Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی است دانشگاه علوم پزشکی تهران با دریافت شهریه‌های دلاری هنگفت، باعث اعتراض و گلایه‌مندی دانشجویان افغانستانی شده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی– حضور دانشجویان خارجی در هر دانشگاهی، نعمت است و طی چندین سال اخیر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان بین المللی بیش از پیش تلاش می‌کنند به گونه‌ای که حتی جلسات مشورتی و ارزیابی متعددی درخصوص چگونگی جذب این نوع دانشجویان و فراهم کردن امکانات لازم برای تحصیل و زندگی‌شان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشجویان خارجی برای یک دانشگاه ضمن درآمدزایی، منتقل کننده فرهنگ ایران و ایرانی به شهر و دیار خودشان هستند، درواقع دانشجو با زندگی کردن در بین خانواده‌های ایرانی و رفت و آمد در شهر با بسیاری از آداب و رسوم ایران آشنا می‌شود و هنگام بازگشت به کشورش می‌تواند بازگوکننده‌ای عالی از فرهنگ و تمدن ایرانیان باشد.

نارضایتی دانشجویان غیرایرانی از دانشگاهی در کشور علیرغم تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای جذب دانشجویان خارجی کشور‌های مختلف در دانشگاه‌ها می‌شود، چند وقتی است اقداماتی از سوی مسئولان برخی دانشگاه‌ها خاطر دانشجویان غیرایرانی را مکدر کرده است و از پرداخت شهریه‌های خود گله‌مند هستند؛ درحقیقت مدتی است صدای اعتراض برخی دانشجویان غیرایرانی به ویژه دانشجویان افغانستانی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران بلند شده است.

در صحبت با تعدادی از این دانشجویان ماجرا اینگونه مشخص شد که دانشگاه علوم پزشکی تهران برخلاف سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی مطابق با مصوبات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت رفتار نمی‌کند و از تمام دانشجویان غیر ایرانی بدون توجه به آیین‌نامه مصوب، شهریه دلاری دریافت می‌کند، این در حالی است که مطابق مصوبات وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجویانی مشمول پرداخت شهریه براساس ارز با نرخ رسمی هستند که دارای والده ایرانی بوده یا والدین آنان افغانستانی باشند و بخشی از تحصیل (دانش آموزی و دانشگاهی) خود را در ایران گذرانده باشند.     مشکلات نوسانات ارز به شهریه دانشگاه‌ها رسید
به گفته دانشجویان معترض، در ابتدای ثبت‌نام و ورود به دانشگاه این مصوبه پابرجا بود، اما چند ترمی است که دیگر حنایش رنگی ندارد و دانشجویان غیرایرانی با هر شرایطی (حتی شرایط فوق‌الذکر در مصوبه) باید شهریه‌شان را با نرخ آزاد دلار پرداخت کنند، دلاری که این روز‌ها قیمت ثابتی ندارد و هر بار نرخ تازه‌ای از آن در روزنامه‌ها و اخبار اعلام می‌شود. یکی از این دانشجویان افغانستانی معترض بیان کرد: سال‌ها است که خانواده‌ام از افغانستان به ایران آمده‌اند و من در اینجا متولد شدم، اما با این حال باید به دلار با نرخ آزاد، شهریه خود را بپردازم و از این نظر با مشکلات زیادی مواجه هستم.

وی ادامه داد: مطابق مصوبات از آنجا که سال‌های زیادی است خانواده‌ام در ایران زندگی می‌کنند و درآمد ریالی دارند، شهریه من در دانشگاه باید بصورت ریالی پرداخت شود، اما دانشگاه علوم پزشکی تهران این موضوع را رد می‌کند و به شیوه آن‌ها باید سالانه نزدیک به ۷ هزار دلار شهریه بپردازم.

درصورتی که دانشجویان بین‌المللی فقط برای تحصیل به ایران بیایند، جایز است که شهریه دانشگاه‌های داخلی را به دلار بپردازند، چون درآمدهایشان هم به دلار است، اما حال حساب کنید که میزان این شهریه به پول ایران چقدر می‌شود و دانشجویانی بدین شکل با درآمد‌های ریالی چگونه باید چنین هزینه‌هایی را تامین کنند؟     برنامه ریزی برای جذب یا فراری دادن دانشجویان خارجی؟
تعداد دانشجویان معترض به این اقدام جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران کم نیست و آن‌ها بار‌ها درخواست کردند که دریافت شهریه‌شان به ریال و معادل با نرخ رسمی دلار (۴۲۰۰ تومان مطابق مصوبه ابلاغی وزارت بهداشت) باشد که متاسفانه این مسئله رد شده است.

مصوبه وزارت بهداشت، دستوری است که در کلیه مقاطع تحصیلی و از تاریخ پذیرش آنان قابل اجرا است لذا سایر دانشجویان افغانی غیر از موارد فوق همانند دانشجویان سایر کشور‌ها مانند عراق، لبنان و .. که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند مشمول پرداخت شهریه براساس ضوابط تعیین شده هستند. اما اقدامات اخیر دانشگاه علوم پزشکی تهران باعث شده تا با ادامه این روند دانشجویان افغانستانی تصمیم به ترک تحصیل بگیرند و شرایط را برای درس خواندن مساعد نبینند.

حال باید دید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای این مسئله چه توجیه و دلیلی را مطرح می‌کنند، هرچند که تاکنون به هیچکدام از دانشجویان معترض در این باره توضیحی ندادند و حاضر به پاسخگویی نشدند. اگر این روند در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای دانشجویان بین‌الملل یکسان بود جای بحثی وجود نداشت، اما رد شدن قوانین ابلاغی از سوی یک دانشگاه، شرایط ناعادلانه‌ای را برای عده‌ای از دانشجویان رقم می‌زند.

اگر بنا به جذب دانشجویان خارجی و افزایش روزافزون آن‌ها در دانشگاه‌های کشور است باید مسئولان دانشگاهی با دیدی بازتر و بررسی تمامی جوانب، شرایط دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را در نظر بگیرند و اگر هم کار خود را قانونی و مطابق با منطق می‌دانند حداقل با پاسخی جامع و مفید، معترضان را قانع کنند تا ایران و ایرانی در بین خارجی‌ها به سوءاستفاده و کار‌های غیرقانونی متهم نشوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهریه دانشجویان افغانستانی شهریه دانشگاه علوم پزشکی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران

 حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در آیین گرامیداشت روز ماما گفت: در حوزه سلامت نیرو‌ها با جان انسان‌ها سر و کار دارند، اما در فرآیند مامایی، سلامت نوزاد و مادر باردار حائز اهمیت است و بر همین اساس فضیلت در شغل مامایی دو چندان است، ماما علاوه بر اینکه وظیفه کمک به دنیا آوردن نوزاد را بر عهده دارد در آگاهی بخشی و آرامش مادر نیز نقش موثری بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ماما‌ها در رسیدن به دستاورد‌هایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر نقش قابل قبولی بر عهده داشته اند.

وی گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته علیرغم افزایش در تعداد مادران باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه، کاهش قابل توجه به میزان ۲۵ درصد در مرگ و میر آنان در شهر‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثبت رسید و این ثمره مجاهدت و تلاش‌های شبانه روزی جامعه مامائی و متخصصین محترم زنان و زایمان است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علیرغم همه این پیشرفت ها، اما هنوز هم دارای نقطه ضعف‌هایی هستیم و برخی مداخلات بسیار جزیی و اثر بخش ممکن است منجر به نتایج بسیاری مطلوب تری شود.

وی عنوان کرد: توسعه و ترویج زایمان بدون درد یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای استان سیستان و بلوچستان است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و ترغیب هرچه بیشتر مادران باردار به این امر و بالا بردن میزان سلامت مادر و کودک در گرو توسعه و راه اندازی واحد‌های زایمان بدون درد در زایشگاه‌ها است.

زهرا ابراهیمی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: از فعالیت‌های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حوزه جوانی جمعیت که در واقع می‌توان گفت عملکرد مطلوبی داشته اند تقدیر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای نرخ باروری زیادی در سطح کشور است و باید حواسمان باشد و بر نامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا در شیب نزولی قرار نگیریم.

خانم ابراهیمی افزود: ماما‌ها نه فقط در حوزه سلامت بلکه در حوزه امیدآفرینی هم در جامعه نقش آفرینی می‌کنند و می‌توانند با شیوه بیان خودشان مادران را به فرزند آوری ترغیب کنند.

دکتر محمد کاظم مومنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: تمام تلاش‌های هیئت رئیسه رئیسه دانشگاه در راستای رفع کمبود‌ها و چالش‌های جامعه مامایی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اقدامات خوبی جهت جذب ماما در زاهدان انجام شد و در حال حاضر هم مجوز جذب تعدادی ماما جهت شهرستان سراوان صادر شده است که بزودی وارد سیستم خواهند شد.

وی افزود: یکی از کار‌هایی که اداره مامایی و دفتر پرستاری به صورت ویژه در دستور کار قرار دارند تعرفه‌های خدمات مامایی است که پیگیری‌های مرتبط از تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.


خانم لیلا عرب نژاد رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: کادر مامایی یکی از کنشگران فعال حوزه جوانی جمعیت و خانواده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مادر واژه مقدسی معادل صبر، ایثار و شکیبایی است و ماما‌های عزیز همواره همراه لحظات شیرین و ماندگار تولد نوزاد و حامی مادران عزیز هستند.

وی افزود: سیستان بلوچستان بالاترین میزان زاد و ولد را در سطح کشور دارد و ماما‌های این استان جزو پرکارترین ماما‌های کشور محسوب می‌شوند.

قابل ذکر است مراسم گرامیداشت روز ماما صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های پردیس علوم پزشکی به همراه برنامه‌های شاد برگزار و از تعدادی از ماما‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تقدیر و قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند
  • واکنش دانشگاه تهران به حاشیه‌ سازی‌های اخیر درباره همکاری با جمیله علم الهدی
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران