Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@17:04:46 GMT

چگونه استخوان‌های سالم داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۲۰۳

چگونه استخوان‌های سالم داشته باشیم؟

با افزایش سن استخوان‌ها نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده و تراکم خود را از دست می‌دهند و از همین رو با گذشت زمان آسیب‌پذیرتر می‌شوند. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها از کم شدن تراکم استخوان‌ها و نحیف شدن آن‌ها جلوگیری کرده تا به پوکی استخوان مبتلا نشوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه برخی از این اقدامات به نقل از سایت "کلیولند کلینیک" آورده شده است:

1) مقادیر زیادی سبزیجات بخورید: سبزیجات بهترین منبع ویتامین C هستند که تولید سلول‌های تشکیل‌دهنده استخوان را تحریک می‌کند. مطالعات نشان داده که مصرف سبزیجات زرد رنگ و سبز رنگ به تشکیل مواد معدنی استخوان‌ها کمک می‌کند.

2) تمرینات قدرتی انجام دهید: تمرینات ورزشی قدرتی به ویژه برای افرادی که از عیوب مفصل‌های اندام‌های تحتانی مانند آرتروز زانو یا لگن رنج می‌برند، مناسب است.

کلید انجام این ورزش‌ها، تمرینات مقاومتی است. به توصیه کارشناسان تربیت بدنی می‌توانید با انجام یک تا دو سِت 10 تا 12 تایی شروع کرده و روی خستگی عضلات و افزایش شدت تمرین‌ها با گذر زمان کار کنید.

برای بهره بردن حداکثری از مزایای این ورزش‌ها و خطر حداقلی، تکنیک‌ها و تنفس مناسب از عوامل مهم در وزنه‌برداری به شمار می‌روند. قبل از شروع یک برنامه ورزشی قوی حتماً با یک کارشناس تربیت بدنی مشورت کنید.

3) ویتامین D مصرف کنید: بیشتر بزرگسالان برای کمک به جذب کلسیم به طور روزانه بین 1000 تا 2000 واحد ویتامین D نیاز دارند. قرص‌های ترکیبی کلسیم و ویتامین D معمولاً این نیاز را برآورده نمی‌کنند و بیشتر افراد نیز این نیاز را از راه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برآورده نمی‌سازند. مصرف مکمل‌های ویتامین D از جذب ویتامین دی کافی به طور روزانه به شما اطمینان می‌بخشند.

4) ورزش‌های تحمل وزن را شروع کنید: ورزش‌های تحمل وزن به ورزش‌هایی گفته می‌شود که شما را به حرکت در خلاف گرانش مجبور کرده یا به هنگام حرکت به شما مقاومت وارد می‌کند. ورزش‌های تحمل وزن با تأثیر بالا از بهترین روش‌ها برای ساخت استخوان است. اگر چه در صورتی که به تراکم پایین استخوان یا پوکی استخوان مبتلا باشید، این ورزش‌ها باید محدود باشند. از جمله نمونه‌های ورزش‌های تحمل وزن می‌توان به دویدن یا پیاده‌روی سریع، ایروبیک با تأثیر بالا، بالا رفتن از پله‌ها، حرکات موزون و ورزش‌هایی مانند بسکتبال و تنیس اشاره کرد. پیش از انجام این ورزش‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

5) از مصرف الکل و استعمال دخانیات خودداری کنید: مصرف الکل و استعمال دخانیات با کاهش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است. در صورتی که دخانیات استعمال کرده یا الکل مصرف می‌کنید، برنامه‌ای برای ترک آن بریزید.

6) آزمایش تراکم استخوان بدهید: پزشکان می‌توانند با استفاده از نوعی تصویربرداری سریع با اشعه ایکس‌-ری و آزمایشی به نام DXA به راحتی و بدون هیچ دردی عکسی از سلامت استخوان‌ها بگیرند. این آزمایش میزان تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را سنجیده و احتمال خطر ابتلاء به پوکی استخوان و شکستگی استخوان را تعیین می‌کند. توصیه می‌شود زنان دو سال پس از یائسگی این آزمایش را انجام دهند. هم‌چنین به زنان و مردانی که بیماری‌هایی خاص داشته یا داروهایی خاص مصرف می‌کنند، برای مثال استروئید درمانی طولانی مدت انجام می‌دهند، انجام زودتر این آزمایش توصیه می‌شود.

7) دارو درمانی را در نظر بگیرید: زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند به ویژه اگر علائم یائسگی هم‌چون گرگرفتگی یا دیگر علائم را دارند، برای افزایش سطوح هورمون استروژن خود که به کاهش تراکم استخوان‌ها مربوط می‌شود، هورمون درمانی را در نظر بگیرند. هم‌چنین زنان و مردانی که مبتلا به تراکم پایین استخوان یا پوکی استخوان هستند، برای جلوگیری از شکستگی‌های خطرناک در لگن و ستون فقرات خود مصرف داروهای گوناگون را در نظر داشته باشند. با پزشک خود درمورد گزینه‌های مختلفی مانند بیس فسفونات، تری‌پاراتاید یا دینوسومابصحبت کنید. اما به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این گزینه‌ها بدون مصرف ویتامین D و کلسیم مفید فایده واقع نخواهند شد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند

ایسنا/قم معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی، مجاز به فروش شیرخشک نیستند، اظهار کرد: برای مبارزه با قاچاق، تهیه شیرخشک‌های روزانه با شماره ملی و تاریخ تولد امکان پذیر است و به تعداد ۱۰ عدد در ماه بیمه‌ای حساب می‌شود. همچنین برای تهیه شیرخشک رژیمی علاوه بر کد ملی و تاریخ تولد حتما به نسخه پزشک نیاز است.

دکتر هدی ابوالحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه در دنیا طب تلفیقی مطرح است، اظهار کرد: به عقیده ما تنها افرادی که در حوزه طب سنتی صلاحیت تجویز نسخه برای بیماران را دارند، پزشکان متخصص طب ایرانی هستند.

وی با بیان اینکه داروها و مکمل‌های گیاهی حتما باید با تجویز پزشکان متخصص مصرف شود، عنوان کرد: عطاری‌ها اجازه فروش داروهای گیاهی را ندارند و تنها مجاز به فروش فرآورده‌های فله گیاهی به صورت پودر نشده هستند. همچنین به هیچ عنوان مجوز طبابت و تجویز نسخه و دارو را ندارند.

ابوالحسنی بیان کرد: مردم ما باید به این نکته توجه کنند که مرجع درست برای تهیه دارو و مکمل‌های گیاهی منحصر به داروخانه‌ها است، لذا باشگاه‌های ورزشی، عطاری‌ها و سایت اینترنتی مجوز ندارند و مرجع مناسبی برای خرید مکمل‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی بر داروهای گیاهی بدون برچسب اصالت وجود ندارد، تصریح کرد: تنها داروهای گیاهی دارای برچسب اصالت و قابل شناسایی در سامانه تیتک غذا و دارو مورد تأیید هستند.

مکمل‌های دارویی با نظر پزشک مصرف شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد عوارض مصرف خودسرانه مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها، اضافه کرد: مصرف بالای مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت در بدن شود.

ابوالحسنی با تاکید بر اینکه ویتامین‌ها به دو صورت محلول در آب و محلول در چربی هستند، ادامه داد: ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و B حتی اگر بیشتر مصرف شوند پس از جذب میزان مورد نیاز بدن از طریق ادرار دفع می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: این در حالی است که مصرف زیاد ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و E در ارگان‌های مختلف بدن به ویژه کبد رسوب می‌کنند و منجر بروز مسومیت‌های جدی می‌شوند.

وی با بیان اینکه عملکرد پزشکان در تجویز دارو در نسخه‌های الکترونیکی قابل رصد است، یادآور شد: برخی از پزشکان تعداد 10 قلم دارو را در یک نسخه تجویز می‌کنند، در حالی که استاندارد جهانی تجویز اقلام دارویی، حداکثر دو قلم دارو است، لذا عملکرد پزشکان تحت نظارت است و در صورت ادامه دار شدن این فرآیند ممکن است توسط نظام پزشکی به مراجع قضایی معرفی و یا از ادامه فعالیت محروم شوند.

داروخانه‌های اینترنتی فقط مجاز به فروش محصولات آرایشی و بهداشتی هستند

ابوالحسنی تعداد بالای تجویز فرآورده‌های تزریقی در برخی نسخ را مورد توجه قرارداد و گفت: بعضا افزایش تجویز فرآورده‌ها تزریقی مانند سرم به دلیل تقاضای بالای بیماران است لذا در این راستا در حوزه پایش و نظارت غذا و دارو این پزشکان را رصد می‌کنیم. در همین زمینه سال گذشته پزشکانی که عملکرد مطلوبی در حوزه تجویز دارو داشتند مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت حضور مسئول فنی در داروخانه‌ها اظهار کرد: در صورت تقاضای شهروندان برای تهیه مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی، مسئول فنی داروخانه‌ها حتما باید از علت مصرف این مکمل توسط فرد آگاهی پیدا کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم، تاکید کرد:  نظارت و بازرسی بر عملکرد داروخانه‌ها به صورت مستمر در حال انجام است و در کنار آن گزارشات مردمی در خصوص تخلفات را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

ابوالحسنی با بیان اینکه داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی فقط می‌توانند مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی را به فروش برسانند، یادآور شد: شهروندان باید آگاه شوند مرجع مورد تأیید وزارت بهداشت برای تهیه داروها و شیر خشک داروخانه‌ها هستند و مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی دارای برچسب اصالت را از طریق فضای مجازی، تنها از داروخانه‌هایی که مجوز فروش اینترنتی دارند، تهیه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود