگی» در مراتع و مزارع استان مشاهده شود.

وی ادامه داد: این نوع پروانه از شناخته‌شده‌ترین پروانه‌هاست و به دلیل زیبایی اهمیت زیادی برای کلکسیون داران حشرات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروانه‌ها زندگی‌گروهی و مهاجرتی دارند و از گرده و شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند و به شدت به آفتاب علاقه مند هستند و سریع پرواز می‌کنند.

این مسئول با اشاره به طول عمر این حشرات بیان کرد: دوره زیست این حشره به طور متوسط کمتر از سه هفته است که بعد از ظهور حشره کامل و تغذیه از شهد گل‌های میزبان، تخم ریزی انجام شده و چرخه جدیدی از نسل جدید پروانه شروع می‌شود.

فرضی گفت: جمعیت این گونه پروانه امسال به دلیل افزایش بارندگی و افزایش گیاهان میزبان زیاد شده به طوری که توجه مردم بالاخص کشاورزان را به خود جلب کرده است.

وی اظهار کرد: از آنجایی که لارو این پروانه پلی‌فاژ بوده قادر به تغذیه از طیف وسیعی از گیاهان است و پوشش خوب مراتع در سال جاری بستر مناسبی برای افزایش جمعیت ناگهانی آن بوده است.

فرضی در مورد نگرانی‌های مردم گفت: حشرات کامل پروانه‌ها هیچگاه خسارتی ندارند بلکه در بیشتر مواقع حشره نر حتی توانایی تغذیه نداشته و پس از ظهور و جفت گیری از بین می‌رود و تنها لاروهای پروانه‌ها خسارت زا هستند.

وی با اشاره به غذای اصلی خانم قشنگ افزود: کنگر وحشی از اصلی‌ترین و مهمترین میزبان‌های لارو این پروانه است و با توجه به پتانسیل پایین خسارت زایی در این خانواده از پروانه‌ها، این گونه هیچ آسیبی به محصولات کشاورزی و مراتع وارد نمی‌کند و قبل از آغاز کامل کشاورزی به علت تغییر فصل و کاهش شدید منابع غذایی جمعیت آنها کاملاً از عرصه‌های ملی ناپدید می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص گونه‌های دیگر آفات شناسایی شده، افزود: طبق شواهد و گزارش‌های رسیده، جنگل‌های دست‌کاشت گوراب در شهرستان کرج نیز مشکوک به حضور جوندگان به خصوص خرگوش بود اما با توجه به عدم مشاهده کلونی‌های قابل توجه و عدم وجود خسارات ناشی از فعالیت خرگوش، در ادامه با بررسی سرشاخه‌ها و شاخه‌های خشک، دو آفت خطرناک از گروه سرشاخه خوارها شناسایی شد.

وی ابراز کرد: نخستین گونه سوسک سرشاخه‌خوار است که به گونه‌های بادام خسارت وارد می‌کند و دومین گونه، زنبورهای ساقه خوار بوده که گونه‌های عرعر و زبان گنجشک را به شدت آلوده کرده است.

این مسئول گفت: این دو آفت در اثر وقوع خشکسالی یا تنش‌های خشکی به سوی جوامع درختی جذب می‌شوند که بهترین راهکار پیشگیری و مقابله با آن تقویت درختان در عرصه و حذف سرشاخه‌های آلوده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آفت خطرناک سوسک زنبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۳۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع

به گزارش جام جم انلاین البرز، اصغر بیات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه بازنگری در تعاریف درجه بندی مراتع یک ضرورت است و تعاریف گذشته از درجه بندی نتوانسته است شرایط واقعی مراتع را نشان دهد گفت: تعاریف جدید باید به گونه‌ای باشد که ضمن جامع بودن بتواند وضعیت واقعی مراتع را بیان کند.
وی همچنین با اشاره به تبصره یک ماده ۳۱ ق. ح. ب که اجاره مراتع غیر مشجر درجه یک را برای مصارف غیر کشاورزی ممنوع کرده است افزود تعاریف دقیق درجه بندی مراتع می‌تواند زمینه ساز حفاظت از مراتع باشد.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از حضور اساتید دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در این جلسه، استفاده از ظرفیت بخش آموزش و تحقیقات در همفکری و همکاری با بخش اجرایی را دارای اهمیت توصیف کرد.
گفتنی است اساتید دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران آقایان دکتر ارزانی، دکتر آذرنیوند، دکتر جعفری، دکتر طویلی، آقای دکتر جنیدی از دانشگاه کردستان، سرکار خانم دکتر نادیا کمالی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در این جلسه حضور یافته و ضمن بررسی موضوع در خصوص عوامل موثر در درجه بندی مراتع نظرات فنی خود را ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی