Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@22:38:21 GMT

بي پولي مانع لايروبي کارون در اهواز است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۶۷۶۰

بي پولي مانع لايروبي کارون در اهواز است

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، کمبود اعتبار را مانع لايروبي رودخانه کارون دانست و گفت: اعتبار ساماندهي کارون بزرگ در امسال 60 ميليارد ريال است که کفاف ساماندهي يک کيلومتر را هم نمي دهد.

سيد ابراهيم حسيني روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا درباره تشديد رسوب گذاري در رودخانه کارون پس از سيلاب اخير، بيان کرد: با توجه به فروکش کردن سيلاب، رسوبگذاري در رودخانه بيشتر شده اما براي بررسي ميزان رسوب بايد مقطع برداري مجدد انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: امسال براي ساماندهي کارون بزرگ حدود 60 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته که شامل لايروبي و ساماندهي رودخانه است، اين در حاليست که اعتبار مورد نياز براي هر کيلومتر 80 ميليارد ريال است، بنابراين اين مبلغ حتي کفاف ساماندهي يک کيلومتر را نيز نمي دهد.
حسيني اضافه کرد: بر اساس آخرين مطالعات مربوط به اوايل دهه 90، رسوب کارون در مقطع اهواز 12 ميليون مترمکعب برآورد شده بود که پيش بيني مي شود بعد از سيل اکنون به 14 ميليون مترمکعب رسيده باشد.
وي با تاکيد بر ضرورت لايروبي کارون براي زيباسازي و توزيع مناسب جريان در مقطع اهواز، گفت: رودخانه کارون در بالادست اهواز و دز ، شيب عمومي خوبي دارد که باعث مي شود رسوبگذاري اتفاق نيفتد، اما در اهواز به دليل وجود پل هاي متعدد و شيب کم رودخانه محلي براي رسوب گذاري است؛ از سوي ديگر پارک جزيره اهواز نيز به عنوان يک مانع اين روند را تشديد مي کند.
حسيني با بيان اينکه هزينه لايروبي سنگين است ادامه داد: لايروبي هر مترمکعب، 400 هزار ريال هزينه در بردارد؛ تا سال 93 در حدود يک ميليون مترمکعب لايروبي در کارون در مقطع اهواز انجام شد اما با اتمام اعتبار، اين طرح متوقف شد.
به گفته وي بر اساس مطالعات اهواز به چهار بازه تقسيم شده که شامل پل هفتم تا پنجم، پل پنجم تا پل ششم (فولاد)، چنيبه و بالادست اهواز است.
حسيني با اشاره به تشکيل جلسه براي لايروبي اضطراري، بيان کرد: هزينه لايروبي بازه هاي مهم در رودخانه هاي کرخه، کارون و بهمنشير در حدود 150 ميليون دلار برآورد شده است.
در پي سيلابي شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جريان اين رودخانه در اهواز به بيش از سه هزار مترمکعب درثانيه رسيد که در بيش از يک دهه گذشته بي سابقه بوده است. اين در حاليست که متوسط جريان اين رودخانه در اهواز در حدود 200 مترمکعب درثانيه است.
رسوب گذاري، وجود جزاير متعدد و لايروبي نشدن کارون در مقطع اهواز هميشه يکي از گلايه هاي شهروندان به مسئولان بوده که با پرآب شدن اين رودخانه در 50 روز گذشته، پوشانده شده بود. اکنون با فروکش کردن سيلاب و کاهش دوباره جريان رودخانه، رسوب گذاري در مقطع شهري بيشتر شده و چهره رودخانه را مخدوش کرده است.
رودخانه کارون با 950 کيلومتر طول روزگاري پرآب ترين و تنها رودخانه قابل کشتيراني کشور بوده است.
9754/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قائمشهر یک سلبریتی جدید دارد

به گزارش "ورزش سه" نساجی مازندران و ذوب آهن اصفهان در یک دیدار جذاب در فولادشهر به مصاف هم رفتند و تیم شمالی موفق شد با دو گل، گاندوها را شکست دهد. در میان بازیکنان این تیم، نقش لوآن پولی برجسته بود. دروازه‌بان برزیلی امروز با عملکرد درخشان خود بار دیگر با کمک خط دفاعی، موفق شد دروازه خود را در طول بازی بسته نگه دارد. لوآن پولی با خروج‌های به موقع و واکنش‌های سریع، تمام ضربات بازیکنان ذوب آهن را دفع کرد.

در این دیدار حدود ۵۰۰ هوادار نساجی در ورزشگاه حضور داشتند و به شدت پولی را برای واکنش‌هایش تشویق کردند. به ویژه در دقایق پایانی بازی که شوت از راه دور بازیکن ذوب آهن با واکنش لوآن و کمک تیرک افقی دروازه تبدیل به گل نشد. بعد از پایان بازی و حضور اعضای تیم نساجی در فرودگاه اصفهان، هواداران این تیم با دروازه‌بان برزیلی عکس یادگاری گرفتند. تعداد این عکس‌ها و سلفی‌ها آنقدر زیاد بود، مامورین فرودگاه مجبور به کمک به لوآن برای رسیدن به گیت‌های پرواز شدند.

دیگر خبرها

  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • هشدار فرماندار اهواز به مردم درپی رهاسازی آب سد دز
  • خودداری شهروندان از نزدیک شدن به رودخانه ها در اهواز
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • آمادگی لازم برای مقابله با اثرات مخرب بارندگی را داریم
  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • روند اجرایی پروژه‌های عمرانی استان خوزستان باید تسریع شود
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • قائمشهر یک سلبریتی جدید دارد