Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق نفت و بازرگانی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت روحانی، گفت:باید یک هیئتی از سوی قوای سه‌گانه تشکیل و شاخص‌های اقتصادی دولت فعلی را بررسی کند تا مشخص شود این دولت چه بلایی سر اقتصادی کشور آورده است. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ سیاسی سیاست ایران نظرات - اخبار سیاسی -

سید مسعود میر کاظمی وزیر اسبق نفت و بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحریم‌های نفتی، گفت: تحریم‌های نفتی علیه ملت ایران، توطئه جدیدی نیست و ما تجربه لازم و کافی برای خنثی کردن آن را داشته و داریم منتهی باید افرادی که یقین به امکان دور زدن تحریم دارند، وارد عرصه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه، ایران از قدرت لازم برای فروش نفت خود برخوردار است، تصریح کرد: کل فروش نفت ایران، حدود 2 درصد بازار جهانی است و این مقداری نیست که مانتوانیم بفروشیم اما کسانی که با ناکارآمدی و بی‌تدبیری‌های روشن مدیریتی وضعیت اقتصاد کشور را نابسامان کرده‌اند باید پاسخ بدهند که برای فروش نفت ایران در شرایط تحریم چه اقدامات و تدابیری داشته‌اند؟.

میرکاظمی گقت: چهل درصد حمل و نقل دریایی نفت در سطح جهان از تنگه هرمز است و امنیت این تنگه در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و طبیعی است که اگر دشمنان ما بخواهند به اقتصاد ایران لطمه بزنند ما برای دفاع از امنیت و اقتصاد خود مجبور به اتخاذ تدابیر لازم نفتی خواهیم بود و این تدابیر ممکن است به اقتصاد جهان لطمه بزند. برخی که شناختی از منطقه ندارد می‌گویند که عربستان سعودی خطوط نفتی برای جایگزینی تنگه هرمز دارد در حالی اصلاً این‌طور نیست؛ آن خطوط نفتی که سعودی‌ها کار گذاشته‌اند برای جابجایی نفت پالایشگاه‌های سعودی است و به هیچ عنوان کارکرد جایگزین شدن برای تنگه هرمز را ندارند و دنیا می‌داند که جز تنگه هرمز راه دیگری برای انتقال چهل درصد نفت دنیا از طریق دریا وجود ندارد؛ البته امیدواریم که کار به آنجا نرسد و ما با تدبیر بتوانیم موانع فروش نفت خود را رفع کنیم.

وزیر اسبق نفت گفت: من به‌عنوان فردی که مسئولیت وزارت نفت را به عهده داشته‌ام یقین دارم که راهکارهای زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی وجود دارد و این راهکارها زمانی می‌تواند محقق شود که مسئولین باور و یقین داشته باشند که تحریم‌ها قابل مدیریت و دور زدن است.

وی با بیان اینکه، عملکرد اقتصادی دولت روحانی به‌هیچ‌عنوان با شاخص‌های کشور تناسب ندارد، تصریح کرد: باید یک هیئتی از سوی قوای سه‌گانه تشکیل و شاخص‌های اقتصادی دولت فعلی را بررسی کند تا مشخص شود این دولت چه بالای سر اقتصاد کشور آورده است؛ باید مشخص شود که آقای روحانی، دولت را در سال 92 با چه میزان بدهی، تورم، نقدینگی، میزان صادرات، میزان واردات، بدهی‌های بانکی، بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، فروش نفت، تولید ناخالص ملی و دیگر شاخص‌های کلان تحویل گرفته و این رقم را امروز به چه میزان رسانده است؟

میرکاظمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برخی در فضای مجازی، او را با پرویز کاظمی دیگر وزیر دولت احمدی‌نژاد اشتباه گرفته‌اند، گفت: اولاً، بنده سید مسعود میرکاظمی هستم و ایشان پرویز کاظمی. دوماً اینکه بنده علی برکت الله هیچ مسئولیتی در این دولت ناکارآمد و ناتوان از مدیریت کشور نداشته و ندارم و سوماً، اتهاماتی که به آقای کاظمی واردشده برای مسئولیت در دولت آقای روحانی است نه دولت قبل.

وی در پایان گفت: برنامه نزدیکان آقای رئیس‌جمهور این است که فضا را برای توجیه مفاسد خود طوری برای مردم و افکار عمومی ترسیم کنند که گویا، همه مسئولین کشور همانند آنها فاسد هستند درحالی‌که مدیران پاک دست متعهد انقلابی و مخلص کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند و مردم نسبت به رفتار این آقایان آگاه هستند.

انتهای پیام/

R31462/P/S1,1412/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۶۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد

رئیس‌جمهوری ونزوئلا اطمینان داد «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت ونزوئلا را متوقف کند.

به گزارش مشرق، از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

دیگر خبرها

  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • سطح تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور