Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@16:08:14 GMT

تأمین منافع ملی از مسیر خواسته‌های اکثریت

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۲۳۵۲

تأمین منافع ملی از مسیر خواسته‌های اکثریت

در سیاست خارجی دوست و دشمن دائمی وجود ندارد. تابلو و چراغ راهنمای سیاستمداران، منافع ملی کشورشان است. این رویه حاکم بر کل کشورهای جهان است و همه دولت‌ها با عطف به منافع شان، سیاستگذاری می‌کنند. مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

 در منطقه، بهترین دوست ایران و شریک راهبردی‌اش، عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین کشور عراق که وابستگی اقتصادی و تجاری بالایی به ایران دارد؛ در صورتی که احساس کنند  منافع و موقعیت‌شان در جای دیگری است؛ بلاتردید مسیر دوستی‌شان را با ایران تغییر می‌دهند. این امری طبیعی در سیاست جهانی است و نباید وقوع چنین مسائلی را غیر طبیعی و خارج از عرف و انتظار تلقی و تصور کرد. هنوز این موضوع بخوبی در ذهن ما ایرانی‌ها جا نیفتاده و خیلی حساسیت بیش از حد نسبت به دوستان منطقه ای‌مان نشان می‌دهیم.
به خصوص در مورد روسیه به کرات اتفاق افتاده که در مرحله تعیین کننده، روسها جانب امریکا را در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند و در داخل روی این موضوع بحث کردیم که روس‌ها بی اعتماد و فرصت‌طلب هستند. واقعیت امر این است که رفتارهای این چنینی در سیاست بین‌الملل کاملاً طبیعی و عادی است و بایستی ما هم با تعریف درست از منافع ملی، محدوده دوستی و دشمنی‌هامان را ترسیم کنیم. پرسش مهمی که در این بین مطرح است، ماهیت و چیستی منافع ملی است. در تعریف درست از منافع ملی می‌توان به این نکته اشاره داشت که برآیند خواسته‌ها، انتظارات، توقعات اکثریت مردم، همان منافع ملی است. از منظری خواسته عمومی جامعه، منافع ملی آن جامعه است و بایستی با احترام به اصل رأی اکثریت، مسیر سیاستگذاری را به سمت تأمین خواسته‌های روشن مردم حرکت دهیم. جالب اینجاست که حتی اگر مردم یک کشور نظر اشتباه هم داشته باشند باز هم باید به اشتباه هم توجه کرد. داستان پذیرش حکمیت از سوی حضرت امیر(ع) نمونه بارز تاریخی در پذیرش دیدگاه اکثریت مردم است. گواه تاریخ این است که حکمیت چندان مقبول حضرت امیر نبوده اما وقتی حضرت هجوم مردم و خواسته‌شان را می‌بیند، مصلحت را در پذیرش حکمیت می‌بیند.
از این منظر لازمه هر گونه حرکت موفق از سوی سیاستمداران، در اجماع داخلی و جلب آرای مردم است. در عصر جدید هم سیاست خارجی وقتی موفق می‌شود که پشتوانه افکار عمومی را در پشت خود داشته باشد. البته در توجه به نظر اکثریت نبایستی راه افراط را در پیش گرفت. این خواسته باید با اصول، مبانی و دکترین سیاست خارجی هماهنگی و انطباق داشته باشد. نظم در سیاست خارجی ناظر به همین معناست که با در نظر داشتن اصول کلی، خواسته‌های مردم را هم در نظر گرفت و مسیری روشن و امیدوار کننده در حوزه دیپلماسی در پیش گرفت. سیاستمداران باید توجه کنند که در دنیای جدید دیپلماسی عمومی در موفقیت استراتژی‌ها بسیار تأثیرگذار است. اقناع افکار عمومی بیشتر از طریق همین فضای رسانه ای و مجازی صورت می‌گیرد. برای همین است که وزیر امور خارجه کشورمان با آگاهی، در فضای مجازی، پاسخ‌های تهدید ترامپ را می‌دهد. توئیت‌های جنجالی ترامپ شاید در وهله اول یک حرف ساده باشد و پشتوانه قدرت اجرایی نداشته باشد؛ اما همین توئیت‌ها در خیلی از مواقع از مصوبات کنگره امریکا تأثیرگذاری بیشتری دارد. برای همین ظریف سریع و آنلاین، پاسخ ترامپ را از  طریق توئیت می‌دهد. لازم است ضمن حضور فعال  در عرصه دیپلماسی جهان در داخل هم اجماع سازی و وفاق سازی صورت بگیرد. طرح گفت‌وگوی ملی می‌تواند سرآغازی برای رسیدن به اجماع نخبگان داخلی باشد.
 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند

به گزارش جماران؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود اعلام و بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان تاکید نمود. 

کنعانی در واکنش به بند مربوط به ادعای کویت درباره میدان آرش گفت: طرح ادعای یک‌جانبه در این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند. 

کنعانی با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های قبلی فیمابین ایران و کویت تصریح کرد: به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب نموده و به جای آن به مذاکرات فنی و حقوقی برگردد که بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای رسیدگی به موضوع است.

کنعانی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات مشترک، آمادگی دارد در خصوص چارچوبی که متضمن احترام به منافع مشترک باشد، گفتگوها را ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اصل حسن نیت در تعاملات منطقه‌ای، بر ضرورت اجتناب از مداخله دولتهای ثالث در خصوص این موضوع تصریح نمود.  وی گفت؛ بدون تردید دولتهای ذیربط می‌توانند در پرتو همکاریهای دوستانه و در راستای منافع مشترک، بدور از جنجال‌های رسانه‌ای به توافق لازم نایل شوند.

دیگر خبرها

  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد
  • اعطای سیاست‌های تأمین تجهیزات پزشکی در نیمه دوم سال
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • پوتین: نظم نوین جهانی باید منافع اکثر کشورها را تأمین کند
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است