Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@13:47:59 GMT

ارديبهشت، ماه طلايي بازار سرمايه

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۵۴۲

ارديبهشت، ماه طلايي بازار سرمايه

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اقتصاد کشور در ارديبهشت با اخبار ضد و نقض سياسي و اقتصادي روبرو شد که روند معاملات بازار سرمايه را تحت شعاع خود قرار داد.

بازار سرمايه در پايان معاملات ارديبهشت ماه سال جاري با 10 هزار و 716 واحد افزايش نسبت به ماه گذشته، به رقم 215 هزار و 92 واحد رسيد که اين آمار نشان دهنده رشد بيش از پنج درصدي شاخص بورس در مقايسه با معاملات انجام شده در ماه فروردين است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** شتاب رشد شاخص بورس در ارديبهشت ماه
«علي اسلامي» کارشناس بازار سرمايه امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه در روزهاي آغازين ارديبهشت ماه شاهد تداوم روند صعودي شاخص بورس با شدت بيشتري نسبت به فروردين ماه بوديم، گفت: در روزهاي مياني ماه با حجم قابل توجهي از اخبار متناض منفي در عرصه بين المللي مواجه شديم که در اين زمان شاخص روند نزولي را در پيش گرفت، اما در روزهاي پاياني اين ماه با کم اثر شدن تاثير پذيري بازار از اخبار منتشر شده دوباره شاهد روند صعودي شاخص در بازار سرمايه بوديم.
به گفته اسلامي، شدت روند صعودي و پايداري شاخص بورس در روزهاي پاياني ماه ارديبهشت قابل مقايسه با نخستين روزهاي ماه نبود.
** تاثيرپذيري بورس از برگزاري مجامع
اسلامي خاطرنشان کرد: به نظر مي رسد با نزديک شدن به فصل مجامع و انتشار گزارش 12 ماهه شرکت ها، بازار عکس العمل متفاوتي را بر روي صنايع از خود نشان دهد و بر روند بازار تاثيرگذار باشد.
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه با انتشار گزارش هاي پتروشيمي، معدني و پالايشي بازار روند بهتري را در پيش مي گيرد، افزود: ممکن است که شرکت هاي خودرويي و برخي ديگر از صنايع مانند صنايع غذايي که توقع داريم در سال 98 صنايع پيشرو باشند روند نزولي را طي کنند.
** سايه سنگين ريسک هاي سياسي بر بازار
اسلامي به وجود ريسک هاي سيستماتيک در بازار اشاره و بيان کرد: عمده اين ريسک ها که ناشي از مسايل سياسي است، سايه سنگيني را در بازار ايجاد کرده است.
وي خاطرنشان کرد: بازار سرمايه با معاملات خود چنين موضوعي را ثابت کرده که در زمان وقوع يک ريسک سيستماتيک سياسي، شدت اثربخشي مساله سياسي به وجود آمده در روزهاي اوليه بيش از روزهاي بعد خواهد بود.
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: به نظر مي رسد که اگر روند ريسک سيستماتيک سياسي با وضعيت موجود هماهنگ شود، تاثيرپذيري اين ريسک ها بر بازار کم مي شود.
** روزهاي مثبت در انتظار بازار سرمايه
اسلامي با تاکيد بر اينکه در خرداد ماه مي توان از بازار انتظارات بهتري را داشته باشيم، گفت: در صورت کاهش ريسک سياسي، موفقيت سياست هاي دولت در راه اندازي بازار متشکل ارزي و نيز همسويي شرايط سياسي با وضع موجود مي توان در انتظار روند نزولي قيمت ارز در بازار غيررسمي باشيم که اين امر باعث مي شود تا بخشي از اين نقدينگي ها که به سمت بازار ارز رفته بودند تغيير مسير دهند و به سمت بازار سرمايه هدايت شوند؛ به همين دليل مي توان در انتظار روند افزايشي شاخص بورس بود.
اين کارشناس بازار سرمايه در پايان خاطرنشان کرد: اگر راه اندازي بازار متشکل ارزي را در کنار انتشار گزارش هاي 12 ماه شرکت ها - که باعث شفافيت بازار سرمايه مي شود - بگذاريم، متوجه خواهيم شد که بيشتر صنايع در خرداد ماه روند صعودي را تجربه مي کنند اما برخي از صنايع مانند خودرويي ها بسته به کيفيت گزارشي که منتشر مي کنند ممکن است نتوانند خود را همراه با بازار کنند و همسو با ديگر صنايع در حرکت باشند.
** شاخص بورس دنباله رو روند فروردين ماه
«عظيم ثابت»، کارشناس بازار سرمايه به خبرنگار ايرنا مي گويد که بازار سرمايه در ارديبهشت، افزايش شاخص بورس و رشد بازار سرمايه را تجربه کرد.
وي خاطرنشان کرد: در زمان ورود به ماه ارديبهشت، شاخص کل بر روي کانال 200 هزار واحد قرار داشت که اين روند تا پايان ماه با افت و خيزهاي زيادي همراه شد.
ثابت افزود: بازار تا 15 ارديبهشت ماه مثبت بود اما يکباره بعد از آن دچار يک سري از اصلاحات و ريزش هاي شديد شد.
** سهامداران تازه وارد، عامل اصلي ريزش شاخص بورس
ثابت افزود: هميشه اين ايده نزد سهامداراني که کوتاه مدت وارد بازار سرمايه مي شوند وجود دارد که در زمان شتاب و رشد شاخص، اقدام به سرمايه گذاري در اين بازار کنند و بعد به محض مطرح شدن کوچکترين اتفاق و شايعه اي که زمينه ريسک را در بازار ايجاد مي کند، اقدام به شناسايي و دريافت سودهايي که در اين مدت به دست آورده اند کنند.
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه خروج سهامداران تازه وارد از بازار سرمايه منجر به افت شاخص بورس از 15 ارديبهشت به بعد شد، اظهار داشت: اين روند يک هفته طول کشيد و بعد از آن بازار دوباره شاخص وارد مدار رشد شد اما به کانال اصلي بازار که 224 هزار واحد بود نرسيد و شاخص در نهايت بر روي کانال 215 هزار واحد به معاملات خود در ارديبهشت ماه پايان داد.
وي اظهار داشت: ارزش معاملات در نيمه نخست ارديبهشت ماه افزايش يافت و به روزي بيش از سه هزار ميليارد تومان در بورس و فرابورس رسيد اما اکنون اين ميزان نزديک به 2 هزار ميليارد تومان رسيده است و بازار وارد فاز احتياط بيشتر شد.
** ارديبهشت، برترين ماه در بازار سرمايه
ثابت، ماه ارديبهشت را يکي از ماه هاي مثبت در بازار سرمايه دانست و افزود: شاخص در اين ماه حدود 10 هزار واحد رشد کرد که مي توان گفت در اين مدت حدود 5.5 درصد رشد شاخص و 15 درصد رشد بازدهي داشته ايم.
وي افزود: بازار سرمايه در طول يک ماه 15 درصد بازدهي را در اختيار سهامداران قرار داد؛ اين آمار در برابر نرخ سود 15 درصدي بانک ها، نشانگر يک آمار رويايي است.
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: بيشتر بازارها در کنار بازار سرمايه تحرک خاصي را تجربه نکردند و از جذابيت زيادي براي سرمايه گذاري برخوردار نبودند.
** دلايل تاثيرگذار بر ريزش شاخص بورس
ثابت با اشاره به تنش هاي سياسي که مانع رشد بيشتر شاخص بورس شد، گفت: کشورهايي که از ما نفت خريد مي کردند از فهرست معافيت هاي آمريکا خارج شدند که اين موضوع زنگ خطري براي صادرات نفت و بهانه هايي بود که به دست بازار آمد تا بازار را تحت تاثير خود قرار دهد.
وي به ديگر عوامل تاثيرگذار بر ريزش شاخص بورس اشاره و بيان کرد: در کنار اين موضوع حرکت ناوهاي جنگي آمريکا در خليج فارس و افزايش تنش ها در منطقه از جمله مسايلي بود که بيشترين تاثير را بر روند بازار سرمايه داشت و بازار را به سمت روند منفي پيش برد.
** پش بيني بازار سرمايه در خردادماه
ثابت معتقد است که اگر خبرهاي منفي بيشتري مطرح نشود، خرداد و تير بهتري را در بازار سرمايه نسبت به ماه ارديبهشت تجربه خواهيم کرد.
اين کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه اکنون بحث قيمت ارز براي شرکت هاي صادرات محور در حال واقعي شدن است، گفت: سال گذشته قيمت ارز براي اين شرکت ها 4200 تومان در نظر گرفته شده بود اما اکنون قيمت دلار در بازار آزاد 14 هزار تومان و در سامانه نيما تا حدود 11 هزار تومان افزايش يافته است.
وي خاطرنشان کرد: اين بدين معناست که امکان تداوم سودآوري براي شرکت هايي که بتوانند صادرات داشته باشند بيشتر است؛ اين موضوع نکته اي مثبت براي بازار سرمايه محسوب مي شود.
** تاثير راه اندازي بازار متشکل ارزي بر بازار سرمايه
ثابت به تاثير راه اندازي بازار متشکل ارزي بر بازار سرمايه اشاره و بيان کرد: تشکيل هر بازاري، بازويي براي عرضه هاي منطقي تر ايجاد مي کند.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، بازار متشکل ارزي مي تواند ضمن کاهش شوک هاي ارزي، دامنه نوسان را محدود و شفافيت در بازار را افزايش دهد.
وي افزود: انجام اقدامات مربوط به راه اندازي بازار متشکل ارزي مي تواند خبري مثبت براي بازار سرمايه تلقي شود.
ثابت در پايان با تاکيد بر اينکه ما از هر بازاري که براساس عرضه و تقاضا و ساز و کار دقيق قيمت گذاري باشد استقبال مي کنيم، گفت: راه اندازي بازار متشکل ارزي زمينه جمع آوري ارزهايي مانند ارز دبي و ساير کشورها را فراهم مي کند و از ارزهاي چندنرخي نجات پيدا خواهيم کرد که اين موضوع مي تواند براي بازار سرمايه مثبت ارزيابي شود.
اقتصام**9206**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابلوی بورس، تابلوی رکود

شاخص در روز یکشنبه با افت حدود ۵هزار واحدی به ۲میلیون و ۲۵۹هزار واحد رسید. کاهش قیمت ارز و تداوم تثبیت قیمت در بازار نیما سبب شد تا طی ۵ روز ۷۹۰میلیارد تومان پول از بازار خارج شود. امروز یک‏سال از سقوط شاخص از قله ۲میلیون و۵۰۰هزار واحدی می‏گذرد.

«دنیای‌اقتصاد» عملکرد بورس طی یک‌سال اخیر را بررسی کرده است. شاخص‌کل بورس در روز یک‌شنبه به‌عنوان اولین روز کاری هفته‌جاری با افت ۵ هزار و ۱۰۰ واحدی به ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار واحد رسید، به‌طوری‌که بازدهی این نماگر بازار از ابتدای سال حدود ۳ درصد بوده است، ضمن آنکه شاخص‌کل هموزن نیز با رشد ۱۹۲ واحدی به ۷۵۱ هزار و ۳۷ واحد رسید. بازدهی این نماگر ثانویه بازار سرمایه نیز از ابتدای ۱۴۰۳، هنوز بیش از یک‌درصد است.

به‌نظر می‌رسد، رشد قیمـــــت دلار در روز‌های ابتدایی سال‌۱۴۰۳ بازار را نسبت به رشد سهام کامودیتی‌محور که از کل بازار به لحاظ بازدهی عقب‌تر بودند، امیدوارتر کرده‌بود، چراکه با وجود اختلاف بالای دلار نیما و آزاد بورس تهران، به‌طور تاریخی حدس زده می‌شد این اختلاف به حداقل ممکن برسد.

ظاهرا دولت سیزدهم دلار نیما را خط قرمز خود می‌داند و رشد آن را با سرعت بسیار محدودی دنبال می‌کند. اکنون بورس دچار سردرگمی شده‌است. عملکرد خوب کلیت بازار در گزارش‌های فروردین و از سوی دیگر کارنامه سبز برخی از صنایع در صورت‌های مالی سالانه برخی از شرکت‌ها که اخیرا منتشر شده، سبب شده‌است تا شاخص هموزن افت بیشتری را تجربه نکند، چراکه از اول سال نیز از شاخص‌کل عقب‌تر بوده‌است. به‌نظر می‌رسد شاخص هموزن جای زیادی برای افت بیشتر ندارد، چراکه به‌طور تاریخی باید این نماگر فرعی بازار از نماگر اصلی جلوتر بیفتد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به احتمال نوسان اندک، اما مثبت دلار آزاد، جو بازار سرمایه در این هفته متعادل‌تر شود، اما در نهایت اگر مقاومت بانک‌مرکزی برای رشد دلار نیما ادامه‌یابد، بازار چاره‌ای ندارد جز آنکه در محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد پناه گیرد.

تابلوی بورس، تابلوی رکود

همچنان ارزش معاملات در بورس تهران اعداد بسیار پایینی به‌ثبت می‌رسد، به‌طوری‌که با وجود ۸ روز معاملاتی نسبتا پررونق در دو هفته گذشته، دوباره ارزش معاملات به زیر ۳ هزار میلیارد‌تومان رسید. همچنین میانگین ارزش متحرک ارزش معاملات خرد نیز حکایت از آن دارد که ارزش معاملات کوتاه‌مدت بازار پایین‌تر از بلندمدت است. کاهش دوباره میانگین ارزش معاملات متحرک ۵‌روزه به زیر ۲۰‌روزه حکایت از تداوم رکود در بازار سهام دارد، ضمن آنکه میانگین‌های متحرک بلندمدت ارزش معاملات به‌هم نزدیک شده‌اند، از این‌رو به‌طور تاریخی در صورتی‌که محرک‌ها بازار را هدایت کنند، عبور میانگین متحرک ۵‌روزه از سایر میانگین‌ها می‌تواند بازار را به سمت ارزش معاملات ۲۰ هزار‌میلیاردی هدایت کند.

این درحالی است که ارزش معاملات دلاری نیز در سطوح پایینی قرار دارد و تا زمانی‌که چند روز متوالی بالای ۱۰۰ میلیون دلار تثبیت نشود، نمی‌توان از بازار انتظار رونق داشت. این شاخص، اکنون در محدوده ۳۰ میلیون دلار قرار دارد. علاوه‌بر این، در اولین روز معاملاتی هفته نزدیک به ۸۰ میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج‌شده و این درحالی است که از ابتدای سال حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیاد‌تومان پول حقیقی از بازار خارج شده‌است.

با بورس چه می‌توان کرد؟

بورس تهران، درگیر چند متغیرسیاسی و اقتصادی است و نمی‌داند به کدام‌سو برود. از سویی با نوسان‌ها نرخ ارز به‌طور موقتی خوشبین و بدبین می‌شود. از سویی دیگر به امید رشد دلار نیما رونق می‌گیرد و دوباره با رکود همراه می‌شود. از طرف دیگر بازار ترجیح می‌دهد با وجود تعدیل P/E بازار سرمایه با انتشار برخی از گزارش‌ها همچنین با P/E زیر میانگین تاریخی خود معامله شود، چراکه هنوز سایه نرخ بهره ۳۰ درصدی سنگینی می‌کند.

همچنین بورس، با درگیری‌های منطقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و هر لحظه امکان دارد که دشمن‌های منطقه‌ای دوباره تنش‌ها را افزایش دهند، لذا بازار دچار بی تصمیمی شده‌است. هرچند ممکن است در هفته پیش‌رو با نوسان اندک و مثبت دلار فضا متعادل‌تر شده و شاخص‌کل نیز استراحت کند، اما در صورتی‌که رویکرد ارزش دولت تغییری نکند، بازار سهام به روند نزولی ادامه خواهد داد و در آغوش محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار‌واحدی پناه خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • گزارش روزانه بورس ۱۹ اردیبهشت/ ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص
  • بورس امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • هفت پله قرمز بورس
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود