Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@04:34:08 GMT

توصيه هاي کليدي جهت موفقيت در امتحانات

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۱۷۶۸

توصيه هاي کليدي جهت موفقيت در امتحانات

خبرگزاري آريا -

هنگام مطالعه يک برگه براي يادداشت‌برداري نکات مهم داشته باشيد
شرايط فيزيکي و ذهني وجود دارد که عملکرد شما در حين امتحان را تحت تأثير قرار مي‌‌دهد. بنابراين دانستن نکات ومواردي که مي تواند به موفقيت شما کمک بيشتري نمايد خالي از لطف نخواهد بود .
اکنون که در زمان برگزاري امتحانات پايان سال قرار داريم ضمن آرزوي موفقيت براي شما لازم مي بينم نکاتي چند در زمينه شيوه هاي کسب موفقيت و کارايي بيشتر در امتحان را يادآور شوم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زيرا امتحان معيار ارزشيابي دانسته‌ها و توانايي‌هاي شماست و شما مي‌‌توانيد از آن به عنوان ابزاري براي ارزيابي مهارت هاي يادگيري خود استفاده کنيد. اما شرايط فيزيکي و ذهني وجود دارد که عملکرد شما در حين امتحان را تحت تأثير قرار مي‌‌دهد. بنابراين دانستن نکات ومواردي که مي تواند به موفقيت شما کمک بيشتري نمايد خالي از لطف نخواهد بود .
براي موفقيت بيش‌تر در درس‌هاي خود در فصل امتحانات، نکات زير را رعايت کنيد.
1- يک برنامه‌ي شخصي براي اجراي بهتر برنامه‌‌ي امتحانات داشته باشيد. اگر متوجه شديد که بر روي يک درس خاص ميزان تسلط‌تان کم است و بايد زمان بيش‌تري را صرف کنيد از زمان درس‌هايي که تسلط‌تان بيش‌تر است کمي براي جبران و کار کردن بيش‌تر اين مباحث استفاده کنيد.
2- سعي کنيد قبل از شروع هر درس بر روي مباحث آن طبقه‌بندي ويژه‌اي داشته باشيد اين‌که:
- کدام مبحث را خوب بلد هستيد؟
- کدام مبحث بسيار مهم است؟
- کدام مبحث نياز به توجه بيش‌تري دارد؟
- کدام مبحث اولويت اول را براي مطالعه دارد؟
- و...
3- براي خواندن فصل‌هايي که به يکديگر وابسته نيستند ابتدا سعي کنيد فصل‌‌هايي را اولويت اول مطالعه قرار دهيد که ارزش نمره‌اي بالاتري دارند و اين فصل‌ها را بيش‌تر بخوانيد و بعد از خواندن و تسلط بر آن‌ها به سراغ فصل‌هاي ديگر برويد.
4- تمام مثال‌ها و تمرين‌هاي کتاب درسي را حل کنيد و تلاش کنيد که به جواب آخر برسيد. اگر پاسخ اشتباه بود علت را بررسي کنيد و يک بار ديگر سؤال را براي خود حل کنيد.
5- بعد از اين‌که کتاب درسي را کامل کار کرديد سعي کنيد از مجموعه‌سؤالات امتحانات نهايي براي افزايش تسلط و تمرين بيش‌تر خود استفاده کنيد. تقريباً تيپ سؤالات امتحانات نهايي يکي است و شما با کار کردن اين کتاب با آمادگي ذهني کامل سر جلسه حاضر مي شويد.
6- هنگام مطالعه يک برگه براي يادداشت‌برداري نکات مهم و فرمول‌هايي که فکر مي‌کنيد مهم هستند داشته باشيد.
7- نکات سؤالات مهم و سؤالاتي را که اشتباه پاسخ داده‌ايد براي خود يادداشت کنيد.
8- روز قبل از امتحان مي توانيد از اين يادداشت‌ها براي مرور نکات مهم خود استفاده کنيد.
9- روز قبل از امتحان از کلاسور ارزيابي براي مرور مهم‌ترين نکاتي که در طي يک سال در آزمون‌هاي کانون جمع‌آوري کرده‌ايد استفاده کنيد.
10- سر امتحان سعي کنيد سؤالات را با دقت بخوانيد و زير قسمت‌هاي مهم سؤال خط بکشيد. مثلاً اين‌که سرعت را بر اساس کيلومتر بر ساعت يا متر بر ثانيه مي خواهند.
11- در حين امتحان اگر متوجه شديد که سؤال را بلد نيستيد خود را درگير آن نکنيد؛ زيرا وقت‌تان را از دست مي دهيد و دچار استرس مي شويد و باعث مي شود حتي سؤالاتي را که بلد هستيد نتوانيد به خوبي جواب دهيد.

نکات سؤالات مهم و سؤالاتي را که اشتباه پاسخ داده‌ايد براي خود يادداشت کنيد
12- اگر سؤال وقت‌گير بود در کنار آن علامت ضربدر بزنيد و ابتدا سؤالاتي را که آسان هستند پاسخ دهيد و بعد بر روي سؤالات وقت‌گير تمرکز کنيد.
13- سعي کنيد پاسخ‌‌نامه‌تان بسيار تميز و خوانا باشد تا در اثر بدخطي و نامنظم بودن پاسخ‌هاي تان، پاسخ شما توسط تصحيح‌کننده اشتباه تشخيص داده نشود و نمره‌تان کم نشود.
14- در سؤالات محاسباتي، دورِ جواب آخر کادر بکشيد.
15- در پايان امتحان، پاسخ‌هاي خود را دوباره بررسي کنيد و براي ترک جلسه‌ي امتحان عجله نداشته باشيد.
16- با آمادگي کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شويد.
17- آرام ولي هشيار باشيد و در سر جاي خود با آرامش و گامهاي آهسته مستقر شويد.
18- اگر امتحان در کلاس خودتان برگزار مي شود سعي کنيد در جاي هميشگي خود در کلاس بنشينيد.
19- ياد خداوند و کمک گرفتن از او و تلاوت آياتي چند از قران کريم ميتواند آرامش را به شما هديه دهد . ((ياد خداوند آرام بخش دلهاست ))
20- اگر در جلسه امتحان دچار آشفتگي و اضطراب شديد از تكنيك‌هاي وقفه آزمون استفاده كنيد؛ براي چند دقيقه امتحان را رها كنيد و كارهاي زير را انجام دهيد:
- تحرك جسماني و كشش عضلاني: پا را كف زمين گذاشته و ستون فقرات خود را كاملا عمودي و صاف نگه داريد.
- يك ماده قندي مانند خرما يا شكلات در دهان بگذاريد.
- نفس عميق بكشيد، چند ثانيه نگه داريد و بعد به طور كامل آرام بيرون دهيد و تا 3 بار تكرار كنيد.
21- در جلسه امتحان هر مسئله و مشکلي را که انرژي مفيد شما را کاهش مي دهد و ذهن را درگير مي کند حذف نماييد.
22- توجه داشته باشيد نگاه کردن به ديگر دانش آموزان و نحوه عملکرد آنان مي تواند موجب اضطراب زيادي در حين امتحان شود. مانند ديدن دانش آموزي که تند تند مي‌نويسند يا... .. بنابراين تمام توجه خود را بر روي ورقه امتحاني تان متمرکز نماييد تا آرامش بيشتري داشته باشيد.

در پايان امتحان، پاسخ‌هاي خود را دوباره بررسي کنيد
23- براي برداشتن برگه امتحان چند لحظه مکث کرده و آنرا با آرامش برذاريد .
24- در نوشتن پاسخ ها با دقت عمل کنيد و خود را به جاي معلمي قرار دهيد که مي خواهد همين برگه امتحاني را صحيح کند.
25- حتما وقت را در نظر بگيريد و زمان را تنظيم کنيد .
26- در ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات بيندازيد. حدودا 10% از وقت خود را براي اين کار صرف کنيد. کلمات کليدي ( در سؤالات ) را مشخص کنيد و براي پاسخ دادن به سؤالات زمان‌بندي کنيد. در حالي‌که سؤالات را مي‌‌خوانيد، نکاتي که به ذهن‌تان مي‌‌رسد و مي‌‌توانيد مفيد باشد را در کنار آن‌ها يادداشت کنيد.
27- براي پاسخ‌گويي به سؤالات از يک برنامه منظم پيروي کنيد. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهيد و بعد به آن‌ها که نمره بيش‌تري دارند. سپس به ترتيب به سوالاتي پاسخ دهيد که:
- مشکل تر هستند.
- جواب دادن به آن‌ها وقت بيش‌تري مي‌‌گيرد.
- نمره کم‌تري دارند.
- اگر پاسخ سوالي را نمي‌دانيد، هرگز روي سوال ترمز نكنيد كه موجب هدر رفتن وقت مي شود.
28- در امتحانات تستي براي انتخاب پاسخ درست دقت کنيد.
- ابتدا پاسخ‌هايي را که مي‌‌دانيد اشتباه است، کنار بگذاريد.
- اگر تست نمره‌ي منفي ندارد، از بين پاسخ‌هاي باقي مانده، پاسخ صحيح را انتخاب نماييد و يا حدس بزنيد.
- اگر امتحان نمره منفي دارد و شما دليل خاصي براي انتخاب پاسخ خود نداريد، حدس نزنيد.
- شک نکنيد، معمولا اولين گزينه اي که انتخاب مي‌‌کنيد، پاسخ صحيح است. پس پاسخ خود را تغيير ندهيد، مگر اينکه واقعا به نتيجه‌ي قطعي رسيده باشيد.
29- در امتحانات تشريحي، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنيد.
- ابتدا نکات مهمي را که راجع به سؤالات به دهنتان مي‌‌رسد، در چرک نويس يادداشت کنيد.
- اين نکات را به ترتيب شماره گذاري کنيد.
- سپس آن‌ها را تنظيم کرده و پاک‌نويس کنيد.
30- در پاسخ به سؤالات تشريحي، به اصل موضوع بپردازيد و حاشيه نرويد.
- در جمله‌ي اول موضوع اصلي را بيان کنيد.
- مقدمه اي براي آن بنويسيد.
- سپس موضوع را با جزئيات بيش‌تري شرح دهيد.
- به سؤال توجه کنيد و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهيد. از توضيحات غير ضروري و مثال‌هاي اضافي بپرهيزيد.
31- 10% از وقت امتحان را براي مرور مطالب کنار بگذاريد.
- در انتها تمام سؤالات را مرور کنيد.
- مطمئن شويد که به تمام سؤالات پاسخ داده ايد.
- پاسخ‌ها را يک بار ديگر بخوانيد و در صورت لزوم جمله بندي، املاي کلمات و ... را تصحيح کنيد.
32- سعي نماييد به سئوالات با خودکار آبي پاسخ داده و حتما خوش خط و مرتب بنويسيد . شكل‌ها را با دقت رسم كنيد كه تصحيح‌كننده ورقه شما از خواندن آن لذت ببرد و قطعا در تصحيح برگه شما موثر است.
33- بدانيد که هميشه يک پاسخ ضعيف و ناقص بهتر از هيچ است.

نکات تغذيه اي براي دانش آموزان در ايام امتحانات
نکاتي براي تغذيه دانش آموزان در ايام امتحانات
- دانش آموزان در اين ايام هرگز صبحانه خوردن را فراموش نکنند چون مصرف صبحانه، گلوکز مورد نياز براي فعاليت مغز را تامين مي کند. همچنين مصرف عسل بويژه به همراه کنجد به تقويت حافظه و به خاطرآوردن مطالب درسي کمک مي کند.
-دانش آموزان براي داشتن خواب راحت، بايد شب قبل از امتحان يک ليوان شير گرم پيش از خواب ميل کنند، از مصرف قهوه، چاي يا نوشابه گازدار کولا از حدود 6ساعت قبل از خواب پرهيز کنند و مصرف اين مواد را در طول روز به حداقل برسانند.
- مصرف برخي مواد در ميان وعده آخر شب پيش از امتحان به کاهش اضطراب و داشتن خواب راحت کمک مي کند، اين مواد عبارتند از: لوبيا، سويا و محصولات سويا، موز، تخم مرغ، ماهي، گردو، شير و لبنيات.
همچنين کم خوني سبب ايجاد بي حوصلگي، خستگي و عدم تمرکز مي شود. دانش آموزان براي پيشگيري از اين حالت در ايام امتحان و قبل از آن هم بايد از منابع غذايي حاوي آهن مانند گوشت، جگر، حبوبات، خشکبار و انواع مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته) استفاده کنند. همچنين خوردن مواد غذايي حاوي پروتئين و کلسيم در صبحانه در ايجاد آرامش موثر است.
- تخم مرغ و لبنيات منابع غذايي خوبي براي تامين اين مواد مغذي هستند. - براي غلبه بر اضطراب و خستگي در اين ايام بايد مواد غذايي مغذي و متعادل همراه با استراحت کافي و منظم وجود داشته باشد.
- مصرف ميوه و سبزي تازه مواد لازم براي غلبه بر خستگي را در اختيار دانش آموز قرار مي دهد، مصرف قند و شکر و مربا به مقدار زياد سبب ايجاد خستگي، سردرد و اختلال در تمرکز حواس مي شود.
- مصرف انواع نان هم در وعده صبحانه مي تواند انرژي لازم و کافي براي زمان امتحان و پيشگيري از گرسنگي را فراهم کند.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد  + عکس

به گزارش همشهری آنلاین ،قرار نبود از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.

چند روزی تو بیمارستان بستری بود، گفتند باید استراحت مطلق داشته باشه، قبول نکرد…

قصه عوض شد تا نورالدین از ارتفاع بیفته و جا بمونه از گروه که کار عقب نیفته، امیرِ وفایی مسیرِ نورالدین رو از گروه جدا نوشت…

یه مدت تو یه ماشین کَمپِر درازکِش مونیتور رو می‌دید و پیغام‌هاش رو با صدای دردآلود به گروه می‌رسوند، باز راضی نشد با کمربندِ طبی و عصا تاتی تاتی می‌اومد سر صحنه و لوکیشن و کارش را می‌کرد.

کد خبر 847238 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی

دیگر خبرها

  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد  + عکس
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • فیلم/ قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور
  • سیل مانع حضور داوطلبان کنکور در جلسه امتحان شد
  • ۵۰ حوزه امتحان نهایی در استان سمنان تجهیز شده است
  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری | بیش از ۱ میلیون دنبال‌کننده در صفحات مجازی متقلبان | خطر آسیب جدی در کمین داوطلبانی که فریب می‌خورند
  • دستگیری ۱۸ مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران