Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولع واشنگتن برای مذاکره با تهران، توصیه تکراری اروپا به ایران و ‌آمریکا، عربستان به دنبال بهانه گیری برای پرتنش کردن منطقه، ۴ برابر شدن غنی سازی اورانیوم نشان جدی بودن ایران است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۳۱ اردیبهشت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ولع واشنگتن برای مذاکره با تهران، توصیه تکراری اروپا به ایران و ‌آمریکا، عربستان به دنبال بهانه گیری برای پرتنش کردن منطقه، ۴ برابر شدن غنی سازی اورانیوم نشان جدی بودن ایران است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۳۱ اردیبهشت است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تربیت ۸ هزار مربی قرآنی در طرح صراط

«رحیم قربانی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان در مورد طرح صراط در بسیج تهران بزرگ گفت: طرح ویژه آموزشی سراج از طرح هایی است که در ماه رمضان آغاز شده این طرح دوره ویژه خاصی برای تربیت مدرسان قرآنی است که به مفاهیم قرآنی و صحفیه سجادیه آشنا هستند و تمام  نواحی بسیج تهران را در برمی گیرد.

 

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ  افزود: فعالیتهای قرآنی بسیج تهران بزرگ بعد از ماه رمضان ادامه دارد این فعالیتها عبارتند از  طرح قرآنی صراط، راه اندازی و تقویت مراکز تخصصی حفظ قرآن، راه اندازی مهدهای قرآنی در طی سال، پرداختن به شهدای قرآنی، تولید محتویات و فیلم های قرآنی، همخوانی تصویر گروه تواشی است.

 

دنبال جنگ نیستیم ولی اگر تحمیل شد قاطعانه دفاع می‌کنیم

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، اخیرا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است که ایران به دنبال ایجاد درگیری و جنگ نیست ولی اگر دیگران جنگ را تحمیل کنند، قاطعانه از امنیت ملت و کشور دفاع خواهد کرد.

 

متن کامل نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل به این شرح است:

«عالیجناب،

من این نامه را در مورد وضعیت امنیتی هشدار دهنده اخیر در منطقه خلیج فارس به شما می‌نویسم. در حال حاضر علائمی وجود دارد که محافل خاصی خارج از این منطقه، از طریقدروغ‌پراکنی، ارائه اطلاعات جعلی و اخبار گمراه‌کننده و با اتکای به حمایت متحدان خود در خاورمیانه و همچنین اعزام نیروی دریایی به منطقه، در صدد تعقیب منافع غیرمشروع خود هستند. هدف آنها تفرقه‌افکنی افزون تر بین کشورهای منطقه خلیج فارس و کاهش هرچه بیشتر اعتماد بین آنها و نیز افزایش ناامنی و تنش در این منطقه پیشاپیش تنش‌آلود است. اگر این وضعیت مهار نشود، ممکن است دیر یا زود از کنترل خارج و به یک بحران غیرضروری دیگر در این منطقه منجر گردد.

 

جمهوری اسلامی ایران بارها درباره نیات فتنه‌انگیزانه چنین محافلی و پیامدهای گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی اهداف آنها هشدار داده است. به نوبه خود، ایران همیشه درگیری و جنگ را رد کرده و می‌کند و هرگز جنگ را به عنوان یک گزینه یا راهبرد جهت تعقیب سیاست خارجی خود انتخاب نخواهد کرد. با این حال، باید به صراحت اعلام کنم که اگر جنگ بر ما تحمیل شود، ایران با استفاده از حق ذاتیِ دفاعِ مشروع خود، قاطعانه از ملت خویش دفاع و از منافع خود حفاظت خواهد کرد.

 

با توجه به مراتب فوق و وضعیت آشفته کنونی منطقه که چشم‌انداز روشنی نیز برای آن متصور نیست، جامعه بین‌المللی و خصوصاً سازمان ملل متحد نمی‌توانند و نباید نسبت به برخورد با ریشه‌های آن بی‌تفاوت باشند. اگر این مسائل به طور کامل حل نشود، دامنه هر گونه درگیری احتمالی به سرعت از سطح منطقه‌ای فراتر رفته و مطمئناً پیامدهای جدی و گسترده‌ای بر صلح و امنیت بین‌المللی خواهد داشت.

 

ولع واشنگتن برای مذاکره با تهران

ترامپ دم از مذاکره جدید بر سر برجام می زند و ایران می گوید اهل مذاکره است اما به زور پای میز مذاکره نمی رود.

 

این اظهارات کمی بوی مذاکره می دهد. به نظر می رسد اگر آمریکا از مواضع خود کوتاه بیاید میز مذاکره میان تهران و واشنگتن چیده خواهد شد.

 

ترامپ تنها یک سال تا ۲۰۲۰ زمان دارد و باید وعده انتخاباتی اش در خصوص ایران را به ثمر برساند. در این مدت کم او یا باید با ایران بجنگد یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند. در زمینه جنگ شواهد نشان دهنده شکست استراتژی های اوست.

 

واشنگتن از سویی بهانه هایی برای شروع جنگ از سوی ایران می تراشد اما طرح های آمریکا در این زمینه تکراری شده و این سناریو برای همه جهان آشناست. پس به نظر می رسد که در این زمینه نتواند راه به جایی ببرد.

 

می ماند تلاش برای مذاکره. مذاکره تهران و واشنگتن از نظر ترامپ بر سر امضای برجام جدید خواهد بود که از جمله مواد اصلی تفاهمنامه میانی مسائل موشکی ایران خواهد بود.

 

اما تهران با این تئوری کاملا مخالف است. پای میز مذاکره نمی رود مگر اینکه امتیازاتی دریافت کند. بحث در مورد مسائل دفاعی اش را هم نمی پذیرد پس راهی به جز کوتاه آمدن از مواضع از سوی ترامپ باقی نمی ماند.

 

حالا شواهد سیاسی نشان دهنده این است که رئیس جمهوری آمریکا کم کم از مواضع مذاکره خود کوتاه می آید و می کوشد تا تهران را برای نشاندن پای میز مذاکره راضی کند.

 

۴ برابر شدن غنی سازی اورانیوم نشان جدی بودن ایران است

«حسن بهشتی پور» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، 4 برابر شدن اورانیوم غنی سازی شده در سایت هسته ای نطنز را یک پالس به سمت طرف مقابل دانست.

 

کارشناس سیاست خارجی با بیان این که ایران با این اقدام سرعت رسیدن به سقف 300 کیلوگرم اورانیوم در کشور را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: ایران به زودی می تواند این سقف را هم رد کند.

 

وی یادآور شد: ما در مدت اجرای برجام به اورانیوم غنی سازی شده نیازی نداشتیم زیرا اورانیوم غنی سازی شده را برای سوخت نیروگاه بوشهر نیازمند هستیم و این سوخت را هم روسیه متعهد شده که تا سال 2021 تامین کند.

 

بهشتی پور ادامه داد: آمریکایی ها در برجام ایران را متعهد کردند که بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده را مبادله نکند و در عمل تلاش کردند که غنی سازی اورانیوم در ایران را تعطیل کنند. حالا ایران عکس این تعهد را انجام می دهد.

 

توصیه تکراری اروپا به ایران و ‌آمریکا

خنثی بودن اروپا در زمینه برجام روز به روز آشکار تر می شود تا جایی که ایران را وادار به کاهش تعهدات خود در برجام کرد.

 

این اتحادیه همواره بر کاهش تنش ها تاکید دارد و در عمل نیز واکنش خاصی از خود نشان نمی دهد.

 

امروز نیز مواضع تکراری اروپا در زمینه روابط ایران و آمریکا بیان شد. سخنگوی اتحادیه اروپا درباره تنش‌های اخیری که به واسطه اظهارات دونالد ترامپ و مقامات کابینه وی میان ایران و آمریکا ایجاد شده است، بر لزوم پرهیز از ایجاد تحریک و تلاش برای برطرف کردن تنش‌ها تاکید کرد.

 

طبق ترجمه ایسنا از آناتولی ترکیه، «مایا کوچیانچیک»، سخنگوی بخش امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات روز دوشنبه خود در این باره گفت: منطقه دیگر عوامل بیشتری که منجر به بی‌ثباتی شوند را نمی‌خواهد. این چیزی است که به طور مداوم آن را گفته‌ایم.

 

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نسبت به افزایش لفاظی‌های ایالات متحده علیه ایران هشدار داد.

 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانسی در واکنش به توییت شب گذشته دونالد ترامپ گفت: ما مخالف افزایش لفاظی هستیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد که افزایش لفاظی‌ها و تهدیدات ممکن است به تنش بیشتر در منطقه منجر شود.

 

عربستان به دنبال بهانه گیری برای پرتنش کردن منطقه است

«ولی الله نانواکناری» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سیاست های جنگ افروزانه عربستان در منطقه گفت: عربستان به دنبال بهانه گیری است که منطقه را پرتنش کند و دلیل آن نیز وابستگی ای است که به اسراییل دارد. سران حکومت عربستان علاوه بر وابستگی به اسراییل دستی هم بر دامن آمریکا دارد و در نتیجه با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می کنند و به بهانه های مختلف اقداماتی را علیه ما انجام می دهند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عربستانی ها می دانند که هر اقدام خصمانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران برخورد خاص خودش را دارد. ما امروز شاهد هستیم که آمریکا از حرکت ناوهایش و پیشروی آن در منطقه خلیج فارس عقب نشینی کرده است چرا که آنها اراده مصمم مردم ایران را دیده اند، در نتیجه عقب نشینی را ترجیح دادند.

 

وی تصریح کرد: عربستان، اسراییل و آمریکا بدانند که هر آتشی در منطقه به پا کنند شعله آن دامن خودشان را می گیرد و بهتر است هیچ خطایی را در این زمینه انجام ندهند.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همین که ترامپ اظهار نظر می کند که ما نمی خواهیم جنگ نظامی داشته باشیم و همچنین عقب نشینی ناوهای هواپیمابر و هواپیمای B52 آنها نیز حکایت از عقب نشینی آنها دارد.

 

جابجایی افراد ساکن در حریم امنیتی مصوب شورای عالی امنیت ملی بود

«عبدالرضا رحمانی فضلی» در جلسه علنی امروز سه شنبه 31 اردیبهشت و در پاسخ به سوال جلیل رحیمی، نماینده مردم تربت جام در مورد علت بلاتکلیفی زمین های مردم در منطقه مرزی شرق کشور گفت: موضوع حریم امنیتی با توجه به مشکلاتی که در مناطق مرزی از جمله قاچاق، اشرار و ترددهای غیرقانونی داریم از اهمیت بالایی برخوردار است. در دهه 70 مصوب شد که شورای عالی امنیت ملی با واسطه وزارت کشور برای مرزهای کل کشور حریم امنیتی مشخص کند که در آن حریم تردد و فعالیت با توجه به درجه امنیتی تابع مقررات خاص باشد.

 

وزیر کشور اظهار داشت: خراسان رضوی از جمله مناطقی بود که با توجه به اهمیت مناطق مرزی در شورای عالی امنیت ملی به حوزه شرق و غرب تعیین شد و وقتی حریم امنیتی را مشخص کردیم افراد ساکن در آن حریم باید تخلیه می شدند.

 

وی ادامه داد: در سال 87 و به مرور این تخلیه انجام شد البته دولت نیز موظف شد که هزینه های تخلیه این مناطق را پرداخت کند که در سال 88 تا 93 حدود 4.7 میلیارد تومان بودجه به این منظور اختصاص پیدا کرد.

 

رحمانی فضلی اضافه کرد: این بودجه باید بین 940 خانوار تقسیم می شد و با توجه به برآورد کارشناسان تاکنون به 605 خانوار این هزینه پرداخت شده است و آنها تعیین تکلیف شده اند. مقرر شده است بقیه خانوارها نیز در سال 98 تعیین تکلیف شوند و هزینه ها به آنها پرداخت شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان مجلس اصفهان مسجد خراسان جنوبي بیرجند موزه جنوب کرمان کانون های مساجد خبرگزاری شبستان سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان

هند طی سال های اخیر در رقابت با چین حضور اقتصادی، سیاسی و نظامی اش در منطقه خلیج فارس را افزایش داده و از رهگذر ارتقا روابط با عربستان، امارات و عمان خودش را به بازیگری مهم در منطقه خلیج فارس تبدیل کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر هندوستان روابط اقتصادی با کشورهای خلیج فارس را به طور قابل توجهی توسعه داده است، بطوری که کشورهای این منطقه به شریک اول تجاری دهلی نو تبدیل شده اند. در همین زمینه روابط اقتصادی هند با کشور امارات متحده عربی در سال 2023 به 85 میلیارد دلار رسید و این کشور به سومین شریک تجاری هند بعد از آمریکا و چین تبدیل شده و دو کشور قرارداد تجارت آزاد هم در سال گذشته به امضا رسانده اند.

هند همچنین با عربستان هم روابط اقتصادی گسترده ای دارد که علاوه بر صادرات انرژی و پتروشیمی از عربستان و صادرات کالا و اعزام نیروی کار از هند، در زمینه سرمایه گذاری هم رشد قابل توجهی داشته است. نشست سران ریاض و دهلی نو در سال گذشته منجر به انعقاد 20 یادداشت تفاهم شد. در همین راستا، سعودی ها به دنبال سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در هند هستند که مهمترین پروژه اقتصادی مشترک دو کشور مجموعه پالایشگاهی "السعید" در ساحل غربی هند است.

سومین ایستگاه حضور هندی ها در خلیج فارس عمان است. در حال حاضر مجموع تجارت دو کشور بالغ بر 5 میلیارد می باشد که 3 میلیارد آن صادرات هند و 2 میلیارد دلار هم سهم صادرات عمانی ها است.

در همین زمینه یک مقام آگاه هندی هم به روزنامه العرب خبر داده که هند و عمان قرار است توافق نامه تجاری جدیدی را به امضا برسانند که براساس آن تعرفه ورود کالاهای هندی به عمان و بالعکس طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

نوع نگاه هند به خلیج فارس

هند به خلیج فارس به عنوان گذرگاه اقتصادی و مسیر رسیدن به اروپا می نگرد و از همین رو به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای شورای همکاری است. در این میان باید مدنظر داشت که این روابط صرفا اقتصادی نیست و دهلی نو در زمینه نظامی هم در حال گسترش همکاری ها با کشورهای خلیج فارس است.

همسو با افزایش وابستگی اقتصادی هند به کشورهای عضو  شورای همکاری خلیج فارس،  توسعه مناسبات سیاسی و نظامی میان هند و کشورهای این منطقه نیز قابل توجه بوده است. رزمایش های دریایی و توافقات همکاری و تبادل تجربه نظامی طرفین، بخشی از ابعاد مکتوم و ناگفته این رابطه است.

در این میان چین و پاکستان دو رقیب هند در منطقه خلیج فارس محسوب می شوند و به موازات هم درحال گسترش مراوادات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند. با توجه به حضور این دو کشور در معادلات خلیج فارس، ابعاد امنیتی هم به حضور هند در خلیج فارس اضافه شده است.

آیا طرح کریدور آمریکایی "هند-غرب آسیا-اروپا" موفق خواهد بود؟مواجهه منطقی ایران با کریدور هندی ـ عربی/ ضرورت احیای امتیازات امنیتی و اقتصادی ذیل معادلات جدید منطقه‌ای

 

این امر نشان می دهد که وابستگی هند به منطقه خلیج فارس، به ویژه بعد از رونمایی از طرح «عرب-مد» به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

براساس طرح مزبور کالاهای هندی می بایست از مسیر خلیج فارس (بندر فجیره امارات) به عربستان، اردن و فلسطین اشغالی (بندر حیفا) برود تا از آنجا به اروپا صادر شود. این شرایط باعث شده تا خلیج فارس به رگ حیاتی هندوستان تبدیل شود و دهلی نو همطراز با کشورهای شبه قاره، نسبت به تحولات خلیج فارس حساسیت نشان دهد.

با این حال، این طرح درحالی هند را به سمت مسیر تازه در ارتباط با جنوب خلیج فارس می‌برد که باید بهاین نکته اشاره کرد که یکی از اهداف مسیر جدید علاوه بر فراهم شدن بستر جدید در روابط هند با کشورهای عربی و در نهایت با رژیم صهیونیستی، دور زدن تنگه باب المندب و کانال سوئز و اجتناب از موانعی است که توسط یمن در مسیر دریایی رژیم صهیونیستی و در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین ایجاد شده است.

نکته دیگر این که برای اجرایی شدن اهداف این کریدور، کشورهای عضو این پروژه هزینه تخلیه و بارگیری چندباره در امارات، عربستان و بندر حیفا را باید پرداخت نمایند. این امر منجر به افزایش هزینه و زمان حمل و نقل کالاها می شود. از این رو کارشناسان اعتقاد دارند که این پروژه بیش از آنکه دارای صرفه اقتصادی باشد دارای اهداف سیاسی و ژئوپلتیک است تا برخی از کشورهای دارای تعامل با اسرائیل را از مسیر دیگری به رژیم صهیونیستی پیوند دهد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • دانشگاه لوزان به دنبال پایان دادن به اعتراضات ضد اسرائیلی
  • ویترین تسنیم شماره ۶۶۱/تهران؛ پایتخت امنیت
  • القادسیه مشتری جدی مورینیو شد
  • وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید
  • کمالوندی: ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد