Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@02:32:10 GMT

همه چیز درباره انسولین؛ انسولین چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۶۶۸۸

همه چیز درباره انسولین؛ انسولین چیست؟

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که از سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس غده لوزالمعده ترشح می‌شود و نقش اصلی آن تنظیم قند خون است. این هورمون تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد.

انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

تاریخچه

انسولین برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ در عصاره جدا شده از جزایر لانگرهانس کشف شد و به سرعت اثرات آن در کاهش قند خون شناخته شد و پس از مدت کوتاهی انسولین گاو و خوک در درمان بیماری قند در انسان مورد استفاده قرار گرفت.

انسولین نخستین پروتئینی بود که خواص هورمونی آن شناخته شد، به صورت کاملا خالص و متبلور تهیه شد، نوع و ردیف اسید‌های آمینه آن تعیین گردید و از راه مصنوعی تهیه شد. پروتئین پیش ساز آن شناخته شد و بالاخره اولین پروتئینی بود که به کمک روش‌های تولید DNA نوترکیب (Recombinant DNA) برای مصارف تجاری تهیه شد.

هورمون گلوکاگون عملکردی برعکس انسولین دارد و موجب افزایش قند خون می‌شود.

استفاده در بیمارن مبتلا به دیابت

انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود.

دیابت نوع ۱ زمانی است که پانکراس، در کل، تولید انسولین را متوقف کرده باشد. شروع این نوع دیابت- معمولا در اوایل زندگی است و در افراد جوان بسیار شایع‌تر است. درمان آن شامل تزریق انسولین، ورزش کردن و مصرف مواد غذایی در زمان‌های مشخص‌تر نسبت به قبل می‌باشد. انسولین یا به وسیله قلم انسولین یا به وسیله پمپ انسولین استفاده می‌شود. این روش‌ها به انسولین این امکان را می‌دهند تا اسید معده را نادیده بگیرد، چرا که در صورتی که از طریق دهان مورد استفاده قرار گیرد، انسولین را از بین می‌برد.

پانکراس شخصی که مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، همچنان انسولین تولید می‌کند، اما یا به اندازه برآورده کردن نیاز بدن شخص نیست یا بطور صحیح بکار نمی‌رود. شروع این نوع دیابت معمولا در سنین بالاتر است. گاهی اوقات با ورزش و تغییرات رژیم غذایی امکان پذیر است. اگر یک رژیم غذایی سالم برای کنترل درمان دیابت نوع ۲ سطح قند خون شما کافی نباشد (یک متخصص تغذیه می‌تواند این مسئله را برای شما مشخص کند)، قرص یا انسولین برای شما تجویز می‌شود. اگرچه ضروری است که شما همچنان یک رژیم غذایی سالم را ادامه دهید.

در مواردی نادر اگر دارو‌های دیگر اثرگذار نبودند، از انسولین برای کنترل مقدار گلوکز خون استفاده می‌شود.

موارد مختلف مصرف

انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. سه نوع اصلی انسولین وجود دارد که جایگزین تولید انسولین بدن می‌شوند.

با توجه به توصیه‌های دکتر تان، می‌توانید شخصا خودتان انسولین را با استفاده از سرنگ، ۱ تا ۴ مرتبه در روز مصرف کنید، یا از پمپ انسولین استفاده کنید.

• انسولین طولانی مدت، نیاز اولیه انسولین را در روز تامین می‌کند.
• انسولین با اثر مستقیم، قبل از وعده غذایی مصرف می‌شود و تا ۳ ساعت موثر است.
• انسولین ترکیبی، یک ترکیب از انسولین طولانی مدت و انسولین با اثر مستقیم می‌باشد

منبع: فرارو

کلیدواژه: قند خون انسولین دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد

این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آنها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آنها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آنها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیا‌بت را کاهش می‌دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت نوع ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آنها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آنها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگر‌های التهابی و اسید‌های چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

منبع: دیجیاتو

tags # دیابت نوع دو ، خواب سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • دهگردشی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در روستا‌های صعب العبور طالقان
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند