Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@09:06:17 GMT

همایون شجریان؛ میراث دار موسیقی سنتی ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۶۰۱۴

همایون شجریان؛ میراث دار موسیقی سنتی ایران

تهران- ایرنا- همایون شجریان فرزند سرفراز موسیقی سنتی این مرز و بوم کهن محسوب می شود که میراث دار فرهنگ بسیار غنی بوده و با پشتوانه عظیمی در این راه قدم برداشته است و می خواهد چارچوب‌های اصیل موسیقی ایرانی را در عین نوآوری حفظ کند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «نگران شدم که از همایون، خواننده درنیاد» این جمله ای است که «خسرو آواز ایران» درباره پسرش همایون می‌گوید اما امروز همایون شجریان، مستقل از پدر خود یکی از نامدارترین و برجسته‌ترین هنرمندان ایران در عرصه موسیقی است به گونه ای که با گوش دادن به آوازهایش لذت را می توان را چشمان هر فردی مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همایون شجریان در 31 اردیبهشت 1354خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. از 10 سالگی نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به صورت فشرده فرا گرفت. در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامه فراگیری آن نزد «اردشیر کامکار» و آشنایی با تار و سنتور پرداخت. به این ترتیب همایون موسیقی را نه تنها در محضر پدرش بلکه در محضر دیگر استادان موسیقی نیز یاد گرفته است.

شجریان از 1370 خورشیدی به همراه پدرش و گروه آوا در کنسرت های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از 1378 خورشیدی به بعد در صحنه کنسرت ها به هم خوانی با پدرش پرداخت.

همایون کنسرت های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده است که می توان به آلبوم کنسرت های «بی تو بسر نمی شود» و «فریاد» اشاره کرد که هر 2 اثر در 2003 و 2005 میلادی نامزد دریافت جایزه گرمی در موسیقی شدند.

جایزه گرمی در اصل جایزه گرامافون است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط برای تشخیص دستاوردهای برجسته‌ای که به‌طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود. مراسم سالیانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند همراه است. از میان سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آنها است. به گمان بسیاری ارزش جایزه گرمی برابر با جایزه اُسکار در صنعت فیلم‌سازی و جایزه اِمی در تلویزیون است.

«نسیم وصل» نخستین آلبومی است که شجریان به تنهایی در آن خوانندگی کرد. آهنگ سازی این آلبوم را «محمدجواد ضرابیان» برعهده داشته است و در 1382خورشیدی منتشر شد؛ آلبومی که سرآغاز اجرای کنسرت ها و آلبوم های مستقل برای همایون شد.

این خواننده جوان پس از آن در 1383 خورشیدی 2 آلبوم «شوق دوست و ناشکیبا» را منتشر و در 1384 خورشیدی «نقش خیال» را به آهنگ سازی «علی قمصری» به بازار عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد.

شجریان آلبوم «با ستاره ها» را در مهر 1385 خورشیدی به بازار فرستاد و 2 آلبوم «قیژک کولی و خورشید آرزو» را با همکاری گروه دستان در 1387 خورشیدی منتشر کرد.

همایون تا 1388 خورشیدی پدرش را در اجراها همراهی می کرد که در این هنگامی که عضو گروه آوا بودند 2 آلبوم «غوغای عشق بازان» و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه کردند.

«آب، نان، آواز» آلبومی دیگری بود که همایون در 1388 خورشیدی به آهنگسازی علی قمصری و «شب جدایی» را در 1389 خورشیدی منتشر کرد.

وی آلبوم های «شوق نامه» که به نوعی بازیابی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغه ای است و «ای جان جان بی من مرو» را در 1390خورشیدی به بازار موسقی عرضه کرد.

«خداوندان اسرار» هجدهمین آلبوم موسیقی همایون شجریان به حساب می‌آید که به عنوان خواننده اصلی در آن حضور دارد و بعد از تجربه موفق و جهانی «مستور و مست» یک اثر پنج قسمتی است که به صورت صوتی و تصویری عرضه خواهد شد.
آلبوم «ایران من» که با آهنگسازی سهراب پورناظری تهیه شده‌ دارای 12 قطعه آواز و تصنیف است.

همایون شجریان در اسفند 1397 خورشیدی گواهی درجه یک هنری در رشته آواز را از «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد؛ گواهینامه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان خلاق و جریان ساز اعطا می‌کند و این درجه هنری در حکم مدرک علمی یک هنرمند است.

بعد از دریافت این گواهی اهالی موسقی به این خواننده تبریک گفتند و هر کدام به نوعی مسوولیت او را سنگین تر دانستند. در همین خصوص «داریوش پیرنیاکان» نوازنده پیشکسوت تار گفت: «همایون شجریان میراث دار فرهنگی بسیار غنی است و با پشتوانه عظیمی در این راه قدم برداشته است؛ حامی و استاد بسیار بزرگوار و ارزشمندی چون محمدرضا شجریان. همایون جوان با استعداد ومحبوب مردم و هنرمندان بویژه خود من است اما بهتر این است همایون عزیز میراث پدر را حفظ کند و موسیقی‌هایی اجرا و عرضه کند که از راه پدر که استاد او نیز بوده دور نشود. البته این بدان معنا نیست که همایون مانند پدرش بخواند و مقلد محض پدر باشد چرا که استاد شجریان هم مانند هیچ یک از استادانش نخوانده».

«علی جهاندار» خواننده و مدرس پیشکسوت آواز نیز در این باره عنوان داشت: «همایون شجریان عزیزحافظ موسیقی آوازی پدرش است و مسوولیت بسیاری به عهده اوست یعنی هم مسوول حفظ نام شجریان است که محبوبیتی بسیار در دل مردم دارد و هم موسیقی آوازی که او در این مسیر قدم برداشته است بنابراین مسوولیت سنگینی برعهده دارد و جامعه هنری انتظار بسیاری از او دارد و باید مراقب باشد راهش را درست انتخاب کند و تحت تأثیر عام قرار نگیرد».

همچنین «محمد رضا درویشی» آهنگساز و پژوهشگر پیشکسوت موسیقی ایران نیز بیان داشت: «همایون شجریان خواننده بسیار خوب و توانمندی است. آقای همایون شجریان به لحاظ توانایی در خوانندگی خواننده بسیار برجسته‌ای است و مسیری را که انتخاب کرده قطعاً صلاح و علایق خودش دانسته است».

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها همايون شجريان خواننده موسيقي سنتي ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم عیسی قلی‌پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت.

در متن پیام محمود سالاری آمده است:

«إنا لله و إنا الیه راجعون

بزرگان موسیقی مقامی در این خاک پهناور هر کدام سرمایه ای سترگ اند که مانندشان یافت نمی شود و باید آنان را کیمیاهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواند.

درگذشت استاد عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی که از ناموران موسیقی خراسان شمالی بود و به گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی مسلط و سالیانی را خنیاگر نغمات مذهبی و آیینی بود از همین سنخ است.

درگذشت این استاد نامی را به همه هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

رفتن او سنگین و ثلمه ای است بر پیکر موسیقی خراسان شمالی.

روح مطهرش غرق در رحمت الهی باد.»

کد خبر 6096174 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • (ویدئو) خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا پاواروتی
  • تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست (فیلم)
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • داستان خواننده عاشقی که سال ها صدایش به اسم فریدون فروغی پخش می شد (فیلم)