Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@11:38:36 GMT

پیشوایی خویش؛ پیشوایی خلق

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۷۴۹

پیشوایی خویش؛ پیشوایی خلق

به گزارش ایکنا از اصفهان، در حکمت شماره 72 نهج‌البلاغه امام علی(ع) آمده است: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ؛ هر كه خود را پيشواى مردم نمود بايد پيش از ياد دادن به ديگرى نخست به تعليم نفس خويش بپردازد و بايد پيش از ادب كردن و آراستن ديگرى به زبان، به روش خود او را ادب و آراسته سازد و آموزنده و ادب كننده نفس خود از آموزنده و ادب كننده مردم به تعظيم و احترام سزاوارتر است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مخاطب این سخنان، روحانیون، روشنفکران و رهبران جامعه هستند؛ یعنی پیشوایان اخلاقی، فکری و سیاسی مردم،کسانی که زعامت و راهبری مردم را به عهده دارند.این سخن بر اولویت خودسازی این گروه‌های هدایت‌گر و تأثیرگذار، تأکید می‌نهد؛ ضرورت عامل بودن اینان به توصیه‌ها و مواعظ اخلاقی ارائه شده از سوی ایشان؛ لذا پایبندی این گروه‌ها به نتایج تحلیل‌ها و پرداخت هزینه راهکارهای ادعایی‌شان و همچنین پذیرفتن تبعات فرامین حکومتی صادر شده از سوی این پیشوایان را نیز می‌توان نتیجه غیر مستقیم این سخن در عرصه جامعه و پیام آن برای امروزما به شمار آورد.
علت این تأکیدات امام علی(ع) کاملاً روشن است؛ اول آنکه وقتی فردی خود را پیش می‌اندازد و چهره پیشوایی و زعامت جمعی را به خود می‌گیرد، حال چه در شکل سنتی و چه دراشکال جدید آن، آرام آرام خودش از دایره و محدوده دیدِ خودش خارج می‌شود، نگاهش فقط بیرون و غیر را می‌کاود و کم کم خودش را فراموش می‌کند.
دوم آنکه، کار کردن با واژه‌ها و استفاده از مفاهیم اخلاقی یا فکری و دستورات سیاسی اجتماعی متناسب با این مفاهیمِ مقدس، کم کم فرد را دچار سوء تفاهم می‌کند؛ فرد می‌پندارد که خود نیز در این جایگاه است، اما او فقط در جایگاه وعظ و لفظ و حکم قرار دارد و نه لزوما خود، متعظ یا عامل به آن مفاهیم.
سوم آنکه، نوع رابطه این افراد با سایرین و احترامی که از سوی جامعه و مریدان دریافت می‌کنند آنان را در این اشتباه بیشتر فرو می‌برد. هواداران و تابعین، به حکم تجلیل از ارزش‌های والا، مواعظ و این سخنان و دستورات را قدر می‌نهند و به لحاظ علاقه و محبت، دچار مغالطه یکسان دیدن واعظ و وعظ می‌شوند، از گوینده و تئوری‌پرداز و حاکمانشان قدردانی می‌کنند و این باعث می‌شود تا آنها در این سوءتفاهم شان متصلب‌تر شوند. اما این روند همیشگی و پایدار نمی‌ماند؛ مردم رفتارها و عملکردها را می‌بینند و با گفتار و لفاظی‌ها مقایسه می‌کنند. مکانیزم مقایسه و سنجش در مردم، خیلی زود پرده‌ها را کنار می‌زند و محبوبیت‌های مغالطه‌آمیز سقوط می‌کند.از سوی مقابل، در پاسخ به این ادبارِ پس از آن اقبال، ریاکاری و تظاهر و صحنه آرایی‌ها شدت می‌گیرند تا آب رفته را به جوی بازگردانند و مریدان را همچنان حفظ کنند وخویِ معتاد شده به دریافتی تجلیل از خود را ارضا کنند. اگر این ترفندها هم موثر نیفتاد به عزلت یا تلخ گویی و نادان شماری مردم و یا خشونت و استبداد روی خواهند آورد.
این سخن به شناسایی و شناساندن آنانی پرداخته است که در ظاهر به دنبال تعلیم و تادیب خلقند اما در باطن به دنبال کسب تجلیل از خویش‌اند. علی(ع) با اعتراضی پنهان در لحن، نسبت به این جریان مغالطه‌آمیز و مخرب و طرفین درگیر در آن، و به منظور درمان این عارضه، اولویت در تجلیل را پیش می‌کشد و جا و محل درست آن را نشان می‌دهد تا تالی فاسدهایی که گفته آمد، فرد و جامعه را درگیر خود نسازد.
یادداشت از داریوش اسماعیلی؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نهج البلاغه شرح نهج البلاغه پیشوایی داریوش اسماعیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

به نقل از روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در  همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها که عصر چهارشنبه به میزبانی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، تقویت فعالیت‌های جهادی را مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: بهترین نوع مشارکت مردم، مشارکت در فعالیت‌های جهادی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم افزود: اعتقاد داریم موفق‌ترین نوع خدمت رسانی به مردم توسط گروه‌هایی رقم می‌خورد که از جنس خود مردم هستند و با انگیزه الهی و در راستای اعتقادات دینی گام بر می‌دارند.

وی گفت:‌جبهه استکبار با هر امکاناتی که داشته باشد توان مقابله با «قدرت ایمان» را ندارد. شهید سلیمانی نماد برجسته‌ای از همین گفتمان است که توانست استکبار را به ذلت بکشاند.

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش از فعالیت‌های جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها قدردانی کرد.

در ابتدای این همایش گزارشی از برخی اقدامات و فعالیت‌های جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها ارائه شد. ساخت مسکن، درمانگاه، مسجد، مدرسه و خدمت رسانی به مردم در نقاط محروم یا حادثه دیده از جمله، میانه، سرپل ذهاب، سی‌سخت، زابل و پل‌دختر، از جمله سرفصل‌های ارائه شده در این گزارش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه
  • یک هزار معلم در مدارس استان سمنان تجلیل و تکریم می‌شوند
  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور
  • بیایید با هم صحبت کنیم!
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت
  • همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
  • همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد
  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس