Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@14:01:40 GMT

توليد گندم در اصفهان بيش از 2 برابر شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۹۹۶۷

توليد گندم در اصفهان بيش از 2 برابر شد

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزي اصفهان گفت: ميزان توليد امسال محصول گندم اين استان نسبت به سال گذشته بيش از 2 برابر افزايش يافته است.

مهران توکلي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس پيش بيني هاي کارشناسي امسال افزون بر 310 هزار تن گندم در استان برداشت مي شود که 200 هزار تن آن به صورت تضميني از کشاورزان خريداري خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بارندگي هاي اخير و جريان يافتن آب رودخانه زاينده رود را عامل افزايش توليد اين محصول در استان برشمرد و خاطرنشان کرد : سرانه گندم در استان بطور متوسط 170 کيلوگرم است که حدود 70 درصد آن به نان و 30 درصد از آن هم به کيک، کلوچه، شيريني، نان هاي فانتزي و ماکاروني اختصاص دارد.
به گفته وي سال زراعي جاري از مجموع 91 هزار و 254 هکتار سطح زير کشت گندم در استان 65 هزار و 239 هکتار آبي و 26 هزار و 15 هکتار به صورت ديم کشت شد.
کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزي استان اصفهان فصل برداشت امسال گندم را حدود 12 روز نسبت به سال هاي گذشته عقب تر اعلام و اضافه کرد : سال گذشته در اين موقع از سال برداشت گندم در خور و بيابانک و اردستان انجام شده بود.
وي با بيان اين که برداشت گندم از پنجم خرداد در اصفهان آغاز مي شود، ادامه داد: مراکز خريد تضميني گندم براي جمع آوري محصول کشاورزان اين استان ساماندهي شده است.
توکلي بيان کرد: پيش بيني مي شود با توجه به وضعيت مناسب بارش ها امسال خريد تضميني گندم به 200 هزار تن برسد در صورتي که سال گذشته 100 هزار تن خريداري شده است.
وي با اشاره به اين که امسال سطح زير کشت و توليد گندم در استان افزايش يافت، تصريح کرد: پارسال 34 هزار هکتار گندم در استان داشتيم که از مجموع 157 هزار تن توليد ، 100 هزار تن آن به صورت خريد تضميني انجام شد.
کارشناس زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزي اصفهان بيان کرد : براساس مصوبه هيات دولت، قيمت خريد تضميني هر کيلوگرم گندم براي سال جاري 17 هزار ريال تعيين و ابلاغ شده است.
توکلي پيش بيني کرد که بهار امسال توليد گندم در استان اصفهان نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يابد.
اصفهان علاوه بر توليد، يکي از استان هاي وارد کننده گندم هست، اين محصول از استان هاي گندم خيز وارد اصفهان مي شود و با گندم توليدي داخل استان ترکيب مي شود.
اختلاط گندم اصفهان با گندم هاي ساير استان ها بر اساس استانداردهاي تعريف شده و ضوابط موجود صورت مي گيرد و آرد توليد شده در استان از کيفيت مطلوب و استاندارد خوبي برخوردارست.
در مجموع سه هزار 863 هکتار اراضي در مناطق گرم استان شامل شهرستانهاي کاشان، اردستان، نطنز ،نايين و خور و بيابانک زير کشت گندم رفته است و توليد 15 هزار 557 تن پيش بيني مي شود و در مناطق معتدل شهرستان هاي اصفهان، شاهين شهر، تيران و کرون،شهرضا،دهاقان ، فلاورجان، نجف آباد، مبارکه، لنجان و خميني شهر با 19 هزار و 930 هکتار کشت گندم آبي و 28 هزار و 131 هکتار کشت گندم تاخيري و پيش بيني برداشت 218 هزار و 628 تن گندم را شاهد خواهيم بود.
در مناطق سرد استان شهرستان‌ هاي چادگان، فريدن، بويين، فريدونشهر ،گلپايگان، خوانسار و سميرم به ميزان13 هزار و 315 هکتار گندم آبي و 25 هزار و 830 بصورت ديم گندم کشت شد که پيش بيني مي شود 74 هزار و 949 تن برداشت شود.
سطح زير کشت گندم آبي استان 65 هزار و 239 هکتار و ديم 26 هزار و 15 هکتار اعلام شد.
حدود 20 کارخانه آرد سازي و چهار هزار و 800 نانوايي يارانه اي و نيمه يارانه اي در استان اصفهان فعاليت دارد.
7150/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۱۰ هزار ۱۲۶ تن گندم از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی این استان خریداری شده است.
 سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت ۱۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی می‌باشند.
سیدحسینی افزود: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران