Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@12:35:37 GMT

تجمع 5 هزار داعشی در مرزهای شمال افغانستان

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۳۲۶

تجمع 5 هزار داعشی در مرزهای شمال افغانستان

در روزهای افول گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، این گروه تروریستی اسباب نگرانی کشورهای منطقه شدوکاروان‌های آن با ترک سوریه و عراق مقصد افغانستان را در پیش گرفتند تا همچنان به موجودیت تهدیدآمیز خود در این کشور ادامه دهند. فرحناز دهقی خبرنگار

الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید، حدود پنج هزار تروریست داعشی در شمال افغانستان در نزدیکی مرز با کشورهای مشترک‌المنافع آسیای مرکزی متمرکز شده‌اند؛ تروریست‌هایی که اغلب سال‌ها در سوریه و عراق مشغول جنگیدن بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش راشا تودی، بورتنیکوف درنشست روسای سازمان‌های امنیتی کشورهای  مشترک‌المنافع با ابراز نگرانی از تراکم حضور داعشی‌ها در افغانستان گفت: «گروه تروریستی داعش با ناامید شدن از ابراز قدرت در سوریه، اکنون در افغانستان متمرکز شده و پنج هزار نیرو برای خود فراهم کرده است. انتقال گروه‌های تروریستی به ولایت شمالی افغانستان باعث نگرانی شدید ما شده است. این نیروها اکثراً شهروند کشورهای هم‌سود هستند که در جایی که دولت سوریه بر آن کنترلی ندارد یا در کمپ‌های پناهجویی، در پی بازسازی پایه‌های خود هستند.» او در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار دادن درباره تهدید جدی دیگری که امنیت جهان را نشانه گرفته است، گفت: «تروریسم ضد اسلامی در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی تازه برای امنیت است. تبعات منفی‌ای که پدیده مهاجرت به همراه داشته، عدم تطابق مهاجران با زندگی در کشورهای میزبان و رفتار تحریک‌آمیز سبب شده این تهدید جدی و مهم تلقی شود. مشکلاتی که چندین سال است بدون حل شدن باقی مانده‌اند باعث تحریک و افزایش ملی‌گرایی افراطی و بیگانه‌ستیزی در میان مردم بومی کشورهای مهاجرپذیر و در ادامه موجب تحریک حمله به مسلمانان شده است.»
بنا به گفته وی، اعضای این گروه‌های تروریستی که در پیوند با جرایم سازمان یافته هستند تلاش دارند با مخفی نگه‌داشتن هویت خود به عنوان پناهجو و مهاجر به جمهوری‌های روسیه سابق نفوذ کنند. بنابر اعلام کارشناسان باقیماندگان داعش پس از شکست‌های عمده در عراق و سوریه عمدتاً تلاش دارند نیروهای خود را در دیگر نقاط جهان از جمله شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا مستقر کنند.
رئیس سرویس امنیتی فدرال روسیه همچنین با اشاره به خیز گروه‌های تروریستی جهان برای تقویت بنیه تکنولوژیکی خود گفت: «ما باید آماده باشیم زیرا سازمان‌های تروریستی بین‌المللی در حال ارائه تجهیزات فناوری جدید و تقویت فعالیت‌های نهادهای سایبری خود در راستای ایجاد بی‌نظمی در اقدامات نهادهای دولتی هستند. این سازمان‌ها می‌خواهند با تقویت نهادهای سایبری خود، در زیرساخت‌های حیاتی و امنیتی دولت‌های مختلف اخلال و بی نظمی ایجاد کنند. آنها برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و تجهیزات مدرنی در اختیار سازمان های خود قرار می‌دهند. به مدد تکنولوژی‌های اطلاعاتی پیشرفته تروریست ها توانایی‌های زیادی برای گسترش عقاید خود، جذب اعضای تازه، ارسال رمزگذاری شده پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و عدم به جا گذاشتن مدرکی از خود به دست آورده‌اند. همچنین سرویس‌های پست الکترونیک خارجی و آی‌پی‌های تلفنی برای انتشار پیام‌های جعلی درباره تهدیدهای اقدامات تروریستی استفاده می‌شوند. این نخستین بار نیست که روسیه و دیگر کشورهای منطقه درباره تغییر موقعیت جغرافیایی داعش ابراز نگرانی می‌کنند. مقام‌های روسیه بارها هشدار داده اند که تلاش امریکا برای متمرکز کردن اعضای گروه تروریستی در افغانستان با هدف ایجاد تهدیدی تازه علیه مرزهای کشورهای هم‌سود و در نهایت روسیه دنبال شده است.
 افغانستان نیز که از قدرت گرفتن این گروه تروریستی در خاک خود ناراضی است، از هر فرصتی برای محدود کردن داعشی‌ها استفاده می‌کند. در همین راستا، روز گذشته درعملیات نیروهای امنیتی افغانستان علیه پناهگاهی متعلق به گروه تروریستی داعش در شهرستان چپرهار ولایت ننگرهار، چهار نفر از اعضای این گروه کشته شدند.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته است هیأت طالبان در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا اشتراک کرده است.

به گفته این وزارت هیأت طالبان در کنار شرکت در این نشست با مقامات بلند پایه و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو خواهد کرد.

این نشست از روز گذشته در گامبیا آغاز شد و قرار است امروز نیز ادامه یابد.

پیش از این نیز مقامات طالبان از جمله امیرخان متقی از نمایندگان سازمان همکاری اسلامی خواسته بودند تا واقعیت‌‌های موجود در افغانستان را به مقامات کشورهایشان و جامعه بین‌المللی برسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • جنایت‌های منافقین فراتر از مرزهای زمانی و جغرافیایی
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • رئیس سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • اطلاعیه سپاه درباره بازداشت پشتیبانان یک گروه تروریستی
  • اطلاعیه مهم سپاه پاسداران درباره بازداشت عوامل پشتیبانی یک گروه تروریستی در مدرسه دینی پشامگ راسک
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است