Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@19:10:13 GMT

جاکارتا در وضعیت هشدار

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۲۲۸۲

جاکارتا در وضعیت هشدار

از ماه آوریل که در اندونزی، بزرگترین و پیچیده‌ترین انتخابات یک روزه جهان برگزار شده، مدام خبرهای ناگوار درباره این انتخابات به گوش می‌رسد. از روز سه‌شنبه که نتیجه رسمی و نهایی انتخابات اعلام شد، جاکارتا؛ پایتخت اندونزی به میدان جنگ میان حامیان نامزد شکست خورده و نیروهای امنیتی و پلیس تبدیل شد و دست کم 6 نفر در این درگیری‌ها کشته و بیش از 200 تن دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ندا آکیش خبرنگار

مرگ این 6 نفر در حالی رقم خورد که پیش از این نیز رسانه‌های جهان با شگفتی از مرگ 270 نفر از کادر برگزار‌کننده این انتخابات در جریان شمارش آرا خبر داده بودند.
به گزارش الجزیره، کمیسیون انتخابات اندونزی روز سه‌شنبه اعلام کرد جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری کنونی اندونزی با کسب ۵۵.۵ درصد از آرای انتخابات ۱۷ آوریل برای بار دوم پیروز شده است اما پرابوو سوبیانتو، رقیب اصلی ویدودو از پذیرش نتایج امتناع کرد و حامیانش سه‌شنبه شب در جاکارتا دست به اعتراض زده و با پلیس ضدشورش درگیر شدند. این درگیری‌ها به دیروز چهارشنبه هم کشیده و باعث شد سخنگوی پلیس جاکارتا اعلام کند، حدود 50 هزار پلیس و سرباز در جاکارتا مستقر شده‌اند تا با کسانی که سنگ، کوکتل مولوتف و وسایل آتش زا به سوی ساختمان‌ها، اماکن و پلیس پرتاب می‌کنند، برخورد شود. پلیس طی سه‌شنبه شب و چهارشنبه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و آب پرفشار استفاده کرده است.
فرماندار جاکارتا هم دیروز اعلام کرد، در اعتراضات جاکارتا دست‌کم شش نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. پلیس جاکارتا این آمار را قبول ندارد و گفته است، در اعتراضات پایتخت اندونزی تنها یک نفر کشته شده و پلیس ضدشورش برای پراکنده کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است. فرماندار جاکارتا از معترضان خواست نظم عمومی را رعایت کنند تا تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها افزایش پیدا نکند. او افزود: از پرسنل امنیتی هم تقاضا دارم خویشتنداری کنند تا از هرگونه درگیری ناخواسته با معترضان جلوگیری به عمل آید.
ناظران بی‌طرف و تحلیلگران بر این باور هستند که انتخابات اندونزی انتخاباتی آزاد و منصفانه بود اما پرابوو سوبیانتو، ژنرال‌ سابق نیروهای ویژه اندونزی و رقیب جدی ویدودو در انتخابات می‌گوید، «تقلب‌های گسترده و بی‌قانونی‌های زیادی» در جریان رأی‌گیری و شمارش آرا رخ داده است. او و تیم انتخاباتی اش در نظر دارند نتایج انتخابات را در دادگاه قانون اساسی اندونزی به چالش بکشند. اما تاکنون هیچ سندی برای ادعای وقوع تقلب گسترده‌ در انتخابات ارائه نشده است. بنا بر گزارش جاکارتا پست، به موجب قانون اساسی اندونزی، اگر پرابوو تا 72 ساعت آینده شکایت خود را به دادگاه قانون اساسی ببرد و سند کافی برای اثبات ادعای تقلب داشته باشد، دادگاه ظرف 14 روز به شکایتش رسیدگی می‌کند و هر حکمی که دادگاه صادر کند، قطعی است و قابل فرجام خواهی نیست.
پنل نظارتی انتخابات اندونزی در روزهای اخیر دو شکایت رسمی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات 17 آوریل را به خاطر ارائه نشدن مدارک کافی از سوی شاکیان رد کرده است.
بنابراین پروسه قانونی برای رسیدگی به ادعاهای پرابوو وجود دارد و بعید نیست این پروسه به جریان بیفتد اما آنچه مقامات اندونزی و ناظران را نگران کرده این است که تظاهرات‌
مردمی ادامه دار شود و حتی پس از آنکه دادگاه قانون اساسی به نفع یا علیه پرابوو رأی داد هم مردم به خانه‌هایشان برنگردند. تقریباً شبیه آنچه در فرانسه رخ داد و معترضانی که مطالبات اقتصادی داشتند حتی پس از تأمین شدن برخی از مطالباتشان حاضر نشدند به خانه‌هایشان برگردند.
در روز 17 آوریل برای نخستین بار در تاریخ اندونزی، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی(در قالب دو مجلس علیا و سفلی) و انتخابات استانی و منطقه‌ای همزمان برگزار شد و حدود 193 میلیون واجد شرایط رأی دادن، در بزرگترین و پیچیده‌ترین رأی‌گیری یک روزه جهان شرکت کردند. چند روز پس از آن، رسانه‌ها اخباری مبنی بر مرگ 9 نفر از کارمندان شمارش آرا به خاطر کار طاقت فرسای شمارش خبر دادند اما رفته رفته بر تعداد این تلفات افزوده شد و به رقم 270 نفر رسید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بر اثر سیل در استان «سولاوِسی» اندونزی ۷ نفر جان باختند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • هشدار سقوط سنگ در جاده کرج _ چالوس
  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • هشدار پلیس فتای سمنان درباره فروشنده های دوره گرد
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در بانجول
  • فیلم/ وضعیت ترافیک جاده‌های کشور از زبان رئیس پلیس راهور
  • هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان؛ آخرین وضعیت شهرتان را ببینید
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • (ویدئو) بر اثر سیل در استان «سولاوِسی» اندونزی ۷ نفر جان باختند
  • هشدار زرد هواشناسی برای وضعیت جوی استان قزوین