Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@13:42:44 GMT

عرضه گندم در بورس کالا به نفع کشاورزان است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۴۵۳۷

عرضه گندم در بورس کالا به نفع کشاورزان است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عضو کميسيون کشاورزي مجلس گفت: در صورت عرضه گندم در بورس کالا به طور حتم بخش خريدار گندم که بخش خصوصي است مبلغ بالاتري از قيمت پيشنهادي دولت بايد به کشاورز پرداخت کند که اين موضوع به نفع کشاورز خواهد بود.

عباس پاپي زاده، امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بورس کالا محلي است که اثرات مثبتي را در بازار و اقتصاد کشور با خود به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه نخستين بحث در زمينه بورس کالا ايجاد شفافيت است، افزود: عرضه کنندگان و متقاضيان کالا مي توانند به صورت آزادانه در اين بورس حضور پيدا کنند و بنا بر کيفيت کالايي که عرضه مي شود قيمت پيشنهادي خود را اعلام خواهند کرد که در نهايت واقعي ترين قيمت براي آن کالا مشخص مي شود.
پاپي زاده افزود: اين موضوع باعث مي شود تا عرضه کننده از بازارهاي حاشيه اي و کاذبي که در اختيار واسطه ها قرار مي گيرد تا حدود زيادي رهايي پيدا کند.
* تجربه مثبت بورسي شدن زعفران
اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره و بيان کرد: تا زماني که زعفران به بورس عرضه نشده بود واسطه ها به محل توليد مراجعه و با يکديگر هماهنگ مي شدند و قيمت بسيار پاييني را براي فروش انتخاب مي کردند، در آن زمان کشاورز مجبور بود تا قيمت اعلام شده را قبول کند که اين موضوع باعث متضرر شدن کشاورزان مي شد اما از زمان عرضه زعفران به بورس کالا عمده مشکلات موجود در اين بازار برطرف شد.
وي با بيان اينکه عرضه کالاها در بورس کالا باعث شفافيت شبکه توزيع از زمان توليد تا مصرف مي شود، گفت: اين اقدام باعث کوتاه شدن دست واسطه گران و کنار رفتن قيمت هاي صوري در بازار مي شود؛ البته بر اين باوريم که بازار تا حدودي نيازمند واسطه است اما نه واسطه هايي که نظم بازار را به هم مي زنند.
* قيمت غير منطقي گندم
وي با تاکيد بر اينکه دولت نبايد به هيچ عنوان در تعيين قيمت ها دخالت داشته باشد، گفت: اکنون ما شاهد هستيم که کارخانجات توليد ماکاروني، بيسکوئيت و ... حاضرند گندم را با قيمت بالاتر از قيمت پيشنهادي دولت خريداري کنند اما دولت اصرار دارد تا خود به صورت خريدار انحصاري عمل کند و اجازه نمي دهد قيمت گندم بالاتر از نرخ هزار و 700 تومان تعيين شود.
پاپي زاده اظهار داشت: اکنون بسياري از کارخانجات و صنايع داخلي به گندم نياز دارند و براي خريد از بورس اقدام کردند اما دولت به اين موضوع ورود کرد و مانع خريد آنها با قيمت واقعي شد در حالي که اين موضوع باعث آزادي عرضه و تقاضايي مي شود که در بورس بايد اتفاق بيفتد.
اين عضو کميسيون کشاورزي اظهار داشت: اگر دولت از برخي دخالت ها در بازار خودداري کند، بورس مي تواند علاوه بر بازار محصولات جو و ذرت در زمينه محصول گندم هم موفق عمل خواهد کرد.
* عرضه گندم در بورس کالا
عضو کميسيون کشاورزي مجلس گفت: ما موافق عرضه گندم در بورس کالا هستيم. اگر دوباره گندم در بورس کالا عرضه شود به دليل کيفيت متفاوت در اين محصول، قيمتي که در بورس به کشاورز پرداخت مي شود. براساس کيفيت بوده و تنها نرخ هزار و 700 تومان دولت ملاک نيست؛ همچنين ظرف دو روز کشاورزان قادر به دريافت مبلغ حاصل از فروش محصولات خود هستند و اين موارد براي کشاورزان انگيزه مضاعفي خواهد بود.
وي با بيان اينکه اکنون شرايط قيمت گذاري نسبت به سال هاي گذشته متفاوت است، گفت: طي سال هاي قبل قيمت تعيين شده در بورس کمتر از قيمت دولت بود اما امسال به دليل شرايط اقتصادي موجود، قيمت ها در بورس بيش از قيمتي است که دولت تعيين مي کند بنابراين کشاورزان مي توانند محصول خود را نسبت به مبلغي که دولت پرداخت مي کند گرانتر بفروشند و ديگر نيازي نيست منتظر بمانند تا دولت مابه التفاوت را پرداخت کند.
وي با بيان اينکه موضوع قيمت از جمله مسائل مهم در حوزه کشاورزي محسوب مي شود، گفت: در شرايط فعلي نسبت به اين موضوع آگاه هستيم که در صورت عرضه کالاهاي کشاورزي در بورس به دليل کشف نرخ هاي واقعي، قيمتي که توسط بخش خصوصي به کشاورز پرداخت مي شود بالاتر از قيمت پيشنهادي دولت است بنابراين با عرضه اين کالاها در بورس علاوه بر اينکه قيمت بالاتري به کشاورز پرداخت مي شود، کشاورز ديگر يک يا دو ماه معطل براي دريافت پول خود نخواهد بود.
وي به نقش بورس کالا در افزايش کيفيت محصولات کشاورزي اشاره و بيان کرد: کشاورزان در بورس کالا مي توانند محصول با کيفيت خود را با قيمت بالاتر به فروش برسانند که اين امر باعث تشويق کشاورزان براي توليد محصولات با کيفيت تر مي شود که اين موضوع به مراتب بهبود وضعيت حوزه کشاورزي را با خود به همراه خواهد داشت.
اقتصام * 9206 * 3063
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی معاملات بورس کالا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال