Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک تیر و دو نشان؛ دیگر سربازی وقت تلف کردن نیست! به تعداد پسران سرزمینمان تعاریف گوناگون و جالبی از سربازی خواهیم شنید؛ هر تعریف بسته به شرایط هر کدامشان متفاوت خواهد بود. از چالشی نفس گیر تا تلف کردن دو سال از عمر خود در میدان تیر! همه نوع اوصاف جالبی را بدون شک می‌شنویم، اما در این بین دسته‌ای نگران‌تر به نظر می‌رسند، افرادی که تحصیلات عالیه را می‌گذرانند و این تکلیف اجباری برایشان به کابوسی شبانه بدل شده است و عده‌ای دیگر از همین محصلان مقاطع عالیه که در رده نخبگان قرار می‌گیرند، انتظار دارند تحصیلاتشان به محو کردن کابوسشان کمک کند و چه خبری شیرین‌تر از اینکه: آری! کمک می‌کند.   بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیلاتی را در نظر گرفتند تا جوانان خدمت نظام وظیفه را با نگاهی آینده ساز و کاملا کاربردی سپری کنند و دیگر رفتن به سربازی یک چالش نباشد.     دستگاه‌های ساکشن دندان‌پزشکی بومی‌سازی شد یکی از واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان با هدف کاهش هزینه‌های خرید انواع ساکشن‌های (مکش‌های) دندانپزشکی و پزشکی، اقدام به تولید مکش‌هایی بر اساس توانمندی‌های بومی و فناوری‌های داخلی کرده است.

این واحد فناور با ۱۰ نفر از جوانان ایرانی از سال ۹۱ با هدف طراحی و تولید مکش‌های دندانپزشکی راه اندازی شد. سال ۹۵ نیز توانستند نخستین محصول خود را پس از دریافت مجوز‌ها در سطح نمونه آزمایشگاهی تولید کنند. این واحد فناور مکش‌های تولیدی خود را با یک دهم قیمت مشابه خارجی تولید کرد.   امکان حضور استارت‌آپ‌های فعال حوزه اقتصاد دیجیتال در نمایشگاه صنایع غذایی فراهم شد استارت‌آپ‌های فعال و موفق در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی برای جذب سرمایه و برقراری ارتباط با شرکت کنندگان در بیست و ششمین نمایشگاه صنایع غذایی، مواد غذایی، ماشین آلات می‌توانند ضمن کمک ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه حضور یابند و در عرصه‌های مختلف به معرفی محصولات خود بپردازند.     شرکت‌های دانش‌بنیان خط مقدم تقابل با تحریم‌ها هستند ‌محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص درآمد‌های شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های گذشته در کشور، اظهار کرد: در کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی مالی از سوی شرکت‌های دانش بنیان کسب شده است.

وی ادامه داد: این آمار و ارقام بر اساس آخرین اظهارنامه‌های مالیاتی ثبت شده است و نشان می‌دهد درآمدشان این میزان است، البته این رقم اعلام شده بر اساس سال ۹۶ است و اظهارنامه مالیاتی سال ۹۷ شرکت‌های دانش بنیان هنوز مشخص نشده و اگر تا دو ماه آینده این شرکت‌ها درآمد خود را اعلام کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را پر نمایند، آمار را روزآمد خواهیم کرد و احتمالا این رقم بیشتر هم خواهد شد.   زمینه بازگشت نخبگان مکان‌محور به کشور فراهم می‌شود یکی از اولویت‌های معاونت علمی تلاش برای بازگرداندن و یا همکاری با نخبگان ایرانی غیر مقیم است که برای اجرایی شدن آن، برنامه‌ای نیز تهیه شده و به تمام ستاد‌ها و معاونت‌ها ابلاغ شده است.

نخبگان مکان محور نیز یکی از گروه‌های هدف این طرح هستند و زمینه بازگشت آن‌ها به کشور فراهم خواهد شد، بر همین اساس، گروه مکان محور ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری نیز یکی از اولویت‌های کاری خود را پس از شناسایی نخبگان ایرانی این حوزه، اتخاذ سیاست‌هایی برای بازگشت آن‌ها به کشور قرار داده است.     معیار‌های تایید محصولات دانش‌بنیان چیست؟  سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سطح فناوری محصولات و صنایع را به چهار دسته فناوری سطح بالا، فناوری سطح متوسط به بالا، فناوری سطح متوسط به پایین و فناوری سطح پایین تقسیم کرده است.

ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت ها، موسسات خصوصی یا تعاونی‌هایی که هدفشان هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه باشد را شرکت دانش بنیان می‌دانند، در اصل شرکتی دانش بنیان است که محصول تولیدی آن حاصل تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان باشد.   ساخت سلول‌های خورشیدی تامین کننده برق منازل
در حال حاضر سامانه‌های فتوولتاییک به دلیل تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به الکتریکی و مزایای دیگری همچون قابلیت اطمینان بالا و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اهمیت و توجه باعث تعریف طرحی پژوهشی توسط محققان کشور شد. این طرح با عنوان «بهبود پایداری و افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی پلیمری یا پروسکایتی با استفاده از مواد تغییر فاز» با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.   محققان در طرحی پژوهشی موفق به ساخت نوعی سلول خورشیدی پلیمری شدند که طول عمر و راندمان این سلول‌ها را افزایش دادند.   ساختمان‌های قدیمی و متروکه، کارخانه نوآوری می‌شوند
معاونت علمی و فناوری یکی از مهم‌ترین اهداف خود را بر اساس توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان بنا نهاده است. مفاهیمی که تا چند سال پیش برای مردم بیگانه و ناملموس بودند و تصوری از آن‌ها نداشتند. اما با شکل گیری مفهوم نوآوری و فناوری در کشور، این اصطلاحات جدید در میان مردم و مسوولان جای خود را باز کرده‌اند.

