Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@03:56:18 GMT

گام بلند در حوزه زيرساختي خراسان جنوبي

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۴۴۸۵

گام بلند در حوزه زيرساختي خراسان جنوبي

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - 20 طرح حوزه راه و مسکن در سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي با اعتبار 706 ميليارد تومان افتتاح و کلنگ زني شد که گامي بلند در حوزه زيرساختي اين استان مرزي به شمار مي رود.

به گزارش ايرنا، مردم خراسان جنوبي براساس وعده هاي مسئولان استاني از ماه ها قبل چشم به راه وزير راه و شهرسازي بودند تا نخستين سفر خود بعد از انتصاب در وزارت را به اين استان تجربه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين سفر را مي توان حاصل رايزني هاي استاندار خراسان جنوبي دانست که در ديدارهاي متعددي از سال گذشته تاکنون دغدغه ها و مطالبات مردم در خصوص راه ها و راه آهن را منتقل کرده تا قول اين سفر را گرفته است.
محمد اسلامي روز دوشنبه سي ام ارديبهشت امسال به همراه جمعي از معاونان و مديران وزارت راه و شهرسازي به خراسان جنوبي آمد.
علي نبيان مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن، خيرالله خادمي مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، مازيار حسيني معاون امور مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي و سيد محمد پژمان مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران از جمله همراهان وزير بودند.
**بهره برداري از 124 کيلومتر بزرگراه
از مهمترين پروژه هاي اين سفر افتتاح 124 کيلومتر باند بزرگراه در خراسان جنوبي بود که به گفته معاون وزير راه و شهرسازي براي ساخت هر يک کيلومتر از اين باند هاي دوم چهار ميليارد تومان هزينه شده اين در حالي است که با قيمت روز 350 ميليارد تومان براي احداث بزرگراه هاي خراسان جنوبي هزينه شده و اقدام خوبي محسوب مي شود.
همچنين عمليات اجرايي 60 کيلومتر از پروژه هاي بزرگراهي خراسان جنوبي در بخش ديهوک شهرستان طبس به طور همزمان کلنگ زني شد که وزارت راه و شهرسازي براي 200 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته و در صورتي که اجرايي شود اکثر حلقه هاي ناپيوسته بزرگراهي استان را رفع خواهد کرد.
خراسان ‌جنوبي از نظر وسعت سومين استان و از نظر طول راه‌ ها ششمين استان کشور است که داراي 17 هزار کيلومتر راه است.
در حال حاضر 614 کيلومتر باند دوم، چهار هزار و 643 کيلومتر راه اصلي و فرعي، پنج هزار و 694 کيلومتر راه روستايي آسفالت و 6 هزار و 212 کيلومتر راه روستايي و خاکي در استان وجود دارد.
ميانگين باندهاي دوم و طول بزرگراه‌ هاي استان نسبت به ميانگين کشوري بسيار پايين ‌تر است و خراسان جنوبي تا رسيدن به ميانگين کشوري بايد 141 کيلومتر آزادراه داشته باشد.
احداث باندهاي دوم راه هاي استان خراسان جنوبي در دولت يازدهم و دوازدهم 293 درصد رشد داشته است. اگرچه اين رشد بي نظير است اما نيازمند توسعه حدود 600 کيلومتر باند دوم در استان هستيم.
بر اساس آخرين آمار يک هزار و 865 کيلومتر پروژه دوبانده شدن راه ها در استان فعال است که از سال 93 تاکنون 342 کيلومتر آن افتتاح 439 کيلومتر در دست اجرا و يکهزار و 301 کيلومتر باقي مانده است.
محور بيرجند - قاين بخشي از کريدور 1570 کيلومتر شرق (محور مشهد - چابهار) است. که عمليات دوبانده سازي اين پروژه از سال 89 آغاز شد و تاکنون 49 کيلومتر آن تکميل و سه پيمانکار با مجموع 120 ميليارد تومان قرارداد در 51 کيلومتر باقي مانده با پيشرفت 40 درصد مشغول فعاليت هستند.
مطالبات پيمانکاران و کارگران اين محور يکي از مشکلاتي است که باعث کندي روند پروژه شده است و حدود يک ساعت حضور وزير راه و شهرسازي در محل پروژه فرصتي را فراهم کرد تا پاي درد و دل کارگران و پيمانکاران بنشيند.
خبرنگاران همراه وزير هم اشک هاي کارگر روزه دار اين پروژه را در حالي تماشا مي کردند که از 15 ماه حقوق معوقه خود مي گفت و از وزير راه و چاره اي مي خواست.
وزير راه و شهرسازي که در همان لحظات ابتدايي ورود به خراسان جنوبي اعلام کرد توسعه محور شرق جزو اولويت هاي راهبردي جمهوري اسلامي ايران است، بابت تاخير در پرداخت ها از کارگران و خانواده هاي آنان عذرخواهي کرد و قول داد که اين بدهي ها را پيگيري و پرداخت کند.
**کلنگ زني راه آهن بيرجند تا سه ماه آينده
يکي از انتظارات اين سفر کلنگ زني راه آهن بيرجند بود که پيش از آن رسانه ها وعده آن را از زبان مسئولان به مردم داده بودند اما به دليل اينکه تا لحظه اين سفر پيمانکار مربوطه مشخص نشده بود وزير از کلنگ زني منصرف شد.
با اين حال محمد اسلامي در ساعت پاياني حضورش وعده داد که تا 2 يا 3 ماه آينده عمليات پروژه اتصال بيرجند به راه آهن سراسري نيز شروع خواهد شد.
وي در جريان اين سفر اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان - زابل به بيرجند و اتصال به راه آهن سراسري را جزو اولويت اول دانست اما به اعتقاد او زماني بايد کلنگ چنين پروژه مهمي زده شود که ماشين آلات پيمانکار در محل آماده به کار باشند. براي همين مردم خراسان جنوبي باري ديگر بايد اميدوار باشد در اين فرصت 3 ماهه اي که وزير اعلام کرده پيمانکار مربوطه مشخص و اعتبار لازم نيز تامين شود تا شايد سال ها چشم انتظاري براي راه آهن پايان پذيرد.
از ابتداي شکل ‌گيري خراسان جنوبي يکي از نخستين موضوع‌ هاي زيربنايي که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌ مندي اين استان از حمل و نقل ريلي بوده است.
خراسان جنوبي در منطقه اي قرار دارد که از گذشته هاي دور بخشي از جاده ابريشم بود و نقش مهمي در توسعه اقتصادي و مبادلات تجاري کشور داشته است.
مسئولان استان پيشتر اعلام کردند که اعتبار مورد نياز از سوي مشاور براي اجراي طرح راه آهن در فاز 51 کيلومتر محور ارتباطي کالشور - گناباد، 546 ميليارد ريال برآورد شده و اعتبار مورد نياز براي اجراي محور بيرجند به طول 22 کيلومتر نيز 410 ميليارد ريال است.
اميد است با کلنگ زني خط راه آهن کالشور به بيرجند اعتبار لازم براي اين پروژه اختصاص يابد تا با استفاده از منابع مالي مختلف و تعاملات بين استاني روياي 17 ساله مردم استان به تحقق نزديک شود.
آغاز عمليات اجرايي اتصال فردوس به شبکه آنتي راه آهن، خبر مسرت بخشي بود که در اين سفر نيم روزي به مردم خراسان جنوبي داده شد و به طور رسمي عمليات اين طرح به طول 71 کيلومتر و با اختصاص 101 ميليارد تومان اعتبار آغاز شد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در آيين کلنگ زني اين پروژه گفت: وزير راه و شهرسازي با اکثر معاونان خود به خراسان جنوبي سفر کرد تا مشکلات حمل و نقل اين استان با دقت بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.
خير الله خادمي اتصال فردوس به شبکه ريلي را گام بزرگي در راستاي توسعه اين شهرستان دانست و افزود: اميد است مردم فردوس، شهرستان هاي اطراف و صنايع از مزاياي اين طرح بهره مند شوند.
وي عنوان کرد: بايد شرايط براي آمادگي استفاده مردم از ريل مهيا شود و يکي از مشکلات فرهنگ مردم کشور ما استفاده از جاده است و کمتر از شبکه هاي ريلي استفاده مي کنند.
وي گفت: در برخي استان ها سرمايه هاي زيادي براي ريل هزينه شده ولي استقبال مردم از ريل کم است و اين هزينه فقط سرباري براي منطقه است و بايد هزينه هاي ريلي که در اين منطقه انجام مي شود براي مردم اقتصادي باشد چون اگر اقتصادي نباشد به ضرر مردم تمام مي شود.
**بازآفريني شهري در بافت هاي ناکارآمد
همچنين وزير راه و شهرسازي در جريان سفر به خراسان جنوبي يکي از موضوعات قابل اهميت ديگر را بازآفريني شهري عنوان کرد و براي همين مهم بازديد هايي از پروژه هاي بازآفريني شهري بيرجند داشت.
اولين مقصد بازديد وزير در محله موسي بن جعفر(ع) با استقبال مردمي روبه رو شد که سال ها زندگي در منطقه اي با مشکلات بهداشتي و کمبود امکانات رفاهي امانشان را بريده بود و فرصتي براي گفتن گلايه هايشان داشتند.
کوچه هاي خاکي و فاضلاب رها شده مهمترين مشکلاتي بود که از حرف هاي دست و پاشکسته ساکنان اين محل به گوش وزير راه و شهرسازي مي رسيد و او در پاسخ به اين گفته ها اعلام کرد که حذف حاشيه نشيني و سکونتگاه هاي غيررسمي و نوسازي محلات در مناطق شهري يکي از اولويت هاي مهم اين وزارت است.
محمد اسلامي در اين محله کلنگ ساخت 200 واحد مسکوني خيرساز را به زمين زد و ابراز اميدواري کرد که با ساخت اين واحدهاي مسکوني عنوان سکونتگاه غير رسمي از اين محله برچيده شود.
وي در خصوص مشکل فاضلاب همانجا به مديرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبي دستور داد که تا پايان ماه مبارک رمضان نسبت به تعيين پيمانکار و اجراي فاضلاب منطقه اقدام کند.
آسفالت معابر خاکي نيز بر دوش شهرداري گذاشته شد اما شرط تمام اين اقدامات آن خواهد بود که ساکنان اين محله نسبت به مقاوم سازي منازل خود پيشقدم شوند.
يکي از اقداماتي که راه و شهرسازي در اين محله هدف بازآفريني شهري انجام داده ساخت کتابخانه و خانه محله است که مورد بازديد وزير قرار گرفت و مقرر شد تا عيد فطر اين بناها براي استفاده مردم تحويل داده شود.
وزير راه و شهرسازي در ادامه اين سفر از بافت تاريخي بيرجند نيز بازديد داشت گرچه در اين بازديد مديرکل ميراث فرهنگي استان تمام تلاش خود را کرد تا با تشريح شرايط خاص اين بافت وزير را براي پرداخت يک ميليارد تومان اعتبار قانع کند اما اسلامي با اين توضيح که برنامه هاي بافت هاي فرسوده بسته شده و در پايان سال مالي امکان اختصاص اعتبار جديد نيست موافقت نکرد.
با اين حال همان چند دقيقه اي که وزير راه و شهرسازي در بافت تاريخي به بازديد بناهاي با ارزش و آب انبار قديمي بيرجند پرداخت مجذوب هنر ، تمدن و ظرفيت هاي بکر اين منطقه شد.
خراسان جنوبي يکهزار هکتار بافت فرسوده ناکارآمد، سکونتگاه غيررسمي و بافت تاريخي دارد که 90 هزار نفر معادل 30 درصد جمعيت شهري در اين محلات ساکن هستند.
شرکت در اختتاميه مسکن مهر خراسان جنوبي از ديگر برنامه هاي وزير راه و شهرسازي بود که با افتتاح 798 واحد مسکوني تعاون 04 ارتش همزمان و به اين شکل پرونده مسکن مهر با ساخت بيش از 30 هزار واحد در استان خراسان جنوبي بسته شد.
اما وزير راه و شهرسازي در اين آيين اطمينان داد که نهضت مسکن سازي همچنان در کشور ادامه دارد و بايد براي خانه سازي گام هاي مستحکمي برداشته شود.
**توسعه زيرساخت فرودگاهي در خراسان جنوبي
يکي از زيرساخت هاي مهمي که در سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي مورد توجه قرار داشت ظرفيت فرودگاهي استان و توسعه ترمينال فرودگاه بيرجند بود.
عمليات پروژه توسعه و بهسازي ترمينال فرودگاه بيرجند همزمان با سفر وزير راه و شهرسازي به خراسان جنوبي در حالي شروع شد که براي ساخت و تجهيز آن حدود 30 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که از محل اعتبارات سرمايه اي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران تامين مي شود.
وزير راه و شهرسازي در آيين کلنگ زني اين پروژه با اشاره به زيرساخت فرودگاهي به عنوان يکي از ديگر از اولويت هاي وزارت راه و شهرسازي بيان کرد: در اين خصوص براي خراسان جنوبي هنوز نياز به افزايش پرواز داريم.
محمد اسلامي تاکيد کرد: بايد با توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل، ظرفيت هاي اقتصادي در حوزه هاي گوناگون نيز شکوفا و همپاي هم حرکت کنند تا به صورت لازم و ملزوم جاذبه هاي فراوان تري براي گسترش زيرساخت ها فراهم شود.
وي با اين اعتقاد که بهره وري از فرودگاه بايد اقتصادي شود افزود: از همين رو حمل و نقل ترکيبي در سياست هاي وزارت راه و شهرسازي دنبال مي شود.
وزير راه و شهرسازي يکي از سياست هاي اين وزارتخانه را اقتصادي شدن توليد بار و سفر در فرودگاه، بندر ور اه آهن عنوان کرد و گفت: ايجاد فرودگاه به طور مستقل به شکوفايي اقتصادي کمکي نمي کند بلکه بايد طرح هاي مکمل در قالب سرمايه گذاري دنبال شود که از اين لحاظ خراسان جنوبي ظرفيت هايي همچون صنايع، معادن و گردشگري دارد.
9893 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۴۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد

مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری خراسان جنوبی از راهیابی فیلم کوتاه «مدرسه آنالوگ» به بخش بین المللی جشنواره رشد خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سعید فوداجی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ از بین 3 هزار و 700 اثر ارسالی از 119 کشور جهان در پنجاه و سومین دوره جشنوراه بین‌المللی فیلم رشد جزو منتخب‌ها شد.

وی افزود: این اثر به بخش بین‌المللی این رویداد راه یافت و در حال پخش در عرصه ملی و بین‌المللی است.

مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری خراسان جنوبی یادآور شد: کارگردان این اثر احسان عمیدیان و تهیه‌کننده آن محسن سروریان بوده و این فیلم از تولیدات حوزه هنری خراسان جنوبی و محصولی از مرکز فیلم جوان سوره است.

به گفته وی محتوای این فیلم کوتاه در زمینه معلمی فداکار در زمان کرونا است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • آغاز تبلیغات انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز شد
  • دو بانده شدن ۲ جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد
  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • بازدید تعدادی ازمعتمدان وریش سفیدان ازطرحهای بزرگراهی درسیستان وبلوچستان
  • ۶ کیلومتر باند دوم محور نهبندان - زابل زیربار ترافیک رفت
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد