Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:06:35 GMT

رؤياي نيمه‌تمام

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۳۳۶۴

رؤياي نيمه‌تمام

خبرگزاري آريا - مصوبه تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي از سال 93 تا کنون نه تنها وارد فاز عملي نشده بلکه هيچ برنامه‌اي از سوي مسئولان دانشگاهي زنجان جهت پيشبرد اهداف نرم‌افزاري اتخاذ و ارائه نشده است چرا که بنا به گفته خودشان هيچ اطلاعي از جزئيات مصوبه ندارند.

توسعه صنعتي با همه خدماتي که به جامعه جهاني عرضه نموده، خسارت‌هاي جبران ناپذيري را نيز به بشر و محيط او تحميل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارزترين خسارت توسعه صنعتي، تخريب محيط زيستي است که در نتيجه استفاده از سوخت‌هاي فسيلي رخ داده است. بسياري از کشورها براي رسيدن به پارامترهاي توسعه پايدار و ايجاد اشتغال، توليد و درآمد برنامه‌ريزي‌هاي خود را در اين مسير انجام داده و با مکان‌يابي دقيق، فراهم آوردن زيرساخت‌ها و تسهيل در امور سرمايه‌گذاري اقدامي در مسير خدمت به مردم و ارتقاي سطح اقتصادي‌شان را انجام داده‌اند و يا در حال پيگيري پروژه‌هايي از اين دست هستند.
بيش از 4 سال از تصميم هيئت دولت در جريان سفر رئيس جمهور به استان مبني بر تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي کشور مي‌گذرد، بعد از سفر رياست جمهوري و اتخاذ اين تصميم، مقرر شد با همکاري وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نقشه راهي به منظور اجرايي شدن اين مصوبه تهيه و تدوين شود.
مهرماه 96 بود که جمشيد انصاري به عنوان استاندار وقت اعلام کرد: اين مهم در همان سال نخست نهايي شدن مصوبه، محقق شد.
وي استقرار يکي از اپراتورهاي تلفن همراه در استان را از جمله خواسته‌هاي مهم در اين مسير عنوان کرد و يادآور شد: هم اکنون اين مهم، محقق شده است؛ به گونه اي که در حال حاضر، يکي از 4 اپراتور ملي کشور در زنجان مستقر شده و سهامداران و صاحبان اصلي سهام اين اپراتور نيز بومي شهر زنجان مي‌باشند.
انصاري افزود: استقرار اين اپراتور مي‌تواند براي توسعه کال سنتر و ديتا سنتر استان و کشور، تاثير زيادي داشته باشد و با اقدامات اين چنيني، تحقق تبديل زنجان به يکي از قطب‌هاي برق، الکترونيک و آي تي کشور در طي زمان اجراي برنامه ششم توسعه دور از دسترس نيست.
استاندار وقت زنجان با بيان اينکه به منظور توسعه، اين صنعت در استان اتخاذ شد، تاکيد کرد: اميدواريم با پيگيري مسئولان استاني، اين تصميم‌ها با جديت دنبال شود و سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نظر نيز در اين حوزه به نتايج مطلوبي منجر گردد.
اينک بنا به اظهارات معاون امور عمراني استاندار زنجان، اقدامات سخت‌افزاري، مهم‌ترين کاري است که براي حرکت در مسير تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي صورت گرفته است. به گفته مهرداد سلطاني مراحل احداث و ايجاد و آماده‌سازي شهرک تخصصي آي.تي و الکترونيک که در شرق زنجان به بهره‌برداري رسيده به طور کامل انجام شده و در حال حاضر شرکت‌ها شروع به مستقر شدن در اين منطقه کرده‌اند.
از نظر سلطاني، اين اقدام سخت‌افزاري به تنهايي کافي نيست و نياز است که اقدامات جدي براي استقرار شرکت‌هاي آي.تي و الکترونيک و برق در ساير نقاط در کنار هم متمرکز شوند.
اين در حالي است که مسئولان فعلي دانشگاه زنجان مدعي هستند هنوز هيچ مصوبه کتبي مربوط به تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي به آنان ارائه نشده است و تا قبل از بررسي موضوع نمي‌توانند در مورد مزايا و معايب احتمالي مصوبه نظرشان را ارائه کنند.
براي ديدن مصوبه به استانداري مي‌روم
معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه زنجان با بيان اينکه به نظر مي‌رسد اين مصوبه به صورت شفاهي از سوي مسئولان اعلام شده باشد، مي‌گويد: هر چه گشته‌ام صورت‌جلسه و مصوبه کتبي آن را در داخل دانشگاه نيافته‌ام، شايد بتوانم در استانداري آن را پيدا کنم!
جمال داودي در مورد مزاياي استقرار صنايع پاک در قالب تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي هم اعلام مي‌کند: قبل از پاسخ به سؤال شما بايد ليستي از اسامي اساتيد فعال و دانشگاه‌هاي هدف، جهت همکاري‌ها تهيه شود که قطعاً نيازمند بررسي بيشتر است.
مدير گروه برق دانشگاه زنجان هم تصريح مي‌کند: اگر اقدامي عملي براي تحقق مصوبه تبديل زنجان به قطب برق و الکترونيک و آي.تي صورت نگرفته حتما پروژه قابليت اجرايي نداشته است چرا که سرمايه‌گذار به دنبال پول و منافع شخصي بوده و برايش مقرون به صرفه نبوده که پاي کار بيايد.
شناسايي نقاط ضعف
مصطفي چرمي به توانمندي‌هاي استان در اين عرصه اشاره مي‌کند اما معتقد است مسئولان بايد پيش از تبديل آن به مصوبه نسبت به شناسايي نقاط ضعف اقدام مي‌کردند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان استان هم تحقق اين مصوبه را گام مهمي از سوي زنجان براي استقرار صنايع پاک مي‌داند و اميدوار است با انتقال دفاتر برق، الکترونيک و آي تي شرکت‌هاي معتبر کشور به زنجان زمينه براي رشد، شکوفايي و توسعه اقتصادي فراهم شود.
مهدي رنگ‌رونا مي‌گويد: زيرساخت‌هاي اجراي اين مصوبه در زمان جمشيد انصاري، استاندار وقت فراهم شد که براي ادامه کار چشم اميد به استاندار فعلي دوخته‌ايم.
تبديل زنجان به قطب آي.تي نيازمند همت ملي است
مدير فناوري و ارتباط با جامعه دانشگاه زنجان هم معتقد است تا وقتي موانع برطرف نشود ظرفيت‌هاي استان ديده نمي‌شود، مصوبه تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي‌.تي را از پروژه‌هاي ملي دانسته و مي‌گويد: براي تحقق اين امر بايد کل کشور بسيج شوند.
رسول محرمي که بعيد مي‌داند اين مصوبه فراتر از يک کاغذ پيشرفت داشته باشد، بر لزوم بهره‌مندي از ظرفيت‌ شرکت‌هاي دانش‌بنيان تاکيد و اعلام مي‌کند: در تلاشيم با همراهي مسئولان پارک‌هاي علم و فناوري استان و دانشگاه زنجان در قالب امضاي تفاهم‌نامه في‌مابين نسبت به ايجاد پرديس در داخل دانشگاه اقدام کنيم تا با برنامه‌ريزي کامل علمي وارد عمل شويم.
صداي زنجان در گفت‌وگو با اعضاي هيئت علمي و مسئولان سابق و فعلي که در تحقق اين هدف مهم نقش کليدي داشته و دارند تلاش کرد تا گزارشي از مزايا و معايب مصوبه تبديل زنجان به قطب برق، الکترونيک و آي.تي که در متمرکز شدن صنايع پاک که اين روزها نيز پاک از ذهن‌ها فراموش شده را جمع‌بندي کند اما برخي از مسئولان پيشين از پاسخگويي امتناع کردند و برخي نيز به اينکه اطلاع دقيقي از مصوبه نداشتند، ترجيح دادند تا نظرهاي‌شان را اعلام نکنند.
3088
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۳۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم

یک فعال سیاسی اصولگرا بر مشارکت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: باید کار نیمه تمام را تمام کنیم و مراحل سیاسی و با انتخاب ۴۵ نماینده باقی مانده آرایش سیاسی مجلس را تکمیل کنیم تا مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمدی را داشته باشیم.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص میزان مشارکت در دور دوم دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به تجربه مرحله دوم انتخابات‌های گذشته قاعدتاً با کاهش مشارکت روبرو خواهیم بود چرا که معمولاً در مرحله دوم انتخابات‌ها، انگیزه مردم برای حضور اندکی کمتر می‌شود.

وی با اشاره به حضور فهرست‌های انتخاباتی در این مرحله، افزود: با توجه به وجود فهرست‌های انتخاباتی متعددی که می‌توانند سازمان رأی مناسبی داشته باشند و به واسطه این سازمان رأی افراد بیشتری را وارد انتخابات کنند، انتظار می‌رود حد نرمالی از مشارکت را داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: همواره گفته‌اند کار را کسی کرد که تمام کرد؛ بنابراین در انتخاب هم باید کار نیمه تمام را تمام کنیم و مراحل سیاسی را با انتخاب ۴۵ نماینده باقی مانده تکمیل کنیم تا آرایش سیاسی مجلس کامل شده و مجلسی با پشتوانه مردمی قوی و در عین حال کارآمدی را داشته باشیم.

وی با اشاره به آرایش سیاسی نمایندگان منتخب فعلی که غالباً از طیف اصولگرایی هستند، یادآور شد: اصولگرایان در اصول اختلاف ندارند و همگی متعهد به آرمان‌های انقلاب و تبعیت از امام و رهبری هستند اما مشی‌های سیاسی مختلفی دارند.

کنعانی مقدم با بیان اینکه سلایق مختلف سیاسی با مشی‌های مختلف به مجلس ورود کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که در بین مشی‌های سیاسی اختلاف نداشته باشند همه چیز خوب است اما اگر اختلافات سیاسی منجر به نزاع‌های سیاسی شود و به تبع آن باعث کارشکنی و اختلاف و یاس و ناامیدی شود، باید جلوی آن را گرفت.

وی تاکید کرد: نباید عده‌ای پس از انتخاب شدن، از جناح سیاسی خود سوءاستفاده کرده و یاس و ناامیدی را در بین مردم تزریق کنند.

کد خبر 750579

دیگر خبرها

  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود
  • اولویت اصلی شورای شهر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • کامل کردن یک راه نیمه تمام
  • تهران آماده برگزاری نخستین انتخابات تمام الکترونیک
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • رکورد شهرداری در ایجاد مخازن آب اضطراری | پیرهادی: ۷۰ درصد مخازن در این دوره ایجاد شدند
  • توخل: بازی رئال مهم است، این بازی را فراموش کردیم