کارخانجات نوآوری ساختمان‌هایی قدیمی و بلااستفاده هستند که سالیان سال بدون هیچ کاربری گوشه و کنار شهر‌ها خاک می‌خورند. ساختمان‌هایی بزرگ، عظیم و متروکه که به دلایل نامعلومی سال‌ها تعطیل بودند و چرخشان نمی‌چرخید؛ اما زیست بوم نوآوری با رونق به اقتصاد دانش بنیان، چرخ این کارخانجات متروک را که دلیلی برای چرخیدن نداشتند را نیز به گردش درآورد و صدای زندگی و حیات را به این متروکه‌های فراموش شده برگرداند.     ضوابط استفاده از پهپاد‌های غیرنظامی اعلام شد یکی از اهداف ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، ایجاد بانک اطلاعاتی پهپاد‌های غیرنظامی است تا به کمک آن ایمنی کلیه پرواز‌ها در فضای کشور فراهم شود.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با تهیه دستورالعمل عملیاتی وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه دور به دنبال تحقق اهدافی، چون «نظارت بر فعالیت پروازی پهپاد‌ها با کاربرد غیرنظامی» و «توسعه زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از مزایای بکارگیری پهپاد‌های غیرنظامی» است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اخبار فناوری پهپاد غیرنظامی کارخانه نوآوری زیست بوم نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: این ستاد، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه برق و مخابرات را در دستور کار خود قرار داده است تا با توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور که کدام فناوری ، نیاز به بازاریابی و تسهیل‌گری دارد، از این شرکت‌ها حمایت مادی و معنوی شود . سید محمد کرباسی در بازدید از یک شرکت دانش بنیان افزود : موضوع اصلی در معاونت علمی، توسعه فناوری‌ها در سطح علمی و اقتصادی در شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ از این رو، تسهیل همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر‌های پیش‌رو از اولویت‌های ستاد محسوب می‌شود. وی گفت : در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رایزنی هستیم و یکی از پتانسیل‌های ستاد معرفی شرکت‌ها به نهاد‌های دولتی برای رفع موانع تولید و رفع چالش‌ها است. این شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه محصولات استراتژیک در حوزه مخابرات آغاز به فعالیت کرد و هشت محصول دانش‌بنیان باسطح فناوری یک در کارنامه خود دارد و در دسته شرکت‌های فناور دانش‌بنیان قرار می گیرد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نیز در این بازدید،  با بیان اینکه این مجموعه با حمایت جمعی از نخبگان توانسته است گام‌های مثبتی در راستای رفع نیاز‌های کلیدی کشور در برخی صنایع استراتژیک بردارد، گفت : تخصص این شرکت به طور خاص طراحی و تولید محصولات حوزه مخابراتی است. فاصله سنج‌های رادیویی، لینک‌های ارتباط داده و تقویت کننده‌ها نیز از دیگر تخصص‌های این شرکت محسوب می‌شود. حمیدرضا پوریعقوبی افزود : شناسایی درست مسائل استراتژیک صنایع، سرمایه‌گذاری و چندین سال تمرکز روی حل این مسائل باعث شده است علاوه بر محصولات تولید شده، انباشت کم‌نظیری از دانش فنی در این حوزه حاصل شود. در نتیجه فعالیت‌های ما در این شرکت، این ظرفیت‌های ایجاد شده به درستی به صنایع مربوطه متصل و زمینه همکاری‌های عمیق و سازنده‌ای را برای کشور فراهم آورده است. وی گفت : اهتمام جدی به مسئله ارتقاء، کیفیت تولید در تراز جهانی، رعایت استاندارد‌ها در بخش تولید، تأمین قطعات از منابع معتبر، صحت سنجی از قطعات در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی و تعریف فرآیند‌های دقیق و کارآمد در کنترل کیفیت از مهمترین اقداماتی است که موجب ارتقاء محسوس کیفیت در تولیدات شرکت شده است. دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، همچنین از یک شرکت دانش‌بنیان دیگر که در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه فناوری اطلاعات، تولید نرم افزار، سخت افزار و شبکه رایانه‌ای، واردات و صادرات در حوزه فناوری اطلاعات اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه، انجام تمام فعالیت‌های مرتبط در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای، امنیت داده و شبکه، پایگاه‌های داده و سیستم‌های ویژه، خرید و فروش در حوزه فناوری اطلاعات، انجام دیگر فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند ، نیز بازدید کرد و طی این دیدار بر اتصال این شرکت به نهاد‌های مرتبط از جمله معاونت علمی برای تسهیل‌گری زمینه‌های همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی تاکید کرد.  

دیگر خبرها

  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی