Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:17:48 GMT

ثواب صله رحم در قاب احادیث

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۰۶۲۲

ثواب صله رحم در قاب احادیث

تهران- ایرنا- دین مبین اسلام اعمال بسیاری برای داشتن زندگی خوب معرفی کرده که «صله رحم» یکی از آنهاست؛ اسلام برای افزایش رزق و روزی، طول عمر و بردن ثواب مضاعف به مسلمانان آن را توصیه کرده و در قرآن، احادیث و روایات به کرار بر آن تاکید دارد.

«صله رحم» و به یاد داشتن نزدیکان و برقراری ارتباط با آنها یکی از راههای مهم ابراز محبت، مهروزی و نوع دوستی به حساب میآید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت و کارکرد مهمی که این واجب الهی در زندگی فردی و اجتماعی به دنبال دارد برای تقویت و گسترش فرهنگ نوعدوستی و صله رحم سزاوار است با شناسایی و برطرف کردن آسیبهای پیشروی آنها موجبات بهره مندی از برکات این واجب دینی را فراهم کنیم.
در مذمت و نکوهش قطع ارتباط با خویشاوندان و شومی آن همین بس که در روایتی از امام باقر (ع) نقل شده: «مبادا با کسی که قاطع رحم است رفاقت کنی؛ زیرا من او را در سه موضع از قرآن یافتم که به او لعن شده است».
خداوند عز و جل می‌فرماید (23 سوره محمد): پس (ای منافقان) آیا امید بستید که چون (از خدا) برگشتید (یا سرپرست مردم شدید) در (روی) زمین فساد کنید و خویشاوندیهای خود را از هم بگسلید. (24) آنهایند آن کسانی که خدا لعنتشان کرده است و آنها را از گوش و چشم هایشان کور کرده است» و فرموده است (24 سوره رعد): «آن کسانی که بشکنند پیمان خدا را پس از بستن آن و ببرند از آنچه خدا فرمان داده که پیوست باشد و فساد کنند در زمین، آنانند که لعنت از آن آنهاست و بدخانمانی» و در سوره مبارکه بقره فرموده است (27): «آن کسانی که بشکنند عهد و پیمان خدا را پس از بستن آن و ببرند آنچه را خدا فرمان داده که پیوست شود و فساد کنند در زمین هم آنانند زیان کاران».
در ادامه احادیثی از ائمه اطهار (ع) در وصف ثواب صله رحم؛
* قال رسول الله (ص): انَّ أعجَل الخیرِ ثواباً صلهُ الرَّحم. «الکافی، ج 2، ص 160»؛ پاداش صله رحم، سریعترین پاداش کار خیری است که به انسان میرسد.

* قال الامام علی (ع): ما آمَنَ باللهِ مَنْ قَطِعَ رحِمَهُ. «غررالحکم، ص 407، ح 9327»؛ کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، به خدا ایمان نیاورده است.

* قال الامام علی (ع): انَّ صلهَ الارحام لَمِن موجباتِ الاِسلام اِنَّ اللهَ سبحانَه أمَر بِإکرامِها «غررالحکم، ص 406، ح 9290»؛ همانا صله رحم از واجبات دین اسلام است و خداوند سبحان نسبت به اکرام ارحام و خویشان امر فرموده است.

* حضرت علی (ع) فرمودند: أنه تعالی یَصل مَن وصلِها و یَقطَعُ مَن قَطَعها و یَکرَم مَن أکرَمَها «غرر الحکم، ص 406، ح 9290»؛ همانا خداوند متعال به کسی که صلهرحم کند، توجه و عنایت میکند و کسی که با خویشاوندان خود قطع رابطه کند، خداوند توجه خویش را از او سلب میکند.

* قال الامام علی (ع): من أفضَلِ المُرُوّهِ صلَهُ الرّحم. «غررالحکم، ص 406، ح 9299»؛ صله رحم، از برترین جوانمردی هاست.

* قال الامام علی بن الحسین (ع): ما مِنْ خُطْوَهٍ أحبُّ الی اللهِ من خُطْوَتین: خُطْوَهٌ یُسَرُّ بِها صفَّا فی سبیلِ الله تعالی وَ خُطوَهٌ الی ذی رَحم قاطعٍ. «بحار الانوار، ج 74، ص 87»؛ دو گام نزد خداوند، محبوبترین گام هاست؛ گامی در راه خدا برای تحقق لشکر اسلام (برای جهاد)  و گامی به سوی خویشاوندی که با انسان قطع رابطه کرده است.

* قال رسول الله (ص): اَلصّدَقَهُ بِعَشرَهٍ و القَرضُ بثَمانیهَ عَشَرَ و صلَهُ الرَّحم بأربعهٍ و عِشْرین وَ صلهُ الِاخوان بِعِشْرینِ. «بحار الانوار، ج 74، ص 31» رسول خدا فرمودند: پاداش صدقه در راه خدا، ده برابر است و قرض دادن، هیجده برابر و پاداش صله و پیوند با خویشاوندان، بیست و چهار برابر و پیوند با برادران دینی، بیست برابر است.

* قال رسول الله (ص): مَنْ مَشی الی ذی قرابهٍ بنفسِهِ و مالِهِ لیَصِلَ رَحِمَه أعطاهُ الله عزّ و جلّ اجرَ مِأه شهیدٍ. «وسائل الشیعه، ج 6، ص 286»؛ کسی که با جان و مالش در پی صلهرحم بر آید، خداوند متعال اجر صد شهید را به او عطا میکند.

* قال الامام علی (ع): صِلوُا أرحامَکُم و لو بالتّسلیمِ. «الکافی، ج 2، ص 155»؛ با بستگان و خویشان صله رحم کنید، هر چند با سلام کردن باشد.

* قال الامام الصادق (ع): … أفضَلُ ما توصَلُ بِهِ الرَّحِم کفُّ الأذی عَنْها. «الکافی، ج 2، ص 151»؛ برترین چیزی که با آن صله ارحام انجام میگیرد، خودداری از آزار و اذیّت آنان است.

* قال الامام الصادق (ع): صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ. «الکافی، ج 2، ص 158»؛ صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد میکند و مرگ را به تأخیر میاندازد.

* قال الامام الصادق (ع): اِنَّ صلهَ الرَّحم و البرّ لیُهَوِّنانِ الحسابَ و یَعصِمانِ من الذُّنوبِ.«بحار الانوار، ج 74، ص 131»؛ صله رحم و نیکی کردن، حساب رسی را آسان می کنند و انسان را از گناه باز می دارند.

* قال الامام الباقر (ع): صِلَهُ الارحام تُزَکّیِ الاعمال و تَدفَعُ البلْوی. «الکافی، ج 2، ص 152»؛صله ارحام، اعمال را پاک و بلاها را دور می سازد.

* قال رسول الله (ص): اُوصِیَ الشّاهِدَ مِنْ اُمَّتی و الغائِبَ مِنهُم و مَن فی اصلابِ الرجالِ و أرحامِ النّساءِ الی یوم القیامَهِ أن یَصِلَ الرَّحم … . «الکافی، ج 2، ص 158»؛ سفارش می کنم حاضران و غائبان از امتم را و کسانی را که در پشت پدران و در رحم مادران خویش هستد تا روز قیامت صلهرحم کنند گر چه به فاصله یک سال راه باشد؛ زیرا صلهرحم جزو دین است.

* قال الامام الرّضا (ع): یَکونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیکونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَهً … . «الکافی، ج 2، ص 150»؛ چه بسا مردی که سه سال از عمرش بیش نمانده، ولی صله رحم به جا آورد و خدا به خاطر این کار، عمرش را به سی سال افزایش دهد و خدا آنچه را می خواهد انجام می دهد.

* قال رسول الله (ص): مَن ضَمِنَ لی واحِدهً ضمِنتُ لَهُ اربعهً یَصِلُ رَحمَه فَیُحِبُّهُ اللهُ تعالی و یُوَسِّعُ علیهِ رِزْقَهُ … . «بحار الانوار، ج 74، ص 92»؛ هر کس برای من، انجام دادن یک کار را تضمین کند، من چهار چیز را برای او تضمین می کنم: صله رحم کند تا خداوند او را دوست بدارد و روزیش را وسیع نماید، عمرش را زیاد و او را در بهشت جای دهد.

* قال الامام علی (ع): صلهُ الرّحم تُوجِبُ المُحبَّه و تکبِتُ العدوّ. «غررالحکم، ص 46، ح 9309»؛ صله رحم باعث ایجاد محبت (در بین خویشاوندان) و خوار و حقیر شدن دشمنان می شود.

* امام علی (ع): اِنّ الرّحم اذا تَماسَتْ تَعاطَفَتْ. غررالحکم، ص 406، ح 9301»؛ خویشاوندان اگر با یکدیگر تماس و ارتباط برقرار کنند، نسبت به یکدیگر مهربان و با عطوفت می شوند.

* قال الامام علی (ع): صلهُ الرَّحم تُدِرُّ النِّعمَ و تَدفَعُ النِّقَم. «غررالحکم، ص 406، ح 9305»؛ صله رحم نعمت ها را بر شما سرازیر می کند و گرفتاری ها را دور می سازد.

* قال الامام الصادق (ع): صلهُ الرّحم و حسنُ الجوارِ یعمُرانِ الدّیارَ و یزیدانِ فی الاعمارِ.
«بحار الانوار، ج 74، ص 120»؛ صله رحم و خوش رفتاری با همسایه، شهرها را آباد و بر عمرها می افزاید.

* قال الامام علی (ع): فی صلهِ الرَّحِمِ حراسَهُ النِّعم. «غررالحکم، ص 406، ح 9314»؛ صله رحم، باعث پاسداری (و حفظ) نعمت ها است.

احادیث و روایات فراوانی در وصف و بزرگی و ارزش صله رحم در دین مبین اسلام بیان شده که در این مجال امکان بیان همه آنها نبود.
تهیه و تنظیم از: علی اکبر قزوینیان
فراهنگ ** 1355**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف رمضان 98 صله رحم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۰۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

به گزارش حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد، آیت‌الله " سید محمد سعیدی " در مراسم گرامیداشت حادثه طبس و شهید محمد منتظر قائم که با حضور اقشار مختلف مردم در امامزاده سید صدرالدین قنبر میبد برگزار شد افزود: در حمله آمریکای جهانخوار به طبس خداوند نیروهای خودش را که به چشم آمریکایی‌ها نمی‌آمدند به نصرت ملت ایران فرستاد و شکست تلخ و تحقیرآمیزی را به دشمنان ا تحمیل کرد.   وی با بیان اینکه در حادثه طبس همه در خواب بودند و بالگرد آمریکایی در حال بلند شدن از زمین به هواپیمای خودی برخورد کرد افزود: آمریکایی‌ها برای آزادی گروگان‌هایشان آمده بودند اما شن‌های طبس به امر خدا برخاستند و فضا را برای آمریکایی‌ها چنان مکدر کردند که با تلفات سنیگن فرار را بر قرار ترجیح دادند.   امام جمعه قم گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه اسناد مهمی که در نزد خود داشتند به دست ایران نیافتد با مزدورانشان از جمله بنی صدر تماس گرفتند و با بمبارانی که در طبس رخ داد شهید محمد منتظر قائم که برای حفاظت از اسناد و مقاومت اعزام شده بود به درجه شهادت نائل شد .   آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه خداوند در حادثه طبس یک بار دیگر نصرت خود را به مومنین آشکار ساخت گفت: بنابراین اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می‌کند.

وی در ادامه افزود: امروز ایران اسلامی به چنان اقتدار و عظمتی رسیده که در هفته‌های اخیر توانست در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، عمق خاک رژیم جنایتکار اسرائیل را آماج حملات خود قرار دهد .   شهید محمد منتظر قائم متولد سال ۱۳۲۷ در شهر فردوس از توابع استان خراسان است، خانواده محمد به علت ایستادگی پدرش در مقابل جیره‌خواران حکومت وقت مجبور به هجرت از فردوس می‌شوند و در شهر و دیار پدرش، یعنی یزد سکنی می‌گزینند ولی این تازه ابتدای راه زندگی استکبار ستیزانه محمد است که رقم می‌خورد.   این شهید اولین فرمانده وقت سپاه پاسداران یزد و نخستین شهید مبارزه با نفوذ نظامی آمریکا به ایران است که در پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ در حمله نظامیان این کشور به صحرای طبس که با هدف آزاد کردن گروگانهای لانه جاسوسی آمریکا انجام شد به فوز عظیم شهادت نائل آمد.   استان یزد چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد
  • خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد
  • شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است
  • حجت الاسلام علم الهدی: بشارت خداوند به استقامت کنندگان در راه حق
  • پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت "سالروز شکست آمریکا در طبس"
  • فال ابجد امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • راهنمای خواندن نماز والدین | بهترین زمان برای خواندن نماز پدر و مادر
  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد