Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@00:27:03 GMT

تاسيسات شبکه برق خوزستان فرسوده است

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۵۸۹۰

تاسيسات شبکه برق خوزستان فرسوده است

خبرگزاري آريا - اهواز – ايرنا- مديرعامل شرکت برق منطقه اي خوزستان با اشاره به فرسودگي شبکه برق خوزستان گفت: در ارديبهشت امسال تاسيسات برق فشار قوي خوزستان 60 ساله شد اين مساله پيشگامي خوزستان در احداث صنعت برق را نشان مي دهد.

محمود دشت بزرگ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا عنوان کرد: تاسيسات صنعت برق با اين عمر بالا نمي توان عملکرد نرمال و بدون مشکل را انتظار داشت، اين تاسسات بايد نوسازي و بهينه سازي شوند که البته اين کار نيازمند تامين منابع مالي قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: ترانس هاي با قدمت بيش از 50 سال را در شبکه داريم درحالي که طراحي تاسيسات براي شبکه برق حداکثر 30 ساله است لذا اين ترانسهاي قديمي سبب کاهش راندمان شبکه و تهديد پايداري شبکه برق مي شوند.
مديرعامل برق منطقه اي خاطر نشان کرد: براي سال 98 شاخص هايي از جمله احداث 11 پروژه پست برق به ظرفيت 854 مگاولت آمپر و 14 پروژه خط به طول 340 کيلومتر مدار برنامه ريزي شده است.
وي افزود: در اجراي پروژه ها به فرض تامين اعتبار، با مشکلات ديگري همچون دراختيار نداشتن زمين توسط دستگاه هاي مربوطه مواجه هستيم، در نقاط مورد مطالعه براي ساخت پست برق بايد زمين مناسب درنظر گرفته شود.
دشت بزرگ گفت: تا پيش از اين در طرح هاي جامع شهري براي استقرار تاسيسات برق هيچ زميني در نظر گرفته نمي شد اما در چند سال اخير تلاش کرديم در کميسيون هاي مختلف مسئولان و متوليان را متوجه ضرورت اين مساله کنيم.
وي ادامه داد: در منطقه اي مانند کيانپارس شاهد تراکم بالاي بار شبکه هستيم و تاسيسات برقي که از قبل احداث شده اند در شرايط پرباري قرار دارند و شايد حتي نياز باشد در تابستان براي جلوگيري از ورود صدمه به تاسيسات در اين منطقه برنامه هاي خاموشي برق بدهيم.
مديرعامل برق منطقه اي اظهار داشت: حدود سه سال است که يک قطعه زمين در منطقه کيانپارس براي ساخت پست برق مدنظر است اما دستگاه هاي متولي مشارکت نمي کنند که اين يک تهديد جدي براي شهر اهواز تلقي مي شود.
وي ادامه داد: همچنين در مسير اجراي پروژه ها به ويژه خطوط معارضيني وجود دارند که از آنها مي خواهيم با شرکت برق منطقه اي همکاري داشته باشند زيرا اينگونه فعاليت هاي زيرساختي در نهايت به توسعه استان مي انجامد.
**پيش بيني يکصد ميليون يورو براي برق خوزستان در سال98
دشت بزرگ يادآور شد: درحال حاضر شرکت برق منطقه اي خوزستان براي خريد 52 دستگاه ترانس فشار قوي قرارداد دارد، بالغ بر سه هزار ميليارد ريال ارزش اين قراردادها است.
وي ادامه داد: قرارداد ساخت 6 دستگاه ترانس 400 کيلوولت با يک شرکت داخلي بسته شده است که چهار عدد ترانس 400 به 132کيلوولت و 2 دستگاه 400 به 232 کيلوولت است، ترانس هاي 400 به 132کيلوولت نخستين ترانس هاي ساخته شده در داخل با اين مقياس هستند.
مديرعامل شرکت برق منطقه اي خوزستان تصريح کرد: در بودجه سال 97 مبلغ 50 ميليون دلار براي کاهش اثرات خشکسالي و ريزگردها در شبکه برق خوزستان پيش بيني شده بود و در سال 98 نيز يکصد ميليون يورو در بودجه پيش بيني شده که دستور تخصيص 10 درصد از اين بودجه صادر شده است.
**2هزار و 138 دکل در معرض سيلاب بودند
دشت بزرگ در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: عرصه نفوذ سيلاب در سطح برق را بايد شناسايي مي کرديم زيرا شبکه هاي برق فشار قوي، متوسط و ضعيف در تمام استان خوزستان گستره هستند در گام نخست مواضعي که بيشتر در مسير طغيان رودخانه ها بودند شناسايي شدند.
وي ادامه داد: متناسب با شرايط اقدامات تاميني و مراقبتي صورت گرفت، برق منطقه اي خوزستان در 2 بخش پست هاي فشار قوي و خطوط فشار قوي اقدامات لازم براي مقابله با سيلاب را در دستور کار خود قرار داد.
به گفته دشت بزرگ از هفته دوم فروردين ماه تا نيمه نخست ارديبهشت ماه در مجموع 51 پست انتقال و فوق توزيع شناسايي شدند که يا در معرض سيلاب بودند و يا احتمال قرار گرفتن آنها در سيلاب وجود داشت، اين ميزان پست 24 درصد کل پست هاي شرکت برق منطقه اي خوزستان را تشکيل مي دهد.
وي ادامه داد: 2هزار و 138 دکل نيز در معرض سيلاب قرار داشتند که معادل 13 درصد کل شبکه انتقال و فوق توزيع برق منطقه اي خوزستان است.
مديرعامل شرکت برق منطقه اي گفت: طراحي شبکه باتوجه به مطالعات بلند مدت در حوزه نقاط مختلف استان، به گونه اي است که خطوط برق کمترين آبگرفتگي را داشته باشد از همين رو نگراني خاصي از بابت آبگرفتگي دکل ها نداشتيم اما استمرار وجود آب در آن نقاط، امکان رانش زمين و عدم تعادل اين دکل ها را تهديد مي کرد که البته شاهد بروز چنين رخدادي نبوديم.
وي افزود: هر 2 بخش پست ها و خطوط به صورت صد درصدي پايدار بودند که البته اين به معناي عدم آسيب ديدن آنها نيست زيرا ساخت همين سيل بندها در بيرون و داخل تاسيسات و نفوذ آب به آنها مخرب است.
**برآورد اوليه خسارت سه هزار و 500 ميليارد ريالي
دشت بزرگ تصريح کرد: طبق برآوردهاي اوليه سه هزار 500 ميليارد ريال خسارت مستقيم و غير مستقيم به تاسيسات شرکت برق منطقه اي خوزستان وارد شده است اما به طور مستند تاکنون 770 ميليارد ريال خسارت مستقيم شناسايي شده است.
وي ادامه داد: در بودجه سال 98 منابعي براي جبران خسارت سيل وجود ندارد و بايد از رديف محل هايي همچون حوادث غيرمترقبه و ماده 12 مديريت بحران اعتباراتي براي جبران اين خسارت ها اختصاص يابد.
به گفته وي درحال حاضر بيشتر توجه به بازسازي منازل آسيب ديده از سيل معطوف شده است که البته اقدام درستي است اما نبايد از حوزه هاي زيرساختي نيز غافل شد زيرا در نهايت اين بخش ها نيز به خود مردم خدمت رساني مي کنند.
دشت بزرگ خاطر نشان کرد: درحال حاضر رشد مصرف شبکه نسبت به نيمه نخست فروردين ماه امسال رشد 100 درصدي را شاهد بوده است و از 2هزار و 300 مگاوات به پنج هزار و 800 مگاوات رسيده است از همين رو زيرساخت ها بايد آمادگي لازم براي تامين برق در شرايط پيک مصرف را داشته باشند.
وي با اشاره به لزوم تامين منابع کافي و به موقع براي جبران خسارت به حوزه برق گفت: اگر اين خسارت ها به موقع جبران نشود پايداري و امنيت شبکه برق در سطح استان به مخاطره مي افتد.
مديرعامل شرکت برق منطقه اي افزود: در کنار منابعي که براي جبران خسارت هاي سيل اختصاص مي يابد مي توان منابع در نظر گرفته شده براي مقابله با خشکسالي را 2 تخصيصه کرد و از آن هم براي مقابله با خشکسالي و هم سيل استفاده نمود.
وي با اشاره به عدم خاموشي برق در استان به دليل برنامه ريزي بار شبکه گفت: شبکه برق خوزستان به شبکه سراسري متصل است و در صورت وقوع يک اتفاق در شبکه برق استان امکان ناپايداري برق کشور وجود داشت.
وي ادامه داد: نقاط مهم و حياتي که از مجموعه تاسيسات صنعت برق تغذيه مي شوند مانند شرکت هاي آب و فاضلاب شناسايي شدند و به آنها اعلام شد که در صورت بروز مشکل بايد به دنبال روش هاي جايگزين مانند استفاده از ديزل هاي برق باشند.
دشت بزرگ اظهار داشت: در همه نقاط دنيا حوادث گذرا ناشي از ماهيت شبکه و مسائل زيست محيطي در تمام بخش ها وجود دارد و در شبکه برق خوزستان نيز ممکن است به وجود بيايد و گروه هاي تعميراتي نيز براي همين مسائل آموزش ديده اند و نمي توان ادعا کرد به صورت 100 درصدي هيچ وقفه اي در هيچ جاي شبکه به وجود نمي آيد.
9887/6002
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۵۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول ۱۹ هزار میلیارد مطالبات دولت از صنایع خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان از وصول مطالبات دولت از شرکت‌های صنایع نفتی، فولاد، پتروشیمی و سیمان با ورود دستگاه قضایی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: با هدف همیاری دولت در پرداخت یارانه‌ها و سایر بدهی‌ها به مردم، با حکم قانون و دستورات قضایی صادره به سازمان امور مالیاتی کشور مطالبات دولت از شرکت‌های صنایع نفتی، فولاد، پتروشیمی و سیمان در استان خوزستان به میزان 19  هزار میلیارد تومان وصول و به حساب خزانه کل واریز شد.

وی ادامه داد: همچنین 5 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های مالیاتی شرکت‌های خصوصی به دولت نیز به حکم قانون و پیگیری‌های قضایی این مرجع وصول شد.

دهقانی افزود: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر پرداخت عوارض آلایندگی به عنوان حقوق عمومی و عامه مردم استان خوزستان که در مجاورت شرکت‌های بهره بردار مناطق نفت خیز زندگی می‌کنند؛ مبلغ 7 هزار و 200 میلیارد تومان به عنوان عوارض سهم مردم از دولت به حکم قانون و دستور قضایی از شرکت‌های بهره بردار مناطق نفت‌خیز جنوب اخذ شد.

رئیس دادگستری خوزستان گفت: ضمن اینکه در خلال اقدامات صورت گرفته، تولید و صادرات کالا متوقف نشد و حقوق کارگران واحد‌های تولیدی مذکور بدون هرگونه اختلالی پرداخت شد.

قابل ذکر است مبلغ 8 هزار و 300 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان با پیگیری دادگستری استان سابق بر این وصول شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طهرانچی: دانشگاهیان در یک شبکه ضدظلم، برای مبارزه با جنایات رژیم صهیونیستی دست در دست هم دهند
  • اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی روستای برآباد خواف وارد فاز عملیاتی شد
  • ارتقای راه های سیستان و بلوچستان
  • نوسازی مجموعه ورزشی فجر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی
  • وصول ۱۹ هزار میلیارد مطالبات دولت از صنایع خوزستان
  • رسانه عبری زبان هدف بعدی ارتش اسرائیل در رفح را اعلام کرد
  • منبع تغذیه طرح آبرسانی غدیر از دز به کرخه تغییر یافت
  • کردستان معین استان هرمزگان در امر گازرسانی است
  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی