Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:48:54 GMT

مسیر بازگشت ارز صادراتی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۲۶۶

مسیر بازگشت ارز صادراتی

گروه اقتصادی/ با تغییر سیاست ارزی دولت در انتهای فروردین ماه سال گذشته، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید تکلیف آن روشن می‌شد، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات بود که نقش مهمی در ثبات بازار ارز و تأمین نیازهای ارزی کشور داشت.

به غیر از ارزهای نفتی، سالانه بیش از 40 میلیارد دلار ارز از صادرات کالاهای غیرنفتی نصیب کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به‌دلیل مشکلات تحریم و برخی نقایص مقرراتی نخستین بخشنامه دولت برای بازگشت ارزهای صادراتی که در اردیبهشت ماه سال گذشته ابلاغ شد، با اسقبال چندانی از سوی صادرکنندگان مواجه نشد.
برهمین اساس در نامه نگاری‌ها و نشست‌های مختلف میان دولت و بخش خصوصی در دی ماه سال گذشته بخشنامه اولیه دولت اصلاح و مشوق‌های دیگری برای صادرکنندگان در نظر گرفته شد. با اصلاح این بخشنامه و رفع نقایص آن از ابتدای سال‌جاری به یکباره روند بازگشت ارزهای صادراتی که تا پایان دی ماه سال گذشته تنها 25 درصد کل ارز حاصل از صادرات شامل پتروشیمی و فولاد را در برمی گرفت به 50 درصد افزایش یافت رقمی که در انتهای اردیبهشت ماه و براساس اعلام رسمی رئیس کل بانک مرکزی به 60 درصد افزایش یافته است.
اکنون در راستای تشویق صادرکنندگان و بسترسازی برای بازگشت حداکثری ارز‌های صادراتی یکبار دیگر دولت سیاست خود را برای این بخش تغییر داد.
جزئیات بسته سیاستی بازگشت ارز صادرات
بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان به تازگی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که در آن مشوق‌های جدیدی برای صادرکنندگانی که در بازگشت ارزهمکاری می‌کنند پیش‌بینی شده است. اما در مقابل صادرکنندگانی که دراین خصوص همکاری نمی‌کنند هم با تنبیهاتی مواجه می‌شوند. بانک مرکزی در مرحله نخست، این صادرکنندگان را به دستگاه قضایی معرفی کرده که این موضوع را وزیر اقتصاد نیز گفته است.از سوی دیگر این بانک به افرادی که هیچ ارزی به سامانه نیما نیاورده‌اند و رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، در صورتی که بخواهند وارداتی داشته باشند، برایشان تأمین ارز انجام نمی‌شود.
بر اساس سیاست‌های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398 شامل حداقل 60 درصد در سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.
سایر صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند. عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی دراین باره با اشاره به اینکه به‌دلیل اعمال تحریم‌ها، هزینه‌ معاملاتی و تخفیفاتی برخی صادرکنندگان در خارج از کشور افزایش یافته است، تأکید کرد: بر این اساس مصوب شده که هر صادرکننده بر مبنای پایه صادراتی گمرک، 80 درصد ارز را به کشور بازگرداند و 20 درصد مابقی از آن کم می‌شود که امیدوارم با این حرکت سال‌جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری تجربه شود.
درهمین راستا مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد: از این پس هیچ‌گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما (بازار دوم) ثبت خواهد شد. صمد کریمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اضافه کرد: معاملات اسکناس هم در بانک‌ها انجام می‌شود و هم در صرافی‌های مجاز که در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود.
وی یادآور شد که عمده واردات به کشور توسط بانک مرکزی رصد می‌شود. کریمی با بیان اینکه چنانچه کالایی بخواهد وارد کشور شود وزارت صمت باید تأیید کند، افزود: سیاست هوشمندانه است و در کمک به صادرکنندگان قدم برمی‌دارد. تأمین مالی تجارت بهتر است با کشورهای همسایه صورت گیرد.
وی راجع به چگونگی سرمایه‌گذاری ارزی در بانک مرکزی گفت: عملکرد صادرکنندگان به 19 میلیارد دلار رسیده است. این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیرنفتی بتوانیم کالاهای مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.
وی به رصد دقیق صادرکنندگان و صادرات آنها اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که بیش از 70 درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه کرده‌اند تشویق می‌شوند.
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اضافه کرد: قرار شده گمرک هم به‌طور سیستمی آمار خود را به سامانه اطلاع دهد.
کریمی درباره بازار متشکل ارزی و کنترل نرخ ارز گفت: کارگزاران این بازار صرافی‌ها هستند. وی افزود: نگاه بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی شبیه نگاه به یک بانک است که زیر نظر بانک مرکزی اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادی می‌کند.وی همچنین گفت: قبل از شروع این بازار که قرار است در کل کشور عرضه شود باید نیازسنجی شود.
 همتی: قیمت ارز ۲هفته‌ای ۲هزار تومان ارزان شد
درحالی که بانک مرکزی سیاست ارزی جدید خود را برای بازگشت ارز صادرات ابلاغ کرده چند روزی است که قیمت‌ها در بازار ارز با وجود فشار اخبار سیاسی روند نزولی به خود گرفته است به طوری که روزگذشته دلار به کانال 13 هزار تومان برگشت. دراین روز دلاردر صرافی‌های بانکی به 13 هزار و 650 تومان رسید که تنها 100 تومان بالاتر از بازار آزاد بود.
درهمین زمینه رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مردم نباید وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند، گفت: ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می‌شود. به گزارش بانک مرکزی عبدالناصر همتی،  تصریح کرد: مردم نباید وارد این بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش یافته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان یکی از راهبردی‌ترین شرکت‌های زیر مجموعه صنایع بزرگ نفت و فولاد کشور و نخستین تولیدکننده لوله‌های فولادی در غرب آسیا، در نخستین حضور فعال و پویای خود در ششمین نمایشگاه اکسپو، گام بلندی برای رقابت جدی در بازار‌های کشور‌های همسایه برداشت.

شرکت لوله‌سازی اهواز به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید لوله‌های فولادی انتقال نفت و گاز در خاورمیانه برای یافتن بازار‌های جدید و ترسیم یک افق صادراتی روشن، در نخستین حضور فعال خود در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران "اکسپو" بازار‌های هدف در کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایگان شرقی و غربی را نشانه گرفته است.

مدیران شرکت لوله‌سازی اهواز در این نمایشگاه برای انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های بزرگ منطقه خاورمیانه، با بازرگانان و مدیران شرکت‌های بزرگ از عراق، ارمنستان، روسیه، افغانستان، عمان و قطر وارد مذاکره شدند و در سه روز نخست نمایشگاه، شرکت لوله‌سازی اهواز قدم‌های نخستین خود به منظور یافتن بازار‌های جدید با محوریت کشور‌های همسایه را استوار و محکم برداشت.

همچنین در چارچوب مذاکرات مشترک بین شرکت لوله‌سازی اهواز با اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و قطر، ایران و عمان و ایران و افغانستان، راه‌های همکاری‌های مشترک برای حضور در بازار‌های هدف ارائه و برنامه‌ریزی‌های مدون انجام شد.

شرکت لوله‌سازی اهواز با ظرفیت تولید سالانه ۷۹۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی و چهار میلیون متر مربع پوشش (لوله) از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های لوله در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران" اکسپو" امروز به کار خود پایان می دهد.

دیگر خبرها

  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود