Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:14:37 GMT

لباس مناسب براي نوزاد

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۳۶۹۴

لباس مناسب براي نوزاد

خبرگزاري آريا -

لباس مناسب نوزاد کوچولوي شما در مقابل گرما و سرما توان مقاومت ندارد. بدن افراد بالغ در مقابل سرما، با نشان دادن واکنشي که با لرزش توأم است، حرارت خود را متعادل مي‌سازد در صورتي که بدن نوزاد از انجام چنين واکنشي ناتوان است.
به عبارت ديگر حرارت بدن بزرگسالان در نتيجه ساخت ويژه آن هميشه در 37 درجه سانتي‌گراد ثابت مي‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زيرا در بدن سيستم تنظيم‌کننده بسيار دقيقي وجود دارد که اگر مثلاً از يک اتاق خيلي گرم به محوطه‌اي که حرارت آن فقط 10 درجه است برويم، در حرارت داخلي بدن ما تغييري حاصل نخواهد شد. اما اين سيستم در بدن نوزاد هنوز به کمال نرسيده و در نتيجه حرارت بدن او تابع تغيير حرارت خارجي است و تقريباً هيچگونه عکس‌العملي در مقابل گرما و سرماي محيط از خود بروز نمي‌دهد.
علاوه بر اين سطح پوست بدن نوازد به نسبت وزنش در مقايسه با افراد بالغ سه بار بيشتر است. بنابراين بدنش سه بار بيشتر از بزرگسالان در معرض سرما و گرما قرار مي‌گيرد. اگر اين موضوع را نيز اضافه کنيم که چربي بدن کودک کمتر از ما است. چربي در حد فاصل پوست و گوشت قرار دارد و نيز کمتر از ما فعاليت و جنب و جوش مي‌کند، مي‌توانيم پي به خطري که کودک را در مقابل سرما تهديد مي‌کند، ببريم. مقاومت کودک در مقابل گرماي محيط کمي بيشتر از ما است زيرا بدن او قادر به عرق کردن است در ابتدا کمتر ولي رفته رفته بيشتر و بهتر، و اين امر موجب خنک شدن بدن او مي‌گردد.
همان‌گونه که حيواناتي مانند سگ با له‌له زدن حرارت بدن خود را از طريق ريه‌ها خارج مي‌سازند، نوزاد انسان نيز با تنفس تند و سريع در مقابل گرماي محيط مقاومت مي‌کند. اما بايد دانست که گرما نيز يک خطر جدي براي کودک در بر دارد. عرق کردن نوزاد بر اثر گرما، موجب مي‌گردد که ذخاير به‌ويژه در نوزادان خيلي بيشتر از بزگسالان اهميت دارند. زيرا هر نوزاد به‌اندازهٔ 10 تا 15 درصد وزن بدنش نياز به آب دارد، در صورتي که اين ميزان در بدن يک فرد بالغ فقط 2 تا 4 درصد است.
به همين دليل غذاي کودک را معمولاً بصورت مايع تهيه مي‌کنند. بايد دانست که کمترين کاهش آب در بدن طفل، مشکلات فراواني را در مورد سلامت او موجب خواهد شد (اين مشکلات به‌خصوص در هنگام اسهال و استفراغ خطرناک‌تر است) يکي از عواملي که نشان مي‌دهد آب تا چه اندازه براي نوزاد اهميت حياتي دارد، تعداد نوزاداني است که دچار گرمازدگي مي‌شوند. گرمازدگي مختص تابستان نيست بلکه در فصل زمستان نيز امکان پيدايش اين ناراحتي وجود دارد. اين مشکل اغلب در مورد نوازداني مشاهده مي‌شود که مادرانشان بيش از اندازه معمول به آنان لباس مي‌پوشانند. مادر براي اطمينان بيشتر از گرما نگهداشتن طفل يک زيرپوش بيش از حد لازم به تن کودک خود مي‌کنند.
اين امر موجب گرمازدگي طفل در زمستان مي‌گردد. علاوه بر گرمازدگي اگر چنان‌چه لباس کودک به حدي زياد باشد که موجب عرق کردن وي بشود پوست کودک دچار عرق‌سوز خواهد شد. به اين نکته توجه کنيد! ممکن است دست کودکي را که بيش از اندازه لباس به او پوشانده شده لمس کنيد و به نظرتان چنين بيايد که دستش خنک است اما بايد بدانيد که اغلب دست نوزاد از بدنش سردتر است.
زماني که هوا گرم است پوشاندن يک زير پيراهن و نيز بستن کهنه کفايت مي‌کند و حتي مي‌‌توان کودک را کاملاً لخت کرد و يک شيشه آب دم دست گذاشت و مرتب به او آب داد. اگر چنان‌چه هوا بيش از حد معمول گرم باشد، مي‌توان سر کودک را با آب ولرم و يا سرد کمپرس کرد. زماني که کودک کمي بزرگ‌تر شد، از پوشاندن لباس زياد به تن وي خودداري کنيد، زيرا اگر در خارج خانه خيلي پوشيده باشد، با توجه به فعاليت مداومي که مي‌کند بدنش گرم مي‌شود و کت خود را در مي‌آورد و سرما مي‌خورد. در منزل هم اگر لباس زياد پوشيده باشد و آپارتمان هم گرم باشد، احساس خستگي مي‌کند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد پنجاه و شش نوزاد از ابتدای امسال در بیمارستان کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، فاطمه گودرزی گفت: فروردین امسال ۱۸ نوزاد پسر و ۱۹ نوزاد دختر در بیمارستان کیش متولد شدند و از ابتدای اردیبهشت تا امروز نیز ۱۹ نوزاد در بیمارستان متولد شدند.

وی افزود: پارسال نیز ۴۵۳ نوزاد در بیمارستان کیش متولد شدند.

کارشناس ارشد مامایی بیمارستان کیش گفت: هم اکنون پنج کارشناس مامایی در بیمارستان کیش فعالیت می‌کنند.

فاطمه گودرزی خاطرنشان کرد: پایش سلامت مادران، پایش قند خون جنین، رسیدگی به نوزاد پس از تولد، تزریق واکسن‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز و ثبت قد و وزن نوزاد از مهمترین اقدامات کارشناسان مامایی در بیمارستان کیش است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از ۷۰ مامای نمونه استان همدان تجلیل شد
  • شهادت نوزاد نجات یافته از شکم مادر شهید + فیلم
  • فیلم/ وداع جانسوز مادر فلسطینی با نوزاد شهیدش
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • تولد پنجاه و شش نوزاد از ابتدای امسال در بیمارستان کیش
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • ماجرای جالب نجات یک نوزاد در کنار جاده (فیلم)
  • ماجرای جالب نجات یک نوزاد در کنار جاده!
  • ماجرای جالب نجات یک نوزاد در کنار جاده! + ویدئو