تعارف، ادب تصنعی و نوعی دروغ است/ دین ادبآموز و دینداران ادبگریز
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۶۸۹۲
به گزارش ایکنا؛ شفقنا نوشت: حجتالاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در سیزدهمین سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان با موضوع ادب در فرهنگ اسلامی (دین ادبآموز؛ دینداران ادبگریز) در مسجد حظیره یزد،، به اقسام ادب اشاره کرد و بیان کرد: گاهی اوقات ادب حقیقی است و گاهی از اوقات، اظهار ادب کردن، حظّ و بهره ای از حقیقت ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او تصریح کرد: ادب حقیقی، ادبی است که ظاهر و باطن آن باهم منطبق است، اگر شما احترامی برای دیگری قائل هستید، چون معتقدید او لیاقت این احترام را دارد. ادب ریشهدار و صادق ارزشمند است؛ یعنی به مقداری که انسان برای دیگران اکرام و احترام قائل است، به همان مقدار هم در گفتار و رفتار خود اظهار میکند، اما گاهی اوقات این گفتارها و رفتارها، پشتوانه اعتقادی ندارد. در واقع این ادب، یک ادب منافقانه و تصنعی است که در دل دشنام میدهد، اما در زبان اظهار سلام و ارادت میکند.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: ادبی که توام با دروغ و دوریی باشد، عملا دروغ و فریب است و این ادبی نیست که اسلام به آن دعوت کرده باشد.
او تعارف را نوع دیگری از ادب تصنعی دانست و گفت: تعارف بیش از آنچه را که انسان اظهار و اعلام می کند، پشت سر آن هیچ گونه حقیقتی نیست؛ شخصی درب منزل شما را می زند، شما به او تعارف به داخل میکنید در حالیکه آمادگی پذیرایی از میهمان را ندارید. بخشی از زندگی ما را این تعارفات تشکیل میدهد که هیچ زمینه واقعی و حقیقی هم ندارد و گاهی عجیب و غریب است.
سروش محلاتی بیان داشت: یکی از چیزهایی که ما ایرانیها نمی توانیم برای خارجی ها ترجمه کرده و بفهمانیم، این تعارفات است. حال چگونه این تعارف را باید ترجمه کرد؟
او ایرانیان را ملت به شدت تعارف زده در نگاه جامعه شناسان دانست و خاطرنشان کرد: این تعارفات را ما علامت ادب می دانیم و اگر تعارف نکند، می گوئیم او تعارف نکرد اما ادبی که پوک است.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که آیا تعارف، ادب است، پاسخ داد: البته ادب است اما ادب دروغین است. نقل کرده اند، پیامبر اکرم(ص) در شب ازدواج با عایشه، مقداری شیر در ظرفی برای ایشان آوردند، ایشان مقداری تناول کردند و در اختیار ام سلمه قرار داد. او گفت: میل ندارم. پیامبر(ص) گفت: هم گرسنگی را تحمل کند و هم دروغ بگوید. ام سلمه گفت: این دروغ محسوب می شود؟ پیامبر اکرم فرمود: این هم دروغ است.
او افزود: بخشی از گرفتاری های ما در باب ادب این است که خیلی ادب های ما تصنعی است که در حقیقت ادب نیست؛ تصنع زیرمجموعه نفاق و دورویی است.
سروش محلاتی به نقل نوشتاری از شهید مطهری پرداخت و بیان داشت: ایشان می نویسد که «رابطه مستقیمی است بین اهتمام به وقت و کارهای جدی و رابطه معکوسی است بین کار و تعارف. هرچه میزان تعارف بالا برود به همان نسبت کار کاهش پیدا می کند. مردمی که به وقت اهمیت زیادی داده و اهل کار هستند و هرلحظه و دقیقه و ثانیه شان مولد کار است، تعارف نمی کنند…. و از همین قبیل است روضه خوانی های بیکاران آخوند در منازل خودشان. کار به جایی می رسد که برای همین کارهای لغو و بیهوده موقوفه ها درست می کنند. اینگونه روضه ها اجاقی است در محله و فامیلی از آن نان می خورند چون افراد آن فامیل از این راه مفت نان خوانده اند و وارد مدرسه کار و تربیت نشده اند، فاسدالاخلاق تر و فاسدالعقیده تر از همه مردم بار می آیند.»
او با بیان اینکه باید تعارفات را کنار گذاشت، گفت: یک روز به مرحوم آیت الله العظمی حسین قمّی اطلاع دادند که شخصی از دنیا رفته و شما تلگراف تسلیتی باید برای او بفرستید، متنی را نوشته و نزد او برای امضا آوردند. ایشان فرمودند این کلمات تعارفی چیست؟ اینها دروغ است و پاک کنید.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: سرتاپای امور تبلیغی ما آمیخته به این تعارفات است و زندگی ما را تلخ کرده است؛ این تعارفات حدیقفی ندارد.
او با بیان اینکه ادب غیر از تعارف است، تاکید کرد: تعارفات دروغین شعبه ای از نفاق است اما قسمی از ادب وجود دارد که بینابین است و من ادب رسمی می نامم. این ادب شاید اعتقادی پشت سر آن نباشد اما خود عمل دارای ارزش است و در جایگاه خود قابل توجیه است.
سروش محلاتی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: امام(ع) فرمود: من نسبت به برخی فرزندان خودم، حتی تصنعی ابراز علاقه می کنم چون از ماجرای حضرت یعقوب و فرزندانش عبرت گرفتیم.
او با بیان اینکه پدر باید ادب و احترام نسبت به اعضای خانواده را رعایت کند، افزود: کسی که در جایگاه پدر قرار می گیرد مانند امام جمعه، روحانی محل باید رابطه اش با همه مردم یکسان و علی السویه باشد و به همه میدان دهد و همه را بپذیرد. بالاتر از اینها امام مسلمین وظیفه اش این است که با یک چشم به مردم نگاه کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امام علی(ع) به محمد بن ابی بکر گفت: امام علی(ع) فرمود: در نگاه های عمیق خودت در توجه به افراد مساوات را رعایت کن تا مبادا بزرگان و ثروتمندان طمع پیدا کنند و افراد ضعیف مایوس شوند.
او ادب را زیربنای زندگی و روابط سالم دانست و افزود: رئیس شورای شهر تهران گفت از رئیس قوه قضائیه میخواهم به هزاران میلیارد تومان سوء استفادهای که در شهرداری شده، رسیدگی کند.
سروش محلاتی گفت: اگر ما بتوانیم جلوی سوء استفادهها از ادب را در همین مراحل صوری و ظاهری بگیریم، راه برای رسیدن به عدالت فراهم میشود و آن جامعهای که نتواند به ادب در همین گام های اول برسد، هرگز هم به عدالت نمیرسد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید مرادی عضو مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران رصتا، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره این مجموع گفت: مجموعه «حشاشین» محصول تلویزیون ملی مصر است و در ماه مبارک رمضان که به نوعی ماه وحدت بین مسلمین جهان است به پخش رسید،اساسا نظر شخصی بنده درخصوص این مجموعه این است این کار یک اثرضد ایرانی و ضد نظام است و بایستی به این توجه داشته باشیم که اگاهان، دانشگاهیان و مطلعین جریان فرهنگی کشور در بزنگاه تشخیص درستی دادند که این مجموعه در لایههای مختلف خودش به چه ابعادی پرداخته است.
وی افزود: این مجموعه اثری است که نه تنها یک جریان فرهنگی و ساختاری و سینمایی را تبلیغ نمیکند بلکه یک اثر استعماری و به نوعی سیاسی است لذا اقدام به جا و به موقعی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور ساترا انجام داد به نوعی دچار اقبالی بود و بسیاری از مردم و جریانات رسانهای کشور از این موضوع مکدر بودند که چرا این مجموعه در سکوهای داخلی در سطح کشور منتشر شود،اقدام به موقع ساترا باعث شد یک پیش اگاهی داده شود به مخاطب بدانید با چه اثری روبه رو هستید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از این اثر برداشت منفی میشود گفت: وقتی به جزئیات این اثر توجه میکنید متوجه میشوید که یک سری نشانه گذاری کرده است. ما بخشی را مضمونی نگاه میکنیم یک بخش هم ساختاری. در ساختاری حرفی نداریم، اما به لحاظ مضمونی انقدر در لابههای مختلف به جریانات منطقهای و جمهوری اسلامی پرداخته که به نوعی پاسخ دارد. مثلا استفاده از پرچم سیاه که نماد یک جریان است.
مرادی گفت: نکتهای که وجود دارد این اعلام ممنوعیت، خیلی میگفتند که دیر اتفاق افتاده است، در فضایی که وجود دارد ما نمیتوانیم به مخاطب بگویم که نبینید ولی اگاه سازی میتوانیم بکنیم و این وظیفه اگاهان، رسانهها و خبرگزاریها و در راس آنها سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور در پلتفرم هاست.
وی گفت: بسیاری از صاحبان پلتفرمها نگاهشان بر اقتصاد است. اما نکتهای که وجود داشت خود آنها استقبال کردند از پخش نشدن این مجموعه به دلایل مختلف و یک دلیل اصلی اش این است که ایران ستیزی میکند.
مرادی در پاسخ به این سوال که خود تولید کنندگان صوت و تصویر به دنبال این نیستند که به نوعی به تاریخ ایران و تاریخ اسلام و منطقه پرداخته شود گفت: ساترا رسالتش نظارت و مصوبات است، مساله اینجاست که باید ببینیم که نهادها و دستگاههای نظارتی آیا ذائقه مخاطب را امروز سنجش کرده اند، آنها بخشی از نگاهشان اقتصاد است، یک بخشش هم فرهنگ است، حتما در نمایش خانگی ما آثار تاریخی داشتیم مثل «یوسف پیامبر» مثل «مختار»، و میزان استقبالش را در منطقه دیدیم، یک پیامی دارد که این گونه آثار در منطقه تاثیرگذار است به خصوص یک سری آثار منطقهای است همین الان صداوسیما در حال تولید آثار «سلمان» و «موسی» است که تاثیرات منطقهای میتواند داشته باشد، اما این تولیدات گران استوتراز این نوع تولیدات باید تعریفی داشته باشددر سکوهای نمایشی تعریفی از اقتصاد تولید میشود باید ببینیم این اقتصاد تولید برای مدیران وجود دارد ولی ساترا به عنوان نهاد ناظر استقبال میکند بهر حال در روند معرفی مفاخر بزرگان این کشور است. در حال حاضر بسیاری از طرحهایی داریم مجموعه «گوهرشاد» و «سرزمین سیمرغ»، ما به عنوان رسانه و ساترا باید انقدر تبلیغ کنیم و نباید عقب بمانیم.
احسان ناظم بکایی کارشناس رسانه هم در گفتگو با شبکه خبر گفت: مجموعه «حشاشین»، مجموعه مهمی استکه رتبه هفت ممیز هفت را دارد.
وی افزود: ما در دورهای نیستیم که بتوانیم بگویم مردم این کار را نبینند، کسانی که باید میدیدند و میخواستن ببینند دیدند، یک بخشش ضعف از خود ماست که مجموعههایی که در ماه رمضان بودند نداشتیم، بک بخش هم تبلیغاتی است که خود آن جوامع دارند.
وی گفت: مصر، ترکیه و کشورهای عربی رقابت بسیار شدیدی برای مصادر تاریخ دارند، ما تولید نکنیم آنهاخواهند ساخت. کشورهای عربی در چند سال اخیر بیش از چهل و چهار مجموعه تاریخی کار کردند، آثاری مثل «فاروق» و خیلی از مجموعههای دیگر. بنابر این ما هم باید در این میدان باید بسازیم و الزاما هم قرار نیست اثری عظیم و بزرگ داشته باشیم. پلتفرمها و خود ساترا هم میتواند کمک وحمایت کند برای تولید این نوع آثار.
وی گفت: درباره حسن صباح، چند سال پیش مجموعه ای به اسم «سارق روح» کار شد که درباره بحث فرقهها بود که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت به خاطر این بود که درباره چرایی تشکیل این فرقه بود نه درباره چگونگی. مشکل مجموعه «حشاشین» این است که ما درباره چگونگی میبینیم، اما اینکه چرا این فرقه تشکیل شده است نمیدانیم.
ناظم بکایی درباره دیگر تحریفات این مجموعه گفت: شعری از مولوی، صباح میخواند در حالی که مولوی دو قرن بعد به دنیا آمده است، درهمه شهرهاش همه عربی صحبت میکنند و فضای عربی دارد. اینها نقاط ضعف فنی ماجراست. این مجموعه در ده قسمت پایانی اش دچار افت شدیدی میشود خیلی از بخش هاش تکراری است، یعنی به اندازه بیست قسمت خوراک داریم ولی باید به اندازه سی قسمت باید کش بدهیم. ولی نقطه قوت آن درام و بازی خوب خیلی از شخصیت هاست.
ناظم بکایی گفت: موضوعاتی مثل خاندان نوبختی، خیلی از علما مثل طبسی و طوسی، در مورد حافظ و سعدی و خیلی از موضوعات تاریخی ما میتوانیم کار کنیم و تولیدات فاخر بسازیم.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی