Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@13:55:40 GMT

تزریق معامله قرن با آمپول اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۱۷۹۱

تزریق معامله قرن با آمپول اقتصاد

در شرایط کنونی فلسطین و به ویژه نوار غزه در وضع بغرنجی به سر می‌برند و در نوار غزه گرسنگی جان بیش از یک میلیون نفر را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق، «محمد مرادی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

کاخ سفید روز دو شنبه ۳۰ اردیبهشت از اولین اقدامی که در راستای اجرای معامله قرن در منطقه انجام خواهد داد پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امریکا و بحرین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که منامه پایتخت بحرین طی روزهای سوم و چهارم مردادماه میزبان نشستی با هدف جذب سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطین خواهد بود. طبق این بیانیه، رؤسای دولت‌ها و نمایندگانی بلندپایه از جامعه جهانی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. اما هدف از برگزاری این نشست چیست؟

بیشتر بخوانید:

فتح: هر کسی در نشست بحرین شرکت کند «خائن» و «مزدور» است مأموریت خطرناک مثلث خیانت عربی در ایستگاه منامه اهداف اجلاس عربی-اسرائیلی بحرین چیست؟ اعتراف صهیونیست‌ها به پیشرفت چشمگیر حزب‌الله


دولت ترامپ به دنبال آن است تا مسئله فلسطین و اسرائیل را با اجرای طرحی با عنوان «معامله قرن» حل و فصل کند. در حال حاضر تمامی گروه‌های فلسطینی اعم از گروه‌های جنبش مقاومت و گروه‌هایی که به سازش اعتقاد دارند، با این طرح مخالفت کرده‌اند، به طوری که حتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که همواره بر مذاکره تأکید می‌کند، طی دو سال گذشته مذاکره خاصی با اسرائیل و امریکا نداشته است. از جمله بندهای معامله قرن که اسرائیل منتشر کرده است: «فلسطین جدید» در اراضی کرانه باختری و نوار غزه تشکیل می‌شود؛ شهرک‌های این مناطق نیز به اسرائیل داده خواهند شد و فلسطین حق در اختیار داشتن ارتش را ندارد. علاوه بر این بازگشت آوارگان نیز برای همیشه به فلسطین منتفی می‌شود. در واقع معامله قرن طرحی در راستای منافع اسرائیل و رسمیت بخشیدن به اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.

این طرح تمامی تلاش‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته را از بین می‌برد. به همین دلیل در سه سطح نظام بین‌الملل، منطقه و گروه‌های فلسطینی مخالفت‌های زیادی با این طرح شده است و امکان اجرایی شدن آن در شرایط کنونی وجود ندارد. به دلیل هراس از تبعات اجرای این طرح، تاکنون چند بار اعلام مفاد آن به صورت رسمی به تعویق افتاده است. در واقع اجرای معامله قرن در زمینه سیاسی در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست و می‌تواند تبعات زیادی برای اسرائیل و حامیان این طرح به همراه داشته باشد.


به همین دلیل امریکا سعی دارد در زمینه اقتصادی مقدمات اجرای معامله قرن را آماده کند. در این راستا قرار است که نشست منامه برگزار شود. مقامات دولت امریکا گفته‌اند که در این نشست چهار موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: «زیرساخت‌ها، صنعت، توانمندسازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق این منطقه قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند.» قرار است در این نشست از هرگونه بحث درباره موضوعات سیاسی خودداری شود و وزیران اقتصاد و نه وزیران خارجه به همراه هیئت‌هایی از شرکت‌های تجاری حضور یابند.


در شرایط کنونی فلسطین و به ویژه نوار غزه در وضع بغرنجی به سر می‌برند و در نوار غزه گرسنگی جان بیش از یک میلیون نفر را تهدید می‌کند. علاوه بر این محاصره ۱۱ ساله نیز باعث ایجاد فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم شده است. در کرانه باختری نیز مردم این منطقه به شدت وابسته به کمک‌های جهانی هستند. در این شرایط امریکا سعی دارد با حربه اقتصادی وارد شده و به نوعی گروه‌های فلسطینی را تطمیع کند. همواره در روابط بین‌الملل این گزاره مطرح است که برای حساسیت‌زدایی در مورد پرونده‌های حساس بین کشورهای متخاصم باید نقطه همکاری را از یک مسئله غیرحساس و غیرسیاسی مانند اقتصاد شروع کرد و به تدریج و با فراهم شدن زمینه‌ها، همکاری را به بخش‌های حساس و سیاسی نیز تسری داد. در این مورد نیز نقشه امریکا و اسرائیل دقیقاً همین است.

در واقع سعی دارند با جمع کردن کمک‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در فلسطین مردم را به این سمت ببرند که دستاوردهای معامله قرن را بیشتر از پیامدها و خسارت‌هایش ببینند. در واقع امریکا سعی دارد با تمرکز بر مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در فلسطین، زمینه وارد شدن معامله قرن به فاز سیاسی و اجرایی را مهیا کند. اما نکته مهم این است که این تصور و توهم امریکا به شدت از سوی جنبش‌های فلسطینی رد شده و آن را یک خیانت بزرگ معرفی کرده‌اند. حتی انتخاب بحرین به عنوان مکان این نشست نیز به دلیل هراس حامیان معامله قرن از واکنش افکار عمومی بوده است. برگزاری نشست مربوط به معامله قرن به عنوان خیانت بزرگ به فلسطین در هر کشوری به معنای همراهی آن کشور با این خیانت خواهد بود. در یک سال گذشته کشورهایی مانند امارات، عربستان و بحرین به صورت پنهانی از معامله قرن حمایت کرده‌اند، اما به دلیل هراس از واکنش جهان اسلام جرئت علنی کردن آن را نداشته‌اند.

در این مرحله که امریکا سعی دارد با حساسیت‌زدایی از معامله قرن نشستی اقتصادی در این مورد اجرا کند باید کشوری انتخاب شود که در معادلات سیاسی چندان جایگاهی ندارد و حتی اگر فشار جهان اسلام در این مورد شروع شود بحرین به عنوان یک ریزکشور باید قربانی شود. به همین دلیل امارات و عربستان از پذیرش میزبانی این نشست خودداری کرده‌اند. در کل بخش نخست معامله قرن در حالی قرار است با نشست منامه شروع شود که ناکام بودن این حربه جدید امریکا نیز پیش از شروع مشخص است، چرا که گروه‌های مقاومت اعلام کرده‌اند که فریب این خدعه‌ها را نخواهند خورد و رونق اقتصادی به بهای رسمیت یافتن اشغال فلسطین بزرگ‌ترین خیانت است که هیچ گروهی در فلسطین زیر بار آن نخواهد رفت.

منبع: مشرق

کلیدواژه: رونق تولید وعده های روحانی بازار سکه و ارز پرسپولیس آمریکا بزرگترین معامله قرن رژیم صهیونیستی عربستان سعودی فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه

یمن فاز چهارم عملیات حمایت از غزه را در دریای مدیترانه در دستور دارد و حزب‌الله شدت، وسعت و شعاع عملیاتی و حجم آتش خود را به نحوی افزایش داده که واسطه‌های غربی به لبنان سرازیر شده‌اند.

به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: ماشین تبلیغاتی و رسانه‌ای امریکا و غرب و صهیونیسم بین‌الملل، طبق دستورالعمل‌های نخ‌نما، تلاش کردند تصویری تقلیل یافته از نتایج و اهداف عملیات تنبیهی وعده صادق به افکار عمومی جهانی تزریق کنند، ولی واقعیت آنچنان بزرگ بود که نمی‌توانستند آثار و پیامدهای آن را نادیده گرفته و پنهان نمایند. به سرعت در اخبار درز شد ۹۹درصد رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی، به ۸۵درصد و یکباره اعتراف شد که نظام پاتریوت امریکایی و گنبد آهنین ۲۰درصد کارایی داشته‌اند. به همین دلیل ارتش صهیونیستی در حال چاره‌جویی برای جمع آوری سیستم موشکی پاتریوت امریکایی و جایگزین اعتمادساز است. معنای این رخداد این است که به جز نظریه‌ها و راهبردهای امنیتی، عملیاتی برای رژیم صهیونیستی و حضور پایگاهی امریکا در منطقه و شاید در آینده نزدیک برای دیگر حوزه‌های راهبردی امریکا نیاز به بازبینی راهبردهای تسلیحات موشکی و دفاعی آن‌ها نیز باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد. صهیونیست‌ها رئیس استخبارات نظامی (امان) را برکنار کردند و تعداد دیگری از مقامات نظامی و امنیتی ازجمله رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی، نیز در برنامه تغییرات قرار گرفته‌اند. البته وقتی بخش اصلی نظامی و امنیتی و اطلاعاتی با این شکست در برآورد و در مقابله با مجازات ایران باید تغییر کنند، ساقط شدن نتانیاهو نیز دیری نخواهد پایید. خصوصاً اینکه دادگاه بین المللی لاهه در حال بررسی صدور حکم علیه نتانیاهو و برخی مقامات صهیونیستی نیز است و خط و نشان سناتور و مقامات امریکایی که نوعی عصیان علیه قوانین و مؤسسات بین‌المللی است و وجاهت آن‌ها را مخدوش می‌کند، طبعاً نباید اثری داشته باشد.

مهم‌تر از آن سرآغاز یک خیزش نخبگی و پرانگیزه دانشجویی و اساتید و هنرمندان است که از سرکوب خشن و رسوایی امنیتی و نامگذاری آن به عنوان یهودی‌ستیزی هم عبور کرده و اصل گفتمان جعلی و دروغین امریکایی و غربی را به سؤال و چالش کشیده است. نتانیاهو و کابینه افراطی و ناتوان او پس از خط و نشان برای عملیات در رفح و علنی شدن فقدان نیروی کافی عملیاتی از نیروهای احتیاط، مجبور شده بخشی از خشک‌سری در مذاکرات قاهره را نیز کنار گذاشته و عقب نشینی کند، چرا که هم امریکا و هم رژیم صهیونیستی ادامه وضعیت فعلی را فاقد هرگونه ارزش راهبردی و کسب حداقل امتیاز می‌دانند و سر و سامان دادن به اوضاع، در اولویت جدی‌تر آنهاست. آن‌ها فقط روی توقف دائمی جنگ در غزه مانور می‌دهند که البته دست برتر مقاومت در اصرار بر شاخص‌ها و مطالبات مذاکراتی کاملاً آشکار است و معلوم نیست، اصرار بر عدم توقف دائمی جنگ در غزه را بپذیرند. اینکه یحیی سنوار از تونل‌ها خارج شده و در شهر غزه گشت‌وگذار و بازدید به عمل آورده پیام روشنی به صهیونیست‌ها دارد، چرا که هم فرمانده اصلی مقاومت، استوار در میدان است و هم عملیات‌های موشکی و کمین و ضربه به یگان‌های متواری شده از غزه در نتساریم از سر گرفته شده است.

یمن فاز چهارم عملیات حمایت از غزه را در دریای مدیترانه در دستور دارد و حزب‌الله شدت، وسعت و شعاع عملیاتی و حجم آتش خود را به نحوی افزایش داده که واسطه‌های غربی، با طرح‌های مشکوک برای نجات رژیم صهیونیستی از فرانسه و امریکا به لبنان سرازیر شده‌اند.

مقاومت عراق نیز هدفمندتر بر اهداف امریکایی و صهیونیستی متمرکز شده است که همگی حکایت از عظمت عملیات وعده صادق دارد. در این بین بوی پیروزی و تغییر معادلات و نزدیک شدن به پیروزی نهایی در غزه و منطقه، ترکیه را وا داشته پس از هفت‌ماه، فرار از مسئولیت‌های ادعایی، بازرگانی و تجارت با اسرائیل را توقف موقت داده و از اسرائیل در دادگاه لاهه شاکی هم بشود و با اینکه سیاست آنکارا، یکی به نعل و یکی به میخ است، ولی برای شتاب دادن به تحولات بزرگ، رویداد مطلوبی است که البته اگر متوقف هم نمی‌کردند یمنی‌های با غیرت آن را متوقف می‌کردند. اوضاع به حدی ناگوار است که سعودی‌ها هم به جای اسرائیل در پیمان دفاعی، امریکا را جایگزین کردند و علنی کردن روابط پنهان با اسرائیل را به گشایش در بحث غزه و تشکیل دولت فلسطین موکول کرده‌اند.

«وعده صادق» نقطه عطف نهایی برای طوفان الاقصی و سرآغاز معادلات جدید منطقه‌ای با دست برتر قطعی محور مقاومت است، که اقتدار و بزرگی آن در چشم جهان و قدرت‌ها و کشورها، به خوبی آشکار است و باید میوه آن را دریافت کرد.

دیگر خبرها

  • سفیدشویان غرب مشغول کارند
  • خدمات صندوق صعب‌العلاج برای بیماران تالاسمی
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • تاسف عمیق رئیسی درباره شکستن حرمت دانشجو در خاک امریکا! | فیلم
  • تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر
  • دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز کشف شد